Tiems, kurie dirba dienomis, naktis yra laikas ilsėtis, mokytis, užsiimti hobiais ir kita mėgstama veikla, bendrauti. Nusileidus saulei atsiranda galimybių pabėgti nuo kasdienės rutinos ir įsipareigojimų. Daugeliui šis paros laikas yra pats mėgstamiausias. Tačiau kartais vakaras apsunkina mūsų psichologinę būseną, į galvą pradeda lįsti įkyrios mintys (pagrįstos ir nelabai), todėl nakties metas tampa nepatogus ir keliantis nerimą. Pirmas žingsnis, norint įveikti vakarais aplankantį nerimą – tai pamėginti suprasti priežastis, kodėl jis kyla. Supratus, kodėl, lengviau rasti būdų, kaip jį suvaldyti.

 

nerimas

Vakarinis nerimas

 

Esate patogiama, pažįstamame kambaryje, sėdite ant savo lovos – atrodo, kas gi galėtų trukdyti jums ramiai miegoti? Tačiau niekas nėra taip paprasta. Gali būti, kad sąlygos miegoti iš tikrųjų nėra labai geros. Nuo vieno šono ant kito šono vartantis lovoje sapnai gali ir neaplankyti. Visiems tikriausiai yra tekę atsidurti tokioje situacijoje, kai nesimiega ir žinome, kokios pasekmės laukia visą naktį nesumerkus akių. Kitą dieną nesijausime pakankamai pailsėję. Naktinis nerimas yra kaip košmaras tik atmerktomis akimis. Laimei, yra būdų, kaip padėti sau, kai kamuoja nerimas ir jo apskritai išvengti.

 

Dėl ko atsiranda vakarinis nerimas?

 

Kai saulė nusileidžia, labai dažnai į galvą pradeda lįsti įkyrios mintys. Kartais laikas leidžiamas su kitais žmonėmis arba kai kurie užsiėmimai gali išsklaidyti mūsų baimes, neleidžiančias mūsų protui pailsėti. Tačiau, kai atsigulame miegoti, liekami vieni ir tyloje, visos neramios mintys ir problemos grįžta bumerangu.

 

Kai kada nerimas gali aplankyti viduryje nakties ir mes nieko negalime padaryti. Vieną baimę lydi kita, ją – dar kita ir t. t. Galiausiai atsiduriame tokioje situacijoje, kad tikros problemos susimaišo su perdėtu nerimu ir miegoti naktį tampa nebeįmanoma.

 

Geri patarimai, kaip įveikti vakarinį nerimą

 

  • Pabandyti identifikuoti, kas tam tikroje situacijoje kelia nerimą. Vakarais aplankantis nerimas paprastai yra labai painius ir nerimą, regis, pradeda kelti pačios įvairiausios mintys. Tačiau neverta kreipti dėmesio į kiekvieną ir tokių minčių, bet identifikuoti pagrindinį nerimo šaltinį, nes visos kitos neramios mintys kyla iš jo. Pavyzdžiui, darbe padarėte klaidą. Galbūt tai nėra nedovanotina klaida, bet nerimas ilgainiui tik didėja, virsta monstru, dėl kurio pradedate nerimauti dėl savo ateities šiame darbe. Pradedate bijoti, kad netrukus neišgalėsite sumokėti nuomos ir turėsite keltis gyventi kitur, bet kur? Ir kaip? Taip mąstydami jūs iš tikrųjų nemąstote apie tikrąją problemą ir jos svarbumą, bet leidžiate protą apnikti neramioms mintis, kurios nėra galo. Užuot pasidavę tokioms įkyrioms mintims, atkreipkite dėmesį į tikrąją problemą ir pagalvokite, kaip kitą dieną galėtumėte ją išspręsti.

 

  • Dieną būti aktyviems. Jeigu dieną turėsite daug fizinės ir protinės veiklos, vakarais, atsigulę į lovą, nenorėsite nieko kito, tik miegoti.

 

  • Turėti vakaro rutiną. Nuobodulys turi blogą reputaciją, bet jis gali padėti kovoti su nerimu. Žmonės yra įpročio vergai. Jei įprasite kiekvieną vakarą laikytis griežtai nustatytos rutinos: pavalgote vakarienę, išplaunate indus, atsigeriate arbatos ir einate miegoti, tai natūraliai naktį užmigsite.

 

  • Sveikai valgyti. Jei valgote labai riebiai, nenuostabu, kad sunkiai užmiegate naktį. Sunku užmigti, jei stoja virškinimas. Vakarienė turėtų būti lengva, su daug daržovių, paruošta iš lengvai virškinamų maisto produktų.

 

  • Vengti energetinių gėrimų. Prieš miegą nereikėtų gerti stimuliuojančių gėrimų (alkoholio, kavos, stiprios arbatos). Geriausia išgerti stiklinę mineralinio vandens ar šilto pieno.

 

  • Kurti jaukumą miegui skirtoje aplinkoje. Visų pirma miegamasis turi būti tvarkingas, švarus, gerai vėdinamas.

 

  • Miegamajį skirti tik miegui (miegamajame nesimokyti, neskaityti, nenaršyti internete, nežiūrėti televizoriaus, nevalgyti).

 

  • Daryti gilaus kvėpavimo pratimus. Negilus ir nekontroliuojamas kvėpavimas yra gero nakties miego priešas. Patartina į vakaro rutiną įtraukti kvėpavimo pratimų seriją, kurie padės atkurti kūno ir proto harmoniją.

 

  • Paprašybos psichologo. Jti pagaleigu nerimas kartojasi reguliariai ir minėti patarimai nebepadeda, laikas apsilankyti pas psichoterapeutą.