Akistata kirpėjos kėdėje
2023-03-24 08:03Stilistams ar kirpėjams patikime ne tik plaukus. Patyręs ekspertas žvelgia į klientę kaip į atverstą knygą ir gali pasakyti, kas vyksta gyvenime arba kokia ji asmenybė. Elgesys ir plaukų būklė išduoda paslaptis, kurias norėtume nutylėti.
Etiketo išmanymas
Iš to, kaip klientė elgiasi su registratore, galima pasakyti apie gerumą, empatiją, mandagumą ir taktiškumą. Sunku dirbti su žmonėmis, kurie yra grubūs, žvelgia į kitus iš aukšto, reikalauja, o ne prašo. Klientai, kurie malonūs tik su stilistais kirpėjais, nes tikisi naudos, tačiau priešiški aptarnaujančiam personalui, parodo žemą savivertę. Narciziškos asmenybės bet kokia kaina siekia atkreipti dėmesį į save, parodyti viršenybę, nori privilegijų ir išskirtinumo, kursto konfliktus. Sakoma, kad klientas – visada teisus, bet… lazda turi du galus. Nemandagūs, skandalingi ir nepagrįstai reiklūs klientai gali patekti į juodąjį sąrašą. Baltas melas, jog kalendoriuje nebėra laisvų vietų kitam vizitui, užtrenkia duris be teisės sugrįžti.
Aprangos kodas
Žmonės, kurie ateina pavėlavę kelias minutes, dėvi laisvalaikio rūbus (džinsus, trikotažinius marškinėlius) ir neįpareigojančią avalynę (sportinius batelius, šlepetes), dažniausiai reikalauja mažai, nori tik patrumpinti plaukus. Jiems svarbi sveikata, tvarka ir natūralumas. Klientai, kurie dėvi kostiumus ir avi odinius batus, paprastai pageidauja griežto kirpimo, atitinkančio jų aprangą, profesiją, veido bruožus. Renkasi glotnias, iškarpytas, skulptūriškas šukuosenas. Moterys, mėgstančios ilgus sijonus ir sukneles, dažniausiai turi ilgus išpuoselėtus plaukus. Kelnių mėgėjos renkasi berniokišką stilių. Taigi, bendras asmens rengimosi stilius išduoda gyvenimo būdą ir poreikius. Tie, kurie sureikšmina įvaizdį, visada renkasi daugiau paslaugų vienu metu (dažymas, plovimas, kirpimas) ir palieka arbatpinigių.
Žalingi įpročiai
Plaukų pešiojimas, tampymas, sukimas apie pirštą, kramtymas – dažnas atsakas į ūminį ir lėtinį stresą. Specialistai mato plaukams padarytą žalą, todėl žino, kaip žmogus elgiasi nerimaudamas. Stresas paveikia svogūnėlius, todėl ilgainiui plaukai išretėja arba pasireiškia alopecija (autoimuninis sutrikimas). Kirpėjas arba stilistas nėra psichoterapeutas, tačiau visada rekomenduojama pasakyti apie problemas ir sunkumus. Specialistas pastebi streso padarinius, todėl gali sušvelninti situaciją. Tinkamai parinktas kirpimas uždengia išretėjusias vietas, galvos masažas atpalaiduoja nervų sistemą. Plaukų svogūnėliai kenčia ne tik dėl streso, bet ir dėl netinkamos šukuosenos. Standus kuodelis, arklio uodega, afrikietiškos kasytės pertempia galvos odą ir gali sąlygoti migreną.
Palydovai ir sąjungininkai
Tiek vyrai, tiek moterys dažnai ateina į saloną ne vieni, atsiveda vieną iš tėvų, draugų ar antrąją pusę. Šis niuansas atskleidžia, kad klientui svarbi aplinkinių nuomonė, kaip kiti jį mato ir vertina. Draugija taip pat reiškia, jog klientui reikia palaikymo ir pagalbos apsisprendžiant dėl kirpimo ar plaukų spalvos. Įdomu, kad artimieji dažniausiai geriau žino, ko nori ir kas tinka, nei žmogus, sėdintis prieš veidrodį. Bendravimas su artimaisiais atskleidžia santykių dinamiką. Jei pora myli vienas kitą, palydovas palaiko bet kokį sprendimą, kad tik antroji pusė būtų laiminga. Jei poroje tvyro toksiški santykiai, klientas renkasi, kas patinka atlydėjusiam asmeniui, o ne jam pačiam. Draugai skatina eksperimentuoti ir išbandyti naujoves, tėvai vertina laiko patikrintus variantus.
Komunikacija
Pokalbio stilius, kaip klientas pasisveikina pirmą kartą, kiek nori kalbėti ir ar apskritai šneka, kokiomis temomis plepa, – svarbus asmenybės indikatorius. Manieros atskleidžia, ar asmuo yra ekstravertas, ar introvertas. Specialistas gali pokalbio metu gautas žinias panaudoti kliento labui. Ekstravertai plepa daug ir garsiai. Rekomenduojama vengti pokalbio temų apie religiją, politiką ir finansus. Plepučiai dažniausiai pageidauja ryškių, akį traukiančių šukuosenų, nes jiems patinka išsiskirti iš minios ir sulaukti komplimentų. Introvertai tyli lyg prisisėmę į burną vandens. Atrodo, kad paskęsta savo mintyse ir nenori, jog aplinka blaškytų. Tyleniai teikia pirmenybę klasikai ir stiliui, kuris dera prie įvaizdžio. Nenori būti matomi ir pastebėti gatvėje.
Organizacinės savybės
Specialistai skirsto klientus į dvi kategorijas: tie, kurie ateina 15 min. anksčiau, ir tie, kurie vėluoja 5 min. Kai kurie mano, kad vėluoti – netaktiška ir nepagarbu. Įprotis atskleidžia asmens gebėjimą planuoti ir organizuoti savo laiką. Yra žmonių, kurie žūtbūt nori atvykti laiku, tačiau labai išsiblaškę. Jie rūpinasi keliais dalykais vienu metu, todėl pameta nuovoką ir nuolat skuba. Dažniausiai tokie klientai įgriūva į saloną sukaitę ir prakaituota galva. Tinkamiausi nesudėtingi kirpimai, kuriems sukurti nereikia daug laiko. Svarbu, kad klientai išmoktų susitvarkyti su šukuosena namuose. Pedantai, kurie moka planuoti, yra disciplinuoti ir organizuoti, pageidauja įmantrių kirpimų. Paprastai jie turi laiko ir mėgaujasi grožio procedūromis lyg ritualais.
Romantinis statusas
Jei klientas pasirodo po kelių mėnesių, praleidęs vizitus ir apleidęs plaukus, tačiau trokšta ypatingos šukuosenos arba planuoja kardinaliai pakeisti stilių, gali būti, jog sutiko naują pasiją ir nori padaryti įspūdį. Moterys dažnai užsuka pasigražinti prieš pirmą pasimatymą ar pirmą kelionę su nauju partneriu. Noras keistis sumažėja, kai žmogus užmezga ilgalaikius santykius, nereikia atrodyti gražesniam, nei iš tikrųjų. Mąstymas pasikeičia nutrūkus draugystei. Daugybei moterų po skyrybų kyla nenumaldomas poreikis kardinaliai keisti įvaizdį, tarsi nauja šukuosena atitiktų naują „aš“ versiją. Tokios klientės, atsisėdusios į kėdę, visiškai atsiduoda stilisto valiai. „Darykite su manimi, ką norite“ – ši frazė išduoda, kad moteris neseniai išgyveno santykių griūtį.
Fizinė sveikata
Kliento laikysena, sėdėjimo poza, plaukų ir odos būklė atspindi sveikatą. Mityba, miegas, fizinis krūvis, stresas, ligos keičia organizmo gyvybinius procesus, palieka žymę kūne. Plaukai auga mėnesių mėnesiais, todėl kaip laikmena saugo kiekvieną sunkų etapą, susijusį su sveikatos pablogėjimu. Kirpėjas pastebi pokyčius, kurių nemato žmogus. Jeigu tai pirmieji grėsmingos ligos požymiai, savalaikis gydymas gali užkirsti kelią didesnei nelaimei. Silpni, slenkantys, lūžinėjantys, sausi ir pasišiaušę plaukai, pleiskanota, paraudusi ar riebaluota skalpo oda išduoda nemažai susirgimų: nuo mažakraujystės, skydliaukės ligų iki cukrinio diabeto ir vėžio. Kirpėjas taip pat gali atkreipti dėmesį į įtartinus apgamus ar odos dėmeles nugarinėje kaklo pusėje ar plaukuotoje galvos dalyje.
Spalva išdavikė
Žmogaus požiūrį į madą išduoda ne tik apranga. Pasirinkimą, kokia spalva dažyti (ar iš viso dažyti), lemia daugybė veiksnių: amžius, etninė kilmė, kultūra, išsilavinimas, lytis, socialinė padėtis. Yra žmonių, kurie negali pakęsti natūralios plaukų spalvos ir dažo juos nuo 14 metų. Manoma, kad tokie asmenys turi problemų su saviverte arba ieško naujų saviraiškos priemonių. Kai kurie niekada gyvenime nedažė plaukų ir su pasididžiavimu vaikšto žila galva. Klientai, kurie reguliariai lankosi salonuose, dažniausiai trokšta tobulo efekto ir nervinasi dėl ataugančių šaknų. Jei asmuo pasirodo po ilgo laiko, o žymė tarp natūralių ir dažytų plaukų yra per tris pirštus, jam nerūpi, ką galvoja kiti, arba taupo pinigus.
Psichologinės negandos
Kai asmuo suserga depresija, nenori rūpintis savimi. Rodos, netenka fizinių jėgų, būtinų kasdieniams darbams atlikti. Kirpėjai ar stilistai, kurie gerai pažįsta klientus, anksti pastebi pakitusius įpročius, bendravimą ir keistą elgesį. Depresiją išduoda, jei žmogus atidėlioja vizitus arba iš viso nustoja rūpintis higiena. Jis atrodo apsileidęs, pavyzdžiui, plaukai ilgesni nei įprastai, susivėlę, matiniai ar riebaluoti, pasišiaušę, galiukai – suskilę, nutriušę. Įrodyta, kad laimingos moterys dažniau vaikšto palaidais plaukais, o linkusios nerimauti ir liūdinčios – riša. Jei klientė mėgsta arklio uodegą ar kuodą, plaukai lūžinėja veržimo vietoje (ties gumyte). Įdomu tai, kad apsilankius kirpykloje ir susigrąžinus tvarkingą šukuoseną pagerėja nuotaika ir pasitikėjimas savimi.
Motinystės požymiai
Dėl hormonų svyravimų kinta moters plaukų struktūra, storis ir bendra išvaizda. Ryški tendencija, kad pastojus plaukai tampa neįtikėtinai puošnūs, žvilgantys ir vešlūs. Būsimos mamos pageidauja nesudėtingo, lengvai prižiūrimo kirpimo, vengia chemikalų. Po gimdymo, atvirkščiai, moterys skundžiasi, jog plaukai slenka, ypač išilgai augimo linijos ties kakta. Daugelis pageidauja nusikirpti kirpčiukus, kad paslėptų vietinį išplikimą. Problemos yra laikinos, nes plaukų būklė normalizuojasi per pusmetį. Kūdikį žindančios mamos rečiau lankosi kirpykloje, palyginti su motinomis, kurios maitina pieno mišinėliu ir gali palikti vaiką su artimaisiais. Jei moteris ilgą laiką lankosi pas tą patį kirpėją, didelė tikimybė, jog po 1–3 m. atves ir vaiką.
Išmaniosios technologijos
Klientai, vyresni nei 40-ies, beveik visada skambina telefonu, kad suplanuotų susitikimus, atšauktų vizitus ar pasikonsultuotų. Akylai planuoja laiką ir laikosi grafiko. Jaunoji karta dažniau registruojasi internetu arba rašo asmenines žinutes. Šis elgesys nulemia bendravimo, net paslaugų kokybę. Jaunesni žmonės dažnai negauna, ko nori, nes bando užsiregistruoti tik tada, kai verkiant reikia apsikirpti ar pasidažyti. Ne visi papuola paskutinę minutę. Net tie, kuriems pasisekė įterpti apsilankymą po savaitės, ignoruoja priminimus ir pamiršta vizitą. Jaunoji karta, bendraudama tik raštu, negauna visos reikalingos informacijos. Kita vertus, jaunimas dažniau naudojasi skaitmeninėmis technologijomis, pateikia stilistui nuotraukų su pavyzdžiais, ko pageidauja, atsiskaito naudodami elektroninę bankininkystę.
Autorius Jurgita Ramanauskienė