Prekės ženklas „McDonald‘s“ – pasaulinis fenomenas. Frančizės pagrindu veikiančiuose restoranuose kasdien pagaminama milijonai mėsainių. Kompanijoje dirba daugiau žmonių nei gyventojų turi kai kurios valstybės, o šis verslas sugeneruoja protu sunkiai suvokiamas pajamas. Viskas prasidėjo nuo dviejų užsidirbti norėjusių brolių ir nedidelės užkandinės Kalifornijoje.

 

Konvejerio principasMinsk,,Belarus,-,April,6,,2019:,Mcdonald's,Logo.,Mcdonald's,Is

 

„McDonald‘s“ istorija prasidėjo XX a. pirmoje pusėje. Kalifornijos valstijoje gyvenusiems broliams Richardui ir Maurice‘ui McDonaldams priklausė nedidukė dešrainių užkandinė. Klientų joje netrūko, bet uždarbis buvo menkas. Tad broliai 1940 m. sumanė ją rekonstruoti ir pavadinti „McDonald‘s Bar-B-Q“. Taip siekė išsiskirti iš kitų ir pritraukti daugiau lankytojų. Anuomet čia buvo galima užsisakyti 25 skirtingus patiekalus. Po 8 metų iš pavadinimo pašalinta „Bar-B-Q“, o meniu perdarytas. Restorane galėjo įsitaisyti kelios dešimtys žmonių. Broliai gerai suvokė, kad kuo daugiau klientų aptarnaus, tuo didesnis bus pelnas. O ribotoje erdvėje daug klientų pavalgyti gali tik tuomet, jeigu viskas vyksta itin greitai. Jie sugalvojo sistemą, kad pirkėjas mėsainį galėtų gauti vos po 30 sekundžių nuo užsakymo. Tam broliai McDonaldai pritaikė kelias inovacijas: pagal užsakymą pagamintas padažines, iš kurių padažą ant bandelių pavykdavo pilti greičiau ir patogiau, ir lovelius, kuriais mėsainiai iš virtuvės nuslysdavo tiesiai į rankas kasininkui. Kaip Henry Fordas konvejerio principą pritaikė automobiliams surinkti, taip ir broliai McDonaldai optimizavo maisto gamybą. Šitaip sumažino gamybos kaštus, pagreitino ruošos ir aptarnavimo procesą, sukurdami svarbiausią „greitojo maisto“ galimybę – už mažesnę kainą patiekti klientams palyginti kokybišką gaminį. Broliai sukūrė keletą specialių viryklių ir keptuvių, skirtų dideliam kiekiui patiekalų gaminti, kiek įmanoma supaprastino patį meniu. Teliko mėsainiai, sūrainiai, bulvių traškučiai, kava, gaivieji gėrimai ir obuolių pyragas. Taip pat perėjo prie savitarnos, atsisakė nuolat dingstančių metalinių peilių ir šakučių, visus indus pakeisdami lengvai utilizuojamu kartonu.

 

Ambicinga vizija ir dėmesys vaikams

 

Broliai McDonaldai labai didžiavosi savo išradimu ir visada mielai jį demonstruodavo visiems, norintiems jais pasekti. Tiesa, nutylėdami keletą esminių paslapčių, dėl kurių konkurentams niekada nepavykdavo pakartoti jų sėkmės. „McDonald‘s“ restoraną pastebėjo keliaujantis prekeivis Ray‘us Krocas. Vyras prekiavo pieno kokteilių gamybos įranga ir buvo aplankęs kone visas užkandines JAV, tačiau nė viena nebuvo tokia įdomi, kaip „McDonald‘s“. Tuomet vyras išvydo savotišką viziją – tūkstančius tokių restoranų visoje JAV teritorijoje. Jis tapo brolių partneriu, išplėtojo šį verslą ir po kelerių metų už kelis milijonus dolerių išpirko iš brolių McDonaldų visą sistemą kartu su vardu. R. Kroco vizija virto realybe. Būtent jis sukūrė kertinius šio verslo principus, kurie ir dabar galioja kiekviename „McDonald‘s“. R. Krocas žinojo, ko nori žmonės: sukūrė saugią, jaukią ir labai amerikietišką aplinką. Greta kiekvieno greitojo maisto restorano suplevėsavo Amerikos vėliava. R. Krocas klientams pažadėjo, kad jie „McDonald‘s“ restoranuose visada galės skaniai ir nebrangiai pavalgyti. Verslas augo kaip ant mielių. Po 4 metų „McDonald‘s“ akcijomis imta prekiauti akcijų biržoje. „McDonald‘s“ virto korporacija. O joje dirbantys žmonės anksčiau už kitus suvokė, kad didžiausi vartotojai šiame pasaulyje – vaikai. Tad restoranuose atsirado vaikų žaidimų aikštelės ir vaikiški meniu. Kai 1970 m. „McDonald‘s“ atidarinėjo pirmuosius restoranus Europoje, kompanijos vadovus šokiravo rinkos tyrimų rezultatai, kad Vokietijos restoranuose ar baruose labiau laukiami šunys nei vaikai. Nors „McDonald‘s“ meniu ir verslo vizija visada sulaukdavo nemenkos kritikos, būtent ši korporacija sukūrė aplinką, kurioje laiką kartu gali leisti šeimos. Per kelis dešimtmečius net susiformavo tradicija, kad tėvai vaikus ypatingomis progomis lepina būtent „McDonald‘s“ patiekalais.

 

Pasaulio užkariavimas ir švyturys alkstantiemsAyutthaya-thailand,april?,28,2022:,Double,Mcdonald's,Hamburger,Combo,Set,,Promotion,Set,Of

 

XX a. 9-ajame dešimtmetyje „McDonald‘s“ restoranų skaičius visame pasaulyje augo itin sparčiai. Tam tikrais etapais jų atsidarydavo net penki per dieną, o kai kuriose šalyse „McDonald‘s“ valdė iki 80 % greitojo maisto rinkos. Sparti plėtra vis dėlto sukūrė neįprastą problemą – nauji restoranai pradėjo konkuruoti su jau esamais. Paprasčiau tariant, tame pačiame mieste atidarius naują „McDonald‘s“ restoraną, klientai lankydavosi būtent naujame. Nors meniu ir aptarnavimo principai niekuo nesiskyrė nuo senojo. Tai tapo rimtu iššūkiu šiai pasaulinei korporacijai. Tuo metu griuvo ir atsirado naujos sistemos, keitėsi valstybių pavadinimai ir santvarkos, o „McDonald‘s“ išliko nepakitęs. Galiausiai pasidavė pokyčių bangai. Klientams pradėta siūlyti etninės virtuvės įkvėptų mėsainių, patiekaluose atsirado daugiau priedų, galiausiai skirtingose šalyse įkurtuose restoranuose galiojo skirtingas meniu. Štai JAV niekada nebus tokių mėsainių, kuriuos noriai valgo lankytojai Japonijoje. O itališkuose „McDonald‘s“ restoranuose nepardavinėjami amerikietiški ledai. Tačiau nedideli meniu pokyčiai nebūtų padėję „McDonald‘s“ frančizei išgyventi. Šį legendinį verslą gyvu ir pelningu išlaiko ne patiekalų skonis, tačiau įvaizdis, prekės ženklo atpažįstamumas ir vartotojų lojalumas. 4 iš 5 trimečių jau geba atpažinti „McDonald‘s“ logotipą. Visgi lojalumą išaugino ne romantiškos idėjos, tačiau kaina. Milijonams amerikiečių ši užkandinė visada buvo ta vieta, kur skrandį užpildyti galima turint vos vieną dolerį. Pirmieji mėsainiai pardavinėti už 15 centų. Pigiausių ir paprasčiausių patiekalų kainos sąmoningai didintos labai lėtai. Kartais net specialiai ignoruojant infliaciją. Ilgus dešimtmečius „McDonald‘s“ simbolizavo amerikietiškosios svajonės išsipildymą – pavalgyti gali visi, net sunkiausiai besiverčiantys. Tačiau visai neseniai tai pasikeitė iš esmės. Pasibaigus COVID-19 pandemijai, visose pasaulio šalyse pigiausio mėsainio kaina padidėjo net 30 %.

 

Kritikos taikinys

   

Kainų augimas sukėlė milžinišką pasipiktinimo bangą JAV. Nors kitose pasaulio šalyse vartotojai šią žinią sutiko ramiai, amerikiečiai pasijuto išduoti. Pasigirdo dar garsesni svarstymai, kad tiek pats verslo modelis, tiek restorane siūlomi patiekalai visiškai neatitinka šiuolaikinio pasaulio reikalavimų. Mat jeigu čia patiekiami žemos kokybės ir perdirbti produktai, tai bent jau turėtų būti pigūs, tarsi paskutinė priemonė išgyventi. Jau ir anksčiau „McDonald‘s“ buvo atsidūręs kritikos taikinyje. Pirmiausia būtent šis greitojo maisto simbolis kaltinamas dėl vis didėjančios nutukimo problemos. Dėl to net dužo šių restoranų langai. Korporacija gerokai menkiau mėgstama jaunesnės kartos atstovų, kuriems kelia susirūpinimą klimato kaita. Restoranų tinklas – vienas stambiausių pasaulyje jautienos ir vištienos pirkėjų. Atsižvelgiant į tai, kiek anglies dvideginio išskiriama auginant galvijus ir vištas, jauni žmonės mieliau renkasi mėsos pakaitalus, kurie aplinkai kenkia gerokai mažiau. „McDonald‘s“ restoranų yra kone visur, tad ši įmonė tapo globalizacijos simboliu. O daugeliui jaunų žmonių globalizacija nereiškia vien pozityvių dalykų. Tokio dydžio įmonėse iš tiesų retai paisoma etikos ir net atsakomybės klientams. Juk ir „McDonald‘s“ kelis kartus teismuose teko aiškintis, kodėl išnaudoja nepilnamečius arba kodėl atlyginimai darbuotojams tokie nepagrįstai maži. Įmonė nuolat kritikuojama dėl maisto kokybės, higienos normų nepaisymo ir daugybės kitų aspektų. Tačiau legendos niekada nemiršta. Nepaisant vis augančios kritikų minios, „McDonald‘s“ išlieka populiariausiu prekės ženklu. Jį atpažįsta net tie, kurie niekada nesilankė ir neragavo tradicinio mėsainio su skrudintomis bulvytėmis. Manoma, kad daugiau žmonių atpažįsta „McDonald‘s“ auksines arkas nei katalikų bažnyčios kryžius. Ir tai veikiausiai tiesa. Per ilgus dešimtmečius trukusią veiklos istoriją „McDonald‘s“ apipintas mitais, legendomis ir tapo popkultūros dalimi.

 

Įdomu

 
  • „McDonald‘s“ restoranų tinklas kasdien pamaitina 1 % pasaulio gyventojų. Visame pasaulyje kas sekundę parduoda po 75 mėsainius.
  • Egzistuoja teorija, kad „McDonald‘s“ mėsainiai tokie nenatūralūs, jog niekada negenda. Islandijoje yra sumuštinis, kuriam neseniai sukako 15 metų. Jis laikomas stiklainyje ir atrodo nė kiek nepažeistas.
  • „McDonald‘s“ atstovai nuolat lankosi teismuose. Daugiausia ieškinių sulaukia dėl kavos. Daugiau nei 1500 žmonių apkaltino korporaciją dėl patirtų nudegimų. Pasirodo, čia pardavinėjama pati karščiausia kava pasaulyje.
  • Atidaryti pirmąjį pravažiuojamą „McDonald‘s“ restoraną, kuriame klientai būtų aptarnaujami neišlipę iš automobilio, įkvėpė kareiviai. 1975 m. Sierra Vista mieste (Arizona, JAV) atidarytas pirmasis toks restoranas. Nors įkurtas visai šalia kareivinių, pro šalį važiavę kariai negalėjo išlipti iš automobilio viešoje vietoje uniformuoti. Tad taip gimė revoliucinė idėja aptarnauti automobiliuose sėdinčius klientus.
 

Autorė Eglė Stratkauskaitė