85–95 % moterų susiduria su celiulitu. Poodinio riebalų sluoksnio netolygumų gali atsirasti ankstyvoje paauglystėje arba išryškėti subrendus, ir visai nesvarbu, moteris liekna ar apkūnesnė. Deja, celiulitas nėra išgydomas ir negali būti panaikinamas visam gyvenimui. Visgi imantis tinkamų priemonių jį galima sumažinti ir paversti beveik nepastebimu.

 

celiulitas

Pažinti priešą

 

Netolygi, grublėta ir suglebusi oda dėl savo tekstūros dažnai lyginama su apelsino žievele – štai taip atrodo celiulitas. Tačiau netolygumai tėra vidinių organizmo procesų atspindys. Šlaunų, sėdmenų, pilvo, o kartais net viršutinės kūno dalies pakitimų poodiniame riebaliniame audinyje atsiranda dėl uždegimo ar kitų priežasčių, verčiančių riebalines ląsteles padidėti. Joms išvešėjus jungiamasis audinys neatlaiko spaudimo, tad ląstelės tarsi išsiveržia per šį barjerą ir iškraipo odos paviršių. Tokius procesus neretai skatina kraujotakos ir limfotakos sutrikimai, skysčių kaupimasis organizme (edema). Deja, celiulitas dažniausiai kamuoja moteris. Vyrų kūnuose pakitimų poodiniame sluoksnyje pasitaiko retai, kai atsiranda itin ženklių hormonų pusiausvyros sutrikimų. Moterims celiulitas nesusiformuoja per vieną naktį. Tokie pakitimai formuojasi iš lėto. Daugeliu atvejų, paauglystės ir ankstyvosios brandos metais, beveik nepastebimai. Visgi 1 iš 5 jaunesnių nei 15 m. merginų jau gali ant šlaunų ar sėdmenų aptikti nedidelių netolygumų. Norinčios patikrinti, ar celiulitas jau pradėjo formuotis, gali atlikti paprastą testą: pirštais suimti ir paspausti šlaunų odą. Jeigu suspaustoje vietoje aiškiai pastebimi netolygumai, atsiranda gumbelių ir duobučių, vadinasi, riebalinės ląstelės jau padidėjo. Pagal poveikį odai celiulitas skirstomas į kietąjį ir minkštąjį. Pirmoji celiulito rūšis pasireiškia fiziškai aktyvioms, sportiško sudėjimo moterims. Mat šiuo atveju pakitusios riebalinės ląstelės gana giliai prisitvirtina prie raumenų. Toks celiulitas sunkiau pastebimas, tačiau ir atsikratyti jo paprastai būna sudėtingiau. Minkštasis celiulitas pastebimas plika akimi, tačiau jis yra arčiau odos paviršiaus, todėl paprasčiau paveikiamas masažais ar kitokiu gydymu.

 

Kodėl formuojasi?

 

Pagrindinis celiulito susidarymo kaltininkas – moteriškasis hormonas estrogenas. Ironiška, tačiau būtent šis hormonas lemia moterų patrauklumą. Dėl jo oda būna švelnesnė, plaukai blizga, jis formuoja ir aptakių formų figūrą, mat lemia riebalų sankaupas strategiškai svarbiose vietose – pirmiausia apatinėje sėdmenų dalyje. Tad bent teoriškai galima spėti, kad plačių klubų savininkėms celiulitas susiformuos anksčiau ir bus ryškiau matomas. Tačiau tai nėra nekintanti taisyklė. Mat dažniausiai išryškėjusiu celiulitu moterys pradeda skųstis po nėštumo. Pastojus organizmas pradeda gaminti itin daug estrogeno ir ruošdamasis kūdikio maitinimui kaupti riebalus. Įtakos celiulito formavimuisi turi ir paveldimumas. Jeigu motina turi celiulito, jis neišvengiamai susiformuos ir dukrai. Deja, mokslininkai nieko gero nežada ir toms laimingosioms, kurių motinų celiulitas nevargina. Pasirodo, tai dar nereiškia, kad celiulitas negali atsirasti, ypač vyresniame amžiuje (45–55 m.). Mat būtent šiuo laikotarpiu moteris pradeda kamuoti hormonų sutrikimai. Jų pusiausvyra neretai pakinta ir ilgą laiką vartojant hormoninius kontraceptikus. Jeigu moteris pradeda vartoti netinkamai parinktas hormonines kontraceptines priemones sulaukusi maždaug 22 m., tai būdama 35-erių gali pastebėti prasidėjusį vandens sulaikymą organizme ir riebalų kaupimąsi ant šlaunų. Ar celiulitas gali būti vertinamas ne tik kaip estetinė, bet ir medicininė problema, priklauso nuo jo stadijos. I stadijoje oda pakinta nežymiai. II stadijos celiulitas pastebimas suspaudus ar braukiant per pažeistas kūno vietas iš apačios į viršų. III stadijoje pakitimai matomi odos neliečiant. Pasireiškus IV stadijai išryškėja gumbai, oda suplonėja, net gali būti juntamas skausmas.

 

Svarbiausia prevencijos priemonė – sveika gyvensena

 

Siekiant išvengti itin nemalonių III ir IV celiulito stadijų, jaunystėje derėtų ugdyti tinkamus mitybos įpročius ir nevengti fizinio aktyvumo. Niekam ne paslaptis, kad riebalai organizme pradeda kauptis tuomet, kai suvartojama per daug kalorijų ir jos neišeikvojamos judant. Kalorijos yra energija, kuri saugoma riebalinėse ląstelėse ir išlaisvinama tik tuomet, kai to iš tiesų reikia – organizmui trūksta maisto arba jėgų. Tad iš tiesų patikimiausias kovos su celiulitu receptas yra poodinio riebalų sluoksnio mažinimas. Jeigu kūne nebus sukaupta per daug energijos, riebalinės ląstelės neišvešės. Visgi ne viskas taip paprasta. Jeigu suvartojamas kalorijų skaičius būtų vienintelė celiulito priežastis, nė viena liekna moteris šios problemos nepatirtų. Pasirodo, labai svarbu yra ne tik tai, kiek, bet ir ką moteris valgo. Moksliniais tyrimais nustatyta, kad celiulito formavimąsi skatina gausus riebių, keptų ir rūkytų mėsos gaminių vartojimas, druskos ir konservantų gausūs produktai. Ypač ant pilvo ir šlaunų greitai nusėda riebalai, gaunami su saldžiais kepiniais ar kitais cukrumi gardintais produktais. O štai liesa virta ar troškinta mėsa, žuvis ir liesi pieno produktai padeda išvengti riebalų kaupimosi. Vengiant ne tik celiulito, bet ir uždegiminių organizmo procesų, mitybos specialistai ir medikai pataria į meniu įtraukti daugiau ląstelienos turinčių produktų: daržovių, visų grūdo dalių gaminių. JAV atlikti tyrimai parodė, kad riebalai lėčiau kaupiasi, kai mityboje gausu antioksidantinėmis savybėmis pasižyminčių produktų. Stebėtina, tačiau geriausiai veikia tamsios spalvos uogos, pavyzdžiui, juodieji serbentai, taip pat svogūnai, česnakai. Visgi net laikantis sveikos mitybos principų ir ląsteles saugant nuo oksidacinės pažaidos, be mankštos celiulito suvaldyti tikrai nepavyks.

 

Judėjimo svarba

 

Sportas ne tik padeda sudeginti riebalais virstančias kalorijas – tikslingai mankštinantis greitėja medžiagų apykaita, stangrėja raumenys bei oda. Sportas nepanaikins celiulito, tačiau šis gali tapti daug mažiau pastebimas. Naudingiausios sporto rūšys – bėgimas, važiavimas dviračiu, plaukimas, slidinėjimas, tenisas, aerobika, įvairūs pratimai treniruoklių salėje ar paprasčiausias vaikščiojimas. Specialias mankštas naudinga atlikti namuose. Paprastai anticeliulitinę treniruotę sudaro 6 pratimai:

 

  • Sėdėjimas ant menamos kėdės. Kulnus nuleisti ant grindų ir pamažu tiesia nugara lenkti kelius. Pilvo presas turi būti įtemptas. Tuomet (atsisėdus ant įsivaizduojamos kėdės) pamažu ištiesti dešinę koją ir stumti ją atgal. Pratimą kartoti dar sykį, šįkart ištiesiant kairę koją. Atlikti 3–4 serijas 20 kartų.

 

  • Įtūpstai. Atsistoti tiesiai, kojas laikyti pečių plotyje. Padaryti negilų įtūpstą, užlaikyti jį kelias sekundes ir iš lėto grįžti į pradinę stadiją. Tuomet kairę koją ištiesti ir nukreipti į dešinę pusę. Vėl grįžti į pradinę poziciją ir viską pakartoti, šį kartą ištiesiant dešinę koją ir nukreipiant ją į kairę pusę. Viso pratimo metu nugara turėtų likti tiesi. Atlikti 3–4 serijas 20 kartų.

 

  • Žingsnis. Atsistoti tiesiai ir iš pradžių dešine koja žengti į priekį, darant gilų įtūpstą. Kitos kojos kelis pratimo metu neturi liesti grindų, nugara tiesi. Pratimą pakartoti su kaire koja. Atlikti 3–4 serijas 10–15 kartų.

 

  • Kojos kėlimas. Dešine koja iš stabilios pozicijos žengti atgal, padaryti nedidelį įtūpstą. Grįžti į pradinę poziciją ir pakelti dešinę koją aukštyn į priekį. Pratimą pakartoti su kaire koja. Atlikti 3–4 serijas po 10–20 kartų.

 

  • Dubens kėlimas. Atsigulti ant nugaros, kojas sulenkti ir kelti dubenį į viršų. Užlaikyti 4–5 sek. Tuomet dubenį nuleisti, tačiau užpakaliu neliesti grindų. Pratimą kartoti, keičiant intensyvumą, 15–20 sykių.

 

  • Sulenktos kojos pakėlimas. Atsistoti keturiomis ir ištiesti nugarą. Dešinę koją jos neištiesiant kelti į viršų, užlaikyti kelias sekundes ir sugrąžinti į pradinę padėtį. Pratimą pakartoti su kaire koja. Atlikti 3–4 serijas 15–20 kartų.

 

Masažas namuose

 

Naudojant įvairias kosmetikos priemones, celiulitas greičiau taptų mažiau pastebimas. Visgi daugelis specialistų pripažįsta, kad kremai, emulsijos ir geliai veikiau turėtų būti laikomi pagalbine priemone nei pagrindiniu ginklu kovojant su celiulitu. Kol kas mokslininkams dar nepavyko sukurti kosmetikos priemonės, kuri priverstų išvešėjusias riebalines ląsteles susigrąžinti įprastą formą. Tačiau kosmetika padeda stangrinti ir stiprinti odą. Tad poodinio audinio pakitimai tampa mažiau pastebimi. Geriausiai tokios priemonės veikia tuomet, kai įmasažuojamos į odą. Tai galima atlikti rankomis sukamaisiais judesiais tepant priemonę ir keičiant spaudimo intensyvumą. Toks elementarus masažas padeda suaktyvinti kraujotaką ir limfotaką. Pastaroji savo ruožtu iš celiulito pažeistų vietų pašalina susikaupusius skysčius. Tokį masažą reikėtų atlikti kasdien, geriausia vakarais. Masažui namuose galima naudoti ir specialius masažinius šepečius. Tik derėtų nepamiršti, kad stipriau paspaudus gali skaudėti. Mat anticeliulitinio masažo esmė – išlyginti riebalų sankaupas, kartais net gali būti sutraiškomos riebalų sankaupas skiriančios pertvaros. Masažas naudingas dar ir tuo, kad jį atliekant oda ir poodinis sluoksnis sušildomi. Tai padeda iš masažuojamų vietų pašalinti susikaupusius toksinus, kurie neretai tampa lėtinių uždegimų priežastimi. Svarbu prisiminti, kad anticeliulitinio masažo metu celiulito paveiktuose audiniuose sukeliama aremija (kraujavimas), tekantis kraujas padeda pašalinti riebalų perteklių iš poodinio sluoksnio. Moterims pačioms atlikti tokias procedūras gali būti sudėtinga, nes juntamas skausmas. Taip pat svarbu nepersistengti, nes netinkamai atliekant masažą gali likti mėlynių. Nederėtų itin stipriai masažuoti pilvo srities, nes yra tikimybė suspausti vidaus organus. Tad verčiau apsiriboti švelnesniais judesiais ir kontrastiniu dušu.

 

Pažangios procedūros

 

Atliekant anticeliulitines procedūras namuose, kasdien kiekvienai celiulito pažeistai zonai derėtų skirti ne mažiau kaip 5 min. Procedūras galima atlikti duše, vėsus vanduo stangrina odą, malšina nemalonius pojūčius. Išėjus iš dušo odą derėtų nusausinti ir per 3 min. patepti specialia priemone arba drėkinamuoju kremu. Jeigu procedūros atliekamos sąžiningai ir kasdien, jau po trijų savaičių galima pastebėti šiek tiek lygesnę ir stangresnę odą. Visgi celiulito mažinimas – ilgas procesas. Jį paspartinti gali tik pažangios technologijos ir jų taikymas atliekant anticeliulitines procedūras. Kokios veiksmingiausios?

 

  • Elektrolipolizė. Tai vienas moderniausių būdų celiulitui ir riebalų sankaupoms probleminėse zonose mažinti. Riebalų sankaupos skaidomos moduliuota elektros srove. Riebalai suardomi, nes suaktyvinamas fermentų išskyrimas. Taip pat procedūros metu stangrinamas jungiamasis audinys. Elektros impulsai yra mažos galios, tačiau veikia raumenų audinį ir nervų galūnėles. Elektros srovė švelniai pereina per odą. Yra du elektrolipolizės metodai – elektrodas arba adata. Adatos metodas naudojamas itin nedideliems plotams, pavyzdžiui, pagurkliui. O elektrodais galima sumažinti celiulitą pilvo srityje. Mat ši vieta yra gerokai jautresnė ir intensyvus masažas nerekomenduotinas. Viena procedūra trunka apie valandą. Paprastai atliekamas 10–12 seansų kursas. Elektrolipozės metodas gali sumažinti net III stadijos celiulitą. Maksimalus elektrolipolizės proceso poveikis pasiekiamas per maždaug 5–7 dienas.

 

  • Lipostimuliacija. Šiai procedūrai taip pat naudojami elektros impulsai. Tačiau lipostimuliacijos metu nėra veikiami raumenys. Elektros srovė pasieka tik riebalinį audinį. Atliekant procedūrą riebalinės ląstelės išlaisvinamos iš audinių, pagerėja kraujotaka. Lipostimuliacija taip pat atliekama per maždaug valandą. Papildomai naudojami įvyniojimai ir profesionalios kosmetikos priemonės. Rezultatai išryškėja po 10 seansų kurso. Juos rekomenduojama kartoti kelis sykius per metus. Geriausiai veikia naikinant II stadijos celiulitą. Tačiau atliekant nuolat gali padėti išvengti III ir IV stadijų celiulito.

 

  • Mezoterapija. Tai medicininė invazinė gydymo technika, kurios metu į probleminės kūno vietos odą mikroinjekcijomis sušvirkščiami įvairūs veikliųjų preparatų mišiniai. Biologiškai veiklūs preparatai patenka į 0,5–10 mm gylį, tiesiogiai veikdami korekcines zonas. Gydant celiulitą preparatų suleidžiama į riebalų sankaupas. Veikliosios medžiagos padeda sumažinti visus celiulito radimosi faktorius: mažina skysčių kaupimąsi, skatina riebalų skaidymą, tvirtina jungiamąjį audinį. Mezoterapijos procedūromis taip pat galima koreguoti kūno kontūrus – sumažinti pilvo, klubų, sėdmenų, vidinių šlaunų paviršių, kelių apimtis. Procedūrų skaičius svyruoja, atsižvelgiant į odos būklę, paciento amžių, celiulito stadiją. Paprastai atliekama 4–10 procedūrų kas 1–2 savaites, vėliau profilaktiškai rekomenduojamos 2–4 procedūros per metus. Mezoterapija galima paveikti net IV stadijos celiulitą. Deja, ji priimtina ne visiems, nes naudojamos adatos. Taip pat tokių procedūrų derėtų vengti alergiškiems žmonėms, sergant cukriniu diabetu, nėštumo metu arba žindant kūdikį.

 

  • Lazerinė lipolizė. Tai riebalinio audinio pašalinimas arba riebalų nusiurbimas lazeriu. Skirta kūno formoms koreguoti, celiulitui šalinti. Tad atliekant tokią procedūrą pašalinamos ne tik riebalų sankaupos, bet ir dalis riebalinio audinio. Tai labiausiai intervencinis gydymo būdas. Operacijos metu pro labai ploną 1–2 mm skersmens kaniulę į riebalinį audinį įkišamas lazerio šviesolaidis. Judinant kaniulę, lazerio skleidžiama energija veikia riebalines ląsteles. Jos tirpsta ir pašalinamos drenuojant. Lazerio energija veikia ir odos kolageną, dėl to jis keičiasi, brinksta, o vėliau gyjant tempiasi. Tad oda tampa lygesnė ir stangresnė. Taip celiulitą ir susikaupusius riebalus galima pašalinti nuo bet kurios kūno vietos. Deja, procedūra brangi, taip pat nerekomenduojama, jeigu celiulitas neįsisenėjęs.

 

  • Endermologija. Prancūzijoje sukurta mechaninio masažo metodika laikoma efektyvia priemone celiulitui šalinti, kūno linijoms koreguoti nenaudojant vaistų ir netaikant chirurgijos. Švelnus masažas atliekamas specialiu aparatu. Tiriant šio masažo efektyvumą, atlikta daugiau nei 80 mokslinių tyrimų. Jais nustatyta, kad po trijų procedūrų celiulito pastebimumas sumažėja 65 %, o po 12 seansų matoma net 75 % mažiau netolygumų ir riebalų sankaupų. Visas masažų kursas šlaunų apimtis gali sumažinti 10 cm, o juosmens – 6 cm. Geriausiai endermologija veikia esant minkštajam celiulitui, kurio stadija yra ne didesnė nei III.

 

Naudinga žinoti

 

  • Celiulitą mažina limfodrenažiniai masažai. Taip masažuoti galima visą kūną. Rezultatas pastebimas po 5–10 kursų.
  • Natūralios priemonės irgi padeda mažinti celiulitą. Veiksmingiausiais laikomi specialūs įvyniojimai su pipirais ir medumi. Ypač gerai veikia jūrų dumbliai – jie ištraukia perteklinį drėgmės kiekį ir šalina toksinus. Nors tokiu atveju riebalai nėra skaidomi, tačiau sumažėja netolygumai.
  • Celiulitą gydant ultragarso bangomis, sukeliama riebalinių ląstelių vibracija. Tuomet padidėja ląstelių sienelių pralaidumas ir iš jų pašalinamas skysčių perteklius. Taip mažėja riebalų sankaupos.
  • Prieš kelerius metus itin dažnai celiulitui mažinti taikyta šalčio terapija. Ji iš tiesų gali padėti, o rezultatas matomas po 4–6 procedūrų.
  • Norint, kad masažų ir pažangių procedūrų efektas išliktų ilgiau, svarbu gerti užtektinai nekarbonizuoto vandens, vartoti mažiau kavos ir daugiau nesaldintos žaliosios arbatos, sureguliuoti mitybą ir, jeigu įmanoma, kasdien nueiti bent 5 km.
  • Prieš skiriant konkrečias celiulitą mažinančias procedūras, dažniausiai įvertinamas kūno masės indeksas. Mat tuomet, kai kūno masės indeksas viršija 30, procedūros gali būti mažiau veiksmingos. Tuomet pirmiausia rekomenduojama atsikratyti antsvorio.