Tikriausiai daugeliui stebint žmones, atliekančius triukus, kuriuose sujungiami akrobatikos ir jogos elementai, kilo mintis, kad tam reikia daug drąsos, dar daugiau jėgos ir ypatingo lankstumo. Pasirodo, tam nereikia būti profesionaliu sportininku! Užsiimant akrobatine joga užplūsta panašūs potyriai kaip vaikystėje, kai tėvai, iškėlę mažylį aukštai, skraidindavo jį kaip lėktuvėlį.

 

akrojoga

Sportuoti nors ir su kaklaraiščiu

 

Akrojoga – tai nauja sporto šaka, atsiradusi Kalifornijoje 2006 metais. Lietuvoje ji dar tik pradeda populiarėti. Vienas šio sporto entuziastų – jaunimo organizacijos įkūrėjas Karolis Valickas. Jis pats akrojogą atrado prieš ketverius metus. Karolio įkurtos bendruomenės šūkis „AcroYoga in a Tie“ provokuoja – sportuoti galima net su kostiumu. Tam nereikia jokių ypatingų priemonių ar specialaus pasirengimo. Akrojoga ypač naudinga žmonėms, kurie dėl sėdimo darbo, nepakankamo fizinio aktyvumo skundžiasi nugaros skausmais. Be to, užsiėmimai padeda kovoti su stresu ir stiprina emocinį ryšį.

 

Paprasta ir naudinga

 

Akrojoga susideda iš akrobatikos, jogos ir masažo elementų. Paprastai pratimams atlikti reikalingi 3 žmonės – bazė, skraiduolis ir stebėtojas. Apačioje esantis partneris, kurio kojos liečiasi su žeme, vadinamas baze. Jis dažniausiai guli ant nugaros, ištiestomis kojomis, laiko kitą partnerį, vadinamą skraiduolį. Šio asmens pozos gali būti skirtingos. Trečiasis žmogus vadinamas stebėtoju. Jis stebi, kad pratimą atliekantys žmonės užimtų tinkamas padėtis, rūpinasi jų saugumu, padeda atsikratyti baimės. Išmokus pradmenų, atliekamos sudėtingesnės pozos, kuriose dalyvauja daugiau žmonių. Akrojogos treneris sako, kad po treniruotės žmonės pajunta raumenis, apie kuriuos nė neįtarė. Taip puiki lankstumo, giliųjų raumenų ir ištvermės treniruotė. Malonus šalutinis poveikis – teigiamos emocijos ir naujos pažintys.

 

akrojoga

Svarbiausia – pasitikėjimas

 

Svarbiausia akrojogoje – išmokti teisingų kūno padėčių, t. y. atlikti pratimą saugiai ir be reikalo neapkraunant raumenų. Taip bus lengviau ne tik pačiam, bet ir kitiems, kurie kartu atlieka pratimą. Kiekvienas kūnas yra individualus, todėl treneris turėtų padėti išmokti pajausti partnerį. Griežtų taisyklių, kaip tai padaryti, nėra. Būtina klausyti trenerio, partnerio patarimų ir prašymų. Svarbu atsikratyti stereotipų ir išankstinių nuostatų. Akrojoga moko neteisti kito. „Tas, kuris bara vieną dėl ne visiškai ištiestų kojų ar rankų, pasikeitus vietomis atsiduria jo padėtyje ir savo kailiu pajunta, kad viskas galbūt ne taip paprasta, kaip atrodo iš šalies,“ – aiškina treneris.

 

Žaidimas

 

akrojoga

Humoras ir mokėjimas pasijuokti iš savęs – neatsiejami nuo akrojogos. Galbūt dėl to treniruotė labiau primena pasilinksminimą, o ne rimtą sportą. Beje, akrojoga gali būti atliekama net vakarėliuose, nes mažai kuo skiriasi nuo žaidimo. Juokas taip pat stiprina pilvo presą. Taigi, nauda dviguba. „Aš dažniausiai esu tas, kuris vaikščioja aplink ir trukdo“,- nusijuokia ir priduria, kad svarbu ne tik išmokti susikaupti, bet ir neprarasti pusiausvyros, iškilus menkiems nesklandumams. Juokas taip pat gelbsti tada, kai reikia šimtąjį kartą keltis ir bandyti iš naujo.

 

Norintiems išbandyti save

 

Žmonės dažnai bijo išbandyti naujus dalykus, tačiau jei išdrįsta, džiaugiasi atradę gebėjimus, apie kuriuos nė neįtarė. Nereikia bijoti išlaisvinti savyje slypintį vidinį vaiką – jis gali labai nustebinti. Akrojoga iš pradžių kelia tiek psichologinę, tiek fizinę baimę. Atkaklus darbas beveik visada jas padeda nugalėti. Anot trenerio, žmonių požiūris į ekstremalias pramogas (pavyzdžiui, atrakcionų parkus) pasikeičia. Akrojoga išmoko orientuotis, net kabant žemyn galva, išlaikyti pusiausvyrą, keičiantis situacijai ar atsiradus trikdžiams. Po to net amerikietiški kalneliai nebeatrodo baisūs. Tai nereiškia, kad atbunka pojūčiai. Tiesiog protas ir kūnas net tokiomis ekstremaliomis sąlygomis sugeba susivaldyti. Akrojoga suteikia galimybę paprasčiausiomis sąlygomis patirti tai, kas kažkada atrodė neįmanoma, o tai – be abejonės sukrečianti ir maloni patirtis. Jei pabodo tradiciniai jogos užsiėmimai, galbūt metas išbandyti akrobatinę jogą? Kuo ji naudinga:

 

akrojoga

  • Labai įvairiapusė. Joje dera joga, akrobatika ir masažas. Ugdo jėgą, pasitikėjimą savimi, moko bendrauti ir atsipalaiduoti. Tai padeda spręsti kasdienio gyvenimo ir santykių problemas.
  • Neįpareigoja. Akrojoga gali užsiimti bet kas, net jei kol kas neteko stovėti ant rankų ar neišeina rankomis pasiekti kojų pirštų galiukų. Šis sportas lavina bet kokio fizinio pasirengimo žmogaus kūną.Treniruotę galima atlikti bet kada, kai tik norisi. Nebūtina tai daryti kasdien ir tuo pačiu metu.
  • Ugdo pasitikėjimą savimi. Akrojoga padeda atsikratyti drovumo ir rasti ryšį su bet kuriuo žmogumi nepriklausomai nuo amžiaus, lyties, kūno sudėjimo, ūgio, sugebėjimų ar asmenybės bruožų. Visa tai tik dėlto, kad išmokstama valdyti kūną. Taisyklingai atliekant pratimą ir bendradarbiaujant galima pakelti bet ką (net mažesniam didesnį).
  • Padeda atsikratyti baimės nukristi. Norint pasiekti gerų rezultatų akrojogoje, teks daug kartų kristi ir vėl bandyti iš naujo. Reikia mokytis „susidraugauti“ su gravitacija ir sąmoningai sulėtinti judesius. Taip pat labai svarbu pasitikėti partneriu, kurio ranka (ar koja) prilaiko ir neleidžia nukristi. Sklandžiai nusileisti yra lygiai taip pat svarbu, kaip ir pakilti. Tai lyg meditacija, kuri ramina nervus ir padeda įveikti baimes.
  • Nustebina. Patys žmonės nusibrėžia sau ribas. Pradėję mokytis akrojogos jie priversti išeiti iš komforto zonos. Kūnas atlieka judesius skirtingose plokštumose ir naudoja skirtingus atramos taškus. Atliekant judesius žmogus turi jaustis lengvas ir tarsi plūduriuoti ore.
  • Greitina reakciją. Šiuo sportu užsiimantys žmonės ilgainiui išmoksta valdyti situaciją nepriklausomai nuo išorinių aplinkybių, nes net menkiausias dalykas gali išmušti iš vėžių. Moko bendradarbiauti, prisitaikyti prie pokyčių, išlikti ramiems. Akrojoga tarsi išlaisvina dvasią.
  • Didina dėmesio koncentraciją. Akrojogoje labai svarbu mokėti susikaupti ir nesiblaškyti, atkreipti dėmesį į kiekvieną smulkmeną. Reikia daug kantrybės ir laiko, kad pratimus būtų galima atlikti idealiai.
  • Moko teisingai paskirstyti prioritetus. Gyvenime svarbu ne tik duoti, bet ir imti. Tai taip pat ir pagrindinis akrojogos principas.
  • Skatina kalbėti ir klausytis. Kitaip nei individualiose sporto šakose, akrojogoje gerų rezultatų galima pasiekti tik tada, jei su partneriais sieja nuoširdus ryšys ir pasitikėjimas. Juk atliekant pratimus gali tekti kaboti žemyn galva, kristi ir atlikti kitus sudėtingus judesius.
  • Stiprina toleranciją. Akrojoga gali užsiimti tik empatiški žmonės, kurie supranta, kad partnerį reikia ne keisti, o prie jo prisitaikyti.
  • Padeda spręsti konfliktus. Įtampa santykiuose savaime nepranyksta. Galiausiai ji sprogsta kaip burbulas ir pasipila barniai ir priekaištais. Akrojoga moko ieškoti pusiausvyros ir kompromiso. Tai labai naudinga asmeniniuose santykiuose.
  • Padeda išvengti traumų. Dažniausiai traumų pasitaiko sportuojant individualiai, o per akrojogos užsiėmimus dalyvius visada prižiūri ne tik budri trenerio akis, bet ir dar vienas stebėtojas. Juo tampa vienas iš grupės narių. Stebėtojas keičiasi per kiekvieną užsiėmimą. Stebėtojo vaidmuo moko pažvelgti į situaciją iš kitos pusės ir padeda išvengti traumų. Be to, atliekant pusiausvyros pratimus paprasčiau ją išlaikyti ir slidžioje gatvėje, judančiose transporto priemonėse ar kitur.

 

Pratimai

 

akrojoga

 

Poriniai tempimai

 

Pradinė padėtis. Partneriai atsistoja nugara vienas į kitą, susiglaudžia sėdmenimis.

Eiga. Abu lenkiasi link savo kelių. Galima pasunkinti pratimą ir susikibus rankomis lėtai linkti vienas nuo kito. Atliekant pratimą tempiamos kojos ir išmokstama rasti pusiausvyrą net, jei partneriai labai skirtingo svorio.

 

 

Poriniai pritūpimai

 

Pradinė padėtis. Partneriai atsistoja nugara vienas į kitą. Ištiesia rankas ir susikabina.

Eiga. Palengva tupiasi, stengdamiesi išlaikyti pusiausvyrą.

 

Laisvas paukštis

 

Pradinė bazės padėtis. Atsigulti ant nugaros. Kojos iškelti 90 laipsnių kampu. Pėdos laikyti pečių plotyje.

Pradinė skraiduolio padėtis. Atsistoti bazės kojų gale.

Eiga. Bazė, skraiduoliui padedant, uždeda sulenktų kojų pėdas skraiduoliui ant dubens kaulų. Abu kartu ištiesia rankas priešais save. Ištiesiamas stuburas, kojos, pėdos. Bazė vėl 90 laipsnių kampu ištiesia kojas ir paleidžia skraiduolio rankas.

Išeiti iš pozos. Skraiduolis nuleidžia rankas, o bazė jas sugriebia. Bazė lėtai lenkia kelius ir grąžina skraiduolį ant žemės.

 

Dviese valtyje

Pradinė padėtis. Atsisėsti, sulenktomis kojomis, vienas priešais kitą, kad liestųsi kojų pirštai. Suimti vienas kitam už riešų. Laikyti tvirtai, bet patogiai.

Eiga. Abu partneriai spaudžia savo kelius prie krūtinės ir, keldami kojas, susiliečia padais. Rankos naudojamos pusiausvyrai išlaikyti. Krūtinė palenkiama link partnerio, bandant ištiesti stuburą. Tada lėtai ir ramiai abu partneriai kelia kojas link lubų. Tokioje pozoje pabūti 3 – 5 sekundes.

Išeiti iš pozos. Pamažu, atliekant judesius atbuline eiga, pastatyti pėdas ant žemės.

 

Dvigubas medis

 

Pradinė padėtis. Stovint šalia žiūrėti viena kryptimi. Rankas pakelti aukštyn, šiek tiek sulenktas per alkūnes. Kad būtų lengviau išlaikyti pusiausvyrą, partnerį galima apkabinti per liemenį.

Eiga. Perkelti svorį ant kojos, kuri yra toliau nuo partnerio. Partneris atlieka tą patį. Keliant koją, šiek tiek sulenkti kelią ir pėdą atremti į ištiestos kojos kulkšnį, blauzdą ar vidinę šlaunį (pagal galimybes). Tokioje pozoje pabūti 5 – 7 sekundes.

Išeiti iš pozos. Nuleisti koją ir rankas. Tą patį pakartoti, žiūrint į kitą pusę.

 

Akrojogos Lietuvoje pradininko Karolio Valicko komentaras

 

treneris

Lankant jogos užsiėmimus siekiama sutelkti dėmesį į save, pasiekti vidinę ramybę ir pusiausvyrą. Daugeliui žmonių itin sunku atsipalaiduoti ir, pamiršus savo kasdienes problemas, nugrimzti į ramybės būseną. Akrobatinė joga užima protą tol, kol išmokstama išlaikyti pusiausvyrą ir taisyklingai atlikti judesius. Pašalinėms mintims nebelieka vietos, o tai padeda pailsėti nuo kasdienių problemų, įsitraukti į patį procesą ir savo kūno pojūčius. Akrobatinėje jogoje naudojamos klasikinės jogos pozos, tačiau jos atliekamos dviese arba su daugiau žmonių ir kitokiose padėtyse, įterpiant akrobatikos elementų. Po akrobatinės jogos užsiėmimų nurimsta siela ir atsipalaiduoja raumenys. Atliekant tempimo pratimus naudojami tajų masažo elementai.

 

Akrojogos užsiėmimams partnerio specialiai ieškoti nebūtina. Naujų draugų randama užsiėmimuose. Tai vienas iš jogos privalumų – komandinis darbas. Išmokstama bendrauti ir dirbti su žmonėmis, nepaisant asmeninių savybių, formų, ūgių ar sugebėjimų. Nereikia manyti, kad sunkūs žmonės nuolat kilnoja lengvus. Esminio skirtumo nėra. Akrojoga neneigia gravitacijos, o ją gerbia. Technika čia yra daug svarbiau už jėgą. Netrukus žmonės supranta, kad raumenys pavargsta, tačiau kaulai – ne.

 

Nuotraukos iš asmeninio archyvo