„Jei tau liūdna, nusivylei meile, pasirūpink grožiu, pasidažyk lūpas ir kovok“, – tokius patarimus, kaip moterims padidinti savivertę, dalino mados ikona Coco Chanel. Makiažas tampa įpročiu, o kosmetika daro stebuklus, tačiau lengva pamesti galvą ir pakliūti į priklausomybių spąstus.

 

Red,Lipstick.,Closeup,Of,Woman,Face,With,Bright,Red,Matte

Grožio psichologija

 

Naujausi amerikiečių tyrimai rodo, kad moterys net ekonominiu sunkmečiu nenustoja pirkti kosmetiką, kuri, jų nuomone, didina patrauklumą. Psichologai tvirtina, kad šis lūpų dažų efektas – nesąmoningas siekis atitikti įsivaizduojamus standartus. Moterys nori ne tik pritraukti potencialius partnerius, bet ir konkuruoja tarpusavyje. Reprezentatyvi išvaizda laikoma galios ir sėkmės požymiu, o tos, kurios nenaudoja kosmetikos, – neva nesirūpina savimi. Varžytuvės dėl grožio prasidėjo žmonijos priešaušriu, o civilizuotame pasaulyje pavirto į begalinį maratoną. „Atimkite iš moters lūpų dažus, ir ji pasijus lyg nuoga“, – sako Rajas Persaudas ir Peteris Bruggenas iš Karališkojo psichiatrų koledžo (Jungtinė Karalystė).

 

Evoliucionuojant žmonijai protėviai reguliariai išgyveno gausos ir bado ciklus. Tai genetiškai įskiepijo ieškoti partnerio sunkmečiu, kad žūtbūt susilaukti palikuonių ir pratęsti giminę. Analizuojant romantinius santykius pastebėta, kad karo metais sutrumpėja platoniškos draugystės laikas ir pora greičiau pereina į intymią bendravimo stadiją. Remiantis evoliucijos teorija, moters išlikimas sunkiomis sąlygomis labai priklauso nuo partnerio, kuris geba pasirūpinti ja ir vaikais. Taip gimė konkurencija dėl fiziškai stipresnio, turtingesnio ir įtakingesnio sutuoktinio.

 

Tyrimo autoriai Sarah Hill, Christopheris Rodehefferis su kolegomis „Journal of Personality and Social Psychology“ rašo, kad praėjus tūkstančiams metų situacija pasikeitė nežymiai. Per paskutinius 20 metų matoma tendencija, kad ekonominiu sunkmečiu didėjant nedarbui, augant kainoms žmonės mažiau pinigų skyrė elektronikai, pomėgiams, laisvalaikio prekėms, tačiau moterys vis tiek išlaidavo grožio produktams, kurie pagerina išvaizdą, tarp jų ir lūpų dažams.

 

Kito eksperimento metu psichologai iš Teksaso krikščioniškojo, Minesotos, Arizonos universitetų (JAV) vertino prioritetus: ar sunkmečiu moterys perka brangius dizainerių, ar pigius komercinius grožio produktus, o gal renkasi kitus pirkinius, kurie suteikia malonumą (kavą) ar keičia išvaizdą (drabužius). Šis tyrimas parodė, kad lūpų dažų efektas susijęs su finansine išraiška. Tikima, kad brangūs gaminiai veiksmingiau didina patrauklumą. Psichologų manymu, tokį elgesį lemia desperacija recesijos metu. Kadangi vyrai valdo didesnį kapitalą, dailioji lytis tobulina save bet kokia kaina, kad susirastų partnerį, kuris suteiktų finansinį stabilumą. Tai vadinama investicijomis į save.

 

Tyrimo autoriai nustatė, kad lūpų dažų efektas būdingas ne tik skurstančio ir vidurinio sluoksnio atstovėms, kurios negali apsirūpinti finansiškai, bet ir visoms moterims, nepriklausomai nuo turimų pajamų. Net tos, kurių asmeninis biudžetas nenukentėjo sunkmečiu, pasidavė tvyrančiam nerimui ir uoliai pirko kosmetiką. Tai rodo, kad tokį elgesį lemia nesąmoningi veiksniai, susiformavę evoliucionuojant. Sunkmečiu moterys mėgsta save palepinti, o makiažo produktai – vienas iš nusiraminimo įrankių. Lūpų dažai – ne torto gabalėlis, nekenkia figūrai. Atvirkščiai, žiūrint į save pasidažiusią pasaulis neatrodo toks atšiaurus. Vis dėlto besaikis pirkimas ir kosmetikos naudojimas nepadeda pabėgti nuo realybės, kurioje reikia balansuoti tarp pajamų ir išlaidų maistui, būstui, kitiems išgyventi reikalingiems dalykams.

 

Reikšmingi signalai

 

Panika nepasidažius. Priklausomybę nuo lūpų dažų išduoda nerimas, jei tenka pasirodyti viešoje vietoje nepasigražinus. Moteris jaučiasi nesava, negraži, per daug atvira, pažeidžiama, jei lūpų nedengia storas dažų sluoksnis. Ši savybė būdinga dailiosios lyties atstovėms, kurios sureikšmina savo išvaizdą arba kompleksuoja dėl natūralaus gymio. Apsimetėlio sindromas (išoriniais dalykais dangstomas įsišaknijęs menkavertiškumas, atstūmimo baimė) verčia slėpti tikrąjį veidą.

 

Visada po ranka. Aistra dažyti lūpas reiškia priemonių gausą. Tai ne tik spalvinga kolekcija ant tualetinio stalelio. Užtenka vieną kartą išeiti iš namų nepasidažius ir visam gyvenimui susiformuoja naujas įprotis. Lūpų dažų maniakę išduoda nenumatytiems atvejams išslapstytos priemonės (po 3–5 vienoje vietoje) – vonioje, prieškambaryje, palto kišenėse, rankinėse, automobilyje, darbo stalo stalčiuje, vasarnamyje ir pan.

 

Nesuskaičiuojamos išlaidos. Poreikis pirkti tai, ką naudoja draugės ar socialinių tinklų žvaigždės, gerokai patuština sąskaitą. Kolekcijoje kaupiami lūpų dažai ne dėl to, kad tinka, o dėl to, kad graži spalva arba tūtelė. Išlaidaujama vienetiniams ir vardinių prekės ženklų gaminiams. Aistringa kolekcionierė gali valandų valandas pasakoti apie lūpų dažus ir kodėl verta leisti tiek daug pinigų. Jei aplinkiniai prieštarauja pomėgiui, kosmetikos maniakė pradeda slėpti kasos čekius.

 

Meistriški įgūdžiai. Daugeliui moterų, kurios nori dailiai pasidažyti, reikia veidrodžio ir gero apšvietimo. Kosmetikos maniakė gali pasigirti įdirbiu, todėl geba išgauti tobulą rezultatą net pačiose nepatogiausiose situacijose, pavyzdžiui, važiuojančiame automobilyje, tamsioje gatvėje, sėdint ant unitazo. Moteriai, kuri negali būti nepasidažiusi, negalioja tabu. Ji gali bet kada išsitraukti tūtelę ir perbraukti lūpas. Dažymasis viešose vietose – dar vienas priklausomybės nuo lūpdažių požymis.

 

Ištepto puodelio sindromas. Pažvelgus į vieno kolektyvo neplautų indų stirtą (biure, nuomojamame bute, studentų bendrabutyje) lengva atskirti moteris, kurios mėgsta dažytis. Ant jų puodelių ir taurių visada lieka išraiškingi pėdsakai. Vienos stengiasi nuvalyti dažus servetėle (kol nepastebėjo aplinkiniai), kitos įsigudrina gerti per šiaudelį (vėliau jį irgi reikia valyti). Gal todėl rankinėje prikaupta krūva panaudotų vienkartinių nosinaičių, išteptų dažais.

 

Bučinių pėdsakai. Vyrus traukia pasidažiusios moterys, kita vertus, atstumia dailiosios lyties atstovės, kurios yra gražios, tačiau neliečiamos. Draudimas bučiuoti, esą mylimoji tik ką padailino lūpas, varo iš proto. Net jei pavyksta gauti bučinuką, lieka didelė rizika išsitepti veidą. Moterys taip pat dejuoja, kad lūpų dažais sugadina rūbus, ypač persirengiant. Dažniausiai nukenčia apykaklės, rankogaliai, šalikai ir… pagalvių užvalkalai.

 

Geriausio draugo priešas. Lūpų dažai gali sukiršinti ne tik su antrąja puse, bet ir vaiku, broliu, draugu, kitu artimu žmogumi, kuris nesupranta, jog grožis reikalauja aukų. Problema kyla, kai reikia dalintis bendru vandens buteliuku. Visų akys krypsta į išteptą kaklelį, o reakcija nenuspėjama – nuo akių vartymo iki atvirų priekaištų. Net nuvalius dažus sunku nugalėti pasibjaurėjimą. Išeitis viena – naudotis individualia tara ir nesidalinti su niekuo, kam nepatinka lūpų dažų pėdsakai.

 

Prisirišimas ir lojalumas. Kosmetikos gerbėjoms maga išbandyti kiekvieną naują produktą, pasirodžiusį rinkoje. Jos nesiliauja kaupti, tačiau lieka ištikimos jau išbandytoms ir pamėgtoms priemonėms. Koks skausmas ir neviltis sukausto širdį sužinojus, jog gamintojai nutraukė mėgstamiausių dažų liniją. Prasideda kankinanti medžioklė lakstant po parduotuves ir ieškant paskutinių kolekcijos likučių. Problemos visada užklumpa nepasiruošus.

 

Valgymo įpročiai. Pasidažius nepatogu ne tik gerti, bet ir valgyti. Tos, kurios kategoriškai atsisako nusivalyti dažus, rizikuoja suvartoti dalį kosmetikos. Rezultatas – išplaukęs vaizdas, primenantis ombre, kai lūpų kraštai – tamsesni, o vidurys – išblukęs. Nenorėdamos prarasti dailios išvaizdos sugalvoja įvairių gudrybių: plačiai apžioja šakutę su pasmeigtu maistu, nutraukia jį dantimis, o ne lūpomis. Vengia kąsti, duoną, sumuštinį ar picą plėšo į gabaliukus ir atsargiai deda į burną rankomis. Skelbiama, kad kosmetikos mėgėja per gyvenimą suvalgo apie 1,8 kg lūpų dažų.

 

Pavojus dantims. Tamsūs lūpų dažai kenkia emaliui, panašiai kaip kava, sultys, burokėliai, raudonasis vynas. Nė vienai moteriai, ypač pasidažius raudonai, nepavyksta išvengti nepatogios situacijos, kai išsitepa dantys. Manoma, kad tokį efektą lemia labai riebūs dažai ir nepakankama seilių gamyba (džiūsta burna). Jei artimieji gali perspėti apie „nelaimę“, tai oficialūs žmonės, pavyzdžiui, verslo partneriai, taktiškai tyli ir dar labiau didina gėdą.

 

Aplinkinių reakcijos. Kai aplinkiniai įpranta matyti pasidažiusią moterį, pasirodymas be makiažo sulaukia audringų reakcijų. Dažniausiai žmonėms atrodo, kad nutiko kažkas negero. Permainos tapatinamos su nelaime, sveikatos problemomis, depresija. Tai dar kartą patvirtina stereotipą, jog pasidažiusi moteris vertinama kaip patrauklesnė, linksmesnė, draugiškesnė, o be makiažo – liūdna, ligota, keista.

 

Autorius Jurgita Ramanauskienė