Vairavimas – sudėtinga, didelio budrumo ir greitų reakcijų reikalaujanti veikla. Labai svarbūs ne tik geri vairavimo įgūdžiai, bet ir aštri rega. Deja, vis daugiau žmonių susiduria su trumparegyste, tad tenka nešioti akinius arba kontaktinius lęšius. Kuris variantas tinkamesnis vairuotojams?

 

Kontaktinių lęšių privalumai Container,With,Contact,Lenses,And,Glasses,On,Towel

 

 

Kontaktiniai lęšiai tampa vis populiaresnis pasirinkimas regos korekcijai. Pasaulinės statistikos duomenimis, kasmet jų pardavimas išauga vidutiniškai po 5 %. Dauguma juos besirenkančių žmonių vertina tai, kad tinkamai parinkti lęšiai leidžia jaustis taip, tarsi jų išvis akyse nė nebūtų. Tai patogu ir vairuojant. Lęšiai maksimaliai prisitaiko prie akies formos, todėl, skirtingai nei akiniai, nekeičia natūralaus matymo lauko. Sėdint prie vairo tai itin svarbu, nes kuo didesnis vairuotojo matymo laukas, tuo didesnis saugumas. Kiti svarbūs kontaktinių lęšių privalumai – nerasoja, nedulka, nesusitepa. Tai ypač reikšminga drėgnu ir vėsiu oru. Mat dažnas vairuotojas susiduria su tuo, kad įlipus į automobilį akinių stiklai ima stipriai rasoti, todėl tampa nesaugu ar net neįmanoma vairuoti. Problemų kyla ir lietingu, snieguotu oru, mat akinių stiklus įsėdus į automobilį tenka kruopščiai valyti. Su kontaktiniais lęšiais tokios problemos nėra, tad jie leidžia greičiau ir saugiau pradėti kelionę. Svarbu paminėti ir tai, kad dėvint šią regos korekcinę priemonę nesusiformuoja orientaciją aplinkoje trikdantys atspindžiai. Kontaktiniai lęšiai daugumai patogesni ir saulėtomis dienomis, mat galima vairuoti dėvint akinius nuo saulės.

 

O gal visgi akiniai?

 

Kai kuriems kontaktiniai lęšiai netinkami dėl tam tikrų sveikatos būklių, kitų akys tiesiog pernelyg jautriai reaguoja į svetimkūnį, todėl lieka rinktis akinius. Yra ir tokių, kurie nė nenori mėginti kontaktinių lęšių, nes jiems atrodo paprasčiau užsidėti akinius. Tai priimtinesnis pasirinkimas ir tiems vairuotojams, kurių rega nusilpusi tik nežymiai. Tuomet akiniai dėvimi tik vairuojant, o užsiimant įprasta veikla nusiimami. Su kontaktiniais lęšiais tai būtų gerokai kebliau. Dauguma sako, kad akiniai – patogesnis pasirinkimas ilgose kelionėse. Nors ir kaip gerai tiktų parinkti kontaktiniai lęšiai, akys su jais vis tiek labiau sausėja, greičiau pavargsta. Tai ypač pastebima, jeigu automobilyje įjungtas šildymas ar vėdinimas, nes oro srovė dar labiau sausina akių gleivinę. Todėl dėvint kontaktinius lęšius ilgoje kelionėje gali tekti daryti pertraukas, leisti akims pailsėti, sudrėkinti dirbtinėmis ašaromis. Dar vienas tykantis pavojus dėvint kontaktinius lęšius yra tas, kad kartais jie akyje pasislenka (nors taip nutinka retai), ima kelti staigų stiprų diskomfortą, todėl norisi kuo skubiau išimti. Kelyje tai gali būti neįmanoma ir net pavojinga. Akiniai tokių staigmenų nepateikia.

 

Specialūs pasiūlymai

 

Galbūt dar ne visi žino, bet sukurti akiniai specialiai vairavimui. Jie maksimaliai pagerina matomumą, sumažina šviesos perteklių, atspindžius nuo kitų automobilių skleidžiamos šviesos. Tai padeda geriau matyti net smulkesnes detales, geriau įvertinti atstumus, kas vairuojant gyvybiškai svarbu. Taip pat yra vairavimo akinių su poliarizuotais stiklais, UV apsauga. Rinkoje siūlomi unikalūs fotochrominiai akinių lęšiai „DriveWear“, sukurti specialiai vairuotojams. Skirtingai nei įprasti fotochrominiai akiniai, šie patamsėja net sėdint automobilio salone, mat reaguoja ne tik į ultravioletinius spindulius, bet ir natūralų apšvietimą. Užtamsėjimo intensyvumas priklauso nuo šviesos ryškumo, tad vairuotojui užtikrinamas maksimalus komfortas. Spalvinė „DriveWear“ lęšių charakteristika optimaliai pritaikyta žmogaus akies jautrumui spalvoms, prisitaiko prie besikeičiančių oro ir kelio sąlygų, todėl mažina akių įtampą.

 

Taip pat sukurti specialiai naktiniam vairavimui tinkami akinių lęšiai su „Blue Blocker“ danga. Ji paryškina vaizdą, sumažina spalvinius iškraipymus, akinimą, todėl vairuojant tampa lengviau nustatyti atstumą, įžiūrėti kelyje esančius objektus. Tokie akiniai tinka vairuojant ne tik naktį, bet ir esant kitoms sudėtingoms vairavimo sąlygoms, pvz., tvyrant rūkui, šlapdribai, lyjant lietui ir kt.

 

Dar mažai kas žino, nes tai yra rinkos naujovė, bet egzistuoja ir fotochrominiai kontaktiniai lęšiai. Tiesa, kiek brangesni už paprastus, bet vairuotojams ypač naudingi. Jie automatiškai reaguoja į pasikeitusias aplinkos sąlygas, šviesos srautą ir atitinkamai arba pašviesėja, arba patamsėja. Tai užtikrina komfortą ir aiškią regą tiek prietemoje, tiek plieskiant ryškiai saulei.

 

Nepamiršti pasitikrinti regos

 

Kad ir kurį regos korekcijos būdą rinktumėtės, svarbiausia – nepamiršti reguliariai tikrintis regos. Trumparegystė gali progresuoti, todėl svarbu įsitikinti, kad turimi kontaktiniai lęšiai ar akiniai vis dar užtikrina optimalų matymą. Nors vairuotojo sveikatos pažyma, atsižvelgiant į amžių, gali galioti nuo kelerių iki net 10 metų, visgi regą patartina tikrintis kasmet. Deja, kaip pastebi specialistai, tai daro vos ketvirtadalis žmonių. Svarbu įsitikinti, kad akys yra sveikos, mat kai kurie regos sutrikimai ne tik apsunkina matymą į tolį, bet ir blogina spalvų, kontūrų suvokimą, sukelia ašarojimą, dvejinimąsi akyse. Visa tai ypač pavojinga sėdint prie vairo.

 

Įdomu

 
  • Kontaktinius lęšius dėvi apie 125 mln. pasaulio gyventojų.
  • 66 % jų yra moterys.
  • Vidutinis amžius – 31 m.
  • Vairuotojo reakcijos greitis 90 % priklauso nuo matymo.
  • Didžiojoje Britanijoje galioja taisyklė, kad vairuotoją sustabdęs policijos pareigūnas gali jo paprašyti pasakyti už 20 m stovinčio automobilio valstybinius numerius. Jeigu šis nesugeba jų įžiūrėti, vadinasi, turi regos sutrikimų, dėl ko gali būti atimta teisė vairuoti.
  • Apie 37 % akinius nešiojančių žmonių turi bent dvi jų poras – vieną kasdienai, kitą – ypatingoms progoms.
  • Akinius bent retkarčiais nešioja apie 4 mlrd. pasaulio gyventojų.

 

Autorius Jūratė Survilė