Šaltuoju metų laiku dažnai juntamas padidėjęs nuovargis, mieguistumas, dirglumas, dėl nervinės įtampos sutrinka ir virškinimo sistemos veikla. Siekiant išvengti tokių nemalonių potyrių, būtina organizme užtikrinti reikiamą B grupės vitaminų kiekį.

 

Vitamin,B.,Capsules,B1,B2,B6,B12,On,White,Isolated

Kuo naudingi?

 

B grupės vitaminai atsakingi už nervų sistemos veiklą. Dirbant intensyvų, stresą keliantį darbą, kruopščiai mokantis, studijuojant, šie vitaminai padeda užtikrinti sklandų nervų sistemos darbą.

 

Be to, dalyvauja ir angliavandenių, baltymų bei riebalų apykaitoje. Tai svarbu tiek augančiam organizmui, tiek suaugus. B grupės vitaminai reikalingi ir darniai virškinimo sistemos veiklai užtikrinti.

 

Tyrimai rodo, kad B grupės vitaminai mažina acidozės reiškinius (kraujo ar kitų organizmo skysčių padidėjęs rūgštingumas), lemia fermentinius procesus, vykstančius kūne, ypač galvos smegenyse, skatina hemoglobino gamybą. Šie vitaminai svarbūs ir dalijantis ląstelėms, nes perduoda genetinę informaciją naujoms.

 

Atšalus orams dažniau skauda sąnarius ar nugarą, o B grupės vitaminai turi skausmą mažinantį poveikį.

 

Dirbant sunkų fizinį darbą ar intensyviai sportuojant, jie padeda užtikrinti tinkamą raumenų darbą. Nestokojant B grupės vitaminų neištiks raumenų mėšlungis, netirps galūnės.

 

Kitas B grupės vitaminų poveikis pastebimas išoriškai. Jie užtikrina, kad nagai ir oda būtų sveiki, nešerpetotų, nekamuotų uždegimai, taip pat padeda spręsti ir galvos odos problemas, dėl kurių slenka plaukai.

 

Bene svarbiausias B grupės vitaminas yra B12. Jis reikalingas kraujodaros procesams, aminorūgščių pernašai. Kai organizme ilgesnį laiką stinga šio vitamino, vystosi megaloblastinė anemija, vadinama vitamino B12 stokos mažakraujyste. Ištirta, kad vitamino B12 stygius turi įtakos Alzheimerio ligos progresavimui.

 

Kai stinga…

 

Stokojant kurio nors vieno B grupės vitamino, prastai įsisavinimai ir kiti. Visų B grupės vitaminų trūkumo požymiai yra panašūs. Jie pasireiškia nervų sistemos sutrikimais, nuovargiu, miego sutrikimais, dažnu galvos skausmu, padidėjusiu dirglumu, suprastėjusia atmintimi, negalėjimu susikaupti, emociniu jautrumu, liūdesiu, stresu.

 

Taip pat gali atsirasti ir aiškiau matomų fizinių pokyčių – plaukų slinkimas, lūžinėjantys nagai, odos blyškumas ir sausumas, opelės ant liežuvio ir gleivinių.

 

Gali varginti širdies veiklos sutrikimai. Padažnėjęs širdies ritmas – vienas iš vitamino B12 stokos simptomų.Dėl jo trūkumo išsivysčius anemijai, galima jausti, kad trūksta oro. Neretai sutrinka ir virškinimas: vargina pykinimas, vėmimas, viduriavimas, sumažėja apetitas, krinta svoris. Dažniau traukia mėšlungis, pasitaiko galūnių nutirpimų.

 

Kodėl pritrūksta?

 

B grupės vitaminai yra tirpūs vandenyje, jų atsargų organizmas nekaupia, o perteklius greitai pašalinamas su šlapimu. Tad svarbu šių vitaminų gauti kiekvieną dieną. Paros norma suaugusiam žmogui – 2–3 mikrogramai.

 

Pagrindinė priežastis, kodėl pristinga B grupės vitaminų, – nevisavertė mityba. Taip pat jų įsisavinimą iš maisto gali trikdyti kai kurios ligos: Krono liga, celiakija, atrofinis gastritas, piktybinė mažakraujystė. Vitaminų B stygių gali lemti ir vyresnis amžius, nes senstant organizmo gebėjimas įsisavinti vitaminus mažėja, taip pat vegetarinė ar veganinė mityba, ilgalaikis skrandžio rūgštingumą mažinančių vaistų vartojimas, svorio mažinimo ar kitos virškinimo sistemos operacijos, kurių metu pašalinus net ir nedidelę virškinimo organo dalį, gali sutrikti vitaminų įsisavinimas. Anot specialistų, B grupės vitaminus iš organizmo šalina kofeinas, alkoholis, kontraceptinės tabletės. Tuomet šių vitaminų gali reikėti daugiau.

 

Gauti su maistu

 

Jau minėta, kad B grupės vitaminų šaltinis – visavertė mityba. Norint nepritrūkti šių vertingų vitaminų, palanku valgyti daugiau žuvies (lašišų, upėtakių, tunų, sardinių), austrių, galvijų kepenų, paukštienos, kiaušinių, varškės, ankštinių daržovių, žemės riešutų, žaliųjų žirnelių, lapinių salotų, špinatų, avižų ir grikių kruopų, avokadų, bulvių, bananų, kviečių, miežių, sorų.

 

Nevartojant gyvūninių produktų, į mitybą derėtų įtraukti vegetariškų ar veganinių gaminių, kuriuose yra vitamino B12: vitaminais papildytų dribsnių, augalinio pieno, duonos, maistinių mielių, daigų.

 

Jaučiant B grupės vitaminų stygiaus simptomus, reikėtų vartoti ir maisto papildus. Geriausiai rinktis jų kompleksus, nes visų B grupės vitaminų funkcijos glaudžiai susijusios. Kaip ir dėl kitų preparatų vartojimo, pravartu pasitarti su gydytoju ar vaistininku. B grupės vitaminų kiekis organizme nustatomas kraujo tyrimais, todėl pravartu reguliariai išsitirti.

 

Vitaminas B9 (folio rūgštis) vartojamas be kraujo tyrimo. Jį būtina gerti planuojant nėštumą ir pastojus, nes užtikrina normalų vaisiaus nervinio vamzdelio susidarymą.

 

Įdomu

 

  • Vitaminai būtini normaliai organizmo veiklai ir vystymuisi.
  • Vieni svarbiausių ir labiausiai žinomų vitaminų – A, C, D, E, K, B grupės.
  • B grupės vitaminai: tiaminas (B1), riboflavinas (B2), pantoteno rūgštis (B5), piridoksinas (B6), kobalaminas (B12) ir folio rūgštis (B9).
  • Ne mažiau reikalingi ir mikroelementai: kalis, natris, magnis, kalcis, geležis, fosforas, cinkas.