Namuose niekada netrūksta darbų. Dulkių valymas, skalbimas, maisto ruošimas, šiukšlių išnešimas, gėlių laistymas… Sąrašą galima tęsti ir tęsti. Visos šios pareigos įveikiamos lengviau, kai įsitraukia visi šeimos nariai, įskaitant mažuosius. Juolab kad pareigų turėjimas namuose naudingas ir patiems vaikams!

 

Gyvenimo mokyklaFamily,Mother,And,Child,Girl,Little,Helper,In,Laundry,Room

 

Skatindami vaikus įsitraukti į namų ruošos darbus vienu šūviu nušaunate du zuikius. Visų pirma, pamažėja darbų suaugusiesiems. Visų antra (ir netgi dar svarbiau), mažieji taip mokomi svarbių gyvenimo pamokų. Juk svarbiausius gyvenimo įgūdžius įgauname atlikdami įprastas kasdienes užduotis, o ne vartydami vadovėlius. Minesotos universitete (JAV) atlikti moksliniai tyrimai netgi atskleidė, kad jaunų suaugusių žmonių sėkmė glaudžiai susijusi su tuo, ar vaikystėje jie turėjo pareigų namuose.

 

Visų pirma, įsitraukę į namų ruošos darbus vaikai pradeda geriau suprasti, kiek daug visko per dieną turi nuveikti jų tėvai ir kiti suaugę žmonės. Tai ugdo pagarbos ir dėkingumo jausmą. Dingsta iliuzija, kad namuose visas nemalonias užduotis atlieka geroji fėja. Beje, žinodami, kad patys turės sutvarkyti paliktą netvarką, vaikai tampa tvarkingesni.

 

Įrodyta, kad namų ruošos darbus darantys vaikai būna empatiškesni. Jie geriau supranta bendradarbiavimo svarbą. Tokie vaikai ir kitose gyvenimo srityse dažniau atsižvelgia į aplinkinių poreikius, ugdo savo atsakingumą, gebėjimą dirbti komandoje. Be to, šeimose, kuriose vaikai įtraukiami į namų ruošos darbus, tarpusavio ryšys būna stipresnis.

 

Dar viena svarbi priežastis skirti namų ruošos darbų atžaloms yra ta, kad tai jas moko prisitaikyti prie rutinos. Tai itin svarbu pradėjus lankyti darželį, mokyklą. Kasdieniai darbai namuose mažiesiems leidžia patiems atrasti, kaip svarbu paeiliui atlikti tam tikras užduotis, kad būtų galima sėkmingai judėti prie kitų ir užbaigti visą „projektą“. Be to, turėdami pareigų namuose vaikai jaučiasi prasmingi, svarbūs, reikalingi. Gerai atlikę užduotį ir ypač gavę pagyrimą už tai, mažieji didžiuojasi savimi. Tai svarbu ugdant pasitikėjimą savimi, motyvuoja imtis kitų darbų.

 

Namų ruošos darbai padeda ugdyti planavimo ir laiko valdymo įgūdžius. Vaikai pamažu mokosi numatyti, kiek užtruks tam tikra užduotis, mokosi planuoti savo laiką, dėliotis dienotvarkę, spręsti iškilusias problemas. Tai svarbu ne tik mokykloje, bet ir suaugusiųjų gyvenime.

 

Galiausiai įvairūs namų ruošos darbai ruošia savarankiškam gyvenimui. Juk niekas už vaikus amžinai neskalbs, nelygins, neruoš valgyti, nesiurbs kilimų ir nedarys visų kitų kasdienių buities darbų. Labai svarbu, kad atžalos visa tai pamažu išmoktų atlikti savarankiškai ir būtų pasiruošusios gyvenimui, kai teks palikti tėvų namus.

 

Darbai pagal amžių

 

Kokio amžiaus mažylį derėtų įtraukti į namų ruošos darbus, vieno atsakymo nėra. Tik tėvai geriausiai pažįsta atžalą ir mato, kada ji pasiruošusi prisidėti prie tvarkos namuose, kad ir labai mažais žingsneliais. Dauguma specialistų sutinka, kad paskirti tam tikras pareigas namuose galima jau maždaug nuo dvejų metų amžiaus. Žinoma, tai daugiau bus žaidimas, bet visgi puiki pradžia. Kokias užduotis galima patikėti skirtingo amžiaus vaikams?

 

1,5–2 m.

 
  • Susitvarkyti žaislus su suaugusiųjų ar vyresnių brolių / seserų pagalba.
  • Įvykdyti paprastas užduotis su aiškiais nurodymais, pavyzdžiui, „Ar gali tai išmesti į šiukšlinę?“ (derėtų nurodyti ir kryptį, kur yra šiukšlinė).
  • Dalyvauti paprastuose namų ruošos darbuose, kai vaikas pats rodo susidomėjimą. Pavyzdžiui, valyti dulkes, šluostyti stalą, kai tai daro kitas šeimos narys. Žinoma, švaros čia bus maža, vaikui tai bus žaidimas, bet taip jis mokysis ateičiai.
  • Pakrauti skalbimo mašiną / džiovyklę, paspausti įjungimo mygtuką – su suaugusiųjų pagalba ir priežiūra.
  • Dalyvauti paprasto maisto ruošime, pavyzdžiui, leisti suberti pjaustytas daržoves į salotų dubenį.
 

2–3 m.

 
  • Baigus žaisti sudėti žaislus į jiems skirtas vietas.
  • Sudėlioti knygas ir žurnalus į žemai esančią lentyną.
  • Sušluoti nešvarumus nuo grindų naudojant mažą šepetėlį bei semtuvėlį – su suaugusiųjų ar vyresnių brolių / seserų pagalba.
  • Ant stalo išdėlioti lėkštes, valgymo įrankius, servetėles.
  • Surinkti numestus maisto likučius valgant, išvalyti tai, kas išpilta.
  • Padėti plauti indus, pavyzdžiui, išskalauti ar padėti į džiovyklę.
 

3–4 m.

 
  • Padengti stalą.
  • Pašerti augintinius – prižiūrint suaugusiesiems ar vyresniems broliams / seserims.
  • Padėti sodo / kiemo darbuose, pavyzdžiui, laistant, renkant lapus.
  • Sušluoti nešvarumus.
  • Pasikloti lovą – kol kas su pagalba.
 

5–6 m.

 
  • Padėti planuojant valgiaraštį, perkant maistą.
  • Padėti ruošiant maistą.
  • Padengti stalą.
  • Įsitraukti į sudėtingesnius maisto ruošimo procesus – kepimą, virimą. Žinoma, tik su suaugusiųjų priežiūra.
  • Pasikloti lovą.
  • Apsirengti be pagalbos, tvarkingai pasidėti drabužius.
  • Pasirūpinti augintiniais – ne tik šerti, bet ir tvarkyti kraiko dėžutę, maudyti, vedžioti lauke – su suaugusiųjų ar vyresnių brolių / seserų pagalba.
  • Palaikyti švarą savo kambaryje.
  • Padėti jaunesniems broliams / seserims.
 

6–12 m.

 
  • Gali atlikti viską, ką jaunesni vaikai, tik savarankiškiau, vis sunkinat užduotis.
  • Savarankiškai paruošti nesudėtingus patiekalus.
  • Pasirūpinti asmeniniais daiktais, tvarka savo kambaryje.
  • Padėti jaunesniems broliams / seserims.
  • Savarankiškai atlikti paskirtus nepavojingus namų ruošos darbus, pavyzdžiui, išsiurbti grindis, nuvalyti dulkes, išnešti šiukšles.
 

***

 

Vyresni vaikai gali atlikti tuos pačius namų ruošos darbus kaip ir suaugusieji.

 

Kodėl nereikėtų mokėti?

 

Tėvus kamuoja dažna dilema – ar reikėtų vaikams mokėti už namų ruošos darbus? Kaip ir dauguma kitų vaikų auklėjimo klausimų, šiuo atveju vieno atsakymo nėra. Vis dėlto daugiau specialistų laikosi nuomonės, kad už namų ruošos darbus vaikams nederėtų mokėti. Mažieji turi suprasti, kad tai tokia pati jų atsakomybė, kaip ir vyresnių šeimos narių. Juk nei mamai, nei tėčiui niekas nemoka, kad jie tvarkytų namus, gamintų valgyti, dirbtų sode… Be to, duodant vaikams pinigų už namų ruošos darbus kuriama iliuzija, kad už visus gerus darbus gyvenime apmokama. Vaikai privalo suvokti, kad atlygis už gėrį nėra tik finansinis ir lengvai pamatuojamas. Atlygis už gerus darbus gali būti kito dėkingumas, džiaugsmas, pasididžiavimas savimi ir kt. Vaikai turi rasti tai, kas jos motyvuoja be pinigų. Juolab kad moksliniai tyrimai atskleidžia, jog pinigai vaikus atlikti namų ruošos darbus motyvuoja tik trumpai, vėliau jie tikisi vis didesnio atlygio. Galiausiai turi suprasti, kad ne viskas gyvenime džiugu ir malonu. Turime ne tik teises, bet ir pareigas bei privalome jas atlikti, net kai to daryti nenorime.

 

Kai kurie tėvai sako, kad moka atžaloms už namų ruošos darbus, nes taip jie mokosi tinkamai elgtis su pinigais, pažindinasi su finansinio atlygio sistema, gali mokytis taupyti, investuoti. Visgi yra geresnių būdų leisti vaikams užsidirbti, nei mokėti už kasdienius darbus namuose. Pavyzdžiui, galima sumokėti sutartą pinigų sumą, jeigu vaikas namuose atlieka kažką tikrai sudėtingo ir ypatingo. Tarkime, tai gali būti garažo sutvarkymas ar didžiulės spintos revizija išrūšiuojant sezoninius drabužius. Taip pat galima mokėti už tuos darbus, kuriuos įprastai atlieka samdomas darbuotojas. Pavyzdžiui, mokate kaimynų jaunuoliui, kad reguliariai nupjautų veją aplink namus. Šįkart jis to padaryti negali, todėl darbą atliko sūnus. Tokiu atveju galima jam sumokėti už papildomą pagalbą namuose.

 

Įdomu

 
  • 90 % suaugusiųjų sako, kad vaikystėje atlikdavo įvairius namų ruošos darbus.
  • Vos 66 % šiandienių vaikų namuose turi reguliariai jiems priskirtų pareigų.
  • Mergaitėms namų ruošos darbai patikimi dažniau nei berniukams. Be to, juos į juos įtraukiamos anksčiau.
 

Autorius Jūratė Survilė