Ar žinojote, kad lapkričio trečiąjį trečiadienį minima pasaulinė lėtinės obstrukcinės plaučių ligos diena? Dažniausia šios kvėpavimo takų ligos, pasireiškiančios kaip dusulys, priežastis – rūkymas. Per vėlai nediagnozuota ar negydoma lėtinė obstrukcinė liga gali baigtis net mirtimi. Nuo ligų nesame nė vienas apsaugotas, bet šį tą galime padaryti, kad plaučių sveikata būtų geresnė!

 

plauciai

Geri patarimai, kaip išsaugoti sveikus plaučius:

 

  • Diafragminis kvėpavimas. Tai kvėpavimas, atliekamas stebint ir kontroliuojant diafragmos, skiriančios vidaus organus pilvo srityje nuo plaučių, raumenis. Kiekvieną kartą įkvepiant reikia nuleisti diafragmą, kad galėtumėte įkvėpti daugiau oro. Šią techniką naudoja profesionalūs dainininkai, kad padidintų savo plaučių tūrį.

 

  • Elementarus gilus kvėpavimas. Lėtai įkvepiant orą pajusti kaip išsipučia pilvas ir nusileidžia diafragma. Įkvėpti taip, kad šiek tiek aukštyn kilstelėtų ir išsiskėstų plaučiai, šiek tiek išsiplėstų krūtinė ir kilstelėtų į viršų. Iškvepiant krūtinė turi įdubti, šonkauliai susitrauktų ir iškvėpti viską, kiek yra likę plaučiuose.

 

  • Įkvėpimų ir iškvėpimų skaičiavimas. Plaučių talpą galima padidinti palaipsniui ilginant įkvėpimus ir iškvėpimus. Kiekvieną kartą įkvepiant ir iškvepiant suskaičiuoti iki 5. Įkvėpimai ir iškvėpimai turi būti vienodos trukmės. Po to pradėti pamažu ilginti laiką įkvėpimams ir iškvėpimams. Tačiau nereikėtų persistengti. Toks kvėpavimas neturėtų kelti diskomforto.

 

  • Laikysenos stebėjimas. Plaučiai užima nemažai vietos žmogaus organizme, bet yra minkštos struktūros. Kad plaučiams būtų pakankamai erdvės reikia sėdėti ir stovėti tiesiai. Plaučiai turės daugiau erdvės, jei atsisėsite šiek tiek atsilošę, kilstelėsite krūtinę ir atstatysite priekinę kūno dalį taip, lyg ruošiantis giliam kvėpavimui.

 

  • Pakankamas skysčių vartojimas. Visam organizmui, įskaitant plaučius, labai svarbu pakankamas vandens vartojimas. Vartojant pakankamai skysčių plaučių gleivinė išlieka plona. Kuo ji plonesnė – tuo plaučiai geriau funkcionuoja.

 

  • Juokas. Tai vienas geriausių pratimų, treniruojančių pilvo srities raumenis ir didinantis plaučių talpą. Be to, juokas išvalo plaučius nuo užsistovėjusio oro ir leidžia į daugiau plaučių vietų patektų šviežiam orui.

 

  • Aktyvus gyvenimo būdas. Užsiimti reguliaria vidutinio intensyvumo veikla yra sveika plaučiams, širdžiai ir gerai nuotaikai. Kasdien reikėtų bent 20 min. skirti vidutinio intensyvumo mankštai, pavyzdžiui, greitam vaikščiojimui ar važiavimui dviračiu.

 

  • Nerūkyti. Rūkaliai turi 12 – 13 kartų didesnę riziką susirgti lėtine obstrukcine plaučių liga. Kiekvieną kartą rūkant cigaretes, į plaučius įkvepiama tūkstančiai chemikalų: nikotino, anglies monoksido, dervų ir kt. Šie toksinai pažeidžia plaučius, storina gleivinę, plaučiams tampa sunkiau išsivalyti, atsiranda audinių sudirginimas ir uždegimas, kvėpavimo takai susiaurėja ir tampa sunkiau kvėpuoti.

 

  • Vengti teršalų poveikio. Vengti būti šalia rūkančių žmonių. Neiti į lauką, kada yra didžiausias oro užterštumas. Vengti būti netoli didelio eismo keliuose. Jeigu tenka dirbti aplinkoje, kurioje yra teršalų, naudoti apsaugines priemones, kurios sumažintų žalą plaučiams. Nerūkyti ir kitiems neleisti rūkyti namuose. Kartą per savaitę valyti dulkes nuo baldų ir siurbti grindis su dulkių siurbliu. Stengtis, kad namuose neatsirastų pelėsio, dulkių ir gyvūnų odos pleiskanų. Naudoti natūralias valymo priemones ir prižiūrėti ventiliatorius. Dažnai vėdinti patalpas. Nenaudoti sintetinių oro gaiviklių ir žvakių.

 

  • Stengtis išvengti infekcijų. Geriausias būdas išvengti infekcijų – dažnai plauti rankas su vandeniu ir muilu. Vengti liesti veidą. Gerti daug vandens, valgyti daug vaisių ir daržovių – jie turi daug maistinių medžiagų, padedančių stiprinti imuninę sistemą. Kasmet pasiskiepyti nuo gripo, o nuo 65-erių – ir nuo plaučių uždegimo.