Esminis dalykas, kuris neleidžia žmogui tobulėti ir keisti gyvenimo, tai – nesėkmių baimė ir pasitikėjimo savimi stoka. Pasikliovimas savo jėgomis yra svarbi savybė norint gyventi pilnavertį gyvenimą. Jį galima skirstyti į dvi grupes: išorinį ir vidinį. Mašina, pinigais, makiažu, šukuosena, blizgančiais rūbais, namu ir kitais daiktais – žmonės siekia išorinio pasitikėjimo, nes jį lengviau susikurti. Deja, pastarasis neturi tvirto ir stabilaus pagrindo, nėra tikras ir gali griūti kaip kortų namelis vos kam nors pakomentavus, kad prastai atrodai ar palyginus su sėkmingesniu asmeniu. Vidinis pasitikėjimas savimi – tai kaip tu jautiesi savyje, viduje. Šio tipo pasitikėjimo ir reiktų siekti, nes jo niekas negali pilnai sugriauti, o jeigu ir nuslopins, tai tik laikinai. Vidinis ramumas ir užtikrintumas bet kokiomis aplinkybėmis nuveda žmogų į jo tikslą.

 

pasitikejimas savimi

Vertę kuriame patys

 

Žmogui iš prigimties būdingas bendrumo su kitais jausmas, dėmesio, pripažinimo poreikis, ir natūraliai, kiekvienas to siekia. Dažnai žmogus, sulaukęs palankaus aplinkinių vertinimo, dėmesio, įgauna pasitikėjimo savimi, pasijaučia esąs svarbus, vertingas.

 

Nepasitikintis savimi žmogus dažnai nedrįsta išsakyti savo nuomonės, nes bijo kritikos, nenori būti atstumtas, jo paties savivertė priklauso nuo aplinkinių vertinimo, kas ilgainiui didina menkavertiškumo jausmą, atsisakoma savo norų, siekių įgyvendinimo, įprastai mąstoma šia kliše – „aš juk niekam tikęs…“

 

Šioje vietoje, užuot iš anksto pasmerkus save nesėkmei, labai prasminga pasvarstyti apie žmogaus vertę apskritai. Svarbiausia tai, kad asmeninė vertė nėra apčiuopiama, pamatuojama, ir juo labiau nėra proporcingai susijusi su pasiekimais ar išoriniu pripažinimu.

 

Žmogus vienodai vertingas visais gyvenimo atvejais, ir niekas neturi tokios galios sumenkinti jo gyvenimo vertę ar prasmę, jei tik pats žmogus tuo nepatikės. Vadinasi, paties žmogaus savivertė, jo mintys ir įsitikinimai sustiprina arba paneigia kitų vertinimus, nepritarimą, kas nulemia jo savijautą ir pasirenkamus veiksmus – siekti užsibrėžto tikslo ar atsitraukti, jausti pasitenkinimą ar liūdesį, nusivylimą.

 

Paprastai, įsitikinimus apie save, pasaulį ir kitus, žmogus atsineša iš vaikystės, ir jeigu augdamas vaikas būna dažnai kritikuojamas arba pernelyg saugomas nuo galimų pavojų, dėl to susiformuoja įsitikinimai, kad „aš nieko nesugebu, esu niekam tikęs, bejėgis; kiti svarbesni, gabesni, geresni už mane.“

 

Tačiau, suaugęs žmogus turi galimybę realiai įvertinti savo įsitikinimus, kiek jie teisingi, o gal klaidingi, ir kiek prasminga savo vertę sieti su pasiekimais bei išoriniu pripažinimu, ar mokytis priimti, gerbti, mylėti ir vertinti save pačiam. Tiesa ta, kad tik pats žmogus gali padaryti save laimingu.

 

Sustiprėti išorėje

 

Žinoma, kaip jau minėta, lengviausias ir greičiausias kelias yra pasitikėjimo savimi kūrimas išoriniais veiksniais – pavyzdžiui, gražinant išvaizdą, o ne priimant ją tokią, kokia yra, ar perkant naują automobilį, o ne tobulinant vairavimo įgūdžius ir gilinant žinias apie techniką. Nors ir skirtumas akivaizdus, kad išoriniai saugumo ir užtikrintumo stimuliatoriai yra labai laikini ir neretai kainuoja nemažai pinigų, tuo tarpu, kai vidinis tvirtumas kuriamas pamažu ir kryptingai tobulinant įvairius įgūdžius, bet kol nesama didelio pasitikėjimo savimi, kartais gelbsti ir suveikia kaip trumpa terapijos priemonė ir paviršutiniški metodai.

 

Šis metodas taip pat puikiai tinka kai šiek tiek sušlubuoja dėl sunkesnių gyvenimo aplinkybių ar ilgesnių patirtų išbandymų, nepasisekimų, ir vidinis užtikrintumo jausmas. Veikia kaip vaistai nuo galvos skausmo – nors ir pašalina tik simptomus, o ne priežastį, bet padeda lengviau ištverti susiklosčiusią situaciją. Taigi, kartais naudojamas, nedaro jokios žalos, svarbiausia, kad jis netaptų pagrindine metodika siekiant ugdyti tikrąjį pasitikėjimą savimi, nes nuves į niekur.

 

Tvirtumo jausmo kėlimas greituoju būdu:

 

  • Pakeisti aprangos stilių. Jei būsite reprezentatyviai ir patogiai apsirengę, jūs ir jausitės atitinkamai. Renkitės taip, kad kiekvieną dieną jaustumėtės itin užtikrintai, ir retsykiais keiskite aprangos stilių, kad išvengtumėte monotonijos. Nebūtina dėvėti brangiausią kostiumą, galima rengtis ir kasdieniais drabužiais, kurie yra švarūs, atrodo gražiai, tvarkingai ir stilingai.

 

  • Atsistoti prieš veidrodį ir įdėmiai pažiūrėti į save. Raskite savyje tai, kas jums patinka, ir atvirkščiai – kas nepatinka. Tuomet šukuosena, makiažu ar drabužiais pabandykite išryškinti savo teigiamas išvaizdos savybes, o neva neigiamas – paslėpti, kol išmoksite save priimti ir įžvelgti išskirtinumą bei savitą žavesį ir tame, ką laikote minusais.

 

  • Dažniau šypsotis. Jūsų gyvenime viskas nėra taip blogai, kaip jums atrodo, ir visada yra priežastis nusišypsoti ar kuo nors pasidžiaugti. Būkite džiaugsmingi ir pozityvūs. Taip padėsite ne tik sau, bet ir kitiems.

 

Vidinė stiprybė

 

Pasaulyje taikoma populiari praktika tarp sėkmingų žmonių savo baimių ir nepasitikėjimo savianalizei atlikti – dienoraščio rašymas, o vėlesniais etapais kalbėjimas su žmonėmis ir keitimasis. Šie trys pagrindiniai aspektai nupasakoja, kaip atrodo šis metodas:

 

  • Kiekvienas gydytojas sako, kad svarbu gydyti ligos priežastis, o ne jos pasekmes, todėl ir pasitikėjimą savimi reikia stiprinti išsiaiškinant, iš kur kyla nepasitikėjimas. Pirmoji praktika – išsiaiškinkite, kas jums trukdo jaustis užtikrintu. Užrašykite visas savo mintis, ką galvojate apie save, kas jums trukdo tapti tuo, kuo norėtumėte būti. Tegul neigiamos refleksijos gula ant popieriaus lapo ir galėsite aiškiai pamatyti, kodėl neleidžiate sau būti tuo, kuo iš tikrųjų esate ar galėtume būti.

 

  • Visos frazės galiausiai turi būti perrašytos į teigiamas ir esamuoju laiku. Sužinoję priežasčių, kodėl nepasitikite savimi šaknis, galite žengti kitą žingsnį ir tai pakeisti. Negatyvias mintis paverskite į teigiamas, lyg jau esate tuo, kuo norėtumėte būti ir kaip atsiskleisti. Rašykite apie tai, kad jus priima žmonės, kaip kalbate, elgiatės, atrodote, kaip stipriai pasitikite savimi. Darydami šią praktiką suartėsite su savimi ir tapsite savo dabartinės situacijos valdovu.

 

  • Kai jau žinote, kuo norite tapti, reikia praktikuotis ir veikti. Turite išeiti iš vidinio įsivaizdavimo ir daryti. Nebijokite kitiems žmonėms pristatyti savo svajonių, kaip tik gali paaiškėti, kad jie siekia to paties – parastai likimas, pradėjus stengtis, atsiunčia reikiamus pagalbininkus ir tinkamas situacijas, tereikia jas pamatyti ir išnaudoti. O kai po trijų žingsnių, jau pasiekiama tai, ko norėta, vėl galima grįžti į pirmą žingsnį ir peržiūrėti, kas neleidžia daugiau augti ir būti tuo kuo nori – kur vėl slypi šešėlis ir baimė.

 

Saviugdos treniruotės

 

  • Pirmiausia, nustokite save menkinti! Neklijuokite sau etikečių ir vertinkite objektyviai. Užuot klausius kitų vertinimų ir savo paties negatyvių minčių, mokykitės racionaliai atsikirsti, nes visada rasite argumentų, kodėl ir kokiose srityse nesate „nevykėlis“.

 

  • Nevartokite kraštutinių vertinimų, kaip „viskas“ arba „nieko“, nes realybėje taip nebūna. Paieškoję atrasite, kad ne „viskas“ blogai ir kad ne visiškai „nieko“ nesugebu.

 

  • Jeigu kažkas jus atstūmė – pagalvokite, gal tai ne jūsų kaltė. Natūralu, kad skiriasi žmonių norai, skoniai, potraukiai, ir neįmanoma visiems patikti, įtikti, ir apskritai, ar to reikia. Visuomet geriau išlikti savimi, tačiau nepamiršti tobulinti bendravimo įgūdžius – keisti sau nenaudingą savybę ar elgesį, tikrai verta.

 

  • Mokykitės priimti kitų pastabas apie galimas jūsų klaidas – juk visai nebūtina dėl to jaustis bjauriai, verčiau pagalvoti, ko galima iš konstruktyvios kritikos pasimokyti.

 

  • Pamėginkite pakeisti savo mąstymą. Pažvelkite į save ir jus supantį pasaulį kitu žvilgsniu: ramesniu ir labiau teigiamu. Nekaltinkite nei savęs, nei kitų. Priimkite save ir aplinkinius tokius, kokie yra, pabandykite visame kame įžvelgti teigiamus dalykus.

 

  • Stenkitės savarankiškai galvoti, kalbėti ir veikti. Daugelis žmonių plaukia pasroviui ir mąsto tik kolektyviškai, pamiršta savąjį identitetą. Pabandykite kartais išsiskirti iš minios, ir pasitikėjimas savimi pradės augti. Lavinkite gebėjimą kultūringai apginti savo nuomonę ir požiūrį.

 

  • Pažinkite save – rašykite dienoraštį, fiksuokite savo mintis, būkite sąžiningi su savimi. Vėliau išanalizuokite paskutinės savaitės įvykius ir mintis. Tikėtina, kad pamatysite priežasties ir pasekmės ryšį. Kai tai padarysite, pradėkite galvoti apie save teigiamai, apsvarstykite, ką norėtumėte savyje pakeisti. Pamąstykite, kas jums trukdo pasikeisti ar žengti naują žingsnį: ar tai realios kliūtys, ar jūsų išgalvoti apribojimai.

 

  • Gerbkite save nepriklausomai nuo išorinio įvertinimo, pastebėkite apie gerus dalykus, pasidžiaukite padaręs kažką naudingo, turiningo, prasmingo. Kai pats žinosite, kad nesate nevykėlis ir nebesijausite tokiu, nebeliks jokios prasmės to įrodinėti kitiems.

 

  • Užuot siekus pripažinimo iš aplinkos, siekite pasitenkinimo dabar – spręskite šiandienos problemas, kelkite sau realius tikslus,užsiimkite asmeniniu tobulėjimu, domėkitės, bendraukite, užsiimkite jums patinkančiais dalykais, juk daugybė gyvenimo malonumų, kaip: pasivaikščiojimas, pokalbis, knyga, muzika, prieinami kiekvienam.

 

  • Žinokite savo principus ir tikslus – ko jūs siekiate, kokie jūsų tikslai. Jeigu jums sudėtinga atsakyti į šiuos klausimus, tuomet susimąstykite ir apsvarstykite, kas jūs esate ir kam atėjote į šį pasaulį. Principingas žmogus – paprastai ir pasitikintis savimi žmogus, žinantis savo gyvenimo tikslus.

 

  • Kalbėkite ramiai ir aiškiai. Toks, atrodytų, paprastas dalykas, gali turėti įtakos tam, kaip jus priima kiti žmonės. Stiprūs žmonės kalba ramiai ir lėtai, jie tiki, kad kiti jų klausosi. Pabandykite padirbėti su savo kalba. Svarbiausia – sakykite tai, ką galvojate, neapsimetinėkite. ir galvokite tai, ką sakote.

 

  • Pagerinkite savo laikyseną. Stenkitės nugarą laikyti tiesiai, nesikūprinkite. Kai žmogus eina tiesiai, žiūri į priekį, o nebūna nuleidęs akis į žemę, tai ne tik suteikia pasitikėjimo jausmą, bet ir gerai atrodo iš šalies. Lygiai taip pat svarbu sėdėti nesikūprinant. Pasitreniruokite prieš veidrodį, pamatysite, pasitaisys ne tik jūsų laikysena, bet ir nuotaika pagerės.

 

  • Užsibrėžkite sau nedidelį tikslą ir pasiekite jį. Žmonės dažnai daro didelę klaidą: nusistato sau aukštus tikslus, o kai kas nors nepavyksta – nuleidžia rankas. Verčiau užsibrėžkite sau realesnius tikslus ir stenkitės juos pasiekti. Su kiekviena įgyvendinta užduotimi augs pasitikėjimas savimi.

 

  • Pakeiskite kai kuriuos įpročius, pavyzdžiui: atsikelkite 30 minučių anksčiau negu įprasta, išeikite iš darbo laiku – ką nors tokio, ką jūs tikrai sugebėsite padaryti. Kai pasieksite rezultatų, jausitės žymiai geriau.

 

  • Sutelkite dėmesį į problemų sprendimą. Jeigu jums patinka skųstis ir susitelkti į problemas, tuoj pat liaukitės tai daryti. Jeigu nuolat galvojate: „Koks aš tinginys/tinginė“, kaip tai jums padės? Verčiau pradėkite galvoti: „Iš kur man gauti energijos ir jėgų?“ Keisdami mąstymo kryptį į produktyvią, atrasite atitinkamus atsakymus ir naujas galimybes, perspektyvas, o ne matysite tik juodumą ir niūrumą.

 

  • Būkite dėkingi gyvenimui už tai, ką turite, ką jis jums davė. Būkite nuoširdžiai dėkingi ir žmonės tai pastebės, jus pradės supti laimingi ir sėkmingi asmenys, kurie taps įkvėpimo šaltiniu.

 

  • Praktikuokitės daugiau bendrauti, žengti pirmą žingsnį, užmegzti naujas pažintis. Tai padės įgyti daugiau pasitikėjimo savimi ir išplėsti pažįstamų žmonių ratą, o kartu ir galimybes.

 

  • Stenkitės daugiau kalbėti viešai. Viešas kalbėjimas puikiai padeda ugdyti pasitikėjimą savimi. Dauguma žmonių bando nuo jų išsisukti, o jūs darykite atvirkščiai: kalbėkite per susirinkimus, pristatykite naują temą, užduokite klausimą kitiems susirinkimo dalyviams.

 

  • Nelyginkite savęs su kitais. Nėra prasmės gretinti savęs su kitais ir užsiimti savigrauža. Kreipkite daugiau dėmesio į tai, koks jūs buvote vakar ir koks esate šiandien.

 

  • Pagirkite kitus žmones. Deja, mes retai sulaukiame komplimentų ir pagyrimų, nors to ir nusipelnome. Dėl to kartais smarkiai nukenčia mūsų pasitikėjimas savimi. Nors visiškai jaučiančiam vidinę stiprybę žmogui nėra būtinas paskatinimas šalies, bet tai vis tiek malonu. Pradėkite pirmi sakyti kitiems komplimentus ir sulauksite atsakomojo veiksmo.

 

  • Galiausiai patikėkite, kad patirti laimės pojūtį, nebūtina būti daug pasiekusiu ir ypatingu. Tai labiau susiję vidine ramybe, savigarba, pasitenkinimu.

 

  • Ir pagrindinė taisyklė – jeigu nebepriklausysit nuo aplinkinių nuomonės, jausitės vertingu, mylėsite save ir spinduliuosite vidiniu džiaugsmu, kiti tikrai tai pastebės ir vertins jus teigiamai. Tad išmėginkite tai!

 

Kai dygsta sparnai

 

Garsi amerikiečių autorė, politinė aktyvistė, dėstytoja Helena Kelerė (angl. Helen Keller) yra pasakiusi: „Gyvenimas yra arba drąsus nuotykis arba nieko išvis.“ Žmogus pasitikėdamas savimi pritaria sau, savo mintims ir tam, ką daro. Jis būna „Aš galiu“ jausme. Tokio asmens ir širdyje šviečia saulė, ir jis šildo aplinkinius, skleidžia pasaulyje ramybę, džiaugsmą ir daro gerus darbus.

 

Apskritai aplinka, kad ir ką galvotum apie save, tam pritaria, visada sako tau: „Taip!“ Todėl, jeigu žmogus galvoja, kad yra „šaunuolis“ ir jam viskas sekasi, reiškia taip ir yra, automatiškai jis pradeda atitinkamai elgtis ir priima produktyvesnius sprendimus, ir netrukus pajaučiamos teigiamo mąstymo pasekmės. Jeigu galvojama, kad esi pastumdėlis, su kuriuo niekas nesiskaito, deja, tuomet nepamatomos gyvenimo teikiamos galimybės ir progos keistis, atrasti save, išsiskleisti ir sužydėti.

 

Auginti pasitikėjimą savimi yra ne vienas ir ne du būdai. Kiekvienas gali pasirinkti pagal save, kas jam labiausiai priimtina, kuris metodas ar žingsnis šiuo metu reikalingas, bet svarbiausia yra neapleisti savęs ir neprarasti progų tobulėti – tampant energingu, laimingu žmogumi, atrandant prasmę kasdienybėje.

 

 

Galimybės

 

Pasitikint savimi atsiveria visai nauja gyvenimo kokybė:

 

  • Tyla dvejonės galvoje, nežinojimai. Tai leidžia daryti aiškius sprendimus ir pasiekti tikslus be atidėliojimų ar laukimo.

 

  • Gaunama tiek, kiek galvoji esi vertas. Gyvenimo partnerį, draugus, darbą, pinigus ir t.t., gauname įprastai tokius, kaip vertiname save. Žmogaus savivertė, auganti iš pasitikėjimo jausmo paties jėgomis, leidžia gerokai patobulinti kasdieninę rutiną ir rimtesnių gyvenimo aspektų vertę.

 

  • Išugdomas supratingumas. Kuo stipriau žmogus pasitiki savimi, tuo labiau supranta, kad visi esame lygūs ir visi turime teisę siekti bei įgyvendinti savo svajones – „nebelipama ant galvos“, ramiai judama tikslo link.

 

  • Išmokstama dalintis. Jaučiantis užtikrintai viduje, daugiau dalinamasi vertingais patarimais gyvenime, profesinėje srityje, nebijant konkurencijos, taip pat negailima ir materialių duotybių, nes užsipildo vidiniai trūkumai, jaučiamasi turtingu ir įdomiu būnat pačiam su savimi. Paprastai jaučiamas saikas, išvengiama materialių gėrybių pertekliaus, bet ir nekenčiama dėl stygiaus.

 

  • Tampama žmogumi magnetu. Aplinkiniai nori leisti laiką kartu, nes visiems patinka viduje tvirti ir užtikrinti žmonės.

 

  • Džiugina ši akimirka. Kuo stipriau pasitiki savimi, tuo tylesnis tavo protas, tuo mažiau priekabių jis randa, o pastebimos galimybės ir malonūs dalykai.