Kiekviena mergaitė su pasimėgavimu matuojasi mamos aukštakulnius, godžiai apžiūrinėja jos sukneles ir svajoja kuo greičiau dėvėti tokius drabužius. Troškimas apsirengti suaugusiojo rūbą, psichologų teigimu, atspindi vaiko siekį tapti nepriklausomu ir labiau pasitikinčiu savimi. Tačiau pagaliau subrendus atsiveria visai kitoks suvokimas. Gal net kyla noras vėl sugrįžti į vaikystę. Ir kartais tai daroma puoselėjant vadinamąją vaikišką estetiką: suaugusieji skolinasi vaikų mados detales ir siluetus, kad vėl pasijustų nerūpestingi ir laisvi.

 

Lovely,Elegant,Dancer,Holiday,Spring,Summer,Celebrate,Rest,Relax,GoalRūbas ir psichologija

 

Šiuolaikiniame pasaulyje drabužiai – kur kas daugiau nei apdaras, padedantis nesušalti. Mada yra daugiasluoksnis reiškinys, o vienas iš tų sluoksnių – psichologija. Mat rūbas tampa palyginti lengvai prieinama saviraiškos forma, susijusia su kultūra, simbolika, seksualumu ir daugeliu kitų žmogiškosios patirties aspektų. Beje, mada daro poveikį elgesiui, savęs suvokimui, provokuoja aplinkinių reakcijas, net gali padidinti arba sumažinti pasitikėjimą savimi. Pastaruoju metu vis dažniau kalbama apie madą kaip enclothed cognition (aprengtą suvokimą). 2022 m. Šiaurės Ilinojaus universitete atliktas tyrimas siekiant geriau suprasti šią sąvoką. Tyrėjai ataskaitoje ją apibrėžė kaip sistemingą drabužių įtaką psichologiniams procesams – t. y. suvokimą, ką jie simbolizuoja dėvinčiam asmeniui, kokią savijautą sužadina. Eksperimento dalyviai gavo standartinius baltus laboratorinius chalatus. Vieniems sakė, kad tai gydytojo chalatas, kitiems – dailininko. Visi dalyviai atliko tą pačią užduotį. Tie, kurie manė dėvintys gydytojo chalatą, buvo atidesni ir dėmesingesni užduočiai. Maniusieji, kad trumpam įsikūnijo į dailininką, pasitelkė daugiau kūrybiškumo ir elgėsi laisviau. Mokslininkai sako, kad tokie psichologiniai pokyčiai priklauso nuo simbolinės reikšmės, kurią priskiriame skirtingiems drabužių tipams. Jei dėvime rūbus, kurie simbolizuoja racionalumą, jaučiamės protingesni. Jei pasirenkame valdžią simbolizuojančią aprangą, pasijuntame viršesni. Tad tyrimas patvirtino idėją, kad turėtumėte rengtis ne taip, kaip jaučiamės, o taip, kaip norisi jaustis. Mat pasirinkti rūbai siunčia užkoduotą žinutę ne tik aplinkiniams, bet ir mums patiems.

 

Nostalgija ar šis tas daugiau?

 

Žinant, ką byloja rūbas, kyla klausimas, kokias paslaptis šnabžda marškinėliai su vaikiškų animacinių filmų personažais, mielos suknelės su raukiniais, kaspinai plaukuose ir kiti tradiciškai vaikų aprangai būdingi elementai. Juk juos vis drąsiau skolinasi suaugusiųjų mados kūrėjai. Pasirodo, psichologiniu požiūriu mados pasaulio posūkis vaikiškos estetikos link – savotiška reakcija į pernelyg intensyvų šiuolaikinio gyvenimo būdo sukeliamą spaudimą. Žmonės ieško būdų, kaip susidoroti su stresu, o apsirengę jaukius, mielus, net kičą primenančius drabužius gali pajusti emocinį palengvėjimą. Vaikystę ar paauglystę primenantys rūbai sukelia saldžiai karčius nostalgijos, džiaugsmo ir žaismingumo pojūčius. Tai tarsi pabėgimas iš realybės. Lygiai toks pats, kaip vaikystėje matuojantis puošniausią mamos suknelę, kai prieš veidrodį stovinti mergaitė įsivaizduoja, kad jau tapo suaugusi ir nevaržoma draudimų. Vaikišką estetiką atitinkantis rūbas leidžia prisiminti vidinį vaiką arba nerūpestingą jaunystę. Tokio pabėgimo nori vis daugiau žmonių, todėl mados kūrėjai paklūsta ir ryžtasi patenkinti vartotojų poreikius. Tad beveik visose naujausiose pavasario ir vasaros mados kolekcijose yra drabužių, kurie ryškiau ar švelniau atspindi vaikiškumą. Štai jau kelerius metus dominuojantys oversized (padidinti) rūbai, nepaisant kūno formų, leidžia pasijusti it pasipuošus tėčio ar mamos švarku. Minkšti audiniai, laisvi kirpimai, pūstos suknelės aukštu liemeniu, princesės rūbą primenantys tiulio sijonai suteikia lengvumo ir žaismingumo. Švelnios pastelinės spalvos, kurios šį pavasarį tiesiog karaliauja, irgi gali tapti užuomina į troškimą vėl pasijusti nuo visų pasaulio negandų saugoma ir lepinama mergaite.

 

Naujas vaikiškos estetikos etapasPortrait,Of,Young,Beautiful,Smiling,Female,In,Trendy,Summer,Pink

 

Mados kūrėjai per savo kūrybą pasauliui parodo patiriamas emocijas. Tad jiems vaikiška estetika irgi atrodo patraukli. Daugelis jų mėgsta balansuoti ant kičo ribos ir kaip ryškias detales naudoti vaikiškos estetikos detales. Tereikia prisiminti prieš pusantrų metų kilusią meškučių aplikacijų ir prie rūbų tvirtinamų minkštų žaisliukų tendencijas. Tai daiktai, kurių kadaise dabar suaugę žmonės labai troško atsikratyti. O šiuo metu moka didelius pinigus, kad vėl galėtų turėti, tik jau daug rafinuotesne forma. Šįmet greta animacinių filmų personažų, raukinukų ir spalvingų plastikinių apyrankių prabangiausių mados namų kolekcijose atsiranda subtilesnių akcentų, žadinančių vaikystės prisiminimus. Mados namai „Gucci“ nuolat kolekcijose naudoja vaikiškos estetikos elementus, taip sukurdami žaismingą prabangą. 2020 m. jie pristatė tarsi vaikų rankomis išmargintų audinių sukneles ir paltus, o šįmet pademonstravo „lėlių“ suknelių aukštu liemeniu iš aksomo ir šilko. „Louis Vuitton“ mados namų kolekcijas kuria įtakingasis Nicolas Ghesquière, dažnai naudojantis vaikiškus žaislus primenančius aksesuarus. Tai prie prabangių rankinių tvirtinamos detalės, žaismingi spaudiniai ar kitos smulkmenos, kurias panorėjus galima paslėpti arba nuimti, taip transformuojant daiktą iš vaikiško į suaugusiųjų ir atvirkščiai. Dizaineris Marcas Jacobsas apie vaikystę primena ne taip subtiliai. Jo naujausioje kolekcijoje gausu 8-ojo ir 9-ojo dešimtmečių atspindžių: vaikystę primenančių plačių džinsų siluetų, marškinėlių su filmų ir žaidimų herojais, galiausiai paprastų sportinių batelių, kuriuos anuomet avėjo kone kiekvienas vaikas. Dizainerė Simone Rocha siūlo vaikystę prisiminti puošiantis princesės suknelėmis, kuriose dominuoja subtilūs audiniai, tiulio sluoksniai ir raukiniai. Šie rūbai, žinoma, skirti suaugusiųjų rinkai, tačiau sukelia nostalgiją jaunystės nekaltumui ir laisvei.

 

Mados namų „Coach“ modeliai podiumu žygiuoja rankose laikydami širdelių formos rankines su spalvingomis aplikacijomis. Galiausiai šį sezoną dar kartą prisiminta mokyklinės uniformos estetika: trumpi sijonai, baltos kojinės, megztinukai su sagomis. Į papuošalų pasaulį šį pavasarį vėl sugrįžo didesni siluetai ir ryškesnės spalvos. Beje, šiltymečiu stilistai uždega žalią šviesą puoštis kičiniais vėriniais, masyviomis plastikinėmis apyrankėmis ir dideliais auskarais. Sugrįžti atgal į vaikystę ar paauglystę dabar labai paprasta. Vaikišką estetiką propaguoja ne tik prabangiausi mados namai, bet ir masinės drabužių gamybos įmonės. Visgi stilistai primena, kad puoštis tokiais rūbais reikia atsargiai. Mat visada išlieka pavojus atrodyti ne madingai, o juokingai. Norint kasdieniame garderobe pritaikyti vaikystės nostalgiją keliančius drabužius ir aksesuarus, patariama laikytis saiko principo, tarpusavyje derinti griežtų ir laisvų kirpimų rūbus. Tarkime, pasirinkus mergaitišką palaidinę su raukiniais ar pūstomis rankovėmis, dėvėti klasikinio kirpimo džinsus ir avėti kuklius batelius. Tiuliu puoštas sukneles ar sijonus siūloma pridengti griežtai kirptais švarkais. Vilkint aplikacijomis puoštus marškinėlius, jų žaismingumą derėtų prislopinti dėvint figūrą paryškinančius rūbus. Žinoma, niekas nedraudžia apsimesti vaiku ir puoštis tais rūbais ar aksesuarais, kurių vaikystėje ar paauglystėje nepavyko įsigyti. Vis dar madinga 2000-ųjų estetika, tad išpildyti seną svajonę galima įsigyjant trumpintą palaidinę, iš džinsinio audinio siūtą rankinę ar tiesiog ant platėjančių džinsų apsirengti lengvą suknelę. Juk būtent taip puošėsi „MTV“ ir „Disney“ televizijos kanalų žvaigždės, kuriomis žavėjosi vaikai.

 

Autorius Eglė Stratkauskaitė