Kai kurie seniai žada, kad išmoks ispanų kalbą, pradės sportuoti ar pakels kvalifikaciją. Tačiau dažnai mėnesiai bėga, o užsibrėžtas tikslas nejuda iš mirties taško. Ką tokiu atveju daryti? Kaip elgtis, kad pavyktų pasiekti tai, ko trokštama? Pasirodo, viskas vyksta paprasčiau, jei nustatomi teisingi uždaviniai ir naudojamos tinkami metodai.

 

tikslai

Užprogramuoti svajonę

 

Pirmoji empirinė studija, tyrinėjusi, kaip efektyviau pasiekti komandinius ir asmeninius tikslus, atlikta dar 1935 m. Tyrimo autorius – britas Cecili Alecas Maceʼas. Vyras jau tada išsiaiškino, kad visa ko raktas –smulkesnių uždavinių nustatymas. Paaiškėjo, kad žmonės, kurie tikslus užsirašo, 40–50 % dažniau jų pasiekia. Studijos rodo, kad šiandien tik 3 iš 10 suaugusiųjų naudoja šią taktiką. Galbūt todėl netgi 92 % Naujųjų metų pasižadėjimų laikomasi tik iki sausio 15 d. Tiesa, 14 % asmenų savo uždavinius tiesiog įsimena, tačiau šis metodas nedaro didelio teigiamo poveikio. Minčių saugyklose saugomi užsibrėžti uždaviniai dažnai ištirpsta tarp kitų minčių, kurios žmogų aplanko kas minutę. Prieš keletą metų Harvardo universiteto mokslininkų atlikta studija parodė, kad net 83 % JAV suaugusiųjų neturi jokių uždavinių. Tad jų svajonės taip ir neišsipildo.

 

Patarimai, kurie padės veiksmingiau pasiekti tikslą

 

  • Jį užrašyti. Antras svarbus žingsnis – užrašyti troškimą popieriuje. Šis paprastas veiksmas priverčia smegenis įsiminti tikslą ir galvoti apie tai, kaip jį įgyvendinti. Kalifornijos Dominikos universiteto prof. Gailės Matthews teigimu, tai padarius galimybė padidėja net 42 %. Tyrėja atliko eksperimentą, kuriame dalyvavo 267 žmones iš viso pasaulio: verslininkai, mokytojai, gydytojai, teisininkai, bankininkai. Dalyviai buvo padalyti į grupes pagal tai, ar užrašė savo tikslus. Paaiškėjo, kad tie, kurie kasdien tai darė, tikslus įgyvendino dažniau nei tie, kurie troškimus laikė galvoje. Dėl tokių rezultatų kaltos smegenys ir jų pusrutuliai. Pasirodo, dešinysis atsakingas už intuiciją ir vaizduotę, o kairysis generuoja loginius sprendimus ir konkrečius veiksmus. Kai galvojama apie troškimą, veikia tik dešinysis pusrutulis. Tačiau kai viskas užrašoma ant popieriaus, stimuliuojama už logiką ir veiksmus atsakinga kairioji smegenų pusė.

 

  • Pradėti nuo mažų pergalių. Tikslą išskaidyti į mažesnius uždavinius yra ypač svarbu. Jeigu norima išmokti užsienio kalbą, nereikėtų tikėtis, kad tai pavyks padaryti per 2 mėn. Tam kasdien galima skirti po 30 min. Naudojant šį metodą rezultatai pastebimi gana greitai. Reikėtų žinoti, kad nevalia pradėti nuo didžiausio tikslo, nes galima gana greitai nusivilti. „Kai nusprendžiau per pusmetį pasiruošti maratonui, užsibrėžiau pirmą savaitę kasdien pabėgioti po 15 min. Kitomis savaitėmis laiką ilginau po 5 min. Tai leido man džiaugtis ankstyvais rezultatais, įgyti pasitikėjimo, per anksti nenuleisti rankų“, – yra sakęs ugdomojo vadovavimo specialistas Gordonas Tredgoldas. Jei vyras būtų sumanęs pasirengti maratonui per mėnesį, nuo pirmos savaitės kasdien bėgiojęs po 1 val., jo nusiteikimas, matyt, greitai būtų virtęs šnipštu. Būtent todėl svarbu didįjį tikslą suskaidyti į mažesnes užduotis.

 

  • Tikslą suskirstyti pagal laiką. Praktika rodo, kad geriausi tikslai yra tie, kurie aiškiai išmatuojami. Pasakius, kad norima išmokti vairuoti, netampa aišku, ar šį tikslą siekiama įgyvendinti dabar, ar po 10 m. Jeigu įmanoma, tikslas ir uždaviniai privalo turėti terminus, kad pavyktų sekti pažangą. Žinoma, reikia elgtis protingai. Jeigu svarbų įgūdį norima įgyti vos per mėnesį, gali būti, kad uždavinio nepavyks įgyvendinti. Tarkime, užsibrėžiama išmokti prancūzų kalbą. Būtina suplanuoti, kiek laiko per savaitę tam bus skiriama. Taip pat svarbu nuspręsti, kada tikėtis pirmųjų rezultatų. Klaidinga tikėtis, kad po tam tikro laiko pavyks kalbėti prancūziškai. Geriausiai užsibrėžti, kad po 4 mėn. nuo mokymosi pradžios pavyks prancūziškai palaikyti trumpą kasdienį pokalbį.

 

 

  • Pasidalyti tikslu su kitais. Ekspertai teigia, kad užsibrėžtų tikslų siekti tampa lengviau, jeigu jais pasidalijama su kitais. Ar kada nors svarstėte, kodėl lieknėti padedančios mobiliosios programėlės skatina vartotojus dalytis pasiekimais? Tyrimai rodo, kad vyrai ir moterys, kurie viešai pasigiria pažanga, numeta daugiau svorio. Tai galioja ir kitiems tikslams. Šią tendenciją lemia daugybė priežasčių. Pirma, pasidalijant troškimu su kitais tampa aiškiau. Juk pokalbiai su artimaisiais ir draugais padeda patikslinti uždavinį, labiau save suprasti. Pavyzdžiui, nusprendžiama mokytis kulinarijos. Draugas gali padėti pasirinkti labiausiai tinkančią šios specialybės sritį. Be to, iš artimųjų dažnai sulaukiama palaikymo ir patarimų. O tai labai motyvuoja. Antra, tikslas tampa tikresnis, nes sąmonė jo nebelaiko tik užrašu dienoraštyje.

 

  • Rasti partnerį. Šansai įgyvendinti tikslą didėja, kai jo siekiama su partneriu. Juk eiti į sporto salę drąsiau su draugu ar kolega nei vienam. Kai užvaldo tingulys, kyla pagunda treniruotę praleisti, tačiau bičiulis visada paskatina nenuleisti rankų. Tyrimai rodo, kad komandoje dirbantys žmonės pasiekia kur kas daugiau. Tiesą pasakius, netgi nebūtina fiziškai dirbti kartu – užtenka turėti bendrą tikslą. Žmogus – socialus gyvūnas, todėl dalydamasis pasiekimais gauna motyvacijos. Svarbu ir tai, kad labiau stengiamasi dėl rezultatų, jei kas nors juos pastebi. Be to, draugas palaiko sunkią akimirką, kartais netgi papasakoja apie atrastą veiksmingą mokymosi techniką. Jeigu nerandama bendraminčio, verta pagalvoti apie partnerį-trenerį. Sporto klube asmeniniai treneriai padeda neužmiršti tikslų, pataria ir motyvuoja. Partneriu gali tapti ir asmuo, kuris jau yra pasiekęs tai, ko trokštate jūs. Jis gali duoti patarimų, išsakyti savo nuomonę apie progresą.

 

  • Nebijoti pokyčių. Pradėjus siekti tikslo, labai svarbu nepamiršti vis patikrinti, ar planas veiksmingas. Naudinga užduoti sau klausimą, ar pavyks nevėluoti ir įvykdyti visus etapus taip, kaip planuota. Reguliariai iš naujo reikėtų įvertinti savo uždavinius, kad pavyktų pamatyti, ar neatsiliekama nuo grafiko. Viskas trunka ilgiau, nei iš pradžių atrodo. Nieko tokio! Planą visada galima papildyti ar pakoreguoti. Jeigu būtina, galima netgi performuluoti uždavinius. Svarbu prisiminti, kad pokyčiai – svarbi gyvenimo dalis. Tai reiškia, kad reikia būti lankstiems. Kartais prireikia plano B, jei reikalai nesiklosto taip, kaip turėtų. Nevertėtų susikoncentruoti į uždavinių vykdymą pernelyg griežtai. Juk svarbiausia – pagrindinis tikslas ir vizija. Atėjo laikas koreguoti uždavinius ir keisti kryptį? Jei taip, reikėtų tai padaryti kuo anksčiau. Tiesa, nederėtų tuo manipuliuoti. Svarbu atskirti, kur kalba tingulys, o kur – realybė.

 

  • Ugdyti vidinę bitelę. Kad pasisektų, privalu turėti tam reikalingus įpročius ir vykdyti skirtas atsakomybes. Sėkmė neaplanko per naktį, jos sulaukiama tik tuo atveju, jei kasdien stengiamasi. Ugdyti gerus įpročius ir mokytis produktyvumo technikų labai svarbu, nes padeda laikytis plano. Sveiki įpročiai, pavyzdžiui, kokybiškas poilsis, visavertė mityba, streso valdymas, suteiks reikalingos energijos ir ištvermės. O siekį įgyvendinti bus paprasčiau, jeigu pavyks susidėlioti aiškius prioritetus, efektyviai dirbti ir išlaikyti koncentraciją. Žinoma, suformuoti naujus įpročius nelengva. Tam gali prireikti net keleto mėnesių. Per šį laikotarpį galima pratintis eiti anksčiau miegoti, pakoreguoti mitybą. Svarbu susidaryti naują dienotvarkę ir nuo jos nenukrypti. Tyrimai rodo, kad pirmiausia reikia atlikti sunkiausią dienos darbą. Kitu atveju jis bus atidėtas arba nukeltas į kitą dieną. Jei mokantis užsienio kalbos labiausiai nepatinka rašto užduotys, pirmiausia derėtų atlikti būtent jas. Nurijus varlę mokymosi procesas vargins mažiau. Negalima pamiršti pertraukėlių! Po valandos mokslų ranka tiesiasi telefono link? Vadinasi, metas pailsėti – galima pasivaikščioti, padaryti pritupimų, užkąsti. Neįmanoma visą laiką išbūti vienodai susikoncentravus, nes dėmesys natūraliai mažėja. Todėl reikėtų vengti perdėto perfekcionizmo. Geriau suskirstyti laiką į 15 ir 5 min. intervalus, t. y. 15 min. pasimokyti ir 5 min. pailsėti. Šis metodas teikia naujų jėgų.

 

  • Apdovanoti save. Labai svarbu paminėti kiekvieną įveiktą etapą. Svajonės įgyvendinimas susideda ne tik iš galutinio taško, bet ir visos kelionės. Žmogus, kuris pernelyg save spaudžia, dažniausiai perdega ir nepasiekia sėkmės. Todėl ekspertai pataria apdovanoti save už kiekvieną pergalę – tai sustiprins motyvaciją. Be to, ši taktika kelionę tikslo link pavers įdomia ir jaudinančia patirtimi. Tad kaskart pasiekus pergalę bus labai džiugu. Galima save apdovanoti bilietu į teatrą, SPA malonumais ar skanaus pyrago gabalėliu. Tinka viskas, kas teikia gerų emocijų! Visada derėtų prisiminti ir tuos, kurie padėjo sunkiame kelyje. Būtų gražu pakviesti nemažai pagelbėjusį bičiulį drauge pažiūrėti nuotaikingą filmą ar suvalgyti desertą. Kartu galima aptarti ir padarytą pažangą. Žvilgsnis iš šono neretai padeda geriau suvokti, į kurią pusę reikėtų judėti, kokių naujų technikų imtis, kad pavyktų įgyvendinti svajonę. Labai svarbu, šis procesas netaptų žūtbūtiniu mūšiu.