Šaltuoju metų laiku dažnai žmonės pradeda skųstis jėgų ir energijos stoka. Taip nutinka dėlto, kad organizme sumažėja mineralinių medžiagų. Tačiau nereikia skubėti į vaistinę pirkti maisto papildų. Mineralų turtingos prieskoninės žolelės padės ne blogiau nei geriausi papildai, be to, suteiks dievišką skonį jūsų ruošiamiems patiekalams. O geriausia tai, kad natūralių vitaminų ir mineralų galima užsiauginti namie, ant palangės!

 

"žolelės"

Įdomu, koks greičiausias būdas praturtinti pietus ar vakarienę vertingaisiais antioksidantais? Įberti žiupsnelį raudonėlių. O jeigu nukritęs geležies lygis kraujyje? Įdėti šiek tiek džiovintų levandų žiedų. Neruošiate maisto su prieskoninėmis žolelėmis? Daug prarandate! Švieži arba džiovinti žalumynai – tai tikri gamtos stebuklai, sustiprinantys ir pagerinantys bet kurio patiekalo skonio savybes ir praturtinantys juos vitaminais, mineralinėmis medžiagomis ir antioksidantais. Kai kurios žolelės, verdant, kepant ar troškinant maistą, gali net sunaikinti dalį kenksmingų medžiagų, todėl maistas bus dar sveikesnis. Prieskoninių žolelių vartojimas – tai lengviausias ir skaniausias būdas pasirūpinti savo ir artimųjų sveikata. Be to, žalumynai gali padėti sukurti tokius patiekalus, kurie pamalonintų net išrankiausių gurmanų gomurius.

 

9 prieskoninės žolelės kiekvieno skoniui ir sveikatai:

 

  • Čiobreliai – tai vienas iš dažniausiai vartojamų liaudies medicinos žolelių. Jie naudojami tiek naikinti bakterijoms, tiek gydyti peršalimo infekcijas. Tačiau čiobrelių vieta ne tik namų vaistinėlėje. Vos dvejuose šaukšteliuose smulkintų čiobrelių yra beveik 20 % rekomenduojamos geležies dienos normos, taip pat daug mangano, kuris gerina smegenų veiklą, yra reikalingas kaulų, odos ir kremzlių formavimuisi ir atsinaujinimui.

 

  • Petražolės – tai, ko gero, viena iš dažniausiai kulinarijoje vartojamų žolelių. Dvejuose šaukštuose smulkintų petražolių yra 150 % rekomenduojamos vitamino K dienos normos. Šis vitaminas gerina kraujo krešumą, yra reikalingas kaulų formavimuisi bei kepenų funkcijai. Be to, aromatinga žolelė suteikia gaivų burnos kvapą. Kai nevargina blogas kvapas iš burnos, gali net norėti dažniau bučiuotis ir daugiau laiko praleisti miegamajame su mylimuoju. Beje, senovės graikai petražoles naudojo kaip afrodiziakus (sukelti aistrą).

 

  • Citrinžolės – iš Indijos ir Pietryčių Azijos kilęs prieskoninis augalas, kurį spėjo pamėgti ir mūsų šalies gyventojai. Citrinžolėmis dažnai gardinami Pietryčių Azijos tradicinės virtuvės patiekalai. Egzotiškosioms citrinžolėms skonį ir kvapą suteikia tokie patys organiniai junginiai, kokie aptinkami ir citrinų žievelėse. Citrinžolės – tai tinka ne tik patiekalams gardinti, bet ir sveikatai stiprinti. Liaudies medicinoje citrinžolės garsėja, kaip natūraliai karščiavimą mažinanti, raumenų spazmus, galvos skausmus malšinanti ir padedanti nuo sutrikus skrandžiui, žolelė. Remiantis moksliniais tyrimai citrinžolės turi antibakterinių medžiagų, kurios naikina E. coli sukeliančias bakterijas.

 

  • Raudonėliai – jeigu reikėtų rinktis tik vieną prieskoninę žolelę, kurią naudoti, ruošiant maistą, tai galėtų būti raudonėliai. Tai labai veiksminga žolelė, kurios skonio savybės, anot kai kurių, pagerėja po džiovinimo. Raudonėliai turi net 20 kartų daugiau antioksidantų, kurie gali apsaugoti nuo vėžio, negu kiti prieskoniai ir net daugelis vaisių. JAV žemės ūkio departamento duomenimis šaukštelis šviežių, smulkintų raudonėlių  turi tiek pat antioksidantų, kiek yra visame obuolyje. Raudonėliai turi dvigubai daugiau antioksidantų negu toks pat šilauogių kiekis.

 

  • Rozmarinai – prieskoninė žolelė, ypač deranti su mėsos patiekalais. Daugelis mėgsta gerai iškepusius mėsos kepsnius. Tačiau ant atviros ugnies kepamoje mėsoje (tiek raudonoje, tiek baltoje) susiformuoja heterocikliniai aminai, t. y. kancerogeniniai junginiai, susidarantys kepant mėsą ant grotelių. Įdomu ir šiek tiek netikėta, kad mėsą prieš kepant pamarinavus su rozmarinais, heterociklinių aminų nesusidarys iš viso arba susidarys daug mažiau. Ajovos ir Kanzaso valstijų universitetai ištyrė ir nustatė, kad mėsos kepimas su rozmarinais gali sumažinti heterociklinių aminų susidarymą net 60 – 80 %.

 

  • Kalendros – patinka jos ar ne, bet kalendrų labai sveika įdėti į vištienos ar kitus patiekalus. Kalifornijos universiteto tyrėjai nustatė, kad cheminis junginys kalendrose, dodekanolis arba arba laurilo alkoholis du kartus efektyviau naikina salmonelių bakterijas (dažnai veisiasi žalioje mėsoje arba ant kiaušinių lukštų). Kalendrose taip pat yra daugybė kitų antibiotinių junginių, kurie naikina dažniausiai maisto produktuose atsirandančias bakterijas. Kulinarijoje naudojami tiek kalendrų lapai, tiek sėklos.

 

  • Šalavijai – stipraus kvapo žolelė, kurioje apstu antioksidantų. Ši prieskoninė žolelė dažnai naudojama natūraliojoje medicinoje. Gerina smegenų veiklą. Užsienyje buvo atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 45 pilnamečiai savanoriai. Dalyviams buvo duodama arba placebo, arba šalavijų eterinio aliejaus. Rezultatai parodė, kad net pačios mažiausios šalavijų eterinio aliejaus dozės stiprina atmintį ir gebėjimą įsiminti naują informaciją labiau negu placebas.

 

  • Levandos – tikriausiai daugeliui levandų kvapas asocijuojasi su žvakėmis ir aromatiniais mišiniais, skirtais atsipalaiduoti ir malšinti stresą. Tačiau tik nedaugelis žino, kad šias žoleles galima naudoti ir maistui gaminti. Jos ne tik suteiks nepakartojamą aromatą, bet ir praturtins bet kurį patiekalą vitaminais A ir C, kalciu bei geležimi. Beje, levandos gali padėti išvengti arba sumažinti sezoninių alergijų simptomus.

 

  • Pipirmėtės daro daugiau negu suteikia gaivų skonį kokteiliams ir gerina burnos kvapą. Po šalavijų ir raudonėlių pipirmėtėse yra daugiausiai antioksidantų, kurie padeda išsaugoti liekną figūrą. Vien pipirmėčių kvapo užuodimas sumažina apetitą. Amerikoje buvo atliktas tyrimas, kurio metu kas dvi valandas įkvėpdavo pipirmėčių eterinio aliejaus kvapo ir per savaitę suvartojo 2800 kalorijų mažiau negu tie, kurie neuostė pipirmėčių eterinio aliejaus.

Spausdinti