Iš kur atsiranda motyvacijos stygius, tingumas ir emocinis nuovargis? Psichologai pataria, kaip išlaikyti gerą emocinę sveikatą, nepaisant oro sąlygų, kylančių kainų, valiutų kursų, tarifų ir kitų civilizacijos krizių. Reguliariai praktikuojami paprasti veiksmai padės kiekvienam iš mūsų pagerinti emocinę sveikatą.

 

psichika

8 emocinės sveikatos įgūdžiai:

 

  • Vengti liūdesio, nelaimių ir apkalbų. Emocinės būsenos yra užkrečiamos kaip virusas. Priežastis paprasta: žmonės labai jautrūs nuotaikoms, emocijoms ir net mąstysenai tų, su kuriais jie leidžia laiką. Bendraukite su reikiamais žmonėmis: siekiančiais tikslų, brandžiais, įkvepiančiais ir motyvuojančiais, teikiančiais džiaugsmą ir skatinančiais tobulėti.

 

  • Holistinis suvokimas. Kaip ir medalis turi dvi puses, taip ir žmonės, kuriuos sutinkate ir su kuriais bendraujate, turi pliusų ir minusų. Kartais tai būna visiškai skirtingos savybės, bet neatsiejamos viena nuo kitos, nes jos sudaro žmogaus esmę. Kyla klausimas, į kurią pusę tada kreipti dėmesį? Jei žinome ir suprantame, kad privalumai yra trūkumų tęsinys, o trūkumai – privalumų, tuomet galime visapusiškai matyti bet kokias gyvenimo ir žmonių situacijas ir to reikia, siekiant išlaikyti emocinę pusiausvyrą.

 

  • Linksmumas ir pozityvus mąstymas. Gamta neturi blogo oro, kiekvienas oras yra Dievo dovana. Daugeliui žmonių gyvenimo iššūkiai kelia didžiulį stresą. Tik nedaugelis šviesuolių sugeba ramiai ir džiaugsmingai priimti viską, kas ateina į jų gyvenimą. Tačiau mokytis būti linksmiems verta, nes kai patiriate stresą (nerimą, sumišimą, baimę, abejones, liūdesį), jūsų kūnas automatiškai slopina skydliaukės ir lytinių liaukų funkcijas, sumažėja apsauginės kūno savybės, leukocitų skaičius kraujyje ir padidėja energijos suvartojimas, kai protinė ir fizinė veikla yra silpna. Iš čia kyla mieguistumas, nuovargis ir abejingumas savo gyvenimui.

 

  • Kiekvieną dieną paprakaituoti. Kol emocinė sfera yra užblokuota ir neleidžiate sau patirti jokių teigiamų emocijų (džiaugsmo, meilės, laimės, malonumo), tuomet visada trūks energijos. Pasirūpinkite savimi! Viską atidėkite į šalį ir pasirūpinkite savo kūnu – išmokykite visus raumenis judėti. Viskas, ką mes darome fiziškai, suaktyvina tam tikrą hormoninį atsaką organizme, būtent hormonus, kurie reguliuoja mūsų gyvenimą. Išsikelkite tikslą mankštintis kasdien.

 

  • Kvėpuoti. Jei jūsų kvėpavimas yra greitas, negilus ir paviršutiniškas, tai jis padidina širdies apkrovą, sutrikdo kraujotaką, atsiranda raumenų įtampa, padidėja spaudimas, atsiranda galvos skausmas ir dirginimas, o kartais ir agresija. Nustatykite sau taisyklę sąmoningai giliai kvėpuoti 15 – 20 min. per dieną, kvėpuoti su kiekvienu organu, kiekviena kūno ląstele.

 

  • Kontrastai: pajusti skirtumą. Visos esamos emocijos yra svarbios, jos negali būti mažiau ar daugiau svarbios, bet kuri emocija yra gyvybinės psichoemocinės grandinės veiklos produktas. Žinoma, būtina įsisavinti emocinio reguliavimo technikas, nes kiekviena emocija yra tinkama tam tikrame kontekste: jei kūdikiui leidžiama verkti, kai nori valgyti, tai suaugusiajam verkti tada, kai nori valgyti, yra socialiai nepriimtina. Todėl reikia ieškoti vietų, kur spontaniškai galėtumėte išlieti emocijas, bet jokių būdu jų neslopinkite ir neignoruokite: manote, kad susikaupė įtampa ir norite verkti – eikite į kino teatrą ir pasižiūrėkite melodramą (tragediją).

 

  • Grožis ir estetiniai malonumai. Viename laiške Dostojevskis rašė: „Pasaulį išgelbės grožis”. Kodėl tai taip svarbu? Estetinis malonumas skiriasi nuo įprastų juslinių malonumų, nes jam pasiekti naudojamas įvairių formų ar turinio tobulumo derinys, ir ši harmonija pakelia žmogų aukščiau jo paties poreikių ir suteikia tokią patirtį, kurios nepasiekia įprastas gyvenimo šurmulys. Tad apsupkite save grožiu, apsilankykite teatre, oranžerijoje, meno parodose. Įsitikinkite, kad gyvenime yra labai daug gražių dalykų ir žmonių, ir jūs net nepastebėsite, kaip pasikeis jūsų suvokimas apie save ir pasaulį.

 

  • Meilė ir harmonija. Dėl ko darote tai, ką darote? Kodėl jums reikia to, dėl ko taip stengiatės? Kas jums iš tikrųjų svarbu, vertinga ir prasminga gyvenime? Kaip gyventi pilnavertį ir laimingą gyvenimą? Meilė pasauliui auga iš meilės sau. Ką darote kiekvieną dieną iš meilės sau? Kasdien ieškokite būdų pabūti vieni su savimi, paklauskite savęs: „Ko nori mano kūnas?”. Klauskite, kol gausite atsakymą – tada duokite jam tai. Ko nori jūsų širdis? Kas ją gali įkvėpti plakti greičiau ir suteikti jėgų gyventi taip, kaip visada svajojote? Žinokite ir tikėkite, kad visas jūsų gyvenimas yra jūsų pačių rankose.