Balandžio 11-ąją minima pasaulinė sergančiųjų Parkinsono liga diena. Lietuvoje šia liga serga maždaug 12 tūkst. žmonių. Parkinsono liga – tai centrinės nervų sistemos sutrikimas, kai sutrinka tam tikros smegenų srities veikla, atsakinga už judesių kontrolę. Šiuos nervų pažeidimus sukelia sumažėjęs dopamino (smegenyse išsiskirianti cheminė medžiaga, atsakinga už judesių koordinaciją) lygis. Labai svarbu rūpintis savimi ir daryti viską, kad ateityje būtų galima išvengti šios ligos.

 

parkinsonas

8 moksliškai įrodyti būdai, kaip išvengti Parkinsono ligos:

 

  • Rinktis ekologišką ir vietinį maistą. Parkinsono ligą gali sukelti pesticidai ir herbicidai. Tyrėjai nustatė padidėjusį pesticidų ir herbicidų lygį sergančiųjų šia liga žmonių smegenyse negu tų, kurių organizme buvo normalus dopamino lygis. Pastebėta, kad žemės ūkio darbuotojai, kuriems buvo veikiami šių kenksmingų medžiagų, taip pat turėjo didesnę riziką susirgti Parkinsono liga negu likusieji.

 

  • Valgyti šviežias, žalias daržoves. Moksliniai tyrimai rodo, kad pakankamas B grupės ir folio rūgšties kiekis organizme, gaunamas iš įvairių daržovių, gali labai sumažinti Parkinsono ligos riziką. Geriausi folio rūgšties šaltiniai yra tamsiai žalios spalvos daržovės (brokoliai, špinatai, lapiniai kopūstai, briuseliniai kopūstai, smidrai ir valgomoji ybiškė (okra)). B grupės vitaminų randama avokaduose, ankštinėse daržovėse, lęšiuose.

 

  • Į mitybą įtraukti omega 3 riebalų rūgščių turtingus maisto produktus. Parkinsono liga yra uždegiminė, todėl mokslininkai mano, kad, norint jos išvengti, reikia valgyti uždegimą mažinančius maisto produktus. Omega 3 riebalų rūgštys apsaugo ląsteles nuo degeneracijos ir mirties. 2008 metų kanadiečių tyrimai su pelėmis parodė, kad tai grupei graužikų, kuri gavo omega 3 papildų 10 mėnesių, nepasireiškė Parkinsono ligos simptomai, kai buvo suleidžiamos tam tikros medžiagos, turinčios ją sukelti. Omega 3 daugiausiai laukinėse žuvyse, ypač skumbrėje, lašišoje, menkėje, kiaušiniuose ir graikiniuose riešutuose.

 

  • Vartoti vitaminą D3. Tyrėjai nustatė, kad 70 % negydytų Parkinsono ligos pacientų ankstyvoje stadijoje turi žemą vitamino D lygį, todėl jo atsargas būtina papildyti. Vitamino D galima gauti iš natūralios saulės šviesos ir gyvūninių riebalų (ypač daug vitamino D laukiniuose ir žole šeriamų gyvulių mėsa).

 

  • Gerti žaliąją arbatą. Daug tyrimų rodo, kad žalioji arbata teigiamai veikia smegenų neuronų tinklą. Žalioji arbata taip pat padeda palaikyti normalų dopamino lygį ir net silpnina Parkinsono ligos simptomus, jai jau prasidėjus. Tačiau rekomenduojama gerti tik labai kokybišką žaliąją arbatą, kurioje nebūtų didelio fluorido kiekio, kuris gali neigiamai veikti smegenų funkciją.

 

  • Reguliariai daryti aerobikos pratimus. Reguliariai atliekami aerobikos pratimai mažina smegenų uždegimą ir gali padėti pagerinti kognityvinę funkciją – parodė 2011 metų Ilinojaus universiteto (JAV) tyrimas. Metus laiko tyrime dalyvavo vyresnio amžiaus žmonės ir 3 kartus per savaitę po 40 minučių atlikdavo tokią mankštą. Per metus jų Amono ragas, atsakingas už naujų dalykų mokymąsi ir atmintį, padidėjo 2 %. Be mankštos ši smegenų sritis per metus sumažėjo 1 – 2 %.

 

  • Vartoti kofermentą Q10. Jo trūkumas gali sukelti amžines neurodegeneracines ligas (Alzheimerį ir Parkinsoną). Tyrimai rodo, kad kofermento Q10 maisto papildais galima sulėtinti Parkinsono ligos blogėjimą ir apsaugoti organizmą nuo dopamino netekimo. Q10 galima gauti su maistu. Jo natūraliai yra gyvūnų organuose (kepenyse, inkstuose ir širdyse), žole šeriamų jaučių mėsoje, laukinėse žuvyse bei kai kuriose daržovėse (špinatuose, brokoliuose, žiediniuose kopūstuose).

 

  • Mažinti streso lygį. Uždegimą ir ilgalaikį neigiamą poveikį organizmui daro bet koks stresas – fizinis, emocinis ir cheminis. Todėl, norint būti sveikiems, būtina ne tik sveikai maitintis, mankštintis, bet ir rasti būdų, kaip nusiraminti, atsipalaiduoti, vengti stiprių dirgiklių.