Regis, kiekvienas turi skirtingą nuomonę, kiek reikėtų išgerti vandens per dieną. Ar pakaktų 6 – 8 stiklinių vandens, 2 litrų, o gal reikia gerti dar daugiau? Ar kitus skysčius galima skaičiuoti kaip vandenį? Kokie simptomai išduoda, kad geriama per mažai vandens? Į visus šiuos klausimus yra atsakymų!

 

vanduo

Kodėl reikia gerti vandenį? Daugiau nei du trečdalius organizmo sudaro vanduo, todėl labai svarbu, kad jo nepritrūktų. Vanduo reikalingas normaliam virškinimui, širdžiai ir kraujotakai, temperatūros kontrolei bei smegenims funkcionuoti. Vanduo, be abejo, yra pats svarbiausias komponentas žmogaus kūne.

 

  • Geriamasis vanduo gerina smegenų veiklą. Tyrimai rodo, kad netekus vos 1 % kūno skysčių svorio gali suprastėti smegenų funkcijos, atsirasti nuovargis bei galvos skausmas. Nedidelė dehidratacija gali net atsirasti, užsiimant normaliomis dienomis veiklomis, todėl labai svarbu vandens gerti pakankamai.

 

  • Geriamasis vanduo pakelia nuotaiką. Dehidratacija neigiamai veikia nuotaiką ir psichinę savijautą. Tyrimai rodo, kad vandens trūkumas gali neigiamai paveikti energijos lygį, kognityvines funkcijas ir emocijas.

 

  • Geriamasis vanduo didina fizinę ištvermę. Kai kurie tyrimai rodo, kad sportuojant netenkama iki 2 % skysčių iš organizmo, todėl tai gali suprastėti fizinė ištvermė bei galimybės. Ištikus dehidratacijai, organizmas nebepajėgia palaikyti normalios kūno temperatūros, sukelia nuovargio jausmą, todėl daryti pratimus tampa sunkiau. Kita vertus, vienas tyrimas, kuriame sportininkai buvo neinformuojami apie jų dehidratacijos statusą, parodė, kad, nepaisant to, kad jų organizmui trūko vandens, jų sportiniai pasiekimai nesumažėjo. Pasirodo, svarbu ne tik vandens vartojimas, bet ir tinkama temperatūra, klimatas bei ištvermė.

 

Kokie yra dehidratacijos simptomai? Troškulys, tamsus šlapimas, mieguistumas, galvos svaigulys, sausa burna ir lūpos. Labai greitai dehidratuojama, jeigu viduriuojama ar vemiama. Į didžiausios dehidratacijos rizikos grupę patenka kūdikiai, vaikai ir pagyvenę žmonės.

 

Kiek vandens reikia išgerti? Vandens norma dienai nustatoma, atsižvelgiant į individualaus asmens sveikatos būklę, amžių, ūgį ir svorį, aktyvumo lygį, atliekamą darbą ir klimato juostą, kurioje jis gyvena. Geriausia gerti po mažai, bet dažnai. D. Britanijos interaktyvus nacionalinės sveikatos tarnybos įrankis „Eatwell Guide“ rekomenduoja per dieną išgerti 6 – 8 stiklines vandens ir kitų skysčių, norint kompensuoti normaliai per dieną prarandamų skysčių kiekį – 1,2 – 1,5 l. Vanduo, liesas pienas, becukriai gaivieji gėrimai, kava ir arbata įeina į tų rekomenduojamų suvartoti skysčių kiekį.

 

Ar kiti skysčiai gali atstoti vandenį? Vanduo, liesas pienas, becukriai gėrimai, kava ir arbatadidina skysčių kiekį organizme ir skatina šlapimo išsiskyrimą. Sultys ir tirštieji glotnučiai taip pat padeda papildyti skysčių atsargas organizme, bet pastarųjų gėrimų suvartojimą rekomenduojama riboti iki 150 ml per dieną, nes juose yra daug cukraus. Taip pat didelį vandens kiekį turi sriubos, ledai, želė, vaisiai ir daržovės, ypač melionai, cukinijos ir agurkai.

 

Ar įmanoma vandens gerti per daug? Tikrai galima išgerti vandens per daug, turint problemų su inkstais. Hiponatremija yra būklė, kai dėl vandens pertekliaus, natrio lygis organizme nukrinta pavojingai žemai. Sportininkai, dalyvaujantis ištvermės varžybose ir geriantys daug skysčių, tuo rizikuoja.