Mados keičiasi ne tik ant podiumų, bet ir sporto salėje. Kartais užstringame ties gražiausiais jaunystės metais, nors apranga, parinkta fizinei veiklai, išduoda moters amžių. Išsiaiškinkime, kas skiria Y ir Z kartas.

 

Stiliaus takoskyraBeautiful,Woman,In,A,Bright,Suit,For,Fitness,Makes,Stretching

 

Socialinėje medijoje apstu pasisakymų, kaip skirtingai rengiasi Y ir Z kartos atstovai. Nuomonės skiriasi ne tik dėl džinsų, kojinių ir nuogumo ribų. Stiliaus kovos persikėlė į sporto salę.

 

Tūkstantmečio vaikų (Y) karta, gimusi nuo 1980-ųjų pradžios iki 1990-ųjų vidurio, dėvi aptemptus ir uždarus drabužius, kurie primena antrą odą. Tai jogos kelnės, triko, dviratininkų šortai, siauri bluzonai ilgomis rankovėmis ir stačia apykakle. Kartais moterys ant sportinės liemenėlės užsivelka marškinėlius su užrašais ar aplikacijomis, tačiau paprastai dengia didžiąją kūno dalį. Mėgsta ryškias spalvas ir kontrastus.

 

Z kartai atrodo, kad toks įvaizdis yra archajiškas, nemadingas, nekomfortiškas, varžo judesius. Įsitikinę, kad aptempti rūbai išduoda gimimo metus ir amžių, nes šiuolaikinis jaunimas nespraudžia savęs į ankštą sportinę uniformą. Z kartos prioritetas – laisvė, kurią išduoda daug nuogo kūno (rankos, bamba, kojos), patrumpinti, tačiau neaptempti viršutiniai drabužiai ir platėjantys šortukai. Prioritetas – neutralios spalvos (balta, pilka). Neretai žaidžia silueto proporcijomis, pavyzdžiui, prie glaudesnės palaidinės derina plačias treningo kelnes arba, atvirkščiai, pabrėžia pečių juostą per didelio dydžio marškinėliais, kuriuos suriša po krūtine, o sėdmenis aptempia nepadoriai trumpais šortukais.

 

Vyksta mainai

 

Guelfo universiteto (Kanada) profesorė ir knygos „Fit at Mid-Life: A Feminist Fitness Journey“ bendraautorė Samantha Brennan pastebėjo, kad sporto klubuose visais laikais netrūko kūno linijas pabrėžiančių drabužių. Vienos moterys renkasi uždarą, tačiau aptemptą aprangą. Kitos maskuoja biustą ar klubus, tačiau atidengia likusią odą. „Vyrai visais laikais skundžiasi, kad jiems sunku susikaupti ir nežiūrėti“, – juokauja tyrėja.

 

Nors manoma, kad sporto salė yra vieta, kurioje galima atsipūsti nuo mados, egzistuoja tam tikros taisyklės. Apranga parenkama konkrečiai veiklai. Pilateso treniruotė – intensyvi viso kūno mankšta, todėl tinka rūbai, kurie nenusismaukia, nepasikelia, nesulenda į kūno raukšles. Bėgiojant rekomenduojami laisvi rūbai, kuriuose cirkuliuoja oras. Ryškios spalvos pasiteisina jogos studijoje, tačiau visai netinka žaidžiant komandinius žaidimus: tinklinį ar krepšinį.

 

Galiausiai Y ir Z kartų stiliai transformuojasi bei susimaišo. Vyresnės moterys atranda apdribusių rūbų madą, jaunutės, kurios turi, ką parodyti, spraudžiasi į maudymukų stiliaus derinius. Šią tendenciją patvirtina žinomi prekių ženklai, siūlantys laisvo modelio sporto drabužius už kainą, kuri prieinama dirbančioms 40-metėms, vertinančioms komfortą. O 20-metėms rekomenduoja pabrėžti figūrą nebrangiais gaminiais iš trikotažo, elastano, poliesterio.

 

Išorinis spaudimas

 

„Egzistuoja baimė viešose erdvėse atrodyti hiperseksualiai, nes kyla sudaiktinimo grėsmė. Tai aktualu abiem lytims, tačiau moterys pažeidžiamos labiau“, – sako Kornelio universiteto (JAV) profesorė Samantha Noelle Sheppard, rašanti apie sporto kultūrą. Štai kodėl žmonės linkę ieškoti pusiausvyros tarp nuogumo ir rūbų, aptemptų ir laisvų modelių. Siekiama apsisaugoti nuo pašalinių akių ir pridengti sritis, kurios susijusios su nepasitenkinimu ir kompleksais.

 

„Kita vertus, iš dailiosios lyties tikimasi tam tikro seksualumo. Moteris liks nesuprasta, jei dalyvaus zumbos treniruotėje dėvėdama vyrišką krepšininko aprangą“, – atkreipia dėmesį sporto psichologė. Daugeliui besitreniruojančių moterų patinka aptempti rūbai, tačiau nepatinka įkyrūs žvilgsniai.

 

Nors kartų takoskyra gali atrodyti per didelė, sporto apranga atskleidžia santykį su kūno įvaizdžiu. Prekyboje yra tamprių, kurios vizualiai ir hiperbolizuotai padidina sėdmenis, nekalbant apie biustą pakeliančias liemenėles. Kai kurioms vis dar svarbu pabrėžti kūno iškilumus, nes idealizuojamas Kim Kardashian sukurtas įvaizdis. Toks stilius vienija ne tik 20-metes „TikTok“ atstoves, bet ir brandaus amžiaus garsenybes, tokias kaip dainininkė Jennifer Lopez.

 

Gyvenimo būdas

 

Labai prasminga, kad sporto aprangai skiriama tiek daug dėmesio. Salės ir parkai – traukos centrai, kurie suburia ne tik mankštintis, bet ir susitikti su draugais, megzti naujas pažintis, net romantinius santykius. Nors tai vadinama treniruotėmis, iš tiesų yra pasimatymai.

 

„Anksčiau sportinę aprangą laisvalaikiu dėvėjo tik atostogaujančios ir auginančios mažus vaikus, tačiau šiandien darbas nuotoliu leidžia rinktis patogumą visais gyvenimo atvejais. Nemažai moterų dėvi treniruočių aprangą ne tik sporto salėje, bet ir susitikusios su draugėmis išgerti kavos, apsipirkdamos, keliaudamos ilgus atstumus. Tokie rūbai neturi nieko bendro su prakaitavimu atliekant pratimus, – teigia S. N. Sheppard. – Treniruotė trunka 1–1,5 val., tačiau moterys nori jaustis komfortiškai likusią dienos dalį.“

 

Apranga (ne)sąmoningai perduoda statusą. „Šiuo metu itin akyvus kūno rengybos ir atletiškumo, sveikos gyvensenos kultas. Nors apranga dar nereiškia, kad moteris būtinai sportuoja, bet siunčia žinutę apie rūpinimąsi savimi. Daroma prielaida, kad randa laiko treniruotėms, įsigyja reikalingą inventorių ir aprangą“, – psichologė pastebi, jog žinomų prekių ženklų produkcija ir sportuojančio žmogaus įvaizdis aktualiausiai jaunajai Z kartai, nes susijęs su kultūrine saviraiška.

 

Paguodos šaltinis

 

Tai ne pirmas kartas istorijoje, kai sporto rūbinėje įvyko perversmas. Ekspertų teigimu, panašus lūžis nutiko per pandemiją. „Iki 2019 m. gyvavo sportiško kūno idealas. Apranga atspindėjo nenutrūkstamą tobulėjimo procesą būti efektyvesniam, funkcionalesniam, progresyvesniam. Jeigu žmogus sportuoja, vadinasi, kontroliuoja savo kūną. Jeigu turi kantrybės ir valios treniruoklių salėje, pritaiko šias savybes visose srityse – darbe, santykiuose, – tvirtina S. Brennan. – Prabangūs prekių ženklai pabrėžė, jog moteris nėra skirta kiekvienam.“

 

Praūžus pandemijai daugybė gamintojų papildė rūbų asortimentą skirtingoms figūroms. Po karantino atidarius sales paaiškėjo, kad daugelis drabužių yra per maži, veržia ir neatitinka poreikių. Kilo susierzinimas, esą gamintojai negerbia skirtingų kūnų. Kita vertus, daug žmonių nori sportuoti nejausdami gėdos dėl figūrą išryškinančių rūbų. Klaida greitai ištaisyta ir šiandien prekybos vietose galima įsigyti visų dydžių sporto drabužių, kurių trūko daug metų.

 

Nepaisant grožio lenktynių socialinėje medijoje, kurioje svarbiausia nusifotografuoti tinkamu rakursu, realybėje jaunoji karta renkasi apdribusius, neišraiškingus drabužius. „Z karta suteikia sau daugiau kūno laisvės. Tai atsakas į dabartinį pasaulį. Jauni žmonės gyvena pasaulinių krizių laikotarpiu, nėra saugūs dėl ateities, todėl tampa pernelyg atlaidūs savo išvaizdai. Jaudina didesnės problemos nei įvaizdis prakaituojant“, – sako S. N. Sheppard.

 

***

Nesvarbu, koks prioritetas – prigludę ar kabantys drabužiai, svarbiausia – veiklos tikslas. Jeigu siekiamybė – tobulos kūno linijos ir sveikata, rūbai atlieka antraeilį vaidmenį, nepriklausomai nuo amžiaus.

 

Autorė Jurgita Ramanauskienė