Šiltuoju metų laiku, ypač pačiomis karščiausiomis vasaros dienomis, labai svarbu palaikyti elektrolitų balansą organizme. Atšilus orams dauguma žmonių nebenori sėdėti tarp keturių namų sienų ir stengiasi daugiau laiko praleisti lauke. Nesvarbu, kaip leidžiate laiką lauke (pjaunate veją, bėgiojate, plaukiojate upėje ar ežere, žaidžiate su vaikais ar kt.), neišvengiamai gausiau prakaituojate. Ir nors būti fiziškai aktyvesniems yra labai svarbu, norint išlikti sveikiems ir stipriems, bet tai taip pat reiškia, kad kartu su prakaitu netenkama daug gyvybiškai svarbių elektrolitų. Jų atsargas šiltymečiu būtina papildyti!

 

elektrolitai

Kas yra elektrolitai?

 

Elektrolitai – tai mineralai, aptinkami kraujyje ir ląstelėse, kurie ištirpę vandenyje susiskaido į smulkesnes daleles (jonus). Elektrolitai ne tik padeda reguliuoti kūno skysčius, bet ir padeda pagerinti virškinimą, kraujotaką, raumenų ir nervų funkcijas, kūno temperatūros svyravimus.

 

Elektrolitų funkcijos

 

Kiekvienas iš elektrolitų atlieka svarbų vaidmenį bendrai gerai kūno savijautai ir funkcionavimui ir veikia visi jie kartu, stengdamiesi užtikrinti, kad kūno skysčių balansas yra kontroliuojamas. Svarbiausi elektrolitai yra natris, chloridas, kalcis, magnis ir kalis. Štai kai kurios jų funkcijos:

 

  • natris ir chloridas. Natris ir chloridas pirmiausiai yra atsakingi už kraujo tūrio bei pH palaikymą. Šių elektrolitų daugiausiai prarandama, gausiai prakaituojant. Nors dažniausiai natrio ir chlorido žmogus suvartoja pakankamai, bet kartais būna situacijų, kai šių mineralų lygį organizme reikia papildyti.

 

  • Kalcis. Kalcis daugiausiai kaupiasi kauluose, bet jo yra ir kraujyje. Tinkamas kalcio lygis reikalingas sveikų kaulų ir dantų formavimuisi, raumenų susitraukimams vykti, daugelio fermentų normaliam funkcionavimui.

 

  • Magnis. Galbūt jis mažiau žinomas negu tokie kalcio ir natrio jonai, bet magnis yra vienas svarbiausių mineralų organizme; jis yra reikalingas tam, kad vyktų baltymų ir DNR sintezė, energijos gamyba ir neurologinės funkcijos. Magnio trūkumas yra vienas dažniausiai nustatomų mineralų trūkumų Lietuvoje, todėl labai svarbu palaikyti normalų magnio lygį organizme.

 

  • Kalis. Tinkamas kalio lygis yra svarbus nervinių impulsų perdavimui, taip pat raumenų susitraukimams, širdies funkcijai, audinių atsinaujinimui. Jis nėra taip lengvai prarandamas per prakaitą kaip natris, bet, jeigu ilgai ir gausiai prakaituojama, gali atsirasti šio mineralo trūkumas.

 

Elektrolitų balanso sutrikimų simptomai:

 

  • raumenų nuovargis;
  • galvos svaigimas;
  • pykinimas;
  • sumišimo jausmas;
  • greitas širdies plakimas;
  • raumenų spazmai.

 

Nedidelius elektrolitų balanso sutrikimus nesunku atstatyti. Staigiai ir stipriai sumažėjus elektrolitų kraujyje gali sutrikti kraujotaka į gyvybiškai svarbius organus, todėl reikia nedelsiant pradėti gydymą. Ypač svarbu palaikyti normalų elektrolitų kiekį vaikams.

 

Maistas ir gėrimai, turtingi elektrolitų

 

Maisto produktuose yra elektrolitų. Ypač daug jų yra piene, liesame jogurte, nesaldintame sojų piene, kvapiuosiuose moliūguose, cukinijose, agurkuose, šveicariškame sūryje, žalios spalvos lapinėse daržovėse (špinatuose, salotose), raugintose daržovėse (marinuotose agurkuose), kokosų vandenyje, salieruose, braškėse, vyšniose, bananuose, manguose, arbūzuose bei, be abejo, mineraliniuose vandenyse.