Valgant bet kokį maistą, bet kada ir bet kokiais kiekiais organizmas teršiamas toksinais, trikdoma virškinimo sistemos veikla. O tai blogina savijautą, silpnina imunitetą, didina svorį. Tad laukiant didžiųjų švenčių ir po jų būtų puiku išvalyti organizmą!
detoks
 
Drastiškam žarnyno valymui – NE!

 

Medikai nepritaria drastiškoms organizmo valymo procedūroms, tarkime, kai tai daroma klizmomis. Teigiama, kad tokiu būdu organizmui sukeliamas nereikalingas stresas. Žmogaus virškinimo sistema pati šalina medžiagų apykaitos produktus, bakterijas iš organizmo. Išvalius žarnyną nusilpsta imunitetas, gali pykinti, svaigti galva, padidėti infekcijų rizika, sutrikti virškinimas, kankinti mėšlungis, širdies ritmo sutrikimai, silpnumas, vėmimas. Dauguma dietologų tikina, kad sveikam žmogui nebūtina švarinti organizmo. Jų teigimu, organizmas turi natūralų filtrą, kurių svarbiausia dalis – kepenys. Jos iš kraujo šalina medžiagų apykaitos produktus, o inkstai –toksinių ir organinių medžiagų perteklių. Jei šie organai sveiki, organizmas valosi pats.

 

Kaip išvalyti organizmą ir paruošti jį šventėms ir padėti sau, joms pasibaigus?

 

Siekiant, kad organizmas taptų švarus, reikia tinkamai subalansuoti savo mintis, gyvenimo ritmą, mitybą bei fizinį aktyvumą.

 

 

  • Pradėti nuo minčių

 

 

Apskaičiuota, kad per dieną žmogų aplanko apie 60 tūkst. minčių. Kai kurie tyrimai rodo, kad net iki 75 % jų negatyvios. Asmenis, kuriuos veikia kasdienis stresas, mažos ar didelės bėdos, yra užvaldyti negatyvių minčių – jie tarsi užteršti neigiama informacija. Dauguma gyvena nemaloniais praeities prisiminimais, bijo ateities, nemoka gyventi šia akimirka džiaugsmingai ir ramiai. Esame linkę neigiamai vertinti kitus ir save, nerimauti ir skųstis. Vienas svarbiausių patarimų – neanalizuoti blogas emocijas keliančių praeities įvykių, užmiršti juos, atleisti sau ir kitiems. Taip pat labai naudinga išmokti medituoti.

 

 

  • Atsisakyti perdirbto maisto

 

 

Pasak specialistų, pagrindinė priežastis, kodėl išsivalę organizmą ar po dietų žmonės jaučiasi geriau, yra ne toksinų pašalinimas, o tai, kad jie tuo metu nevalgo perdirbto maisto, nevartoja cukraus. Tačiau tam nereikia radikalių sprendimų. Rekomenduojama bent 2 sav. ar mėnesį neskanauti įvairių pusgaminių, konservuoto maisto (išskyrus raugintas daržoves) ir daug pridėtinio cukraus turinčių gaminių: saldainių, bandelių, saldintų gėrimų. Tiek laiko turėtų pakakti, kad pasireikštų teigiami poveikiai. T. y. rečiau vargins galvos skausmas, taps lengviau atsikratyti antsvorio, jausite energijos antplūdį, rečiau kamuos nuotaikų kaita, pagerės odos būklė.

 

 

  • Valgyti neskubant

 

 

Visi girdėjome taisyklę, kad reikia valgyti lėtai, gerai sukramtyti maistą, tačiau daugelis to nepaiso. Skubantys dažniau persivalgo, o skanaujant lėtai suvalgoma mažiau. Pasisotinus derėtų bent kelias minutes atsipūsti. Japonijoje atlikti tyrimai parodė, kad slopinamas apetitas ir mažinama rizika sirgti diabetu, jei valgoma neskubant. Paslaptis – sotumas pajuntamas praėjus maždaug 15–20 min. nuo valgymo pradžios. Be to, gerėja virškinimas, nes maistas smulkiai sukramtomas, nesijaučiama apsunkusiu. Tyrimai rodo, kad valgant lėtai taip pat ilgiau išlaikomas sotumo jausmas. Britų mokslininkai nustatė, kad asmenys, kurie maistą skanauja greitai, 3 kartus dažniau nutunka nei tie, kurie valgo lėčiau.

 

 

  • Rinktis organizmą valančius produktus

 

 

Geriausia virškinamojo trakto šluota – daug maistinių skaidulų turintis maistas, todėl rekomenduojama valgyti daugiau ankštinių daržovių, mažiau – apdorotų grūdinių kultūrų. Taip pat reikia vartoti rauginto pieno produktų (kefyro, rauginto pieno, jogurto, varškės), nes organizmą aprūpina gerosiomis bakterijomis. Patartina skanauti daugiau vaisių ir daržovių: burokėlių, kopūstų, obuolių, slyvų, taip pat džiovintų vaisių. Patiekalams gardinti rekomenduojama naudoti mažiau druskos, daugiau natūralių prieskonių: krapų, imbiero, rozmarinų, kardamono, bazilikų, aitriosios paprikos.

 

 

  • Vartoti užtektinai skysčių

 

 

Per dieną žmogui reikia išgerti iki 2–3 l vandens. Ryte patariama pasimėgauti stikline (kambario temperatūros) šio skysčio su citrina. Jį geriausiai gurkšnoti visą dieną po truputį. Reikėtų išgerti vandens, likus 20–30 min. iki valgio, kad pagerėtų virškinimas. Iš karto pasisotinus geriau to nedaryti, nes skatins išsiskirti skrandžio sultis, lėtins virškinimo procesus. Šaltuoju metų laiku rekomenduojama valgyti sriubų, gerti sultinių ir daugiau arbatų. Taip pat patariama kasdien pasimėgauti bent 2 žaliosios arbatos puodeliais.

 

 

  • Organizmą valyti kokteiliu 

 

 

Specialistai rekomenduoja ne laikytis tam tikro produkto dietų, bet vieną valgymą (geriausiai pietus ar vakarienę) per dieną keisti natūraliu organizmą valančiu kokteiliu – tai saugi ir kūnui naudinga strategija. Jis gerina virškinimo sistemos veiklą, padeda pašalinti kenksmingas medžiagas iš organizmo, nekelia streso ar žalos. Galima rinktis imbiero ir špinatų kokteilį su cinamonu, kopūstų, avokadų, špinatų kokteilį ar kitą mėgstamą žaliąjį glotnutį be pridėtinio cukraus.

 

 

  • Nevengti iškrovos dienų

 

 

Adventas – puikus metas iškrovos dienoms. Sveikam žmogui tokia dieta nekenks. Tačiau tai nereiškia, kad tą dieną privaloma visiškai atsisakyti maisto ir gėrimų. Šiek tiek valgyti reikia, o gerti – būtina. Per iškrovos dieną rekomenduojama suvartoti apie pusę įprastai gaunamų kalorijų. Tinkamiausias – monotoniškas racionas. Reikėtų valgyti vienos grupės maisto produktų, tarkime, tik daržovių, vaisių, pieno gaminių, kruopų ir kt. Nedideliais kiekiais skanauti kas 3–4 val. Būtina gerti daug skysčių, geriausiai – vandens (2–3 l per dieną), taip pat tinka nestipri ir nesaldinta žolelių arbata. Iškrovos dieną derėtų išsimiegoti, nepatartina užsiimti aktyvia fizine veikla. Rekomenduojama pasirinkti vieną iš šių produktų: varškę, jogurtą, kefyrą, pasukas, grikius, ryžius, avižas, obuolius, arbūzus, virtas daržoves ar jų sriubą. Iškrovos dienos padeda reguliuoti svorį, teigiamai veikia virškinimo sistemą, šarmina organizmą, teikia energijos, net stiprina imunitetą.

 

 

  • Pasilepinti nenuodėmingais malonumais

 

 

Maloni ir organizmą padedanti valyti procedūra – masažas. Šiuo atveju labiau tiks ne atpalaiduojantis, o intensyvus viso kūno, kuris išjudina giliuosius raumenų sluoksnius, aktyvina organizmo medžiagų apykaitą. Kitas tradicinis malonus organizmo švarinimo būdas – pirtis. Prakaituojant iš organizmo pašalinami toksinai, kitos kenksmingos medžiagos. Taisyklingai šildant ir vėsinant kūną pasiekiami vis gilesni odos ir raumenų sluoksniai, greitinama medžiagų apykaita. Teigiama, kad širdies ritmas padažnėja apie 50–70 %, jei pirtyje praleidžiama 20 min., o tai prilygsta rimtai treniruotei. Tai teigiamai veikia psichologinę būseną, virškinimo sistemą, odą, organizmas grūdinasi ir tampa atsparesnis ligoms. Vanojant vantomis taip pat masažuojamas kūnas.

 

 

 

  • Pradėti mankštintis

 

 

Virškinamąjį traktą teigiamai veikia subalansuotas fizinis aktyvumas. Tiems, kurie nedirba fizinio darbo, būtina pradėti treniruotis bent 15 min. per dieną. Tiek laiko tikrai gali skirti kiekvienas! Pasirinkite labiausiai patinkančią mankštą: nuo intensyvesnio pasivaikščiojimo, dviračio mynimo iki treniruočių sporto klube. Yra speciali virškinimui gerinti skirta mankšta. Pavalgius galima atlikti lengvus pratimus, tarkime, atsigulus ant nugaros kelti dubenį aukštyn, eiti vietoje aukštai keliant kojas. Jei sumažėjęs skrandžio rūgštingumas, užkietėję viduriai, pratimus reikia atlikti nevalgius, galima išgerti stiklinę šilto vandens. Tinkamos mankštos: atsisėdus ant kėdės rankomis paliesti pėdas, po vieną koją pritraukti prie krūtinės, atsigulus ant nugaros apsikabinti rankomis sulenktas kojas, pritraukti po vieną kelią prie krūtinės, atsigulus ant pilvo paeiliui kelti vieną ir kitą priešingą ranką bei koją ir pan.

 

Įdomu

 

 

  • Viena seniausių liaudies medicinoje žinomų organizmo valymo priemonių – aktyvintoji anglis. Ji sugeria įvairius bakterinius ir augalinius nuodus, toksinus ir kitas kenksmingas medžiagas. 
  • Mokslinių tyrimų duomenimis, šeriant kirmėles, peles ir beždžiones 30‒40 % mažiau kaloringu pašaru pailgėja šių gyvūnų gyvenimo trukmė.
  • Valyti organizmą tapo populiaru JAV maždaug prieš 20 m., kai Holivudo įžymybės įvairiomis priemonėmis pradėjo tobulinti kūno linijas. Specialistai tai daryti rekomenduoja kas 3 mėn.
  • Iškrovos dienos nepatariamos sergant infekcinėmis, virusinėmis, virškinimo sistemos ligomis, PMS metu, pirmomis ciklo dienomis, taip pat nėščiosioms.
  • Didžiojoje Britanijoje atlikti tyrimai rodo, kad sauja migdolų per dieną iš kepenų pašalina toksinus, degina riebalus.
  • Iškrovos dienų kritikai teigia, kad jos nenaudingos, mat žinant, kad laukia tokia diena, daugiau valgoma prieš ir po jos.
  • Tyrimai rodo, kad kiekvieno europiečio kraujyje yra daugiau nei 300 cheminių medžiagų. Jų rasta ir motinų piene bei naujagimių bambagyslėse.

 

 

Specialisto komentaras

Algimantas Kirkutis, habil. dr. prof. gydytojas kardiologas, ajurvedos žinovas

 

Ajurvedoje yra specialus skyrius, kuris vadinasi pančakarma, t. y. organizmo valymo rekomendacijos. Pagal ajurvedą organizmą gydyti reikia pradėti jį valant, nes ligomis susergama dėl kūno užterštumo. Kai įvairios sistemos (virškinimo, psichikos, kvėpavimo) prikaupia kenksmingų medžiagų, sutrinka jų veikla. Tarkime, meditacija – minčių higiena. Virškinimo sistemą siūloma valyti specialiomis vaistažolėmis, vėmimą skatinančiomis priemonėmis ir kitais būdais.

 

Prieš didžiąsias metų šventes rekomenduočiau apvalyti mintis, atsisakyti alkoholio, valgyti lengvai virškinamą maistą ir saikingai. Nevartoti gyvulinės kilmės riebalų, keptų produktų, daugiau skanauti augalinės kilmės gaminių. Virškinimo sistemą išvalyti galima vieną dieną per savaitę badaujant. Taip daryti ilgiau galima tik pasikonsultavus su gydytoju arba prižiūrint specialistui.