Tobulėjant technologijoms kuriami drabužiai, kurie matuoja kūno temperatūrą ir neleidžia perkaisti, fiksuoja įvairius sveikatos rodiklius ir perspėja apie ligas, masažuoja bei apsaugo nuo traumų. Kartais mokslas pasitarnauja pramogai ir saviraiškai.

 

Žvaigždės spindi scenoje??????????

 

Garsiosios atlikėjos Beyonce gerbėjai šių metų gegužę stebėję pasaulinio turo „Renaissance“ pasirodymus Europoje liko be žado ne tik dėl dainininkės vokalinių gebėjimų ir dainų repertuaro, bet ir dėl sceninės aprangos. Vieną įvaizdį sudarė japonų prekės ženklo „Anrealage“ chalatas – geometrinių formų, per didelio dydžio siurrealistinis apdaras, bei galvos apdangalas, primenantis stilizuotą karūną. Iš pradžių rūbai buvo balti, tačiau apšvietus dainininkę dviem prožektoriais, jos įvaizdis atrodė lyg pasiūtas iš kelių šimtų spalvoto stiklo gabalėlių ir spindėjo it vitražas.

 

Šis pavyzdys – sparčiai populiarėjančių madų technologijų rezultatas. Kuriami spalvą keičiantys audiniai, kurie mainosi kaip chameleonai, atsižvelgiant į aplinką. Beyonce pasitelkė sceninį įvaizdį iš tekstilės, reaguojančios į UV spindulius. Prekės ženklas „Anrealage“ sukūrė šią technologiją 2015 m. ir nuo to laiko naudoja ją visose savo kolekcijose. Kitas gamintojas, neseniai pradėjęs naudoti UV technologiją, yra amerikiečių trikotažo ekspertai „PH5“, žinomi dėl architektūrinių drabužių sprendimų. Dizainerių Wei Lin ir Zoe Champion sukurti rūbai skiriasi nuo „Anrealage“ esminiu dalyku – drabužio dėvėtojas gali pakeisti išvaizdą išėjęs į lauką be jokių specialių lempų.

 

Tekstilės kūrėja Z. Champion teigia, kad jų gaminiai skirti ne tik fantastiškoms nuotraukoms. Atsižvelgiant į kainą, drabužiai dažnai naudojami kaip fotostudijų rekvizitas. Dauguma į UV spindulius reaguojančių drabužių iš „PH5“ kolekcijos kainuoja daugiau kaip 200 JAV dolerių, tačiau dizaineriai daro viską, kad jų technologija būtų labiau prieinama kuo platesnei auditorijai.

 

„Labai norime, kad žmonės vilkėtų ką nors įdomaus, bet jaustųsi komfortabiliai. Mūsų trikotažiniai gaminiai išpildo šiuos kriterijus, – interviu kalbėjo Z. Champion. – Viena klientė dėvėjo mūsų suknelę kūdikio lyties atskleidimo šventėje. Pašvietus saulei rūbas tapo rožinis. Spalvos pasikeitimas gali būti vertinamas kaip triukas, bet žmonėms tai kažkas ypatingo. Maži stebuklai suteikia gyvenimui šiek tiek jaudulio.“

 

Į UV reaguojantys drabužiai turi dar vieną slaptą pranašumą – pataria, kada užsitepti apsauginį kremą nuo saulės. Net jei diena debesuota, tačiau rūbas tapo rožinis, reikia suprasti, jog UV spindulių dozė tokia, jog gali paveikti odą.

 

Užkulisių paslaptys

 

Spalvą keičiantys drabužiai pirmą kartą išgarsėjo XX a. 10-ajame dešimtmetyje, kai sportinių drabužių gamintojas „Generra“ išleido kolekcinę trikotažinių marškinėlių ir šortų liniją „Hypercolor“. Rūbai mainėsi pagal žmogaus kūno temperatūrą, pavyzdžiui, sportuojant. Deja, jų populiarumas išblėso, kaip ir staigmenos efektas. Realybėje paaiškėjo, kad audiniai negali ilgai išlaikyti savo savybių, o po kelių skalbimų lieka tik murzina violetinė spalva.

 

Šiuolaikiniai spalvą keičiantys drabužiai skirstomi į dvi kategorijas – į tuos, kurie reaguoja į UV spindulius, ir tuos, kurie dekoruoti LED šviestuvais.

 

„Paslaptis slypi verpaluose. Jie gaminami iš viskozės ir yra porėti, todėl gerai absorbuoja kitas medžiagas. Panardinus siūlus į specialų tirpalą, jie prisigeria pigmentų, reaguojančių į UV spindulius. Iš tokių siūlų išaustą tekstilę nesunku prižiūrėti, galima skalbti skalbimo mašinoje ir džiovinti džiovyklėje pagal rekomenduotą temperatūrą. Spalvą keičiantys pigmentai nenusiplauna ir nenusitrina“, – pasakoja dizainerė W. Lin.

 

Mažiau išmanantiems apie fizikos dėsnius ir chemines reakcijas, antroji spalvą keičiančių drabužių kategorija gali pasirodyti modernesnė, nes drabužiai apšviečiami šviesos diodais. Pirmą kartą 1999 m. technologiją pristatė Alexanderis McQueenas, tuomet atstovavęs „Givenchy“ mados namams. Diodais, laidais ir mikroschemomis apkarstyti modeliai žengė podiumu lyg kiborgai.

 

Lyginant su į UV spindulius reaguojančia tekstile, LED dekoruoti audiniai turi savų pranašumų, pavyzdžiui, galima tiksliai nuspėti, kaip ir kada pasikeis spalva. Šviestuvai ir maitinimo šaltiniai įkomponuojami tiesiai į rūbą, todėl siūlų pluoštų nereikia specialiai apdirbti. Taip pat nėra pavojaus nusideginti odą. Štai saulėtą dieną tokia grėsmė kyla dėvint į UV reaguojančius rūbus, kurie perkaista veikiami spindulių kelias valandas, nes negali susigrąžinti pradinės spalvos. Visgi dizainerės Wei Lin ir Zoe Champion mano, kad jų gaminiai patogesni nei LED instaliacijomis apraizgyti rūbai, kurių negalima skalbti skalbimo mašinoje.

 

Pirmosios kregždės

 

Spalvą keičiantys rūbai – kol kas neišnaudotas mados potencialas. Į naujovę žiūrima atsargiai, tačiau, tikėtina, ateityje tokių drabužių bus galima įsigyti bet kurioje parduotuvėje. Prekės ženklas „PH5“ tik pradėjo savo kelionę pripažinimo link ir neseniai per Niujorko mados savaitę surengė pirmąjį savo kolekcijos pristatymą. Jame nestigo naujų spalvų keitimo interpretacijų.

 

Keli drabužių deriniai išsiskyrė žalios ir smėlio spalvos raštais. Kai modeliai pradėjo vaikščioti lauko aukštelėje, visos gelsvos vietos tapo fluorescencinės rožinės spalvos. Deja, net užlipus ant podiumo kai kuriose rūbų vietose buvo likę šviesių dėmių, kurių dar neapšvietė saulė. Viena manekenė vilkėjo glotnią megztą suknelę ir eidama laikė ranką ant klubų. Vėliau ji pakelė plaštaką, o ant rūbo pasiliko identiškos formos dėmė. Šis pavyzdys atskleidė, kaip rūbo šeimininkai gali keisti drabužio išvaizdą apsaugodami nuo UV spindulių tam tikras vietas ir išgaudami unikalų piešinį. Jei aikčiojo žiūrovai salėje, tikėtina, kad stebėsis ir gatvės praeiviai.

 

„Anksčiau iš impregnuotos pigmentais tekstilės siuvome marškinėlius ir kitus drabužius, tačiau dabar pradėjome naudoti mezgimo technologijas ir jungti skirtingus raštus. Tobulinant trikotažo gamybą ir derinant skirtingas spalvas įmanoma sukurti neribotą skaičių variacijų“, – džiaugėsi „PH5“ kūrėjai, pristatę 2024 m. pavasario ir vasaros kolekciją. Vienintelis trukdis, neleidžiantis priartėti iki masinio vartotojo, yra audinių kaina. Spalvą keičiantys verpalai kainuoja 5 kartus daugiau nei įprasti, o padidėjęs jautrumas karščiui ir slėgiui taip pat padidina drabužių gamybos kaštus. Pavyzdžiui, šio prekės ženklo marškinėlių kaina prasideda nuo 140 JAV dolerių ir prieinami tik XS–L dydžiai.

 

Kol kas spalvą keičiantys drabužiai tarnauja tik pasaulinio lygio pramogų žvaigždėms, kurios juos panaudoja kaip pasirodymų elementus. Daugelis mados entuziastų prisimena 2019 m. „Met Gala“ renginį, kuriame aktorė Zendaya puošėsi pelenės stiliaus suknele. Nors iš pradžių rūbas buvo pilkas ir nuobodus, paspaudus reikiamą mygtuką sušvito perlamutrinėmis šviesomis. Jei anksčiau magijos kerai sklaidėsi tik pasakose, šiandien jie gali bet kuriuo momentu žybtelėti drabužių spintoje.

 

Autorius Jurgita Ramanauskienė