Mityba tiesiogiai veikia žmogaus gyvenimo kokybę: energingumą, protinę veiklą, miego kokybę ir, žinoma, išvaizdą. Tam tikrų maisto produktų reguliarus vartojimas gali padėti pasiekti trokštamus rezultatus: numesti svorio, išvalyti organizmą, atkurti nervines ląsteles ir net įdegti, nors lauke saulės pro debesis nematyti. Mokslininkai atliko tyrimus ir nustatė, kad kasdien valgant pakankamai daržovių ir riešutų oda įgauna gražų, sveiką, auksinį atspalvį. Ir nereikia baimintis kenksmingų ultravioletinių spindulių paplūdimiuose ar soliariumuose. Tuomet ne tik oda švytės, bet ir sveikata pagerės, sustiprės imuninė sistema ir nekibs jokios infekcijos! Dar daugiau – įdegio dieta yra labai skani!

 

morkų sultys

Odos spalva keičiasi dėl pigmento melanino ir karoteno. Melaninas sintetinamas organizme, veikiant ultravioletiniams spinduliams, pavyzdžiui, deginantis paplūdimyje. Karotenas gaunamas tik iš maisto produktų.

 

Škotų tyrėjai išsiaiškino, kokią įtaką odos išvaizdai ir sveikatai turi kai kurie vaisiai ir daržovės. Eksperimente dalyvavo 35 baltos odos žmonės (18 – 34 metų). 6 savaites tiriamieji kasdien, dideliais kiekiais valgė vaisių ir daržovių, turtingų karotenoidų. Visą tyrimą jie taip pat nenaudojo jokių dekoratyvinės kosmetikos ar įdegį skatinančių priemonių, vengė ultravioletinių spindulių.

 

Pastebėta, kad pasibaigus eksperimentui dalyvių, kasdien valgiusių iki trijų porcijų vaisių ir daržovių, odos spalva įgavo sveiką, rausvą atspalvį. Tų, kurie per dieną suvartodavo daugiau nei 3 porcijas vaisių ir daržovių, oda įgavo gražų gelsvą atspalvį, panašų į natūralų įdegį saulėje.

 

Odos spalva pasikeičia dėl karotenoidų, natūralių dažiklių, kurie suteikia atspalvį iš vidaus, o ne iš išorės kaip saulės spinduliai. Skaisti odos spalva ir sveikas raudonis atsiranda tada, kai netrūksta drėgmės, maistinių medžiagų, vitaminų E ir C, kai oda yra elastinga, o kraujotaka normali. Visi dalyviai po tyrimo džiaugėsi pagerėjusia sveikata ir didesniu energingumu.

 

Karotenoidai – tai natūralūs, organiniai pigmentai oranžinės, geltonos arba raudonos spalvos. Būtent jie gyvūnams, gėlėms, vaisiams ir daržovėms suteikia sodrią ir ryškią spalvą.

 

Karotenoidų priskaičiuojama 6 rūšys, jie kaupiasi riebalų audiniuose. Tirpsta riebaluose. Kraujyje juos perneša specialūs baltyminiai junginiai, vadinamieji lipoproteinai. Svarbiausieji pigmentai: alfa karotenas, beta karotenas, liuteinas, likopenas, zeaksantinas ir kriptoksantinas.

 

Daugelis karotenoidų yra vitamino A šaltinis, kurį iš jų gamina žmogaus organizmas. Jie yra labai svarbūs:

 

  • Kaulų, dantų formavimuisi;
  • Akių ligų profilaktikai, tinklainės apsaugai nuo kenksmingų saulės spindulių ir laisvųjų radikalų;
  • Hormonų, reprodukcinės, šalinimo, imuninės sistemos procesams;
  • Vėžio ir priešlaikinio senėjimo profilaktikai. Tai galingas antioksidantas;
  • Odos ląstelių atkūrimui po nudegimo saulėje. Stiprina ląstelių sieneles, suteikia elastingumo, stangrumo.

 

Nei žmonių, nei gyvūnų organizmas karotenoidų pats nesintetina, todėl labai svarbu nuolatos papildyti jų atsargas. Tai nėra sunku padaryti sveikai maitinantis. Karotenoidų yra daugelyje daržovių, net žalios spalvos.

 

Karotenoidų šaltiniai:

 

  • Aliejai: raudonųjų palmių, šaltalankių, šafranų sėklų, moliūgų, graikinių riešutų, garstyčių, kukurūzų.
  • Prieskoniai: ciberžolė, aitrioji paprika, šafranas, kmynai, gvazdikėliai.
  • Daržovės: saldžiosios bulvės (batatai), morkos, moliūgai, pomidorai, saldžiosios paprikos, lapiniai kopūstai, žirniai, pupos, smidrai, baklažanai, cukinijos.
  • Vaisiai: abrikosai, pasifloros, papajos, avokadai, mangai, gvajavos, persimonai, slyvos, erškėčių vaisiai.
  • Uogos: šaltalankiai, juodieji serbentai, šermukšniai, arbūzai.
  • Žalumynai: špinatai, svogūnų laiškai, rėžiukai, salotos, petražolės, gražgarstės, raudonlapės salotos, porai.
  • Arbata: baltoji, žalioji, juodoji.

 

Daugiausiai karotenoidų yra palmių aliejuje (net 15 kartų daugiau nei morkose), šaltalankiuose, moliūgų sėklose, ciberžolėje, aitriosiose paprikose, morkose, špinatuose, lapiniuose, garbanotuose kopūstuose, svogūnų laiškuose, pomidoruose, salotose.

 

Ciberžolė – nuostabių savybių turintis prieskonis iš tolimosios Indijos. Jis suteikia gražų gelsvą atspalvį ir spartina gijimą. Joje gausu vitaminų ir mineralų: kalio, magnio, kalcio, geležies natrio, mangano, seleno, cinko, vario.

 

Siekiant geriausių rezultatų, karotenoidų turtingus maisto produktus rekomenduojama valgyti su augaliniu aliejumi, grietine, majonezu, sviestu, nes su riebalais jie geriau įsisavinami. Termiškai apdorojus karotenoidų kiekis taip pat padidėja.

 

Be to, mitybą reikėtų derinti su išorine odos priežiūra. Įdegio efektą suteiks morkų, šaltalankių aliejai (prieš naudojimą galima sumaišyti su kitais aliejais, pavyzdžiui, alyvuogių ar migdolų), arbatos vonios, graikinių riešutų ekstraktas (malti riešutai ir kevalai).

 

Taigi, 3 kartus per dieną valgant daržovių ir vaisių bent mėnesį, jau netrukus bus galima džiaugtis puikiais rezultatais: skaistesne, švaresne veido oda, švelniu įdegiu ir energijos antplūdžiu. Ir visa tai – laiką leidžiant pavėsyje! Pagrindinė taisyklė – viską daryti saikingai!