Visame pasaulyje augant elektroninių cigarečių vartojimui tarp paauglių, kol kas bene prasčiausia situacija – Lietuvoje, rodo Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) atliktas tyrimas. Skelbiama, kad tarp 15-mečių šalyje elektroninių cigarečių bent kartą rūkę beveik 60 % berniukų ir mergaičių.

 

Elektroninį dūmą traukti pradeda vienuolikosYoung,Girl,Smokes,A,Vape,Close-up,On,A,Dark,Background

 

Minėtas tyrimas atskleidė, kad šiuo metu rūkantys elektronines cigaretes 15 m. amžiaus grupėje nurodė 36 % mergaičių ir 34 % berniukų. Tai daugiausia iš visų 44 tyrime dalyvavusių valstybių. Kitose amžiaus grupėse Lietuvos paaugliai – antri pagal šiuo metu rūkančiųjų skaičių. Tarp 13-mečių Lietuvoje elektronines cigaretes šiuo metu rūko 20 % mergaičių ir 13 % berniukų, tarp 11-mečių – po 7 % ir berniukų, ir mergaičių. Daugiau už 11 ir 13 m. paauglius tarp tyrime dalyvavusių šalių elektronines cigaretes vartoja tik Bulgarijos paaugliai. Tuo metu mažiausia problema dėl nepilnamečių elektroninių cigarečių vartojimo, kaip rodo PSO tyrimas, kyla Tadžikistane, Danijoje, Portugalijoje – čia elektronines cigaretes vartojusių 11-mečių fiksuojama 1–2 %. Tarp 13-mečių mažiausiai rūkančių nustatyta irgi Tadžikistane – iki 1 %, Portugalijoje ir Kirgizijoje – 5 ir 9 %. Mažiausiai elektronines cigaretes rūkančių 15-mečių – taip pat Tadžikistane (1–3 %), taip pat Portugalijoje ir Kazachstane (14–18 %). Paauglių svaigalų vartojimo tyrimas PSO buvo atliktas 2021–2022 m., 44 šalyse Europoje, Vidurinėje Azijoje ir Kanadoje.

 

NTAKD: sunkiausia kontroliuoti prekybą

 

Pasak Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) Prevencijos koordinavimo skyriaus vedėjos Aušros Želvienės, PSO atliktas šalių palyginimas kelia nerimą ir verčia toliau ieškoti būdų siekiant mažinti elektroninių cigarečių vartojimą tarp jaunimo. „Teisinė bazė yra sutvarkyta, nepilnamečiai negali įsigyti jokių tabako gaminių, taip pat ir elektroninių cigarečių. Tačiau įvairių tyrimų rezultatai rodo, kad visgi vaikai ir paaugliai jų gauna. Departamentui kelia nerimą nelegali internetinė prekyba, kurią kontroliuoti sunkiausia“, – teigė specialistė. Anot A. Želvienės, prekyba elektroninėmis cigaretėmis – viena pagrindinių problemų, kurią būtina spręsti siekiant efektyvesnės šių gaminių vartojimo tarp nepilnamečių kontrolės. „Elektroninių cigarečių rinkodaros taikinys yra jaunoji karta, į ją investuojamos milžiniškos lėšos, kuriami patrauklūs produktai, stengiamasi didinti jų socialinį priimtinumą. Žinant, kad vaikai yra smalsūs, jiems šios priemonės paveikesnės nei žinios apie būsimas pasekmes ateityje ir susiformuosiančią priklausomybę“, – teigė A. Želvienė, pridurdama, jog pagrindinės efektyvios kontrolės sąlygos būtų greitas reagavimas į rinkos prisitaikymą prie įvedamų ribojimų ir jų apėjimo užkardymas. „Vienas svarbiausių tikslų – greitas reagavimas į rinkos pokyčius ir pasiūlos mažinimas, t. y. aktyvi stebėsena, institucijų informavimas, efektyvus ir greitas rinkos ribojimo priemonių taikymas naujoms psichoaktyviosioms medžiagoms, kad jos nespėtų išplisti rinkoje“, – sakė A. Želvienė.

 

SAM: tendencijos kelia nerimą

 

Naujausią PSO tyrimą komentuodamas Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) Psichikos skyriaus vedėjas Ignas Rubikas pripažino, kad stebimos nepilnamečių elektroninių cigarečių vartojimo tendencijos verčia nerimauti. Visgi, kol kas, pasak jo, keblu tiksliai įvardyti, kodėl šių gaminių vartojimo kontekste tarptautiniu lygmeniu labiausiai išsiskiria Lietuvos paaugliai. „Sudėtinga pasakyti, kokios yra priežastys, susijusios su tokiu aukštu vartojimu būtent Lietuvoje – tam reikėtų atskirų mokslinių priemonių. Galima sakyti, kad Lietuvoje nėra išplėtotos prevencijos priemonės, kurios užtikrintų kitokį elgesį, kitokią motyvaciją moksleiviams imtis kitų veiklų“, – teigė I. Rubikas. Visgi kaip vieną pagrindinių veiksnių, reikšmingai prisidedančių prie aukšto nepilnamečių elektroninių cigarečių vartojimo, I. Rubikas įvardijo prekybos šiais gaminiais ribojimų nepaisymą. „Daug investuojama į šių gaminių patrauklumo didinimą jaunimui. Būtent per pakuotes ir produktų dizainą jie pateikiami kaip modernūs, patogūs, stilingi gaminiai – tai svarbu jaunimui, patraukia akį ir skatina vartoti, visai kitaip nei įprastiniai tabako gaminiai“, – sakė I. Rubikas. „Prisideda ir kaina – matome, kad akcizas ir galutinė gaminio kaina nėra tolygi pagal suvartojamą kiekį įprastoms cigaretėms. Taip pat prie vartojimo skatinimo stipriai prisideda elektroninių cigarečių skoniai ir kvapai – tai patrauklesnis produktas, be to, skonį turinčios elektroninės cigaretės suvokiamos kaip mažiau žalingos sveikatai, nors tai netiesa“, – pabrėžė SAM specialistas.

 

Autorius Eglė Stratkauskaitė