Daugelis galvoja, kad sąvokos „vadovas“ ir „lyderis“ yra tapačios. Visgi realybėje neretai vadovas toli gražu nepasižymi lyderio savybėmis. Psichologė Evelina Keturakytė pasakoja, kaip tapti vadovu lyderiu, ir pataria, kaip jam padėti atsiskleisti darbuotojams.

 

Kokiais kriterijais įprastai vadovaujamasi renkant įmonės vadovą?

 

lyderė

Tai labai priklauso nuo pačios įmonės poreikio. Didelei įmonei reikės vadovo, turinčio vienokių kompetencijų, mažesnei – kitokių. Tas pats galioja ir įmonės tipui: ar tai gamybinė, ar paslaugų, konsultacinė ir pan. Vis dėlto yra tam tikrų universalių charakterio savybių, kurių tikimasi iš vadovo: patirties įmonės specializacijos srityje, vadovavimo patirties, tinkamo išsilavinimo. Šie kriterijai patikrinami jau per pirmąjį atrankos etapą. Jeigu kandidatas kviečiamas į pokalbį, vadinasi, jis atitinka šiuos pagrindinius kriterijus; pokalbio metu jau tikrinamos asmeninės savybės, bendravimo gebėjimai, konkreti patirtis dirbant su pavaldiniais, motyvacija tokiam darbui.

 

Ar įmonės vadovas turi būti lyderis?

 

Šiais laikais daugelis įmonių renkasi tokius vadovus, kurie būtų ir lyderiai. Vis dėlto tai, kad vadovas turėtų būti ir lyderis, nėra taisyklė. Tarkime, biurokratinėje įstaigoje, kur vyrauja griežtai apibrėžta veikla ir nustatytos taisyklės, vadovui nebūtina turėti lyderio savybių.

 

Kaip apibūdinamas vadovas, o kaip lyderis?

 

Kalbant apie vadovą dažniausiai minimas strategavimas, finansų planavimas, organizacijos struktūros kūrimas, žmogiškųjų išteklių valdymas. Vadovavimas labiau siejamas su rizikos mažinimu, stabilumu. O lyderis apibūdinamas kaip siekiantis naujovių organizacijoje ir jas inicijuojantis, skiriantis daug dėmesio komandai motyvuoti.

 

Lyderiu gimstama ar tampama? Ar lyderystės meno galima išmokti?

 

Šiuo metu visuomenėje egzistuoja lyderių kultas, apie lyderystę daug rašoma ir kalbama, manoma, kad jos reikėtų siekti. Kai kurie vaikai nuo mažens turi lyderio bruožų. Jie pastebimi jau mokykloje, vėliau universitete, galiausiai siekiant karjeros. Tačiau lyderio savybes galima išsiugdyti. Kuo žmogus daugiau stengiasi tobulėti, pažinti save ir kitus, tuo didesnė tikimybė, kad taps lyderiu. Tačiau tai nėra taisyklė. Kai kurie žmonės, nepaisant įdėtų pastangų, niekada netampa lyderiais, nes neturi charizmos. Tuomet nevertėtų nusiminti. Galbūt žmogui pavyks realizuoti savo gabumus kitoje srityje? Gal daug geriau seksis būti savo srities profesionalu, o ne lyderiu?

 

Kaip su žmonėmis darbe bendrauja lyderis ir kaip vadovas?

 

Lyderiavimas labiau susijęs su personalo motyvavimu, įkvėpimu darbui, o vadovavimas – su nurodymų teikimu, strategijos pristatymu, personalo atliekamų veiklų kontroliavimu.

 

Ar vienoje aplinkoje gali veiksmingai dirbti du ir daugiau lyderių?

 

Viskas priklauso nuo to, kokie tie lyderiai. Jeigu jų kvalifikacija žema, didelė tikimybė, kad tarpusavyje konkuruos. O jei du lyderiaujantys žmonės yra aukšto sąmoningumo lygio, išsilavinę, didelė tikimybė, kad jie suvienys jėgas bendram tikslui.

 

Kaip tapti vadovu lyderiu?

 

Šiais laikais yra išties daug galimybių kelti kompetenciją ir įgyti daugiau lyderio savybių. Lyderystės moko tiek privatūs lektoriai, tiek įvairios lyderystės mokyklos, universitetai. Svarbiausia – paties žmogaus noras tapti lyderiu, dėmesys komandai, inovacijoms, siekis tobulėti.

 

Vadovas užima ne tik aukštas pareigas, bet ir turi tapti autoritetu visam kolektyvui. Jeigu taip nėra, tuomet gero rezultato tikėtis neverta?

 

Jeigu įmonei vadovauja formalus vadovas, kuris nėra pelnęs nuoširdžios darbuotojų pagarbos, ir jie jam paklūsta tik dėl to, kad privalo, tokios organizacijos efektyvumas nebus aukštas.

 

Kaip su darbuotojais turėtų elgtis, bendrauti ir juos skatinti vadovas, kad įmonėje būtų geras mikroklimatas?

 

Siekdamas gero įmonės mikroklimato vadovas nuolatos turėtų domėtis savo komanda, nepamiršti pažiūrėti, kaip jai sekasi pasiekti tarpinius tikslus – ne tik metinius. Toks vadovas turėtų ugdyti pavaldinius, stengtis pastebėti ir skatinti jų profesinio augimo galimybes. Įrodyta, kad darbuotojų darbo našumas kyla tuomet, kai jaučia, kad domimasi jais ir jų atliekamu darbu. Toli gražu ne tik pagyros skatina žmones tobulėti – konstruktyvus neigiamas grįžtamasis ryšys taip pat skatina darbuotoją tobulėti, todėl esant reikalui reikėtų pasiūlyti, ką būtų galima daryti geriau. Tokiam vadovui darbuotojai tikrai atsidėkos jį gerbdami ir produktyviai dirbdami.

 

Sentencijos

 

  • Lyderiai – tai žmonės su silpnai išvystytu baimės pojūčiu. R. Jarvikas
  • Svarbiausioji sėkmės formulė – žinios, kaip elgtis su žmonėmis. T. Ruzveltas
  • Dažniausiai lyderiai yra ne mąstytojai, bet veikėjai. G. Lebonas
  • Geriausias lyderis – tas, kurio aplinkiniai net nepastebi. Kai darbas yra atliktas, tikslas pasiektas, pavaldiniams atrodo, kad jie viską nuveikė patys. Laodzi
  • Didžiu lyderiu negali tapti tas žmogus, kuris viską stengiasi padaryti pats arba pasisavinti visą šlovę. E. Karnegis
  • Protingi lyderiai tiki tik puse to, ką girdi. Įžvalgūs lyderiai žino, kuria puse tikėti. Dž. Maksvelas.
  • Tikras lyderis skatina sekėjus pasakyti tai, ką jam reikia žinoti, o ne tai, ką nori išgirsti. Dž. Maksvelas.
 

Įdomu

 

  • Kalifornijos universiteto sociopsichologų atliktas tyrimas atskleidė, kodėl nekompetentingi darbuotojai, besielgiantys kaip lyderiai, dažnai tampa vadovais. Nustatyta, kuo daugiau žmogus kalba girdint kitiems bendradarbiams ir kuo daugiau teikia pasiūlymų, tuo autoritetingesnis ir kompetentingesnis atrodo – nepriklausomai nuo to, ką šneka ir siūlo.
 
  • Tyrimai rodo, kad protavimas, iniciatyva ir pasitikėjimas savimi labai susiję su aukštu vadovavimo lygiu ir darbo rezultatyvumu.
 
  • Tyrimų duomenimis, nors moterys rečiau negu vyrai tampa lyderės, tačiau jomis tapusios gali dirbti labai efektyviai.
 
  • Po Skorpiono ženklu gimę vadovai – lyderiai iš prigimties. Jie niekada nebijo sunkumų ir gina bet kokio verslo interesus. Jiems patinka laiko patikrinti ir atsidavę darbuotojai.
 
  • Įrodyta, kad svarbiausi veiksniai, lemiantys pasitenkinimą darbu, yra šie: protinis darbas, teisingas atlygis, tinkamos darbo sąlygos ir palaikantys kolegos.
 
  • Funkcinė lyderystės teorija naudojama kalbant apie lyderio elgesį organizacijoje, kuris daro įtaką vienam darbo vienetui. Pasak šios teorijos, lyderio pagrindinis darbas – įžvelgti, ko reikia jo darbo grupei, ir padėti tai gauti. Todėl galima teigti, kad lyderis yra tas, kuris prisideda prie grupės darbo efektyvumo didinimo ir sąryšio tarp darbuotojų užtikrintumo.
 
  • Atlikus tyrimus klientų aptarnavimo srityje paaiškėjo, kad pozityvūs lyderiai pagerina komandos darbą, tačiau ne visuose sektoriuose.