Parfumerijoje vis labiau ryškėja tendencija, jog nelieka lyčių identiteto. Tie patys kvepalai rekomenduojami vyrams ir moterims, neatsižvelgiant į natų receptūrą. Lemiamą vaidmenį atlieka ne stereotipai, kas (ne)tinka, o individualumas ir asmeniniai pasirinkimai.

 

Laisvė be ribųKrichev,,Belarus,,16,February,2022:,Yves,Saint,Laurent,Libre,Intense

 

Kvepalų gamyboje dera menas ir chemijos mokslas, o kvapnios receptūros stengiasi patenkinti individualius skonius ir kultūrines tendencijas. Pastaraisiais metais parfumeriai kuria naują kvapų dimensiją ir meta iššūkį įprastoms normoms. Tai universalūs kvepalai, pasižymintys plačiu spektru. Galima jausti gėles, citrusus ir kitus vaisius, pačiulio dvelksmą, samanas, medieną, odą, tabaką ar smilkalus. Neutralus parfumerinis profilis priimtinas moterų ir vyrų uoslės receptoriams. Galima įsivaizduoti vidurį tarp skirtingų lyčių polių. Vadinamieji unisex kvepalai nėra vienintelė naujovė. Žmonės skatinami mėginti visus kvepalus ir nepaisyti tradicinės klasifikacijos.

 

Nereikia pamiršti, kad kvapų interpretacija yra itin asmeniška. Skirtingi asmenys savaip suvokia tuos pačius mišinius. Štai vienam moteriški kvepalai gali skambėti kaip vyriški ir, atvirkščiai, stipriajai lyčiai skirtas produktas patiks savito skonio damai. Neutralumo suvokimas yra dar subtilesnis ir sunkiau apčiuopiamas. Belyčio kvapo idėja egzistuoja, tačiau apibrėžimas – subjektyvus.

 

Ligšiolinius stereotipus, orientuotus į konkrečią lytį, lėmė sena parfumerių tradicija pabrėžti seksualumą. Ilgą laiką kvepalų receptūras kūrė taip, kad jos patiktų priešingai lyčiai ir žadintų geismą. Reklamose netrūksta hiperbolizuoto seksualumo ir atviro kūno. Todėl vyriški kvapai – tamsūs, žemiški, tarsi perteikia jėgą ir brutalumą, o moteriški – lengvi, šviesūs, spinduliuoja eleganciją ir jautrumą. Pasinaudota fiziologija ir hormonų įtaka uoslės funkcijoms. Manoma, kad estrogenai atsakingi už tai, jog moterims labiau patinka saldūs, vaisių ar gėlių aromatai. O testosteronas asocijuojasi su aštriais prieskoniais, tabaku, odos gaminiais. Taip susiformavo koncepcija, kad vienos natos yra moteriškos, kitos – vyriškos.

 

Šiandien prekės ženklai pabrėžia kūrybiškumą, identiteto ieškojimą, originalumą ir asmeninį ryšį. Klientai skatinami atrasti tai, kas rezonuoja su jų unikaliomis nuostatomis, nepaisant lyčių asociacijų. Pabrėžiamas kvapo poveikis naudotojui, o ne efektas aplinkiniams.

 
Populiariausios neutralios kompozicijos:

  • Gėlės (rožės, jazminai ar levandos) ir kedras.
  • Prieskoniai, kava ir mediena.
  • Gėlės ir aitrus pačiulis.
  • Citrusai, juodoji ir žalioji arbata, muskusas.
  • Vaisiai, tonka pupelės, vanilė, sandalmedis.
  • Juodieji pipirai, vilkdalgis, baltos gėlės, gintaras.
  • Figa, vanilė, kreminės natos, zomša.
  • Citrusai, žalumynai, vandens natos, mediena.

Daugeliui universalių receptūrų būdingas aprašas: „šviežias, gaivus, sultingas“; „aštrus, sumedėjusių prieskonių kvapas“; „jaukus, šiltas, arti kūno“; „aštrus gėlių kvapas“; „saldus, kreminis, guodžiantis“.

 

Kaip išdrįsti?

 

Trumpam pamirškite pakuotę ir buteliuko dizainą, kurie orientuojami į konkrečią lytį, ir įsigilinkite į turinį. Kokių asociacijų ir jausmų kelia konkretus aromatas, kai testuojate aklai, pavyzdžiui, užrištomis akimis. Jei smegenys negali vadovautis primestu modeliu „kas yra vyriška ir moteriška“, įsijungia asmeniniai pojūčiai ir pasideda individuali kelionė po parfumerijos pasaulį.

 

Visi kvepalai gali būti neutralūs lyčiai, o pasirinkimas priklauso nuo situacijų bei savijautos. Tarkime, vienų kvepalų norisi einant į darbo pokalbį, kitų – skaitant pranešimą konferencijoje, tačiau abu įvardinami kaip dalykiniai. Proginiai irgi būna įvairūs. Tikėtina, kad vakarėliui naktiniame klube ir vestuvėms rinksitės skirtingus aromatus. Atostogų natos irgi diferencijuojamos pagal kelionių kryptį ir gali turėti Viduržemio jūros regiono ar rytietišką nuotaiką.

 

Neutralūs lyčiai kvepalai dažniausiai jungia specifines natas, tokias kaip bergamotė, vetiverija, migdolai. Naudojami ingredientai, kurie stimuliuoja (cinamonas, kardamonas) arba ramina (nerolis, levanda). Svarbu eksperimentuoti ir žaisti su visomis trokštamomis kvapų šeimomis. Moteris, pasimankštinusi sporto klube, gali drąsiai kvėpintis gaiviu odekolonu, suteikiančiu žvalumo ir budrumo. Vyras, ieškantis naujos meilės, pasimatymui kvėpinsis rožių aromatu, kuris sustiprina romantinę nuotaiką.

 

Socialinių tinklų žvaigždės ir parfumerijos guru sutartinai kartoja, kad geriausi kvepalai yra tie, kurie neutralūs lyčiai. Vienu buteliuku gali dalintis ji ir jis, kas išpildo Tūkstantmečio ir Z kartos atstovų požiūrį į vartotojiškumą bei tvarumą. Įdomu, kad tą patį produktą užpurškus ant moters ir vyro odos, jaučiamas skirtingas kvapas. Molekulių skilimą lemia pH ir natūrali mikrobiota, todėl vienu atveju kvepalai skleisis viršutinėmis natomis, kitu – apatinėmis. Ir nėra jokios grėsmės kvepėti vienodai.

 
Belyčių kvepalų pranašumai:

  • Universalumas. Tinka tiek dienai, tiek vakarui, bet kokioje aplinkoje.
  • Paprastumas. Idealus pasirinkimas pradedančiajam, kuris dar neįgudęs skirti natų.
  • Lankstumas. Atgaiva persisotinusiam kvepalų maniakui, kuris pavargo nuo sudėtingų receptūrų.
  • Saugumas. Tinka jautriems žmonėms, kurie netveria aštrių ir ryškių kvapų.
  • Intymumas. Pasiteisina kaip namų ar miego kvepalai.
  • Praktiškumas. Sumažina kvepalų atskiroms lytims poreikį ir daiktų kiekį, supaprastina pasirinkimą.
  • Įvairovė. Praplečia mėgstamų natų diapazoną. Tarkime, galima naudoti bet kokius citrusinius aromatus, tiek iš vyrų, tiek iš moterų garderobo.
  • Pasitenkinimas. Daug galimybių tyrinėti ir eksperimentuoti, pažinti vis naujesnius produktus.
  • Nostalgija. Galima dvelkti brangaus žmogaus kvapu, nepriklausomai nuo lyties.
  • Kūrybiškumas. Tinka maišyti neutralius ir lyčiai orientuotus kvepalus bei kurti savitą parfumerinį parašą.
 

Praeities šleifas

 

Belyčių kvepalų koncepcija – tokia pat žavi, kaip ir jos istorija. Įdomu, kad skirstymas į moteriškus ir vyriškus kvapus tėra rinkodaros triukas, suformavęs papročius ir etiketą, tačiau ne įgimtas skonis.

 

Senovėje kvapiąsias medžiagas, pagamintas iš natūralių ingredientų, naudojo abi lytys. Požiūris į kvepalus pasikeitė tik XIX a. pabaigoje–XX a. pradžioje. Išradus sintetines molekules atsivėrė milžiniškos galimybės plėtoti šiuolaikinę parfumeriją. Prasidėjo kvepalų skirstymas pagal lytis, kitaip tariant, produktai buvo orientuoti į konkretų pirkėją, tikintis didesnio pardavimo. Nors pasitaikydavo baltų varnų, pavyzdžiui, „Guerlain“ kvepalai „Jicky“, pristatyti 1889 m., buvo skirti moteriškai auditorijai, tačiau labai domino vyrus.

 

Iki 1990-ųjų lyčių koncepcija buvo ryški ir gana griežta. Daugelį moteriškų kvepalų sudarė gėlių natos, o vyriškiems priskirti aromatai, dvelkiantys kūno švara. Manoma, kad mados prekių ženklų atsiradimas svariai prisidėjo prie skirstymo pagal lytį. Vėliau atsirado rekomendacijos dėl sezoniškumo ir metų laikų. Augant rinkai pasiūlytas aromatų skirstymas į dieninius ir vakarinius. Stebina tai, kad rinkodaros primesta klasifikacija buvo madinga Vakarų pasaulyje. Rytuose iki šiol nėra aiškios ribos tarp lyčių, ir vyrai kvėpinasi rožių aliejumi.

 

Pirmaisiais šiuolaikiniais unisex kvepalais vadinamas mados namų „Calvin Klein“ kūrinys „CK One“. Tai gaivus vaisinis aromatas, jungiantis citrusų, ananasų, žalumos, arbatos, medienos ir muskuso natas. Prasidėjo naujas parfumerijos etapas, švenčiantis lyčių neutralumą. Anuomet kvepalus labai pamėgo jaunoji karta, laužanti įprastas socialines normas. Smagu, kad „CK One“ turi gerbėjų ratą ir šiandien. Nors 2025 m. pristatomi kaip retro kvepalai, puikiai atitinka modernias tendencijas ir receptūras.

 

Nuo 2000-ųjų toliau didėjo abejonės dėl skirstymo pagal lytį. Bręstanti Tūkstantmečio karta suprato, kad standartiniai kanonai ir rėmai trukdo saviraiškai. Tai patvirtino ir Z kartos pasirinkimai. Parfumeriai priversti pereiti prie lyčiai neutralių arba belyčių kvepalų. Orientyru tampa ne tai, kas esame, o ką jaučiame.

 

Negalima nepastebėti, kad dėl pandemijos ir priverstinės izoliacijos nuo 2020-ųjų padidėjo raminančių kvepalų (vadinamųjų komforto ar dopamino) poreikis. Sugrįžus į socialinį gyvenimą kuriamas naujas santykis su kvepalais, siekiant pabrėžti autentiškumą, išreikšti asmenybę, nuotaiką, nepaisant anksčiau vyravusių lyčių stereotipų.

 

Pagrindiniu reklaminiu veidu tampa… kvapas. Dažnai unisex kvepalai pristatomi be įspūdingų fanfarų ir šou. Išpilstomi į minimalistinio dizaino buteliukus su asketiškomis etiketėmis, kurie dera su tylia, tvaria prabanga. Tikslas – perteikti meninę, kūrybinę viziją bei pasiūlyti aukštos kokybės produktą.

 

Autorius Jurgita Ramanauskienė