Kasdien šiltėjančios dienos reiškia, kad paltus, šiltus megztinius, šalikus ir kepures reiks palikti spintose ir vis dažniau išsitraukti lengvesnių audinių drabužius. Pavasarinė apranga atidengia vis daugiau nuogo kūno, todėl norisi, kad jis atrodytų nepriekaištingai. O nepriekaištinga kūno oda iki šiol daugeliui yra tokia, kuri turi gražų bronzinį atspalvį. Paprasčiausias būdas, kaip jį išgauti – naudoti savaiminio įdegio kremus arba lankytis soliariumuose. Savaiminius kremus dažniausiai naudoti yra gana sudėtinga, tad juos nukonkuruoja soliariumai. Tik sveikatos specialistai įspėja, kad pastarieji gali būti žalingi sveikatai.

 

"soliariumai"

Lietuvių oda iš prigimties yra balta, „kaip iš pieno plaukusi“. Nors aristokratiškai balta oda tampa vis madingesnė, tačiau daugelio tai nedžiugina. Blyškiaveidžiai lietuvaičiai, regis, pasiryžę padaryti bet ką, kad galėtų puikuotis švytinčia, sveikai įdegusia oda. Tačiau ar įdegis apskritai gali būti sveikas? Daugelis žmonių puikiai žino, kad ilgai leisti laiką, kaitinantis saulėje, yra kenksminga, tačiau vis dar tiki, kad lankytis soliariumuose yra visiškai saugu ir gali net būti naudinga. Tad prieš lankantis šiose vietose rekomenduojama įvertinti visus pliusus ir minusus.

 

5 didžiausi soliariumų minusai:

 

  • Vėžio rizika. JAV maisto ir vaistų administracija teigia, kad naudojimasis soliariumų paslaugomis didina vėžio riziką. Ultravioletiniai spinduliai didina odos vėžio (melanomos, karcinomos) riziką. Taip pat gresia akių melanoma (akių vėžys). Ypač didelė rizika, jei apsilankius soliariumuose nedėvimi apsauginiai akiniai. Žmonės, vartojantys vaistus, didinančius jautrumą šviesai, pavyzdžiui, kontraceptines priemones, vaistus nuo hipertenzijos, antidepresantus turėtų būti labai atsargūs, nes per ilgai veikiant ultravioletiniams spinduliams labai padidėja melanomos rizika.

 

  • Priešlaikinis odos senėjimas. Soliariumai mažina odos elastingumą, todėl gali atsirasti raukšlių, išsausėti, nukarti oda. Deginimas paspartina natūralius odos senėjimo procesus.

 

  • Akių problemos. Ultravioletiniai spinduliai, suteikiantys odai rusvą atspalvį, taip pat gali sukelti kai kurias akių problemas, pavyzdžiui, kataraktą ir fotokonjunktyvitą. Per didelis ultravioletinių spindulių kiekis gali susilpninti imuninę sistemą, todėl žmogus taps mažiau atsparus infekcinėms ligoms ir dažniau sirgs. Tačiau manoma, kad net apsauginiai akiniai 100 % neapsaugo jautrių regos organų nuo pažeidimų.

 

  • Odos nudegimai. Žmonės, kurių oda šviesi, labiau rizikuoja soliariumuose nudegti odą. Be to, kai kurie žmonės gali būti alergiški ultravioletiniams spinduliams, todėl ant odos gali atsirasti paraudimų ir skausmingas bėrimas. Tačiau net tie, kurių oda natūraliai yra tamsesnė, taip pat gali nudegti odą ir kitaip pakenkti odai.

 

  • Gali pabloginti kai kurių ligų būklę. Per didelis ultravioletinių spindulių kiekis gali apsunkinti vilkligės ir diabeto ligų eigą, todėl, jei sergama šiomis ligomis, soliariumų rekomenduojama vengti. Kai neįmanoma išvengti natūralios saulės šviesos, rekomenduojama naudoti kremus su SPF apsauga, dėvėti tinkamą aprangą, kepurę ir akinius nuo saulės.

 

Tačiau soliariumai turi ir šiek tiek privalumų. Štai 4 soliariumų pliusai:

 

  • Pavyzdžiui, naudojantis soliariumų paslaugomis kraujyje gali pakilti vitamino D lygis. Vis dėlto rekomenduojama sakingai mėgautis natūralios saulės spinduliais ir mitybą papildyti vitaminu D.

 

  • Lankymasis soliariumuose gali turėti teigiamą psichologinį poveikį. 2004 metais buvo atliktas tyrimas, parodęs, kad ultravioletiniai spinduliai skatina endorfinų, kitaip laimės hormonų, išsiskyrimą smegenyse. Endorfinai siejami su skausmo malšinimu ir geresne savijauta. Po kiekvieno seanso soliariume tyrimo dalyviai jautėsi vis labiau atsipalaidavę ir mažiau įsitempę.

 

  • Kai kuriems žmonėms soliariumai gali padėti pagerinti savijautą. Ultravioletiniai spinduliai gali būti naudojami gydyti žvynelinę ir dermatitą. Tačiau tai turėtų paskirti gydytojas, užsiimti savigyda – nerekomenduojama.

 

  • Danų mokslininkai nustatė, kad ligos, ypač infekcinės, dažniausiai kyla tada, kai žmonėms tenka mažiausiai saulės šviesos. „Kuo daugiau saulės šviesos, tuo didesnis atsparumas ligoms, o kuo mažiau šviesos, tuo mažesnis atsparumas ligoms“, – teigė minėto tyrimo vadovas Thorwaldas Madsenas. Gauti ultravioletinių spindulių iš soliariumų yra naudingiau negu negauti jų iš viso. Tikra saulės šviesa yra geriausias šaltinis, turintis gydomąją galią, tačiau šiuolaikiniai žmonės retai turi laiko bei galimybių mėgautis saule, todėl soliariumai dažnam yra geriausia išeitis.

 

Viską apsvarsčius galima teigti, kad soliariumais galima naudotis saikingai. Naudinga prieš aktyvią veiklą lauke vasarą pripratinti odą prie ultravioletinių spindulių. Tai gali padėti išvengti skaudaus odos nudegimo. Odos nudegimai niekada nėra naudingi, todėl saulės voniomis reikėtų mėgautis saikingai ir atsakingai. Pratintis po truputį.