Intelektualinė komedija – žodžiai, puikiai apibūdinantys Vudžio Aleno (g. 1935) darbą. Jis unikalus tuo, kad yra gerbiamas tiek žiūrovų auditorijose, tiek negailestingų kritikų gretose.Vudis pelnė visuomenės pripažinimą dėl savo šmaikščių komedijų, kuriose yra absurdo ir satyros elementų, taip pat ir dėl psichologinių dramų. Įdomu, kiek rimtai galima žiūrėti jo kūrybą. Jo filmai malonūs, lengvi, bet taip pat ir rimti. Kyla klausimas, ar Aleno žymusis humoras – tai problemų sprendimas, ar bandymas jas paslėpti.

 

Vudis Alenas

Nerūpestinga vaikystė ir jaunystė

 

Vudžio Aleno vaikystė nebuvo itin laiminga. Tėvams išsiskyrus, jam teko likti su motina, o jų santykiai, švelniai tariant, buvo sudėtingi. Vasarą, Vudis dažnai buvo išsiunčiamas į įvairias stovyklas. Vieną vasarą Vudis nesutarė su vaikais, gyvenančiais stovykloje, ir buvo primuštas. Mokykloje jis turėjo nemažai draugų ir domėjosi beisbolu labiau nei mokslais. Besirenkant komandos narius, Vudį dažniausiai išsirinkdavo pirmą, nes jis puikiai mokėjo žaisti.

 

Alenas lankė Niujorko universitetą, mokėsi kinemotografijos, tačiau buvo išmestas dėl nepasisekusių filmų gamybos paskaitų. Po to, kurį laiką Alenas lankė Niujorko koledžą. Netrukus pradėjo rašyti tekstus televizijos laidoms, pavyzdžiui, Sido Kaiserio laidai „Laidų laida“. Už savo tekstus jis gavo „Emmy“ apdovanojimą. Vudžiui pasidarė nuobodu rašyti, todėl jis pradėjo dalyvauti komedijos klubuose. Vudžio pasirinktas komedijos personažas buvo nedrąsus, nuolankus ir apgailėtinai neefektyvus. Toks jo amplua sužavėjo žiūrovus ir užlipantį ant scenos, publika jį pasitikdavo plojimais.

   

Karjeros subtilybės

 

Pirmasis Aleno režisūrinis ir aktorinis debiutas 1969 m. pasirodęs jo filmas „Imk pinigus ir bėk“, kuriame pats Vudis Alenas suvaidino pagrindinį Vidžilo Starkvelo vaidmenį. Tai yra dokumentinio stiliaus kriminalinė komedija. Filme vaizduojama nevykusio nusikaltėlio gyvenimo istorija. Ši komedija pasižymi absurdo ir farso humoru, kaip ir dauguma ankstyvųjų Vudžio komedijų. Tada prasidėjo greitas Vudžio Aleno filmų kūrimas, jam minčių netrūko. 1971 m. pasirodė filmas „Bananai“, 1972 m. „Viskas, ką jūs visada norėjote sužinoti apie seksą, bet bijojote paklausti“ ir „Žaisk dar kartą, Semai“, o 1973 m. „Užmigęs“. Nors ir pastatė nemažai filmų, tačiau išgarsėti jam sekėsi sunkiai, todėl Vudis nusprendė sukurti šiek tiek kitokio tipo kūrinių.

 

Itin pasižymėjo 1975 m. sukurtas filmas „Meilė ir mirtis“. Filme Vudis išjuokė rusų klasikų F. Dostojevskio, L. Tolstojaus ir kt. kūrinius. Išgarsėti jam padėjo „Niujorko trilogija“: „Ani Hol“ (1977 m.),  „Interjerai“ (1978 m.) ir „Manhatanas“ (1979 m.). Vudis Alenas laimėjo 4 Oskarus už režisūrą ir scenarijų „Ani Hol“, už scenarijų „Hana ir jos seserys“, taip pat už scenarijų „Vidurnaktis Paryžiuje“. Filmuose, kuriuose pats vaidino, sukūrė akiniuoto, neaukšto ūgio, savimi nepasitikinčio intelektualo personažą. Jis sukūrė naują žanrą – intelektualinę komediją. Kolegų pagarbą jis pelnė dėl didelių užmojų kine ir filmų gamybos greičio. Vudis Alenas pripažintas vienas iš didžiausių ir įtakingiausių šiuolaikinių kino režisierių.

 

Palikimas teatrui

 

 

Vudžio Aleno vardą labiausiai išgarsino filmai, tačiau jis padarė sėkmingą karjerą ir teatre. Nuo 1960 m. rašė scenarijus. 1968 m. vaidino spektaklyje „Negerkite vandens“, tai buvo pirmasis sėkmingas jo pasirodymas teatre. Beveik du metus šis spektaklis buvo rodomas Brodvėjuje. Vėliau Vudis Alenas įkūrė net savo teatro agentūrą.

 

Vudžio Aleno moterys

 

org_114255

,,Labai myliu moteris, aš ir savišvieta užsiėmiau, kad būčiau mylimas. Ne kartą apsimetinėjau, jog išmanau graikų filosofiją arba dievinu Rodeną, kad tik patikčiau“, – besijuokdamas yra sakęs didysis režisierius. „Ir kurti kino filmus pradėjau dėl tos pačios priežasties, o ne iš meilės  menui“.

 

Vudis net tris kartus vedė. Su pirmąja žmona Harlene Rosen pora išgyveno santuokoje tik penkerius metus (1954 – 1959). Abu buvo jauni, Vudžiui – 19, o Harlenei – tik 16. Pora išsiskyrė dėl kasdienių kivirčų, jiems nepavyko kartu gyventi ir dalintis buities rūpesčiais. Per interviu Harlenė visada atsiliepdavo neigiamai apie savo buvusį vyrą.

 

Antrąja Vudžio žmona tapo Luiza Leiser. Santuoka žlugo po ketverių metų (1966 – 1970). Nėra žinoma, kodėl pora išsiskyrė, bet aišku viena – išsiskyrimas buvo taikus. Po skyrybų Luiza dar vaidino keliuose Vudžio filmuose: „Imk pinigus ir bėk“, „Bananai“ ir „Viskas, ką jūs visada norėjote sužinoti apie seksą, bet bijojote paklausti“. Po šio išsiskyrimo Vudis nusprendė pailsėti nuo santuokinio gyvenimo ir neketino ilgą laiką vesti.

 

Vėliau Vudis užmezgė santykius su Dajana Kyton. Romantiška draugystė truko tik metus (1970 –1971), tačiau po išsiskyrimo abu liko labai artimais draugais. D. Kyton dėka Alenas sukūrė naują filmą „Anė Hol“ (1977 m.), kurį pats laiko savo autorinio stiliaus formavimosi lūžio tašku. Filme gana daug epizodų iš Dianos ir Vudžio biografijų. Filmas sulaukė kritikų susižavėjimo, jį labai šiltai priėmė publika.

   

Apie 1978 – 1979 m. Vudis Alenas susitikinėjo su dviem aktorėmis Steise Nelkin ir Mariele Hemingvėj. Abi aktorės buvo nepilnametės ir santykiams priešinosi jų tėvai. Aktorės paliko Vudį ne tik dėl tėvų spaudimo, bet ir dėl to, kad sužinojo, jog jis susitikinėja iškart su jomis abiem.

 

Po nenusisekusių vedybų ir romantiškų santykių Vudis ilgą laiką susitikinėjo su aktore Mija Farou (1980 – 1992). Šie santykiai virto skandalu, nes aktorė buvo 45 metais jaunesnė už Vudį ir dauguma šią poros draugystę pasmerkė. Vudis su Mija įsivaikino du vaikus. Taip pat jie susilaukė ir vieno biologinio sūnaus. Bet pora taip ir nesusituokė ir po 12 metų draugystės išsiskyrė, nes Vudis užmezgė romaną su savo podukra Sun – Ji Previn. Vudžio biologinis sūnus iškart išsižadėjo tėvo dėl tokio jo elgesio. Aplinkiniai taip pat smerkė jų santykius ir manė, kad Vudis jau ilgą laiką tvirkino savo podukrą. Nepaisydamas apkalbų Vudis vedė Sun – Ji Previn (1997 m.), sutuoktiniai kartu iki šiol. Jie taip pat įsivaikino dvi mergaites.

 

Kūrėjo mūzos

 

org_038084

Aleno filmografija yra plati. Jis režisavo daugiau nei keturiasdešimt filmų bei parašė šešiasdešimt aštuonis scenarijus. Kiekvienoje jo kino juostoje yra aktorė – moteris, dėl kurios sukasi pasaulis. Pradedant komedija „Bananai“, kuriai scenarijų Vudis Alenas kūrė savo antros žmonos, aktorės Luizos Leiser, garbei ir baigiant „Vidurnaktis Paryžiuje“.Čia jo įkvėpėjų net trys: Kanados aktorė Reičelė Makadams, prancūzė Marijon Kotilard ir Karla Bruni, taip pat gerai visiems žinoma prancūzė. Jos visos gražios ir seksualios.

 

Atrankų Vudis nemėgsta, o aktores pastebi kitų režisierių filmuose. Pamatęs Penelopę Kruz filme „Sugrįžimas“, jis iškart įsivaizdavo ją savo naujame filme.

 

Savo kūrybinį metodą Vudis atskleidžia taip: ,,norėdamas dirbti su aktore, man reikia ją įsimylėti“.

 

Marielė Hemingvėj taip pat yra tarp Aleno įkvėpėjų. Vudis pastebėjo aktorę pirmajame jos filme „Lūpdažis“. Paprasta, dar labai jauna mergina, duotą vaidmenį repeticijos metu perskaitė, jos manymu, siaubingai, tačiau Vudis vis tiek pakvietė ją filmuotis.

   

Įdomu

 
  • Būdamas 17, savo tikrą vardą Allen Stewart Königsberg režisierius pakeitė į Heywood Allen. Slapyvardį Vudis pasirinko pagal savo idealą, klarnetistą Vudį Hermaną.
  • Vudžio Aleno ilgametė tradicija pradėti filmą nuo juodame ekrane atsirandančių titrų. Ši žavi smulkmena tapo nepamainomu atributu, kurį lengvai atpažįsta visi jo filmų gerbėjai.
  • Nedaug kam žinoma, kad Vudis nuo pat vaikystės domėjosi (ir vis dar domisi) magijos triukais ir grojimu klarnetu. Net ir sulaukęs garbaus amžiaus kino meistras  su tikro garso grupe pasirodo mažuose Manhatano klubuose bei jaukiuose džiazo festivaliuose.
  • Vudis Alenas turi žydiškas šaknis ir moka hebrajų kalbą.
  • Alenas pradėjo rašyti jau ankstyvoje jaunystėje – kad užsidirbtų pinigų, rašė trumpus humoristinius apsakymus laikraščiams. Pirmas Aleno publikuotas apsakymas vadinosi „Akis į akį su gamta“.
  • Alenas daugiau nei  30 metų reguliariai lankosi pas psichoanalitikus – kartais net tris kartus per savaitę. Daugelyje jo filmų yra bent viena scena, kurioje vaizduojamas psichoanalitiko kabinetas.
  • Vien Oskarams Vudis Alenas buvo nominuotas 21 kartą: gavo 14 nominacijų kaip scenaristas, šešias kaip režisierius ir vieną kaip aktorius. Jis dažnai vadinamas literatūriškiausiu visų laikų kino kūrėju.
  • Kol tęsėsi santykiai su Mija Farou (net 12 metų), pora kartu negyveno. Vudis nesutiko keisti gyvenimo būdo ir abu gyveno atskiruose namuose. Vaikai gyveno su Mija.
  • Dilan Farou, kurią Vudis buvo įsidukrinęs, kai draugavo su Mija, apkaltino patėvį seksualiniu išnaudojimu. Tyrimas dėl seksualinio tvirkinimo prieš V. Aleną buvo atliktas 1992 m., iškart po įtariamo incidento, tačiau su Dilan bendravę psichologai pareiškė, kad neaptiko seksualinio priekabiavimo pėdsakų. Nepaisant to, kad jo kaltumas nebuvo įrodytas aplinkiniai manė, kad jis kaltas ir jį smerkė.
 

TV3 archyvo nuotr.