Oro užterštumas – vienas pagrindinių aplinkos veiksnių, darantis poveikį žmonių sveikatai. Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) žmonių sveikatos apsaugai nuo 2021 m. nustatė griežtesnes, negu šiuo metu Lietuvoje ir visoje ES galiojančios normos, geros oro kokybės gaires. Tad pamažu miestuose inicijuojami eismo ribojimai, gyventojai skatinami dažniau naudotis viešuoju transportu ir persėsti ant dviračių. Nors mūsų klimato juostoje keliauti dviratėmis transporto priemonėmis ne visada įmanoma, tačiau šiltėjant orams iš tiesų verta dažniau minti pedalus. Maži pokyčiai kasdienybėje lemia reikšmingus procesus ilgalaikėje perspektyvoje. O kuo orui ir klimatui naudingas važiavimas dviračiu?

Fast,,Bicycle,And,Business,Man,In,City,For,Morning,,Commute

 
  •  25 % visų kelionių vyksta per mažiau nei 2 km nuo namų, 40 % – mažiau nei 4 km atstumu nuo namų, o 50 % dirbančių gyventojų į darbą važiuoja 10 ar mažiau kilometrų. Visgi daugiau nei 82 % kelionių 10 km ar mažesniu atstumu dažniausiai naudojamas automobilis. Didžiausia automobilio sukeliama tarša įvyksta per pirmąsias kelias eksploatavimo minutes, kol taršos kontrolės įtaisai negali veikti efektyviai. Šaltas užvedimas lemia aukštą išmetamųjų teršalų kiekį, todėl trumpesnės kelionės automobiliu labiau prisideda prie visuotinio atšilimo.
  •  Per visą savo naudojimo ciklą, įskaičiuojant ir transporto priemonių gamybą, į orą patenkantys CO2 (anglies dvideginio) kiekiai yra: dviratis – 21 g CO2 (vienam žmogui, nuvažiuotam kilometrui), elektra varomas dviratis – 22 g CO2, lengvasis automobilis – 271 g CO2, autobusas – 101 g CO2.
  •  Paprasti ar elektra varomi dviračiai neužstringa eismo spūstyse, o tai reiškia, kad stovėjimo metu nėra išmetamų teršalų pertekliaus.
  •  Skaičiuojama, kad mieste važiavimas dviračiu yra net 6 kartus efektyvesnis nei važiavimas miesto autobusais, troleibusais ar metro.
  •  Dar vienas dviračių privalumas – daro mažą poveikį keliams ir nepažeidžia jo, kaip tai daro kiti transportavimo būdai. Vadinasi, nereikia atlikti remonto naudojant sunkiąją techniką.
  •  Jei JAV vos vienai dienai visi nustotų vairuoti automobilius ir persėstų ant dviračių, į aplinką nepatektų 3,5 mln. metrinių tonų anglies dvideginio.
  •  Padidinus visų kelionių dviračiu ir pėsčiomis dalį nuo 12 iki 15 %, per metus būtų galima sutaupyti 14,3 mlrd. litrų degalų ir sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją 33 mln. tonų per metus. Tai prilygsta 19 mln. įprastų automobilių pakeitimui hibridiniais ar varomais elektra.
 

Autorius Eglė Stratkauskaitė