Baigiantis metams kartais žmonės tarsi užstringa užburtame rate: optimistiškiau žvelgia į kitus, naujus, galimai geresnius metus ir peikia senuosius. Ir taip metai iš metų. Psichologai sako, kad net nenorėdami žmonės sau pakenkia – prisikuria nerealių planų arba nesugeba susitaikyti su negandomis.

 

nauji metai

  • Įgyvendinti norus

Mokslininkai apskaičiavo, kad maždaug pusę minčių sudaro svajonės. Tačiau kaip greitai žmogus sugalvoja, taip greitai ir pamiršta: 90 % norų išgaruoja iš atminties arba taip ir lieka neįgyvendinti. Psichologų tikinimu, sudarant naujų metų norų sąrašus svarbu nesiblaškyti – užsirašyti vos kelis pačius svarbiausius tikslus. Sakoma, kad mintis svarbu dėstyti aiškiai: svajones patariama rašyti esamuoju laiku, tarsi jas jau žmogus pasiekė, vengti neigiamų ir neužtikrintumą rodančių žodžių, tarkime, „jeigu“, „norėčiau“. Naudinga vengti abstraktumo, pavyzdžiui, rašyti ne „gavau gerą darbą“, tačiau „dirbu plastikos chirurgu, kurio pajamos – 5 tūkst. eurų per mėnesį“. Rekomenduojama susigalvoti realiai įgyvendinamus norus, priešingu atveju pasąmonė iškart netikės galimybe lakias fantazijas paversti tikrove. Parapsichologai pataria tikslą iliustruoti – matomoje vietoje pasikabinti su noru susijusią nuotrauką, o popieriaus lapą su užrašytais norais perrišti raudona juostele.

 

Dažniausiai žmonės užmiršta nusistatyti konkretų terminą, per kurį norą įgyvendins. Konkreti data gali paskatinti ilgai nedelsti ir imtis ryžtingų veiksmų. Naudinga tikėti savo sugebėjimais pasiekti svajonę, pasitelkti drąsą, kantrybę ir pamiršti baimę, įvairius nusistatymus. Svarbu išsaugoti motyvaciją ir neleisti savęs sugniuždyti nesėkmėms ar aplinkinių nuomonei.

 

  • Susitvarkyti ne tik namus, bet ir mintis

Tikriausiai ne kartą girdėta, kad pozityvus mąstymas – laimingo gyvenimo variklis. Tad naujų metų pradžia gali būti paskata labiau pasirūpinti dvasine savijauta. Rekomenduojama apmąstyti gyvenimo dovanotas tiek teigiamas, tiek neigiamas akimirkas. Svarbu iš neigiamų patirčių pasimokyti, tačiau į jas nesutelkti dėmesio ir kuo rečiau prisiminti.

 

Tie, kurie ieško vidinės ramybės ir nori sulėtinti gyvenimo tempą, naudinga išbandyti jogą, meditaciją, psichoterapiją ar kitas dvasines praktikas. Juk sakoma, kad švara ne tik namie, bet ir galvoje – raktas į geresnį rytojų.

 

  • Atrasti tai, kas džiugina

Nuolat dirbantys žmonės taip įsisuka į kasdienybės karuselę, kad pamiršta veiklas, kurios pradeda atsikvėpti nuo rutinos. Seniai tapėte žiemos peizažą? O gal sunku prisiminti, kada paskutinį kartą matėtės su draugais? Medikai tvirtina, kad tik darbinė veikla žmogų išvargina, mažina motyvaciją ir gyvenimą paverčia nuobodžiu.

 

  • Nebijoti ryžtis permainoms

Žmogui svarbu įsiklausyti į vidinį balsą, kuždantį apie būtinas permainas. Nors jos gali gąsdinti, tačiau ryžtis net ir drastiškai keisti gyvenimą gali būti ne taip rizikinga, kaip manoma iš pradžių. Svarbu ieškoti kelių iš sudėtingų situacijų, o pristigus jėgų arba informacijos – nebijoti prašyti pagalbos ar patarimo. Darbas jau ilgą laiką neteikia malonumo? Naudinga pasikalbėti su vadovais, ieškoti tobulėjimo sričių, gilinti žinias arba išbandyti kitą veiklą, galbūt pakeisti darbovietę. Nuolat padedate draugams, kurie savo problemas užkrauna ant svetimų pečių, tačiau prireikus niekada jų neprisišaukiate? Naudinga apsvarstyti, ar iš tiesų šiuos santykius verta saugoti. Susirasti bendraminčių niekada nevėlu.

 

  • Pasitelkti amuletus

2016-aisiais – Raudonosios Ugninės Beždžionės metais – rekomenduojama įsigyti patinkančių metalinių amuletų, kurie gali pritraukti ne tik sėkmę, bet ir sustiprinti norimas savybes, pavyzdžiui, išlikti judriems ar užmegzti stiprių ryšių. Patariama statulėlę ar paveiksliuką su beždžionės atvaizdu laikyti prie namų durų.

 

Psichologai pastebi, kad tikėti amuletų galia nėra naivu. Tikėjimo galia yra milžiniška, tačiau svarbu neperlenkti lazdos. Tačiau tik sėdėti ir laukti, kol amuletas sutvarkys gyvenimą, nerekomenduojama – naudos bus nedaug. Jeigu amuletas padeda žmoguje pažadinti glūdinčią drąsą, pasitikėjimą, ramybę, tai – tik į gerą.

 

Sigita Petrovė, galimybių vystymo centro psichologė, lektorė

 

Neretai žmonės naujiems metams susidaro būtinų pasiekimų sąrašą. Pirminis ketinimas gražus – patobulinti, pakeisti, išmokti, pasiekti ir pan. Tačiau šiuos norus dažnai įgyvendinama sugniaužtais kumščiais ir sukąstais dantimis, nes sąžinės balsas sako, kad reikia. Tačiau kiek ilgai galima save versti? Ar žmogui patiktų, jeigu iš jo šių pokyčių reikalautų kas nors kitas? Tyrimai atskleidžia, kad savęs prievartavimas, priekaištai sau motyvacijos nedidina, atvirkščiai – sumažina. Todėl šventinis optimizmas per metus pamirštamas, žmonės įsisuka į pažįstamą stabilią rutiną ir vėl būna nepatenkinti.

 

Kiekviename pokytyje veikia dvi priešingos jėgos – jėga už pokytį ir jėga prieš pokytį arba, kitaip tariant, jėga už status quo. Kuo labiau žmogus tempia save į vieną pusę, tuo didesnio pasipriešinimo sulaukia. Čia tenka diskutuoti su savimi ir pasirinkti ne prievarta, o abipusiu sutarimu pagrįstą tikslų siekimo kelią. Tada atsiranda mažiau „reikia“ ir daugiau „noriu“, o metų pabaigoje – daug progų džiaugtis.

 

Praėjusių metų negandos – naudinga patirtis, tačiau iš pirmo žvilgsnio taip neatrodo. Žmonės nesugeba matyti visos savo gyvenimo perspektyvos, nežino, kas laukia pasukus už kampo, todėl dažnai būna, kad įvykis, atrodęs tragedija (skyrybos, atleidimas iš darbo, gyvenamosios vietos pakeitimas) vėliau tampa pačiu vertingiausiu pokyčiu. Tik tam pamatyti ir įvertinti reikia laiko.

 

Neringa Gorelė, asmeninė trenerė

 

Norint nuo naujų metų pradėti sveikai maitintis ir rūpintis kūnu, patariama bent kelias dienas sekti savo racioną: susirašyti valgomus produktus, išskirti netinkamus lieknėti ar ne itin sveikus produktus ir stengtis jų vengti.Žmogaus mityba turi būti visavertė, tad laikytis drastiškų dietų nepatariama. Svarbu valgyti ir daržovių, ir mėsos ar žuvies arba kitų baltymų šaltinių, pavyzdžiui, pieno produktų. Žmonėms, norintiems sulieknėti, rekomenduojama iš raciono išbraukti miltus ir cukrų. Taip pat patariama atidžiau rinktis vaisius, nes jie – taip pat cukraus šaltinis. Norintiems džiaugtis liekna figūra, galima suvalgyti vieną vaisių iki pietų. Net ir antsvorio turintiems žmonėms svarbu ne visiškai atsisakyti angliavandenių, bet juos apriboti.

 

Žmonėms, mėgstantiems rytdienai atidėti konkrečius veiksmus, naudinga stiprinti valią ir užsibrėžti tikslą. Svarbu ne tik sau pasakyti, tarkime, nuo rytojaus nevalgysiu saldainių, tortų ar pan., bet iš viso pamiršti, kur parduotuvėje yra šie produktai. Kad organizmas natūraliai nebenorėtų saldžių produktų, jų rekomenduojama nevalgyti mažiausiai 2–3 savaites. Svarbu prisiminti ir tai, kad saldumynų norisi, kai mityba yra nesubalansuota.

 

Norintiems pradėti sportuoti, naudinga rinktis patinkančią sporto rūšį, paprašyti sporto klubo abonemento dovanų arba su trenerio pagalba pradėti sportuoti. Treneris gali labiau motyvuoti ir padėti pasiekti greitesnių rezultatų. Nemėgstantiems lankytis sporto klube, patariama mažiau važinėti automobiliu ir daugiau vaikščioti. Žinoma, kad vaikščiojimas duotų naudos, svarbu nueiti bent 6 km per dieną. Kai mitybos ir sporto srityje pasiekiama harmonija, pradeda kristi svoris, pavyzdžiui, po mėnesio, galima vieną dieną per savaitę pasilepinti itin norimu patiekalu.

 

Pastebėta, kad žmonėms sunkiausia kasdien valgyti pusryčius ir išgerti 2 litrus vandens, atsisakyti saldumynų ar bulvių plokštainio. Rūpinantis savo sveikata ir išvaizda, svarbu kasdien nepamiršti dienos pradėti nuo pusryčių.