Privataus darželio „Mažieji stebuklai“ direktorės pavaduotoja Ugnė Ribokaitė pati lankė nedidelę rajono mokyklą, kurioje buvo mažos klasės, o jose – įvairiausi vaikai. „Kiekvienas gaudavome individualaus mokytojų dėmesio, buvo pastebimi mūsų gabumai ir atpažįstami sunkumai. To paties norime ir „Mažųjų stebuklų“ auklėtiniams, nes asmeninis dėmesys vaikui labai svarbus“, – sako pašnekovė.

 

image_6487327 (6) (1)Kokiais principais grįstas ugdymas jūsų darželiuose?

 

„Mažųjų stebuklų“ darželio filosofija ir ugdymas remiasi visuminio ugdymo principais. Tai reiškia, jog kiekviena veikla, kuria užsiimame, ir tarpusavio bendravimas suteikia nuolatinę galimybę lavintis, atrasti naujų dalykų bei įtvirtinti tai, kas jau žinoma. Grupėje dirbantys pedagogai vadovaujasi humanistinės pedagogikos principais – gerbia kiekvieno vaiko asmenybę, vertina jo unikalumą, tiki pozityvia prigimtimi ir rūpinasi visapusiška vaiko gerove. Pagrindinė pedagogų darbo vertybinė nuostata – tik pats būdamas nuoširdus, kilnus ir siekiantis daugiau gali ir kitą paskatinti tapti tokiu. Todėl mums svarbu ne tik tai, ko mokome, bet ir tai, kokie esame.

 

Ar taikote žinomas ugdymo metodikas (Montessori, Valdorfo ar kt.)?

 

Taip. Be to, daug dėmesio skiriame mažylių emocinio intelekto ugdymui pagal „Kimoči“ programą. Iš visų geriausių ugdymo metodikų išsirenkame tai, kas labiausiai tinka ugdant pačius mažiausius vaikus. Taip pat stengiamės atrasti, kas individualiai tinka kiekvienai amžiaus grupei, auklėtojai, vaikams. Turime už „Mažųjų stebuklų“ darželio ugdymo sistemą atsakingą specialistę Kristiną Stulpinaitę, kuri užtikrina, kad metodai būtų efektyviai pritaikomi atskirose grupėse.

 

Kaip ugdomas emocinis intelektas?

   

„Kimoči“ programa skirta emociniam intelektui ugdyti, pozityviam elgesiui skatinti, vaiko charakteriui ir bendradarbiavimo įgūdžiams lavinti. Socialiniai ir emociniai vaikučių įgūdžiai lavinami žaidžiant su „Kimoči“ žaislais – minkštomis lėlytėmis, turinčiomis skirtingus charakterius: nuolat besikeičiančios nuotaikos Debesėlis, nedrąsus Vikšrelis, valdinga ir kaprizinga Katė, nerimaujanti Balandė Meilė bei išdykusi Lipšniakojė. Kiekvienas personažas slepia kokį nors jausmą – ant mažų pagalvėlių vienoje pusėje užrašytas jausmo pavadinimas (laimingas, liūdnas, paikas, drąsus, malonus ir kt.), kitoje – nupiešta atitinkama veido išraiška. Žaislai padeda su vaikais kalbėtis apie jausmus, mokomasi juos atpažinti, pavadinti ir valdyti, konstruktyviai bendrauti. „Kimoči“ programa leidžia aptarti įvairias gyvenimiškas situacijas, kurių metu jaučiami skirtingi jausmai (pyktis, džiaugsmas, baimė, nusivylimas, pasididžiavimas, kaltė ir kt.). Mokome, kad kiekvieną emociją jausti normalu, svarbu leisti ją sau pajusti ir tinkamai išreikšti bei atpažinti kituose.

 

image_6487327 (4) (1)Užsiminėte, kad vaikus ugdote individualiai. Kodėl svarbus dėmesys vaiko asmenybei?

 

Ugdymo procese vertinamas vaiko individualumas ir jo laisvė mokytis savu tempu, plėtoti prigimtinius polinkius ir įgyti autentišką patirtį. Pedagogo užduotis – stebėti ir analizuoti kiekvieno vaiko elgesį, asmenybę, pamatyti jo savitumą ir leisti susidurti su iššūkiais, atitinkančiais brandą ir gebėjimus. Grupėse vaikų gebėjimai gali būti labai skirtingi, todėl svarbu atsižvelgti į tai ir daugiau padirbėti ten, kur įgūdžių dar trūksta. Ne mažiau reikšminga atskleisti ypatingus individualius gebėjimus. „Mažieji stebuklai“ organizuoja būrelius, kurių mokytojos perduoda savo pastebėjimus grupės auklėtojoms, pataria, kuriam vaikui reikėtų toliau užsiimti, pavyzdžiui, daile, nes šioje srityje jau skleidžiasi jo talentas.

 

Kiekvienas vaikas pasižymi savitu charakteriu, spalvinga asmenybe. Tad mūsų tikslas – kad vaikai nesuvienodėtų, būtų unikalūs ir savaip nuostabūs.

 

Ar užsiimate įtraukiuoju ugdymu?

 

Taip, mūsų darželius lanko ir keli lengvą autizmo spektro sutrikimą turintys vaikučiai. Dar negaliu pasakyti, kad ugdydami šiuos mažylius esame tikri profesionalai, tačiau dedame visas pastangas, kad kartu tobulėtume ir sukurtume sąlygas visiems vaikučiams mokytis bei augti. Turime ir psichologę, kuri užtikrina, kad mūsų bendravimas su vaikučiais būtų tinkamas, kad jie jaustųsi saugūs ir drąsiai drauge su kitais vaikais mokytųsi socialinių įgūdžių, taip pat pažinti raideles, skaičius, gamtą. Žinoma, lopšelyje-darželyje visa tai darome per žaidimus, kūrybą, spalvas.

 

Kokių pimage_50725121rivalumų įžvelgiate mišriose darželio grupėse?image_6487327 (7) (1)

 

Leisdami laiką mišrioje grupėje, kurioje kartu būna įvairaus amžiaus vaikai (nuo 2 iki 5 metų), visi turi galimybę ugdytis ir tobulėti. Mažesnieji, stebėdami vyresniuosius vaikus, sparčiau formuoja savo įgūdžius, perima elgesio modelius. Vyresni vaikai mokosi būti atidūs ir rūpestingi šalia esantiems, padėti kitiems.

 

Mūsų darželyje ypatingas dėmesys skiriamas darnių socialinių santykių plėtrai. Vaikai mokomi komunikuoti tarpusavyje bei su kitais žmonėmis, šis įgūdis laikomas pagrindiniu, leidžiančiu lengviau adaptuotis aplinkoje, laisvai joje veikti ir kurti. Ugdomas suvokimas, kad kiekvienas vertas pagarbos, pakantumo ir supratimo. Vaikui leidžiama pasijausti svarbia grupės dalimi, vertinama jo nuomonė, skatinamas indėlis į bendrą gerovę.

 

Kokia pietų miego situacija jūsų darželyje?

   

Tai daugelį tėvelių neraminantis klausimas, baiminamasi, kad vaikai bus verčiami miegoti prieš savo valią. Mūsų darželyje ugdomi vaikučiai nuo metukų, todėl pietų miegas jiems reikalingas. Tačiau jei mažylis nenori, neverčiamas su visais miegančiais gulėti lovelėje. Kartu su miegoti nenorinčiais vaikais papietaujame, piešiame, skaitome knygeles, ramiai žaidžiame. Visi žino, kad pietų miegas – tylos metas, todėl aktyvių ir triukšmingų žaidimų nebūna, kol neišsimiega grupės draugai. Kai šie nubunda, vėl galime linksmai šėlioti kartu.

 

Ar daug laiko vaikai leidžia lauke?

 

Kasdien stengiamės bent valandą praleisti lauke. Turime medines rogutes su ratukais, kurios praverčia į lauką vedantis pačius mažiausius lopšelinukus, kurie dar netvirtai vaikšto. Lauke ne šiaip tvarkingai vaikštome šaligatviais, bet ir stengiamės tyrinėti gamtą, iščiupinėjame lapus, išuostome gėlytes, pažiūrime vabaliukus. Nebijome ir susipurvinti ar sušlapti – voliojamės sniege, šokinėjame per balas, todėl tėvelių prašome parūpinti tinkamus lauko drabužius. Nei lengvas lietutis, nei sniegas nesulaiko nuo lauko. Manome, kad labai svarbu vaikus pratinti būti lauke, užmegzti tokį ryšį su gamta, kad nebaugintų jokie kintančių metų laikų iššūkiai.

 

Ar stengiatės tėvus įtraukti į darželio veiklą?

 

Visi tėvai vaikučius palydi iki pat grupės ir iš jos pasiima, kasdien gali pabendrauti su auklėtoja ir sužinoti, kaip mažyliui sekėsi. Kartu švenčiame vasaros ir žiemos šventes, į kurias kviečiame atvykti visus tėvelius, močiutes, senelius, brolius, seseris, kaimynus… Taip pat organizuojame oficialius tėvelių susirinkimus. Pradedame ir naujas tradicijas, kurios, tikime, padės kurti stiprią bendruomenę. Pirmasis bandymas susipažinti neformalioje aplinkoje – žygis, į kurį irgi kviečiame visus – nuo tėvelių iki augintinių. Norime, kad tėvai jaustųsi svarbia darželio bendruomenės dalimi, taip pat siekiame artimiau juos pažinti. Be to, kasdien dalinamės nuotraukomis, ką tą dieną veikėme, todėl tėveliai visada gali kyštelti nosį į „Mažųjų stebuklų“ darželį.

 

Koks pagrindinis jūsų, kaip ugdytojų tikslas, kokius vaikus norite užauginti?

 

Viena mūsų darželio auklėtinė labai gražiai pasakė: „Reikia mylėti visą pasaulį ir visų plaukai yra gražūs, net ir kitokie.“ Žinoma, maksimalus siekis būtų užauginti pasaulį mylinčius, atvirus žmones, kurie turėtų drąsos būti savimi. Jei nuo pat pirmųjų žingsnių esu ryškus, mėgstu garsiai ir daug kalbėti arba kaip tik esu tylesnis, jautresnis žmogutis – išsaugoti šias unikalias savybes, o svarbiausia – žinoti, jog su manimi viskas gerai. Norisi, kad tas unikalumas niekur nedingtų, taip pat, kad vaikai nuoširdžiai priimtų kitų žmonių unikalumą.

 

Autorius Laima Samulė