Vaikai šį pasaulį pažįsta per žaidimus. Žaidimai jų pasaulyje – tai geriausiai suprantama tarpusavio bendravimo kalba. Tai – it gyvenimo mokykla, per kurią susipažįstama su skirtingomis situacijomis, objektais, jų keliamais pojūčiais ir jausmais. Žaisdami vaikai lavina ryšį su savimi, kitais ir supančia aplinka. Apie žaismingumą ir emocijų svarbą ugdant mažuosius pasakoja emocinio intelekto lavinimo instruktorė, įmonės „Janida“, kuri visoje Lietuvoje tiekia vaikams skirtas inovatyvias edukacines priemones, steigėja Inga Sosnovska.

 

Janida foto

 

Vedate seminarus apie emociškai palankios ugdymo aplinkos kūrimą pedagogams. Kuo gi tokios svarbios emocijos lavinant vaiką?

 

Aplinka – trečiasis vaiko ugdytojas po tėvų ir pedagogų. Aplinkos sąvoka šiandienės situacijos akivaizdoje tapo mobili. Jeigu anksčiau ypatingas dėmesys buvo skirtas švietimo įstaigos aplinkai, kur vaikai praleisdavo labai daug laiko, tai dabar reikėtų kreipti dėmesį į namų aplinką, nes ji tapo ir mokymosi erdve. Tėvai turėtų galvoti, kaip namus paversti emociškai palankia ir ugdančia aplinka. Būtina skirti daug dėmesio emocijoms, nes jos žmogų veikia kur kas stipriau negu loginis mąstymas. Pradėjus dominuoti neigiamiems jausmams, vaikui tampa daug sunkiau susikaupti, įsisavinti informaciją, labiau blaškosi, prasčiau viską įsimena. Nerimo bangos veikia ne tik jus, bet ir atžalas. Taigi apsidairykite ir pajuskite, kokia nuotaika šiuo metu tvyro jūsų aplinkoje.

 

baunas

 

Pykčio valdymo baubas, kod. 101253

 

Apie emocijas kalbėti sudėtinga, mat jos neapčiuopiamos. Kaip vaikus tinkamai supažindinti su jausmų pasauliu?

 

Vaikui labai svarbu išmokti atpažinti, suprasti savo emocijas ir tinkamai jas išreikšti. Tam reikalinga tėvų pagalba. Lengviausia pažintį su jausmais gilinti ne žodžiais, o tam skirtais žaidimais. Tarkime, būtent šiuo tikslu sukurtas emocijų domino žaidimas. Jis padeda ne tik identifikuoti pagrindinius žmogaus jausmus, bet ir atpažinti juos sukeliančius veiksmus. Mažieji mokomi gerbti savo ir kitų emocijas, priimti bei sakyti komplimentus. Šio žaidimo esmė – atlikti jo užduotis metant kauliuką, lentoje žengiant pirmyn, atliekant su emocijų pažinimu susijusias užduotis. Kai vaikai atsistoja ant langelio, rodančio tam tikrą emociją, jai reikia priskirti ją sukeliantį veiksmą, galintį lemti tokią emocinę reakciją – tam žaidėjai rankose turi veiksmų korteles. Kartais paprašoma emociją nupiešti, o kartais papasakoti situaciją.

 

Kitas žaidimas, padedantis pažinti jausmus, – veidų išraiškų kortelės, atitinkančios vaikiško veido dalį – tai tartum emocinės kaukės. Jose pavaizduoti skirtingas emocijas atspindintys veideliai. Šias korteles galima panaudoti labai skirtingai. Tai ne tik kortelė, kartu su žaidimu rasite įdomių emocinį raštingumą lavinančių nuotaikingų užduotėlių. Emociją skatinama pažinti iš akių, uždengus burną. Arba priešingai – iš burnos mimikos, uždengus akis. Pasirinkus atsitiktinę kortelę, prašoma jausmą įvardyti garsu arba „pasimatuoti“ sau. Jeigu žaidžiama grupėje, kortelę ištraukęs mažylis gali mėginti pavaizduoti tą emociją savo veido išraiška, o kiti turi ją mėginti atspėti. Taip pat vaikai gali bandyti patys nupiešti veidelį – rinkinyje yra ir daugkartinio naudojimo tuščių veidelių. Tai – tik keletas pavyzdžių, kaip panaudoti veidų išraiškų korteles. Nebijokite fantazuoti ir prisigalvoti kitokių smagių bei lavinančių žaidimų.

 

sensorinis indas

 

Sensorinis indas, kod. 92094

 
Emocijas svarbu ne tik atpažinti, bet ir tinkamai išgyventi bei paleisti. Kartais tai padaryti sunku net suaugusiesiems. Tad kaip to išmokyti vaikus?

 

Iš tiesų gniaužiamos emocijos žaloja sveikatą. Todėl labai svarbu jas išmokti laiku paleisti. Pirmiausia reikia išmokti išgirsti ir suprasti jausmus. Tik tada mokytis tinkamai reikšti. Paleisti emocijas gali kiekvienas, tačiau kartais vaikai nepelnytai sudrausminami jas sulaikyti, o šis įprotis žaloja sveikatą. Ugdyti šį gebėjimą gali padėti lavinamieji žaidimai. Dažniausiai problemų kyla su negatyviomis emocijomis, pvz., pykčiu. Todėl namuose rekomenduojama turėti specialų kampelį, skirtą sugerti sunkius jausmus, arba sienas papuošti sveikatai nekenksmingais emocijų išreiškimo būdus bylojančiais plakatais. Atžala blogai jausdamasi galės čia ateiti ir išlieti širdį. Tokį plakatą su vyru sukūrėme ir savo vaikams (plakatas, ką daryti, kai pyksti). Jis labai greitai tapo populiariu pagalbininku ir švietimo įstaigose. Plakatas primena apie žaismingus emocijų paleidimo būdus, kuriuos visi žino, tačiau esant sunkiai akimirkai pamiršta. Kurti emociškai palankią aplinką tiek namuose, tiek įstaigoje taip pat naudingos ir papildomos terapinės priemonės. Pavyzdžiui, galima pasitelkti pykčio baubą – bokso krepšį, ant jo saugiai išboksuoti šią susikaupusią neigiamą emociją. Puikiai veikia ir pykčio ištrypimo kilimėlis – vaikas ištrepsi jame slypinčią neigiamą energiją. Yra ir kitų panašių priemonių, padedančių mažiesiems tinkama linkme nukreipti sunkias emocijas. Netgi sukūriau vaikams skirtą edukacinę programą. Ji sulaukė nemažai susidomėjimo mokyklose – vaikai ne tik susipažįsta su emocijomis, bet ir mokosi jas saugiai ir žaismingai reikšti. Taip formuojasi tinkami įpročiai. Tokios terapinės priemonės ypač naudingos hiperaktyviems, emocinių sutrikimų turintiems mažyliams, nors tikrai praverčia visiems vaikams.

drugeliu sodas

 

Drugelių auginimo sodas

 

Pyktį galima ištrepsėti arba išdaužyti į bokso krepšį, o kaip efektyviai paleisti kitas sunkias emocijas – nerimą, liūdesį ir pan.? 

 

Emocinė būsena pasikeičia išgirdus, pamačius arba užuodus raminančius dalykus. Kiekvienam tinka vis kitokie. Tad rekomenduojama susikurti savo ramybės ritualą ir jį atlikti susiklosčius nemalonioms aplinkybėms. Tai padės išgyventi visas nemalonias emocijas. Energija teka ten, kur nukreiptas jūsų dėmesys. Todėl stebėkite, kur link krypsta jūsų ir jūsų vaikų akys. Daugumai mažųjų labai padeda gyvūnų terapija. Deja, ne kiekvienas namuose gali laikyti šuniuką arba kačiuką, tačiau visi gali auginti drugelį! Galima įsigyti specialių drugelių auginimo sodą, leidžiantį stebėti neįtikėtiną virsmą: kaip vikšras tampa spalvingu sparnuočiu. Drugeliai – švelnumo, tyrumo ir naujos pradžios simbolis. Todėl jų auginimas ne tik padeda nusiraminti, kreipti dėmesį į malonius dalykus, bet ir atsisveikinti su nemaloniais jausmais. Drugelių sodus parduodame kartu su gyvais vikšrais. Tad klientas turi galimybę visą mėnesį stebėti pilną metamarfozę tiesiai savo namuose iš labai arti arba pamatyti išsiritusius drugelius. Turint tokį rinkinį, drugelius auginti labai paprasta. Tai ne tik edukacinis, bet ir terapinis smagus ilgalaikis užsiėmimas, įtraukiantis tiek vaikus, tiek suaugusiuosius.

plakatas ka daryti kai pyksti

 

Plakatas „Ką daryti, kai pyksti“

 

Dabar vis daugiau tėvų skundžiasi, kad atžalos ne tik sunkiai susidoroja su emocijomis, bet ir sunkiai sutelkia dėmesį. Kodėl? Kaip joms padėti?

 

Kai protas užtvindytas įvairiausiomis problemomis, susikaupti tampa labai sunku. Tai pastebi ir suaugusieji. Ir atvirkščiai: būdami ramūs, mėgaujamės šia akimirka, protas tampa panašus į lazerio spindulį. Taigi tarp ramybės ir gebėjimo sutelkti dėmesį galima dėti lygybės ženklą. Galima toliau stebėti, kaip mūsų dėmesį valdo aplinka, arba bandyti patiems jį nukreipti tinkama linkme. Dėmesiui sutelkti reikia tam tikrų įgūdžių, kurie įgyjami treniruojantis. Vaikams dėmesį sutelkti labai padeda sensoriniai indai. Jie pripildyti skysta spalvota žele, kuri apvertus indą lėtai teka žemyn. Stebint šį procesą mokomasi susikaupti, išlaikyti dėmesį ilgesnį laiką, o kartu ir atsipalaiduoti. Tokių indų stebėjimas ilgesnį laiką prilygsta meditacijai. Praktikos laiką rekomenduojama ilginti pamažu.

 

Dėmesio koncentraciją, kartu ir kūrybiškumą, ramybės jausmą puikiai lavina specialios smėlio dėžė, skirtos piešti smėlyje, šviesos lentos. Taip pat lipdymas iš molio, modelino, kinetinių putų. Šis užsiėmimas ne tik smagus, bet ir įkvepia, lavina kūrybiškumą, dėmesingumą.

 

 

 

pojuciu pazinimo zaidimas

 

„Pažink pasaulį per pojūčius“, kod. 299.5010

 

Šiandieniai vaikai skęsta informacijos jūroje. Kaip jų neapkrauti lavinant ir ugdant išsaugoti žaismingumą?

 

Taip, paskęsti informacijos vandenyne šiandien lengva – tiek vaikams, tiek suaugusiesiems. Svarbiausias tikslas – galvoti apie malonius dalykus, kurti ramybę savyje, išmokti mokytis mažiau, tačiau išmokti daugiau. Tai pavyks tik ugdymo procesą paverčiant žaidimu. Rekomenduojama pasitelkti jusles. Pojūčiai padeda įsisavinti, įsiminti ir atkurti supantį pasaulį. Tėra penki būdai ką nors sėkmingai įsiminti – naudotis rega, uosle, klausa, lytėjimu ir skoniu. Kuo daugiau juslių pasitelksite, tuo lengviau įsiminsite informaciją. Juslėms lavinti sukurta įvairių smagių žaidimų. Pavyzdžiui, galima išmėginti žaidimą „Pažink per pojūčius“. Pirmiausia ant stalo išdėliojamos žaidimo kortelės su penkiais pojūčiais. Prie kiekvieno jų pagal spalvas atitinkamai išdėliojami žetonai. Visi žaidėjai gauna po kortelę su dviem emocijomis: šypsena (malonu), nuliūdęs veidukas (nemalonu). Tuomet traukia užverstas korteles, kuriose pavaizduoti paveikslėliai – reikia atpažinti, kokiam pojūčiui kortelė priklauso: tą daiktą galima paragauti, išgirsti, o gal užuosti? Taip pat žaidėjas turi priskirti savo kortelėje, kokią emociją tas pojūtis kelia – malonią ar ne. Žaidimas tęsiamas, kol aptariami visi penki pojūčiai.

veideliu korteles (1)

veideliu korteles (3) veideliu korteles (2) 73442_2
 

Veidų išraiškų kortelės, kod. 72402

 

Netgi tokiems iš pirmo žvilgsnio neįdomiems dalykams, kaip abėcėlės mokymas, pasitelkus pojūčius galima įkvėpti daugiau gyvumo ir žaismingumo. Pavyzdžiui, galime pasiūlyti raides, kurios ne tik užpildytos maloniu liesti spalvingu geliu, bet taip pat puoštos žaismingomis akytėmis. Jos, rodos, stebi mus ir tartum kviečia išmokti. Kiekviena raidelė tampa tarsi atskira asmenybe, kurią prisiminti kur kas paprasčiau negu nuobodžią popieriaus lape užrašytą raidę. Dar vienas įdomus raides skatinantis mokytis būdas – iš atskirų detalių konstruojamos raidės. Jau kalbėjome, kad informaciją daug lengviau įsisavinti žaidžiant. Tad konstruodamas raideles vaikas ne tik lavins motorinius gebėjimus, bet ir regėdamas, lytėdamas, fantazuodamas daug lengviau jas įsimins. Įrodyta, kad per pojūčius informacija įsisavinama daug greičiau. Taigi svarbu mažuosius ugdyti žaismingai, lavinti ne tik protą, bet ir pojūčius bei emocinį intelektą.

 

abecele su akytemis

 

Abėcėlė – raidės, kviečiančios mokytis, kod. ED120680

 

sviesos-smelio stalas

 

Šviesos, smėlio ir vandens stalas-šulinys, kod. 75561 

 

emciju domino

 

Emocijų domino, kod. 280.4087 

 

kilimelis

 

Pykčio ištrypimo kilimėlis, kod. NS2269

 

LOGO JANIDA

 

www.janida.lt.
El. paštas zaislai@janida.lt
Tel. 8 604 03176