Kas yra vidurio amžiaus krizė? Apie ją prikurta daugybė anekdotų ir stereotipų. Tai įtemptas metas, kai žmonės daro keisčiausius, sunkiausiai įtikėtinus ir nepraktiškus dalykus. Pavyzdžiui, impulsyviai meta darbą, nusiperka raudoną sportinį automobilį arba išduoda savo sutuoktinį(-ę) su kita(-u).

 

"vidurio amžiaus krizė"

Ilgą laiką vidurio amžiaus krizė laikyta neigiamu dalyku, kurį kažkaip reikia išgyventi. Tačiau šiandien laikomasi nuomonės, kad vidurio amžiaus krizė – tai pereinamasis periodas, kuris ne visada reiškiantis ką nors bloga.

 

Galbūt vidurio amžiaus pokyčių nereikėtų vadinti krize, nes krizę sukelia depresija, o šis laikotarpis gali kaip tik būti augimo, asmeninio tobulėjimo ir didžiųjų pokyčių laikas. Riba tarp didžiųjų pokyčių ir depresijos labai plona, todėl reikėtų mokėti pastebėti, kada perdėtas entuziazmas pavirsta depresija.

 

XX amžiaus devintajame dešimtmetyje vidurio amžiaus krizei skirta itin daug dėmesio. Tačiau gydytojai niekada jos oficialiai nepripažino. Amžius, kada prasideda vidurio amžiaus krizė, gali būti labai įvairus. Vidurio krizės pradžia paprastai priklauso nuo to, kiek ilgai žmogus tikisi gyventi. Apytiksliai tai laikotarpis nuo 37-erių iki 50 metų. Nesvarbu, kaip šį laikotarpį vadinsime – krize ar pereinamuoju laiku, tačiau paprastai jis prasideda po kokių nors svarbių įvykių gyvenime – vaikai iš moksleivių tampa studentais arba sulaukiama gimtadienio, kai pradedama skaičiuoti nauja dešimtis. Krizę taip pat gali sukelti tėvų mirtis.

 

Tiek vyrai, tiek moterys patiria šią krizę arba pereinamąjį laikotarpį, tačiau ji šiek tiek kitaip pasireiškia. Remiantis stereotipais vyras, sulaukęs vidurio amžiaus krizės, turėtų nusipirkti brangų, raudoną automobilį. Tačiau tai ne visada tiesa. Nors vyrai iš tikrųjų labiau nori kažką įrodyti. Jie nori atrodyti sėkmingi, net jei jų pasiekimai nėra tokie, kokių tikėjosi.

 

Moterų pagrindinis gyvenimo vertinimo kriterijus – santykiai. Net toms moterims, kurios visą gyvenimą atkakliai siekė karjeros, tai yra labai svarbu. Atėjus vidurio amžiaus krizei jos pradeda mąstyti apie savo, kaip motinos ir žmonos, pasiekimus. Šiandien, psichologų nuomone, vidurio amžiaus krizė – normalus gyvenimo etapas. Suaugusiojo žmogaus raida nesustoja ir natūraliai turi pereiti įvairius gyvenimo etapus.

 

10 patarimų, kaip įveikti vidurio amžiaus krizę:

 

  • Neprarasti vilties. Kai gyvenimas atrodo nepakeliamas ir jūs neturite supratimo, kodėl esate ten, kur esate, labai lengva leisti save užvaldyti negatyvioms mintims. Net ir tuomet nereikėtų pasiduoti. Kiekvienas nusipelno daugiau negu turi dabar. Suteikite savo gyvenimui antrą galimybę. Net jei ji atrodo tokia maža, kad beveik nereali, vilties apie geresnį rytojų negalima prarasti. Tai gali jus išgelbėti.

 

  • Rasti naują veiklą. Nuolatinis tų pačių  dalykų darymas gali sukelti emocinį išsekimą. Jeigu kažkas jūsų gyvenime nevyksta taip, kaip norite, jeigu norite gyventi kitokį gyvenimą, jūs turite pasistengti kažką padaryti, kad jis taptų kitoks. Verta atsisakyti veiklos, kuri žlugdo ir ją pakeisti tokia veikla, kuri pakelia dvasią. Nežinote, kuo norėtumėte užsiimti? Išbandykite daug skirtingų veiklų ir atrasite labiausiai sau tinkančią.

 

  • Daugiau bendrauti su pozityviais žmonėmis. Krizes gali sukelti ir kiti žmonės, kurie nuteikia negatyviai. Reikėtų įvertinti žmones, su kuriais praleidžiate daugiausiai laiko. Kaip jie jus priverčia jaustis? Kaip jūs leidžiate laiką, kai esate kartu? Jeigu jausmai ir veiklos nesukelia jokių pozityvių emocijų, galbūt reikėtų tokius santykius nutraukti. Krizę išgyventi ypač sunku, jei nėra palaikančių, pozityvių žmonių.

 

  • Jei reikia, ieškoti profesionalios pagalbos. Geras terapeutas gali išgelbėti gyvenimą. Kai žmogus jaučiasi beviltiškai, tarsi patekęs į giliausią duobę, gali padėti nešališkas, objektyvus patarimas iš profesionalo lūpų. Konsultacija pas psichoterapeutą gali padėti užvesti ant kelio. Jei turite, pasistenkite atsikratyti neigiamos nuomonės apie psichologinę pagalbą ir užsirašykite vizitui.

 

  • Tikėti savo galimybėmis ir gebėjimais. Ištrinkite frazę „Aš negaliu“ iš savo žodyno. Kuo dažniau tai kartojama, tuo sunkiau įveikti krizę. Toks įsitikinimas neleidžia žengti į priekį. Kartais gali atrodyti, kad kažką padaryti neįmanoma, tačiau po to paaiškėja, kad jūs tikrųjų galite tai padaryti ir dėlto tapote stipresniu žmogumi. Niekada negalima sustoti tikėti, kad pavyks įveikti krizę.

 

  • Nebijoti keisti tai, kad yra nebeveiksminga. Gyvenimas niekada netaps toks, kokio norite, jei visada darysite tuos pačius dalykus. Žmogus turi keistis. Sunku? Taip. Įmanoma? Be abejo. Apgalvokite, kas jūsų gyvenime netenkina – blogas darbas, toksiški santykiai, negatyvus mąstymas – ir keiskite. Nesustokite ties vienu dalyku. Paeiliui pakeiskite viską, kas netenkina.

 

  • Išsiaiškinti savo tikruosius norus. Krizė, be abejo, nėra tai, ko nori žmogus. Niekas nenori jaustis izoliuotas ir sužlugdytas. Kaip sužinoti savo tikruosius norus? Žmonės dažnai verkšlena, kad nėra laimingi, bet nesusimąsto apie tai, ko reikėtų, kad jų gyvenimas pasidarytų laimingesnis. Tad skirkite laiko apmąstymams: galima savo norus užsirašyti ant popieriaus lapo arba pakalbėti apie juos su geru draugu.

 

  • Nesistengti visko padaryti per vieną dieną. Kiekvieną dieną pasitaiko pakilimų ir nuosmukių. Tačiau kiekvieną dieną reikėtų stengtis išlikti pozityvesniems, stengtis po truputį keisti gyvenimą, bendrauti su pozityviais žmonėmis ir eiti tinkama linkme. Neatidėlioti darbų ateičiai. Kasdien padaryti kažką vertingo, nors ir stengtis nepervargti.

 

  • Rūpintis savo kūnu. Daugelis susiduria su pagunda valgyti tai, ko nori, gerti tai, ko nori, daryti tai, ko nori. O emocinį skausmą atrodo galėtų numalšinti tik skanus maistas. Nereikėtų pasiduoti tokioms pagundoms. Maistas nepadės įveikti emocinių krizių ir pasijusti geriau. Reikėtų valgyti daugiau daržovių, vengti alkoholio, pailsėti, reguliariai sportuoti.

 

  • Įstoti į kokį nors klubą ar grupę. Žmonių, išgyvenančių vidurio amžiaus krizę, yra nemažai. Keliese ją įveikti yra lengviau. Susiraskite tokią grupę ir prie jos prisijunkite. Nerandate? Tai suburkite patys! Tai turėtų būti grupė ar klubas, skirtas įkvėpti, palaikyti sunkiu metu ir pakelti dvasią.