Šv. Velykos – religinė ir šeimos šventė, kai daugiau laiko praleidžiama su artimaisiais namuose, lankomasi svečiuose. Jaukūs pasibuvimai neįsivaizduojami nuo vaišėmis nukrautų stalų, šokoladinių zuikučių ir kiaušinių. Tačiau labai dažnai po gausių vaišių pradeda varginti virškinimo sutrikimai, pilvo pūtimas. Tabletė, gerinanti virškinimo veiklą, ne visada yra geriausia išeitis.

 

Geri patarimai, kaip išvengti šventinio persivalgymo:

 

"Velykos"

  • Didžiąją laiko dalį stengtis valgyti sveikai. Jeigu laukiate svečių arba planuojate patys lankytis svečiuose, neprisivalgykite gausiai per pusryčius. Pusryčiai turėtų būti sveiki, pavyzdžiui, galima išgerti tirštą žaliąjį kokteilį arba šviežiai spaustų sulčių. Šie sveiki gėrimai aprūpins organizmą vitaminai ir mineralais bei virškinimo veiklą gerinančiomis skaidulomis. Namuose turėti sveikų ir nekaloringų užkandžių, kuriais būtų galima smaguriauti, žiūrint televizorių ar bendraujant su draugais. Šiek tiek atleisti vadeles rekomenduojama tik per pagrindinę šventės dalį.

 

  • Skirti laiko sau ir pabandyti suvaldyti šventinį stresą. Lengviau sakyti negu padaryti. Tačiau labai svarbu prisiminti, kad švenčių esmė yra būti dėkingiems ir praleisti kokybiškai laiką su draugais ir artimaisiais. Todėl švenčių sezoną reikėtų pradėti, ne turint nerealių lūkesčių, tačiau susikoncentruokite į paprastus, bet svarbius dalykus, kad šventės būtų prasmingos. Mažinti stresą reikia dar ir dėlto, kad dėl streso didėja nervingumas ir emocinio persivalgymo rizika.

 

  • Gerti daug vandens. Vandenį galima pagardinti agurkų ir citrinų griežinėliais. Jie ne tik pagerins skonį, bet ir virškinimo bei kepenų veiklą.

 

  • Vartoti virškinimą gerinančias žolelių arbatas. Pavyzdžiui, ramunėlių, kmynų, pelynų, mėtų, medetkų, kiaulpienių.

 

  • Valgyti tai, kas iš tikrųjų patinka. Net švenčių metu nepersivalgyti saldumynų ar šlamštmaisčio, kuris iš tikrųjų nė nepatinka, vien todėl, kad kažkas šalia tai valgo. Pataupyti papildomų kalorijų ypatingam maistui, kuriuo galima pasimėgauti švenčių metu.

 

  • Stebėti porcijas. Geriausias dalykas yra tas, kad galima valgyti to, ko norisi, svarbu tik griežtai riboti porcijų dydį. Taip nereikės nieko atsisakyti ir bus galima visko paragauti. Svarbiausia, kad porcijos būtų labai mažytės. Mėgstamu patiekalu galima pasidalyti su artimaisiais, kurie taip pat nori paragauti, bet nepersivalgyti. Rekomenduojama valgyti didesnes sveiko maisto porcijas ir mažesnes kaloringų užkandžių, desertų porcijas.

 

  • Valgyti iš mėlynos spalvos lėkščių. Psichologai teigia, kad norintys numesti svorio ir nepersivalgyti turėtų rinktis mėlynos spalvos indus.

 

  • Valgyti daugiau vaisių ir daržovių. Prieš tiesiant ranką prie lėkštės su įvairiais sūriais arba krepšelio su velykiniais saldumynais, reikėtų akimirką stabtelėti ir iškeisti kaloringus užkandžius į šviežių daržovių šiaudelius arba salotas. Jie užpildys skrandį dietinėmis skaidulomis, suteikiančiomis ilgai trunkantį sotumo jausmą, todėl sumažėja rizika prisivalgyti nesveiko maisto.

 

  • Riboti skystas kalorijas. Priešingai nei valgant kietą maistą kalorijos iš gėrimų nesuteikia sotumo jausmo, todėl yra didesnė tikimybė suvalgyti daugiau maisto. Pavyzdžiui, galima suvalgyti pakelį bulvių traškučių, užgeriant saldžiais gaiviaisiais gėrimais. O jie yra tuščios kalorijos. Alkoholiniuose gėrimuose yra labai daug kalorijų ir jie veikia psichiką, ir sumažina gebėjimą atsispirti pagundoms. Todėl alkoholiniais gėrimais geriau nepiktnaudžiauti arba išgerti taurę mėgstamo gėrimo, valgant pagrindinį patiekalą arba desertą. Negerti ant tuščio skrandžio. Prieš valgį išgerti stiklinę gryno arba mineralinio vandens stiklinę.

 

  • Duoną ir saldumynus valgyti paskutinius. Pirmiausiai rekomenduojama valgyti daržovių ir baltymų, o jau po to galima ragauti duoną su sviestu, šokoladinius ir karamelinius saldainius, guminukus, pyragaičius ir kitus gardumynus. Nors kyla pagundą suvalgyti 5 – 6 saldainius vienu prisėdimu, tačiau reikėtų pasistengti mėgautis kiekvienu kąsniu.

 

  • Nepamiršti fizinio aktyvumo. Nesėdėti visą laiką prie stalo. Išeiti pasivaikščioti. Užsiimti kita aktyvia veikla. Jei oras geras, galima išbandyti lauko žaidimus arba žaisti su vaikais namuose. Per šventes galima ir pašokti! O suaugusieji kalorijas gali deginti meilės guolyje…

 

  • Įsiklausyti į savo kūną. Jeigu pyragaitis atrodo labai viliojančiai, paklauskite savęs: „Ar aš jo noriu, nes esu alkanas, ar tiesiog noriu save pamaloninti?“. Jeigu nuspręsite suvalgyti, tai darykite lėtai, pasimėgaudami kiekvienu kąsniu, pajuskite jo skonį, tekstūrą ir kitas subtilybes. Suvalgę atkreipkite dėmesį į savo savijautą po 10 – 15 minučių. Jei jaučiatės nusiminę, pavargę ir apsunkę, tai koks čia malonumas iš to skanėsto…

 

  • Atsikratyti kaltės jausmo. Jeigu šventinio persivalgymo išvengti nepavyko, nenusiminkite ir nesijauskite kaltais. Moksliškai įrodyta, kad kaltės jausmas yra nenaudingas sveikatai. Tie, kurie jaučiasi kalti, suvalgę didelį kiekį maisto, yra linkę priaugti daugiau svorio, negu tie, kurie tokios kaltės nejaučia.