Daugelis matę, kaip medituoti atsisėdęs žmogus specifiškai sudeda rankas, pirštus. Tačiau ne visi girdėję terminą mudra. Apie tai, iš kur kilo šie apeiginiai rankų judesiai, ką jie reiškia Rytų kultūroje, kaip į savo gyvenimą juos galime integruoti mes, vakariečiai, kalbamės su Indijoje gyvenančia Karolina Sohum (Karolina Fomičiova-Bhadauria) – „Yoga Alliance“ hatha jogos, kundalini tantros mokytoja.

 
Anjali arba namaste mudra

Karolina Sohum , asmeninio archyvo nuotrauka.

Karolina, tarėmės pakalbėti apie mudras. Kaip ir kada jos tapo svarbios jūsų gyvenime? 

 

Nuo mažens atkreipdavau dėmesį į rytietiškus paveikslus ar skulptūras, kuriuose įdomiomis pozomis pavaizduoti dievaičiai ar žmonių figūros, o jų rankos sudėtos į specifines pozicijas. Vėliau, pradėjusi jogos, meditacijos praktikas, pernelyg nesigilindama sekiau daugelio pavyzdžiu – įprasta medituoti sujungus smilių ir nykštį bei rankas padėjus ant kelių. Jau jogos mokykloje, klausydama jogos mokytojų kursų praplėčiau ir savo žinojimą apie mudras. Supratau, kad jos yra stiprinamoji priemonė meditacijos metu, padedanti pakeisti būseną. Pavyzdžiui, jei esi neramaus proto, išsiblaškęs, rodomojo ir nykščio sujungimas padeda pasijusti vienyje su aukštesniuoju „Aš“. Mane itin sudomino 5 elementų (Žemės, Vandens, Ugnies, Oro ir Eterio) mudros.

 

Matydamas mano susidomėjimą vyras padovanojo knygą apie mudras, nes informacija internete nepasitikėjau. Tuo metu kaip tik buvo COVID-19 epidemijos įkarštis, visi laikėmės karantino. Aš susirgau kovidu, jaučiau, kad greitai ir stipriai blogėja. Į gydytojus nesikreipiau, nes atrodė beviltiška – Indijoje ligoninės per epidemiją buvo užgrūstos ir pagalbos ten praktiškai negalėjai tikėtis. Tad pradėjau vartyti, skaityti dovanų gautą knygą apie mudras. Išsirinkau kelias, kurios mano situacijoje tiktų išbandyti. Iš anksčiau žinojau, kad kai kūnas yra visiškai nemobilus, juo galima rūpintis išmasažuojant delnus: du viduriniai pirštai atitinka kojas, du išoriniai – rankas, o nykštys atstovauja galvai. Tuomet atradau mudrą, kuri vadinasi Linga mudra, kuri iškelia energiją iš apatinių čakrų į viršų. Nors ją reikėtų daryti sėdint, iš pradžių praktikavau atsigulusi, nes neturėjau jėgų. Vos po 2 val. pasijutau geriau. Iš pradžių maniau, kad tai sutapimas. Tačiau tęsiau mudros praktiką 3 kartus per dieną po 15 min. jau atsisėdusi, prijungdama kvėpavimą, energiją keliančias vizualizacijas. COVID-19 liga nuo manęs atsitraukė per dvi dienas – taip pagijau su arbatomis, mudromis ir natūraliu sirupu nuo kosulio… Tai paskatino mano susidomėjimą ne tik terapinėmis, bet ir kitokiomis mudromis.

 

Šiuo metu mudras tyrinėju, su jomis eksperimentuoju, medituoju, gydausi, sąmoningai įvairių mudrų pagalba išreiškiu vidinį pasaulį jau daugiau nei trejus metus. Juokauju, kad daug savo gyvenimo praleidau tiesiog mosikuodama rankomis, bergždžiai ir destruktyviai švaisčiau energiją nežinodama, kad sąmoningi rankų gestai gali tapti tarsi burtų lazdele. Mes beveik nesusimąstome, kokia neištyrinėta galia slypi pirštuose, rankose, plaštakose.

 

Kaip nesusidūrusiam paaiškinate, kas yra mudros?

 

Iš esmės mudra – tam tikri rankų gestai. Populiariausios yra budistinės ir hinduizmo / jogos Hast mudros. Nesu plačiai ištyrinėjusi budizmo gestų, todėl kalbėsiu tik apie hinduizmo ir jogos mudras.

 

Iš tiesų kiekvienas esame susidūrę su mudra net nežinodami šio termino. Juk kai jaučiame nuoširdų dėkingumą, nuolankumą, pagarbą, rankas automatiškai priglaudžiame prie širdies ir suglaudžiame abu delnus – šis veiksmas tai Anjali arba Namaste mudra. Kai atsipalaiduojame ir leidžiame sau maudytis dieviškoje palaimoje, žvilgsnis natūraliai krypsta į dangų ir automatiškai iškeliame rankas aukštyn. Netgi kumštis yra mudra – pykčio ar agresijos akimirką kaupiame energiją į burbulą būtent kumščio formoje. Mano pateiktuose pavyzdžiuose natūraliai išreiškiamos būsenos. Tačiau mudromis galime tas būsenas inicijuoti ir keisti. Rankų gestai skatina tam tikras būsenas, kuria naujas neuronų jungtis smegenyse, sužadina tam tikras energijas fiziniame bei subtiliuosiuose kūnuose.

 

Pirštai, delnai, apskritai rankos, sudėtos tam tikromis pozicijomis, tampa tarsi antena, kuria transliuojamos visatos žinutės ar netgi įrankiu, padedančiu pakeisti požiūrį, praplėsti matymą – tai tarsi medicina fiziniams ir mentaliniams negalavimams. Šios rankų pozicijos ir gestai vadinami Hast mudra. Hast sanskrito kalboje reiškia ranką, o mudra – požiūrį arba tam tikrą matymo kampą.

 

Svarbu paminėti, kad mudra gali būti laikomas ne tik rankų, bet ir viso kūno gestas, padėtis. Pavyzdžiui, viena populiariausių jogos praktikose naudojamų Kecheri mudra (liežuvio galiukas prispaustas prie ryklės; užrakina energijas) skirta jau patyrusiems jogos praktikams. Dar vienas viso kūno mudros pavyzdys – Maha mudra. Jos metu sėdama ant žemės į jogos poziciją su viena ištiesta koja, o kita sulenkta ir pasilenkę visu torsu į priekį įtraukiame tam tikrus dubens, pilvo ir kaklo raumenis. Ši mudra skirta įkurti energijos srautui intensyviai cirkuliuoti visu kūnu, pažadina kundalini energiją. Visu kūnu atliekamos mudros skirtos tik patyrusiems, jas rekomenduojama praktikuoti tik su mokytojo instrukcija.

 

Kiek iš viso priskaičiuojama mudrų?

 

Mudrų egzistuoja šimtai. Tikslaus skaičiaus neįmanoma nurodyti, nes mudros egzistavo ne tik Rytuose, bet ir kitose kultūrose. Pavyzdžiui, pati populiariausia maldos arba Namaste mudra (suglausti ir prie krūtinės sudėti delnai) naudojama ir krikščionių. Delnais į dangų pakeltos rankos, dabar tapusi ir jogos poza, taip pat yra mudra, reiškianti atsidavimą, pasidavimą, susiliejimą su kosmosu ir naudojama įvairiose religijose.

 

Kaip skirstomos mudros?

 

Mudros skirstomos į dvasines, terapines ir manifestacines.

 

Dvasinės pasitarnauja kaip pastiprinimo įrankis meditacinėms, jogos praktikoms, maldai.

 

Terapinėmis subalansuojamos tam tikros organizmo funkcijos, pusiausvyra, gerinama organų veikla, mentalinė ir emocinė būsena. Šios mudros padeda susitvarkyti su emocijomis, gerina bendrą savijautą. Tačiau yra ir specifiniams atvejams skirtų mudrų, pavyzdžiui, astmos mudra ar mudra, skirta žarnynui, kepenims, skydliaukei ir t. t. Aš, pasitelkdama mudras ir papildomus natūralius preparatus, eterinius aliejus bei meditaciją, esu pagijusi nuo peršalimų, anginos ir t. t.

 

Manifestacinės taikomos drauge su afirmacijomis kurti tam tikroms būsenoms ir norimai realybei.

 

Taip pat galime kalbėti apie mudrų grupę, kurios skirtos penkioms stichijoms harmonizuoti – šios mano mėgstamiausios ir dažniausiai naudojamos.

 

Kaip pasitelkiate mudras savo gyvenime?

 

Naudoju skirtingas mudras, atsižvelgdama į gyvenimo periodą, nuo to, per kokias dinamikas savo gyvenime einu. Šiuo gyvenimo tarpsniu einu per savo nuolankumo skleidimą: sąmoningai kuo daugiau kartų per dieną ar net per valandą sudedu rankas į maldos poziciją (anjali arba Namaste mudra). Toks rankų gestas suteikia dėkingumo ir nuolankumo jausmą. Tą akimirką pastebiu, kur esu, su kuo esu, kokie daiktai ir vaizdai supa, netgi stengiuosi pridėti galvos nulenkimą. Tiesiog eidama gatve nusilenkiu akmeniui.

 

Kai fiziškai jaučiausi silpna ir be jėgų, pasitelkdavau galios, energijos suteikiančias mudras, pavyzdžiui, Linga mudrą. Ši sužadina vidinę jėgą, šildo kūną. Linga mudrą naudojau ir kai sunkiai sirgau, ir kaskart, kai trūksta fizinės energijos.

 

Pradėjusi giliau domėtis mudromis jas testavau, tikrinau, koks jausmas yra pasitelkiant vieną ar kitą mudrą medituojant. Pamačiau, kad kai kurios mudros itin skiriasi savo energetika – kalbu apie dvasines, skirtas jogos praktikai. Vienas mudras tiesiog išbandžiau, galbūt net iki galo neištyrinėjau, kitas praktikavau ilgiau, nes tiesiog to man reikėjo tuo metu. Apskritai mudros – subtilus įrankis. Kai kurių mudrų, pavyzdžiui, galios, energetiką galima pajusti iš karto, bet aš jaučiu greičiausiai todėl, kad praktikuoju jogą jau ilgą laiką ir gebu jausti subtilius lygmenis už fizinio kūno ribų. Jokių dvasinių praktikų nepraktikuojančiam žmogui mudrų subtilumus pajusti sunkiau. Kiti gali pasakyti, kad nieko nejaučia, niekas nevyksta, todėl dažnai nebetęsia praktikos ir meta ją galvodami, kad tai fiktyvi arba jiems netinkama priemonė. Iš tiesų mudroms reikia reguliarios praktikos. Pavyzdžiui, jei galvodami apie savo sunkesnę ar lėtinę ligą paimtume kurią nors iš terapinių mudrų, tai reikėtų bent dviejų mėnesių reguliarios praktikos, nepraleidžiant nė vienos dienos, nes tai labai subtili priemonė. Jai tiesiog reikia duoti laiko atsiskleisti, nes mano ir pažįstamų, kurie išbandė mudras ir jų nemetė, patirtis rodo, kad tai galinga, bet ne drastiška priemonė. Pati per ilgesnį laiką išbandžiusi įvairiausių paskirčių ir pobūdžių mudras galiausiai išsigryninau, kas man labiausiai tinka, ir pastaruoju metu naudoju tik kelias.

 

Kaip mudras net neįgudęs žmogus gali pritaikyti realiose situacijose?

 

Dažnai žmonės automatiškai sudeda pirštus į tam tikras mudras net nežinodami jų reikšmių, tačiau kūnas yra išmintingas ir intuityviai įeina į reikalingas būsenas. Sakoma, kad mūsų rankų lankstumas atspindi kūno ir proto lankstumą. Jeigu rankos nelanksčios, pirštai sunkiai sueina į pozicijas, o pirštų sąnariai sustabarėję – tai atspindi kūno, organų, sveikatos būklę ir netgi tai, kad yra nelankstus protas. Ką įmantraus gali padaryti su pirštais, tai atsikartoja ir kūne. Tad jei dėl kokių nors priežasčių nėra galimybės dirbti su kūnu, jis yra nemobilus, serga, galima dirbti su rankomis, jas mankštinti ir masažuoti pirštus. Tuomet atsiveria galimybė kūnui tapti lankstesniam. Sakoma, kad kai lankstus kūnas, tai ir protas lankstus.

 

Mudrų pagalba keičiamos ir vidinės būsenos, nuotaikos. Kaip jau pasakojau, mudras galima pasitelkti sveikatai gerinti. Sakykime, pradėjo skaudėti galvą. Iš pradžių pasitelkus mudrą galima skausmą numalšinti, kol dar neperėjo į stiprų. Bet tam reikalingas visas procesas ir dėmesio perkėlimas – reikia nutraukti veiklą, kuria tuo metu užsiimi, susitelkti į kvėpavimą ir pirštų poziciją. Sutelkus protą, kvėpavimą ir kūną, galima išgirsti vidinius poreikius.

 

Niekam nesiūlau savarankiškai gydytis sunkių ligų tik mudromis. Aš gydausi, nes atsakau už savo kūną ir žinau, kaip su juo elgtis geriausia. Turiu įdirbio su savo kūnu ir proto joga, jaučiu subtilesnius energetinius lygmenis, tad šis įrankis man tinka. Jokiu būdu mano istorija nėra siūlymas gydytis ligas pasitelkiant tik mudras, tačiau tai gali būti puiki papildoma ir stiprinamoji priemonė įvairiose gyvenimo situacijose.

 

Jei mudrų naudojimas yra tam tikra praktika, kaip dažnai tai reikėtų atlikti?

 

Tam, kad pajustume efektą, rezultatą, mudroms reikia duoti daugiau laiko, praktikuoti reguliariai bent du mėnesius. Patartina laikyti išsirinktą gestą 10–15 min. 2–3 kartus per dieną.

 

Kokios populiariausios, naudingiausios mudros?

 

Viena žinomiausių, sykiu dažniausių yra Anjali arba Namaste mudra, dar žinoma kaip maldos gestas. Tai dėkingumo, pagarbos mudra, kuri subalansuoja smegenų pusrutulius.

 

Visi matę Gyan mudrą, kai sujungiami smiliaus ir nykščio galiukai, o kiti pirštai lieka ištiesti. Šios mudros reikšmė – savo individualųjį „Aš“ sujungiame su aukštesniuoju „Aš“ arba Kūrėju. Ši mudra padeda atsiverti išminčiai, susitelkti meditacijai, geriną atmintį ir apskritai koncentraciją.

 

Taip pat minėjau Hast mudras, skirtas penkiems elementams (stichijoms) subalansuoti, kurios susijusios su čakromis.

 

Prithvi – Žemės mudra, balansuoja Mooladhara, arba šakninę čakrą, padeda įsižeminti, susijungti su savo šaknimis, protėviais. Prithvi mudra naudojama ajurvedoje siekiant iš organizmo išvalyti toksinus ir gydyti virškinimo sutrikimus.

 

Varun  Vandens mudra, skirta harmonizuoti sakralinei čakrai (Svadhishthana chakra). Varun mudra (su nykščiu sujungtas mažylis) yra populiarus rankų gestas medituojant, kuris aktyvuoja Vandens elementą fiziniame kūne ir atkuria sakralinės čakros pusiausvyrą. Jei jūsų kūnas neįsisavina vandens, jis negali tinkamai funkcionuoti. Varun mudra drėkina kūną ir valo kraują, kad oda būtų sveikesnė ir sąnariai stiprūs. Taip Vandens elementas suteikia lankstumo ir kūrybiškumo kasdieniuose sprendimuose.

 

Agni  Ugnies mudra skirta saulės rezginio čakrai (Manipura čakra). Agni mudra susijusi su Ugnies elementu, kuris pasireiškia kaip šiluma kūne. Šios mudros atlikimas meditacijos ar jogos metu stimuliuoja jūsų „agni“ arba virškinimo ugnį, kuri padeda tinkamai apdoroti maistines medžiagas, puikiai virškinti. Jogai virškinimo ugnį vadina gyvybine ugnimi, arba vidine šviesa. Be šios ugnies nėra energijos gyventi.

 

Vayu – Oro mudra skirta subalansuoti Oro elemento kūne perteklių ir iš naujo suderinti širdies čakrą (Anahata čakra). Pagal ajurvedą, kai organizme yra per daug Oro elemento, žmogus tampa neryžtingas, blaškosi tarp skirtingų nuomonių, yra lengvai paveikiamas aplinkos, sunku priimti sprendimus ir imtis tikslingų veiksmų. Ši mudra gali būti pagalbinis įrankis subalansuoti Vayu stichiją ir suprasti, kas esi iš tikrųjų. Vayu mudros atlikimas gali sustiprinti savęs pajautimą ir pašalinti nerimą bei neryžtingumą. Fiziniu lygmeniu, ši galinga širdies čakros mudra gali pašalinti organizme užsikimšusį oro perteklių ir palengvinti ligų, tokių kaip išialgija ir Parkinsonas, simptomus, kelių skausmą.

 

Eterio, arba Akash mudra skirta gerklės čakrai (Vishuddha chakra). Reguliarus šios mudros praktikavimas gali padidinti kalcio kiekį ir padėti susidoroti su tam tikromis sveikatos problemomis, tokiomis kaip sustingęs žandikaulis ir aukštas kraujospūdis. Akash mudra stiprina intuiciją ir išplečia sąmonę. Norėdami suformuoti Akash mudrą, tiesiog sujunkite vidurinio piršto galiuką su nykščio galiuku ir ištieskite likusius pirštus.

 

Ar mudros populiarios per įvairias dvasines praktikas Indijoje?

 

Net pačioje Indijoje yra mažai mokytojų, kurie skiria dėmesio mudroms, ką jau kalbėti apie Vakarus. Suvokiant savo, kaip žmogaus, kaip būtybės protinį, fizinį, dvasinį potencialą, mes esame tarsi magai. O mudra yra kaip elementas, kuris užmirštas, nors jose užkoduotos žinios, kaip atskleisti tas magiškas galias, pagerinti būsenas, sveikatą, savo gyvenimo kokybę, galiausiai – prisiminti sielos augimą.

 

Einant saviugdos keliu norisi kitaip kalbėti, judėti – viskas persismelkia tam tikra reikšme nuo viršugalvio iki kojų pirštų galiukų. Todėl kitas aspektas, kuris mane domina, yra mūsų pėdos, jose slypintys taškai, jų aktyvacija ir t. t. Įdomu, kad tradiciniuose indiškuose šokiuose taip pat viskas grįsta pėdomis ir rankomis, jų pozicijomis. Ten galime stebėti, kad svarbu trepsėjimas pilna pėda į žemę, taip jas suaktyvinant (pastovus ir intensyvus kontaktas su žeme, energijų išjudinimas, kad nebūtų stagnacijos). Štai veido išraiškos ir Hast mudros – rankų gestai – padeda nupasakoti mitologinių herojų istorijas ir vaizdingai perteikti patirtas būsenas, emocijas. Per 15 minučių šokį galima pamatyti daug mudrų, sykiu būsenų, emocijų.

 

Autorius Laura Auksutytė