Milijardieriaus sėkmės taisyklės
2025-08-07 09:19JAV internetinės mažmeninės prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjas Jeffas Bezosas yra vienas turtingiausių žmonių pasaulyje. Remiantis „Bloomberg“ milijardierių indekso duomenimis, 2024 m. jo grynoji turto vertė siekė 200 mlrd. dolerių (184,4 mlrd. Eur). Tai – sunkiai suvokiama suma, tačiau šis savo taisyklių besilaikantis verslininkas sugebėjo ją sukaupti. Kaip jam tai pavyko?
Keista svajonė
Ar kada nors girdėjote apie bendrovę „Relentless“? Įdomu, ką galėtų veikti organizacija, kurios pavadinimas reiškia „negailestingas“ arba „nepalenkiamas“. Nustebsite, bet šią bendrovę tikrai žinote. Naršyklėje įveskite relentless.com ir pateksite į interneto milžinės „Amazon“ svetainę. Taip, tai bendrovė, priklausanti vienam turtingiausių žmonių pasaulyje – jos įkūrėjui Jeffui Bezosui.
J. Bezosas gimė 1964 m. Naujosios Meksikos valstijoje, JAV. Jo motinai tuomet buvo vos 17 metų. Po ketverių metų santuoka su Jeffo biologiniu tėvu iširo, o netrukus moteris ištekėjo už Miko Bezoso, kuris įsivaikino mažąjį Jeffrį ir suteikė jam savo pavardę. J. Bezosas puikiai mokėsi mokykloje, o ją baigęs įstojo į prestižinį Prinstono universitetą. Iš pradžių jį domino fizika, tačiau netrukus susižavėjo kompiuterių mokslu ir inžinerija. Baigęs studijas pradėjo dirbti Volstrite (akcijų biržoje) ir galiausiai atsidūrė rizikos draudimo fonde „D. E. Shaw“. Būtent ten susipažino su savo būsima žmona, taip pat Prinstono absolvente Mackenzie, kuri universitete studijavo literatūrą. Viena jos mėgstamiausių knygų – Kazuo Ishiguro „The Remains of the Day“ („Dienos likučiai“) – šiandien rekomenduojama skaityti visiems aukščiausio lygio „Amazon“ vadovams. Sulaukęs 30-ies J. Bezosas ryžosi palikti gerai mokamą darbą ir persikėlė į Sietlą (Vašingtono valstija), kur nusprendė pradėti nuosavą verslą. 2010 m. kalbėdamas Prinstono studentams prisiminė, kaip kreipėsi į savo viršininką ir pasakė, jog nori įkurti internetinį knygyną. Vadovas pakvietė jį pasivaikščioti po Niujorko Centrinį parką, įdėmiai išklausė ir pasakė, kad idėja, be abejo, puiki, tačiau dar geriau būtų, jei ją įgyvendintų kas nors, kas neturi tokio gero darbo kaip Jeffas. Būsimasis verslo magnatas negalėjo nesutikti su tokia logika – paprašė 48 valandų pasvarstyti ir galiausiai išėjo iš darbo. Prinstono studentams J. Bezosas prisipažino: „Jei mano knygyno idėja būtų nepavykusi – nesigailėčiau. Bet jei būčiau nė nepabandęs – sau to niekada neatleisčiau.“
Paslaptingasis knygynas ir (ne)painūs meilės reikalai
Kas nutiko toliau, žino daugeli. J. Bezosas pirmasis pradėjo naudoti didžiulius duomenų rinkinius knygoms parduoti. Iki tol knygynai ir leidyklos neturėjo jokios informacijos apie savo klientus ir vadovavosi daugiau nuojauta, spėdami, kokios knygos bus populiarios. Tačiau J. Bezoso vizija siekė kur kas daugiau nei tik knygų prekyba – tai buvo tik pradžia, būdas surinkti duomenis, užmegzti ryšį su klientais ir vystyti didesnį verslą. Netrukus „Amazon“ iš kuklaus internetinio knygyno virto „visko parduotuve“. Vienas iš bendrovės pranašumų buvo tai, kad ji knygas siūlė pigiau nei konkurentai. Kaip tai pavyko? Visi pardavimai vyko internetu, o tuo metu JAV negalėjo taikyti pardavimo mokesčių įmonėms, kurios neturėjo fizinės buveinės jų teritorijoje (ši spraga panaikinta tik vėliau). Todėl klientai, gyvenantys už Vašingtono valstijos ribų, už pirkinius nemokėjo jokių mokesčių. Iš pradžių „Amazon“ buvo labai paslaptinga bendrovė – nežinota nei kiek joje dirba darbuotojų, nei kur yra sandėliai. Bėgant laikui tiek bendrovė, tiek pats J. Bezosas tapo vis atviresni. Paviešinti daugiau duomenų jį paskatino išmintingoji žmona Mackenzie. Milijardierius ne kartą pabrėžė, kad būtent jo žmona, tapusi pirmąja jo startuolio buhaltere, o kartais net ir siuntinių kurjere, suteikė jam galimybę visiškai atsiduoti darbui. Mackenzie darbavosi ne tik versle, tačiau ir namuose – kartu su Jeffu užaugino tris sūnus ir įvaikintą mergaitę. 2018 m. rugsėjį Majamyje Bezosai atšventė 25 bendro gyvenimo metus, o jau 2019 m. sausio 9 d. socialiniame tinkle „Twitter“ (dabar „X“) paskelbė apie skyrybas. Visgi pažadėjo likti draugais. Ši žinia sukėlė nerimą ne tik tarp „Amazon“ darbuotojų, bet ir tarp investuotojų. Daugelis svarstė, ar be žmonos įtakos J. Bezosas sugebės valdyti milžinišką verslą, kurį nuolat purtė skandalai. „Amazon“ buvo kritikuojama dėl mokesčių vengimo, prastų sąlygų ir laiku nemokamų atlyginimų. atlyginimų. Ne vieną šių problemų padėdavo spręsti būtent Mackenzie.
Pinigus ne tik uždirba, bet ir mėgsta išleisti
Po pranešimo apie milijardierių poros skyrybas bulvarinis laikraštis „National Enquirer“ paskelbė, kad tuomet 55 metų J. Bezosas susitikinėja su 49 metų buvusia televizijos laidų vedėja Lauren Sanchez. 2019 m. liepos pradžioje teismas patvirtino skyrybų sutartį. Mackenzie Scott, po skyrybų priėmusi savo senelio pavardę, nepretendavo į akcijų paketus bendrovėse „The Washington Post“ ir „Blue Origin“. Ji gavo 4 % „Amazon“ akcijų, o buvusiam vyrui leido balsuoti ir dėl jos turimų akcijų. Tuo metu šis paketas buvo įvertintas 39 mlrd. dolerių, todėl, „Bloomberg“ duomenimis, M. Scott tapo 22-uoju turtingiausiu žmogumi pasaulyje ir trečia turtingiausia moterimi. Vis dėlto, nepaisant šių pasiekimų, ji sulaukia nemažai kritikos, o jos buvęs sutuoktinis – gerokai mažiau, nors nei dosnumu, nei maloniu charakteriu nepasižymi. Jis mieliau investuoja milijonus į kosmoso projektus bendroveje „Blue Origin“, nei rūpinasi labdara – ši veikla ilgą laiką buvo žmonos pareiga. Tai, kad J. Bezosas mėgaujasi savo turtu, vos prieš mėnesį pademonstravo visam pasauliui – Venecijoje (Italija) surengė prabangias vestuves. Privati ceremonija su maždaug 250 svečių vyko šv. Jurgio saloje – vienoje įspūdingiausių Venecijos vietų. Muzikinę atmosferą kūrė Matteo Bocelli, kartu su gospelo choru atlikdami kūrinius „Higher Love“ bei „Can’t Help Falling in Love“. Šventė truko net tris dienas, o savaitę iki jos į Italiją privačiais lėktuvais buvo skraidinami garsiausi ir įtakingiausi asmenys iš viso pasaulio. Naujosios ponios Bezos pageidavimu, vestuvių svečiai vietoj dovanų turėjo paaukoti lėšų Venecijos miestui tvarkyti. Patys jaunavedžiai irgi aukojo 2 mln. Eur lagūnos tyrimams, dar 3 mln. Eur miesto ir jo labdaros organizacijų reikmėms. Be to, parėmė ir vietos verslus, t. y. užsakė konditerijos gaminių iš seniausios Venecijoje veikiančios kepyklėlės „Rosa Salva“, o dekorui pasirinko garsius Murano stiklo meistrų darbus. Skaičiuojama, kad vestuvės kainavo apie 48 mln. Eur – tai dar vienas pavyzdys, kaip vienas turtingiausių žmonių pasaulyje leidžia savo turtą ne tik verslo plėtrai, bet ir asmeninėms šventėms.
Sėkmės taisyklės
J. Bezosas ne kartą viešai kalbėjo apie taisykles, padėjusias jam pasiekti verslo viršūnę. Visgi pamiršdavo paminėti, kad būtent moterys nukreipdavo jį teisinga linkme. Tiek buvusi, tiek dabartinė žmonos, J. Bezosą tramdydavo, kad šis netaptų keistuoliu ar fanatiku, kaip jo pagrindinis konkurentas Elonas Muskas. Tad galima sakyti, kad viena nerašytų, bet itin svarbių J. Bezoso sėkmės taisyklių – tinkamai pasirinktas gyvenimo partneris. Tačiau tai – tik viena iš daugelio taisyklių, kurias pats J. Bezosas įvardija kaip savo kelio į sėkmę pagrindą:
- Klausykite širdies, o ne proto. Per dažnai mūsų protas skatina būti atsargiems, kai širdis liepia ką nors daryti. J. Bezoso nuomone, instinktas yra stipresnė jėga nei patirtis. Tik kliaudamiesi širdimi ir išdrįsdami rizikuoti galime pasiekti tai, kas iš pirmo žvilgsnio atrodo neįmanoma.
- Jokio gailesčio. Versle svarbiausia žiūrėti pirmyn. Gailestis ir apgailestavimai – natūralūs jausmai, tačiau jie neturi užgožti ateities planų. Pasak J. Bezoso, dairytis atgal galima tik tuomet, kai tikslas jau pasiektas. Kol eini jo link – gailesčiui tiesiog nėra vietos.
- Apginkite idėją. Nors jums nebūtina kovoti už teisingumą, visada privalote ginti savo idėją, ypač jei tai susiję su produkto kokybe. Verslas, kuris neatsako už savo pažadus ir nesiekia atitikti klientų lūkesčių, ilgai neišsilaikys.
- Produktas svarbesnis už rinkodarą. Jeigu norite lojalių klientų, turite investuoti į tai, ką siūlote, o ne į tai, kaip tai pristatote. Geras produktas kalba pats už save. Jei reklama žavi, bet produktas nuvilia – klientai nesugrįš. Todėl pirmiausia – kokybė.
- Rizikuokite. J. Bezoso filosofija paprasta: jei nori gauti tai, ko dar niekada neturėjai, turi išdrįsti daryti tai, ko dar niekada nedarei. Rizika – ne nesėkmė, o mokymosi procesas. Net jei nepasiseka, sužinai, ką gali patobulinti ir kur toliau judėti.
Autorė Eglė Stratkauskaitė