Rinkdamiesi maistą galvojame ne tik apie tai, kas skanu, bet vis dažniau atsižvelgiame ir į produktų kokybę. Ar tikrai reklamuotojai geriau žino, kas geriausiai tinka mūsų sveikatai?

 

 

Kuskusas

 

Nors atrodo kaip kruopos, iš tiesų kuskusas yra smulkūs makaronai, mėgstami Šiaurės Afrikos tautų, ypač dažnai patiekiami su troškinta mėsa. Niekuo nepagrįsta kuskuso kaip sveiko maisto reputacija greičiausiai atsirado dėl to, kad jį mėgsta vegetarai. Kuskusas puikiai dera su daržovėmis, tačiau tai yra tiesiog baltų kvietinių miltų gaminys. Mitybos specialistai pataria rinktis viso grūdo miltų kuskusą arba kruopas: kietuosius arba skaldytus kviečius, bolivinę balandą.

 

 

Bananų traškučiai

 

Visi žinome, kad bulvių traškučius valgyti nesveika, tačiau vietoj jų mielai renkamės saldžius arba sūrius bananų traškučius. Jeigu manote, kad bananų traškučiai yra sveikesni už bulvių traškučius – labai klystate. Paprastai saldžiuose traškučiuose būna daug cukraus, o sūriuose – druskos, jau nekalbant apie riebalų kiekį…

 

 

Džiovinti vaisiai

 

Niekas nepaneigs, kad džiovintuose vaisiuose apstu naudingų medžiagų ir vitaminų, tačiau jeigu šviežių abrikosų suvalgome du tris, tai džiovintais mėgaujamės sauja po saujos… Juose nėra sulčių, užpildančių skrandį ir suteikiančių sotumo jausmą. Be to, dažnai džiovinti vaisiai būna pasaldinti, todėl jie labiau panašūs į saldainius, negu į šviežius vaisius.

 

Odontologai perspėja, kad džiovintus vaisius geriau valgyti kartu su kitais produktais – valgomi vieni jie dažnai prilimpa prie dantų paviršiaus ardydami emalį, dėl ko vėliau atsiranda kariesas.

 

Taigi, geriau rinktis šviežius vaisius, o džiovintus valgyti su košėmis arba dribsniais.

 

 

Ryžių trapučiai

 

Jeigu mėgstate trapučius, tačiau negalite valgyti kvietinių produktų, be abejo, tuomet ryžių trapučiai – išeitis. Tačiau tai nereiškia, kad jie labai naudingi sveikatai. Ryžių trapučiai yra sveiko maisto skyriuose tik todėl, kad juos gali vartoti asmenys, netoleruojantys gliuteino. Tačiau tai yra daug sodos, neretai ir dirbtinių skonio priedų turintis produktas be skaidulinių medžiagų. Taigi viso grūdo miltų paplotėlis būtų kur kas naudingesnis.

 

                                                                                                                        

Javainių batonėliai

 

Tai gardus ir energijos teikiantis užkandis per keliones ir turistinius žygius. Bet ar tai sveikas maistas? Javainių batonėliuose yra ne tik vertingų avižinių dribsnių bei riešutų, bet ir daug cukraus, riebalų. Be to, labai dažnai šiuose batonėliuose būna kukurūzų sirupo, kuris didina cukraus kiekį kraujyje. Be abejo, tai geresnis pasirinkimas, negu šokoladukai arba saldainiai, tačiau nesitikėkite, kad mažai judėdami ir maitindamiesi javainių batonėliais išsaugosite dailias kūno linijas.

 

 

Salotos

 

Salotos – sveikas maistas, tačiau ne visada. Dažnai jos gaminamos su įvairiais priedais ir užpilais, todėl tai nėra lengvas dietinis užkandis. Tarkime, traškūs vištienos gabalėliai arba kumpis iš tiesų turi nemažai kalorijų.

 

Be to, šviežių daržovių salotos skatina apetitą. Jeigu salotos gaminamos iš virtų daržovių, jos netenka daug vitaminų, skaidulinės medžiagos suminkštėja ir virsta paprasčiausiais angliavandeniais, kurie lengvai įsisavinami, tačiau neatlieka pagrindinės funkcijos – gerinti peristaltiką. Tačiau daržovėse esantis cukrus verdant nesuyra.

 

Dažniausiai salotose apstu druskos, o jeigu jų sudėtyje yra riešutų, tuomet jos turi ne mažiau kalorijų, negu mėsainis.

 

 

Liesas jogurtas

 

Liesas – tai dar nereiškia, kad naudingas sveikatai. Jogurte dažnai yra cukraus arba jo pakaitalų, o „vaisiniu“ jis tampa dėl dirbtinių kvapų ir dažiklių. Tačiau būtino žmogaus organizmui kalcio liesame jogurte būna mažiau. Todėl kur kas naudingiau pasigaminti jogurtą patiems ir įsipjaustyti šviežių vaisių bei uogų.

 

 

Vaisių ir daržovių sultys

 

Netgi natūraliose 100 % sultyse yra cukraus arba fruktozės, todėl daug jų geriant gresia nutukimas, didėja cholesterolio kiekis kraujyje. Be to, daržovių sultyse būna nemažai druskos.

 

 

Mitai ir faktai

 

  • Kuo daugiau rūšių grūdų duonoje, tuo geriau? Svarbiausia – ne grūdų įvairovė, o tai, kaip jie sumalti. Vertingiausia duona iš stambiai maltų viso grūdo miltų.
  • Šviežios uogos ir vaisiai geriau už šaldytus? Kuo ilgiau trunka, kol vaisiai iš laukų patenka pas vartotoją, tuo daugiau vitaminų jie praranda. Tuo tarpu vaisiai užšaldomi dažniausiai iš karto po to, kai surenkami.
  • Ekologiški kiaušiniai rečiau būna užkrėsti salmonelėmis? Netiesa, tai visai nesusiję dalykai.
  • Medus naudingesnis už cukrų? Medus vertingesnis tuo, kad jo sudėtyje yra mineralinių medžiagų ir naudingų fermentų. Tačiau jis turi ne mažiau kalorijų, negu cukrus.
  • Švieži, ką tik nuo medžio nuskinti produktai visada geriau už apdorotus? Kai kurie riešutai ar sėklos, pavyzdžiui, kartieji migdolai, turi didelį kiekį nuodingos medžiagos, kuri pasišalina tik termiškai sėklą apdorojus: kepinant, verdant arba skrudinant.
  • Dietinė soda turi mažiau kalorijų? Joje yra saldiklių, kurie 200 kartų saldesni už cukrų!