Viena iš priežasčių, kodėl vasara yra laukiamiausias metų laikas yra ta, kad vasarą galima plaukioti upėse, ežeruose ir jūrose! Dauguma žmonių žino pagrindines saugaus elgesio prie vandens telkinių taisykles (teptis kremais nuo saulės, leidžiant laiką prie baseino ar paplūdimyje; dėvėti gelbėjimosi liemenę, irstantis valtele ir nepalikti vaikų be priežiūros prie vandens). Tačiau yra ir mažiau visiems žinomų saugaus elgesio patarimų, kurie padės užtikrinti, kad vasara prabėgtų be jokių nemalonumų ir nelaimių.

 

maudynesGeri patarimai apie saugų elgesį prie vandens:

 

  • Į paplūdimį neštis acto. Poilsiaujant prie jūros ar vandenyno reikia žinoti, kad šiuose vandenyse gali gyventi skaudžiai geliančių medūzų. Gydytojai jau seniai neberekomenduoja šių vandens gyvių nudilgintų vietų skausmą mažinti šlapimu arba alkoholiu. Iš tikrųjų šie skysčiai gali sureaguoti su nematocitais arba medūzų dilginančiomis ląstelėmis, kurios yra prilipusios prie nukentėjusio žmogaus odos ir paskatinti dar gausesnį toksinį išsiskyrimą. Daug geresnė gydymo priemonė yra actas, nes dėl didelio rūgštingumo jis neutralizuoja šiuos nematocitus. Užpylus ant odos acto, reikia nedelsiant nukrapštyti visus medūzos čiuptuvų likučius su kreditine kortele arba kitu objektu, turinčiu lygų paviršių.

 

  • Plaukti lygiagrečiai kranto, norint išvengti stiprių srovių. Ar teko kada nors plaukti ir pajusti, kad netikėtai sau pačiam atsiduriate giliai jūroje? Būti pagautam ir nuneštam tokių srovių yra labai pavojinga, nes kartais tokie atvejai net baigiasi mirtimi. Stipri bangų grūstis susidaro prie krantų. Bangų grūstis yra labai stipri ir beviltiška stengtis plaukti priešais jas – taip galima tik greičiau pavargti. Rekomenduojama plaukti palei pakrantę, tuomet pavojingų srovių plotis bus siauresnis ir bus lengviau jas įveikti ir nuplaukti atgal į paplūdimį.

 

  • Negerti baseino vandens. Baseinas praktiškai yra didžiulė bendruomeninė vonia. Chloras iš karto nesunaikina visų bakterijų ir nepražudo kriptosporidijų, kurie sukelia skrandžio ir žarnyno infekcijas. Daugiau nei 1 iš 5 amerikiečių nežino, kad plaukiodami baseine, kai serga diarėja, didina ir kitiems žmonėms riziką užsikrėsti šiuo viduriavimo virusu. Rekomenduojama tėvams dažniau vaikus vesti į tualetą, keisti sauskelnes vonios kambaryje, o ne ant baseino krašto, prieš leidžiant mažiems vaikams plaukioti baseine, jų užpakaliukus švariai nuplauti su vandeniu ir muilu.

 

  • Prieš šokant į ežerą ar upę, suspausti nosį. Gėlame vandenyje gali veistis pavojingų sveikatai bakterijų, tokių kaip smegenų ląsteles naikinančių amebų Naegleria fowleri, kurių būtų galima išvengti, tiesiog prieš neriant į vandenį, užsikimšus nosį ir burną. Pro nosies takus į galvos smegenis patekusi ameba sukelia smegenų infekciją, kuri yra labai sunkiai gydoma. Didžiausia rizika „pasigauti“ šią infekciją yra šiltuose vandenyse, Pietų kraštuose.

 

  • Atsipalaiduoti plaukiant ant nugaros. Iškritus iš valties, pajutus, kad neša srovė arba likus vieniems plačiuose vandenyse, pirmiausiai reikėtų nepanikuoti. Reikia pasistengti likti ramiems ir taupyti energiją, kol atvyks gelbėjimo komandos. Labiausiai atsipalaiduoti padeda plūduriavimas ant vandens. Giliai kvėpuojant į plaučius patenka daugiau deguonies ir kūnas lengviau gali plūduriuoti ilgą laiką.