Gyventi pagal ajurvedos principus tampa vis populiariau Vakarų šalyse. Dažniausiai šis mokslas liečia natūraliosios medicinos sritį, tačiau yra aktualus ir puoselėjant grožį. Ką svarbu žinoti, kad ši Rytų filosofija padėtų spindėti jaunyste, grožiu bei moteriškumu?

 

ajurveda

Pasaulis pagal Rytų išmintį

 

Ajurveda – tai tradicinė Indijos medicina, nors šiandien ji vis dažniau vadinama ištisu gyvenimo mokslu, tiriančiu ne tik sveikatos sritį, bet ir žmogaus gerovę apskritai. Pagal šią Rytų filosofiją žmogus ir visas pasaulis suvokiami kaip visuma, kurioje veikia 3 došos (jėgos): vata, pita ir kapha. Tai energijos, kurių kiekviena yra grįsta tam tikru gamtos jėgų veikimu. Kiekvieno asmens došų pusiausvyra yra individuali, tad, norint jaustis bei atrodyti gerai, svarbu ją išsaugoti ir tinkamai palaikyti. Pagal ajurvedą susergama ir todėl, kad sutrikdoma natūrali došų pusiausvyra. Ajurvedos gydymo metodai grįsti ne simptomų malšinimu, o bendru organizmo pusiausvyros atstatymu. Galutinis gydymo tikslas nėra fizinė sveikata, o bendra gerovė – tiek fiziniu, tiek dvasiniu lygmeniu.

 

Kokia doša dominuoja?

 

Norint žinoti, koks grožio ir jaunystės puoselėjimo būdas pagal ajurvedą tinkamiausias, pirmiausia svarbu išsiaiškinti, kokia doša dominuoja. Kiekvienas turi visų savybių, bet viena įprastai yra dominuojanti. Žemiau reikia pažymėti tuos teiginius, kurie jums tinka. Dominuojanti yra ta doša, kurios teiginių jums tinka daugiausia.

 

Vata

 

  • Esate kūrybingi.
  • Esate linksmi, entuziastingi, emocionalūs.
  • Nuotaikų nepastovumas, impulsyvumas, nestabilumas.
  • Greitai įsisavinate naują informaciją, bet taip pat greitai ją ir pamirštate.
  • Stresinėse situacijose jaučiate didžiulę įtampą, baimę, susierzinimą.
  • Jaučiate trumpalaikius didelės energijos pliūpsnius, dažnai pervargstate.
  • Jūsų kūnas grakštus, lieknas.
  • Esate aukšti.
  • Greitai vaikštote.
  • Rankos ir pėdos dažnai šaltos, kai šalta, jaučiate diskomfortą.
  • Oda ir plaukai sausi, mažai prakaituojate.

 

Pita

 

  • Esate verslūs, azartiški.
  • Pasižymite aštriu protu, organizuotumu, puikia dėmesio koncentracija.
  • Pasitikite savimi, dažniausiai jaučiatės situacijos šeimininku.
  • Išmušti iš vėžių galite tapti agresyvūs, įžūlūs.
  • Mėgstate pokyčius ir varžybas.
  • Esate romantiški ir aistringi.
  • Esate puikūs oratoriai.
  • Esate vidutinio kūno sudėjimo, stuomeningi, stiprūs.
  • Turite stiprią virškinimo sistemą, gerą apetitą, susierzinate, kai negalite laiku pavalgyti.
  • Jūsų oda rausva, neretai su strazdanomis, lengvai nudega saulėje, dažnai sudirgsta, gausiai prakaituoja.
  • Kai karšta, jaučiatės nepatogiai, greitai pavargstate.

 

Kapha

 

  • Esate atsipalaidavę, niekur neskubate. Jūsų elgesį lengva nuspėti, nes esate labai pastovūs.
  • Esate prieraišūs, mylintys.
  • Neskubate kitų teisti, esate atlaidūs, mėginate išsaugoti harmoniją aplink save.
  • Jus sunku nuliūdinti, todėl dažnai tampate ramsčiu kitiems.
  • Esate savininkiški, linkę sureikšminti ir kaupti daiktus.
  • Būdinga fizinė jėga, tvirtas kūno sudėjimas (su polinkiu į antsvorį), stiprus imunitetas.
  • Esate labai energingi, nejaučiate energijos bangavimo.
  • Kalbate lėtai, kalbėdami pamažu išsilaisvinate. Balsas dažnai būna žemas, švelnus.
  • Naują informaciją įsisavinate lėtai, bet ilgai atsimenate.
  • Oda ir plaukai minkšti, švelnūs, akys didelės.
  • Nemėgstate šalto ir drėgno oro.

 

Įnoringas vatos grožis

 

Jaunystėje vatos tipo oda dažniausiai nekelia daug rūpesčių, būna lygi, elastinga, švelni. Spuogai ar inkštirai šios došos atstovų įprastai nevargina. Su laiku oda tenka pasirūpinti labiau, nes ji sausėja, pleiskanoja, greičiau raukšlėjasi. Norint kuo ilgiau išsaugoti odos jaunatviškumą ir stangrumą, labai svarbu ją kasdien drėkinti. Paprastų kremų neužteks, būtina naudoti ir serumus, kaukes. Ne mažiau svarbu gerti užtektinai vandens, t. y. 1,5–2 l per dieną. Tai paspartins ląstelių regeneraciją, todėl oda efektyviau atsinaujins. Būtina valyti subalansuotai ir sveikai, papildyti mitybą šviežiais produktais, turinčiais daug maistinių medžiagų.Vatos atstovų odai ypač kenkia stresas ir nuovargis, todėl reikėtų tinkamai sureguliuoti darbo ir poilsio režimą, miegoti ne mažiau kaip 8 val. per parą. Kasdien bent valandą reikėtų skirti laiko mėgstamai veiklai, tarkime, knygos skaitymui, pasivaikščiojimui parke, meditacijai ar kt.

 

Šios došos žmonėms tenka pavargti prižiūrint ne tik odą, bet ir plaukus. Jie dažnai sausėja, veliasi, slenka ir lūžinėja. Renkantis plaukų priežiūros priemones rekomenduojama pirmenybę teikti kuo natūralesnėms. Jeigu įmanoma, plaukų netrinkti kasdien, kas kartą juos plaunant naudoti balzamą, o kartą per savaitę patepti drėkinamąja ir plaukų struktūrą stiprinančia kauke. Plaukus reikėtų trinkti drungname vandenyje, nes karštis juos dar labiau išsausins. Kartą per 2–3 mėn. svarbu pakirpti galiukus, kad pavyktų išvengti tolesnio pažeidimų plitimo link šaknų.

 

Kitos rekomendacijos:

 

  • Klausyti raminančios muzikos.
  • Namie kurti šiltų, žemiškų spalvų interjerą.
  • Valgyti šiltą, aromatingą maistą, rinktis rūgščius ir saldžius skonius, vartoti augalinius aliejus.
  • Dažniau būti šiltoje, jaukioje aplinkoje. Kartą per savaitę pasilepinti šilta vonia ar pirties procedūromis.
  • Namuose garinti eterinius aliejus, deginti smilkalus, natūralias aromatines žvakes. Tinka šilti kvapai, pavyzdžiui, cinamono, gintaro.
  • Užsiimti joga, meditacija ar kita dvasine praktika.

Pitos jautrumas

 

Šio tipo žmonės geriausiai jaučiasi ir atrodo gyvendami vėsesnio klimato zonose. Saulės veikiama oda greitai parausta, sudirgsta, dažnai nudega, tampa strazdanota. Odą dažnai vargina įvairūs uždegimai, alergijos ir neaiškios kilmės sudirgimai. Labai svarbu naudoti apsaugines priemones nuo saulės, rinktis tik natūralią, kuo švelnesnės sudėties ir nealergizuojančią kosmetiką. Svarbiausia naudoti tik tai, kas būtina. Dekoratyvinės kosmetikos verčiau apskritai vengti ir naudoti tik išskirtinėmis progomis. Kartą per savaitę labai naudinga odą palepinti raminančiomis kaukėmis, papildytomis medetkų, ramunėlių, alavijų ekstraktais.

 

Nemažai priežiūros reikalauja ir plaukai. Jų struktūra nėra tvirta, dažnai slenka, lūžinėja, greitai praranda sveiką žvilgesį. Vyresniame amžiuje dažnai kamuoja plikimo problema. Norint sumažinti šią riziką, būtina nuo jaunystės tinkamai puoselėti plaukus. Ypač svarbu tinkamai maitintis, patartina valgyti daugiau produktų, kuriuose gausu geležies, magnio, kalcio, cinko, fosforo. Kelis kartus per savaitę plaukų šaknis ir galvos odą naudinga patepti augaliniu aliejumi: varnalėšų, migdolų, ricinų, arganų, kokosų, alyvuogių.

 

Kitos rekomendacijos:

 

  • Valgyti reguliariai, nebadauti. Rinktis daugiau vėsinančio, organizmą šarminančio maisto. Ypač naudingi švieži vaisiai ir daržovės.
  • Reguliariai mankštintis, bet svarbu neperkaisti.
  • Vengti saulėkaitos.
  • Namuose kurti šaltesnių atspalvių interjerą. Labai tinka melsvi, žalsvi ir sidabriniai tonai.
  • Smilkant namu, rinktis raminančius aromatus: ramunėlių, jazminų, levandų, mėtų.
  • Kasdien bent valandą skirti ramiam poilsiui.
  • Namuose turėti augalų, reguliariai ilsėtis gamtoje.

 

Kaphos stiprybė

 

Tai tarsi vatos priešingybė. Jaunystėje šios došos atstovų oda yra riebi, linkusi į spuogus, inkštirus, uždegimus. Šios problemos dažnai kamuoja ir suaugus. Tačiau yra ir gera žinia – tokia oda lėčiau sensta, natūraliai išsaugo drėgmės pusiausvyrą, o kartu ir elastingumą, todėl vėliau išryškėja pirmosios raukšlės. Be to, ji atsparesnė žalingam aplinkos poveikiui, rečiau nudega saulėje. Turint kaphos tipo odą svarbiausia ją kruopščiai valyti. Tai geriausiai daryti du kartus per dieną – atsikėlus ryte ir prieš miegą. Prausikliai ir valikliai turėtų būti švelnios sudėties, be alkoholio, mat pastarasis sausina odą ir skatina dar didesnę riebalų sekreciją. Jeigu naudojama dekoratyvinės kosmetikos priemonės, reikėtų rinktis tas, kurios nekemša porų. Kasdien naudoti lengvos tekstūros makiažo priemones, o dar geriau – apsieiti be jų. Klaidingai manoma, kad riebios odos nebūtina papildomai drėkinti. Tačiau ją tepti kremu būtina, tik jis turėtų būti ne toks riebus. Vasarą geriausiai naudoti vandens pagrindu pagamintą.

 

Šios došos atstovų plaukai įprastai yra vešlūs ir sveiki, greitai auga, nekelia didelių rūpesčių. Net senatvėje išsaugo tankumą, sveiką spindesį, vėliau pražilsta. Daugiausia vargo kyla juos plaunant ir šukuojant, nes dėl tankumo neretai veliasi. Dėl to labai svarbu naudoti šukavimą lengvinančius balzamus ar serumus. Juos galima keisti natūraliais aliejais, pavyzdžiui, kokosų.

 

Kitos rekomendacijos:

 

  • Anksti gultis ir keltis, t. y. gyventi saulės rimtu.
  • Reguliariai mankštintis, propaguoti aktyvų laisvalaikį.
  • Klausytis ritmingos, įkvepiančios muzikos.
  • Bent kartą per mėnesį apsilankyti pirtyje arba pasilepinti kraujo cirkuliaciją gerinančiu masažu.
  • Vengti drėgnų, šaltų patalpų.
  • Kuriant namų interjerą tarpusavyje derinti kuo daugiau ryškių ir šiltų spalvų, ypač tinka geltona, oranžinė, raudona.

 

Keletas grožio receptų

 

Skaisčiai ir lygiai veido odai. Kasdien odą valyti šviežiu pienu. Į jį galima įpilti šlakelį šviežiai spaustų citrinų sulčių (netinka jautriai odai). Tokia procedūra pamaitina odą, išvalo jos poras.

 

Nuo odos uždegimų. Sudirgusią vietą tepti šviežiai spaustomis alavijų sultimis. Jos slopina paburkimą, niežulį, perštėjimą, raudonį. Tinka tik nestipriems uždegimams malšinti.

 

Lėtinant raukšlių formavimąsi. 1–2 kartus per savaitę odą tepti nerafinuoto šalto spaudimo alyvuogių aliejaus ir medaus mišiniu (ingredientus sumaišyti lygiomis dalimis). Po 15 min. veidą nuplauti drungnu vandeniu.

 

Nuo mažų randelių, odos patamsėjimų. Problemines vietas prieš miegą patepti šviežiai spaustomis bulvių sultimis. Tinka ir patamsėjusiems paakiams.

 

Specialistės komentaras

Raminta Budreckytė, jogos mokytoja 

 

Ajurvedoje išorinis grožis glaudžiai susijęs su vidiniu. Kuo labiau puoselėjama sveikata ir vidinės savybės, tuo labiau pražysta išorė. Gražus žmogus pirmiausia yra ramus, atsipalaidavęs, jo siela patenkinta. Neverta siekti trumpalaikio grožio, kur kas svarbesnis nuolatinis, spinduliuojantis iš vidaus. Ajurvedoje taikomi metodai padeda pasiekti būtent ilgalaikį rezultatą. Čia taikomi tik švelnūs ir natūralūs grožio puoselėjimo būdai. Gražia laikoma sveika, harmoninga, gyvybinga ir laiminga moteris, pulsuojanti natūraliu individualumu. Pagal ajurvedą, žmogui labai svarbu palaikyti darnų ryšį su aplinka, nes tai yra geros savijautos pagrindas. Ne mažiau svarbu palaikyti kūno, minčių ir energetinę švarą. Būtina reguliariai rasti laiko mankštai (itin rekomenduojama joga), maldai ar meditacijai, kūno prausimui, šveitimui ar masažams su natūraliais aliejais, kokybiškam poilsiui, buvimui gryname ore. Rekomenduojama laikytis vegetarinės mitybos principų, gerti tyrą vandenį. Puoselėdami sveikus gyvensenos įpročius ne tik jausitės, bet ir atrodysite gerai, būsite mažiau pavaldūs bėgantiems metams.

 

Įdomu

 

  • Ajurveda – seniausias medicinos mokslas. Jam yra daugiau kaip 5 tūkst. metų.
  • Indijoje ajurvedą galima studijuoti net 69 aukštosiose mokyklose.
  • Pirmieji ajurvedos mokytojai sukauptas žinias perduodavo iš lūpų į lūpas, vėliau jos pradėtos fiksuoti raštu vedose.
  • Ajurveda – dviejų sanskrito kalbos žodžių junginys: ayur reiškia gyvybę, o veda – žinias.
  • Pagal šią Rytų filosofiją, tauriųjų metalų juvelyriniai dirbiniai sužadina moters grožį. Ypač tinka sidabras, auksas, perlai. Pigi bižuterija esą daro neigiamą poveikį.
  • Rekomenduojama kvėpintis tik natūraliais kvepalais, nes sintetiniai, kurių sudėtyje yra alkoholio, esą traukia grėsmingas energetines būtybes. Moterims ypač tinka rožių, jazminų, lelijų, kvapiųjų kanangų, levandų, irisų aromatai.
  • Pagal ajurvedą, per siaurus drabužius negali tekėti moteriška energija. Negerai, jeigu moteriškos aprangos forma primena stačiakampį ar kvadratą, nes tai siejama su vyriška energija.
  • Ajurvedoje moteriškumo simboliu laikomi ilgi plaukai. Tikima, kad juose kaupiasi moteriška energija. Tiesa, viešumoje plaukus verčiau susirišti, nes palaidais moteris yra pažeidžiamesnė.
  • Tikima, kad kuo dažniau moteris šneka ir galvoja apie gražius dalykus, tuo labiau tampa gražesnė.