„Krikštatėvis“ neturėjo tapti serialu“
2019-04-08 08:32Visas vardas –Francis Ford Coppola
Gimimo metai ir vieta – 1939 m. balandžio 7 d. JAV
Sutuoktinė – Eleanor Jessie Neil Coppola
Užsiminus apie filmą „Krikštatėvis“, visi pagalvoja apie režisierių, prodiuserį ir verslininką Francį Fordą Coppolą. Vieni jo filmų stilių kritikuoja, kiti giria, tačiau abejingų nelieka. Filmai „Krikštatėvis“ ir „Šių dienų apokalipsė“ kardinaliai pakeitė kino industriją bei režisieriui atnešė netikėtą sėkmę ir populiarumą.
Nuo mažens domėjosi kinu
Vaikystėje Francis sirgo poliomielitu, todėl teko daug laiko praleisti namuose. Berniuko laki vaizduotė neleido jam liūdėti. Namie Francis turėjo lėlių teatrą, todėl tėčio kamera dažnai filmavo lėles. Tad galima sakyti, kad filmų kūrėjo karjerą pradėjo vos dešimties.
Kai pradėjo lankyti koledžą, ėmė dirbti samdomu režisieriaus Rodgerio Kormano asistentu. Vis dėlto F. F. Coppola, norėdamas pelnyti šio režisieriaus pasitikėjimą, režisavo keletą pornografinių filmų. R. Kormanas, sužavėtas F. F. Coppolos ištverme ir pasišventimu, vyrą pasamdė tam, kad sukurtų dialogus filmams „Tower of London“ („Londono bokštas“), „The Young Racers“ („Jaunieji lenktynininkai“) ir „Teroras“ („The Terror“). Filmo „The Young Racers“ biudžetas buvo nedidelis, todėl F. F. Coppola pasiūlė sukurti mažo biudžeto filmą, kupiną siaubo elementų. Jis per vieną naktį filmui parašė trumpą istoriją, įtraukdamas AlfredoHitchcocko kino juostos „Psichopatas“ elementų. Rezultatas buvo puikus. Sukurtas filmas sugrąžino investuotus pinigus kūrėjams ir tapo kultine siaubo kino juosta. Todėl 1965 m. F. F. Coppola gavo apdovanojimą už geriausiai sukurtą šio filmo scenarijų. Tai užtikrino jam scenaristo darbą.
Šeimos idilė
Eleanor Jessie Neil dirbo filmų industrijoje kaip ir F. F. Coppola. Jie iš pirmo žvilgsnio vienas kitam pajautė simpatiją ir to neslėpė. Po trijų mėnesių draugystės Eleonora tapo nėščia, todėl pora susituokė. Jie susilaukė trijų vaikų: Sofios, Romano ir Giano-Carlo. Deja, sulaukęs 22 m. Gianas-Carlas žuvo. Apie savo šeimą F. F. Coppola ir Eleonora viešai nekalba. Anot jų, žmonės turi žinoti apie jų filmus ir verslą, o šeima – asmeninis jų reikalas.
Eleonora vyrui visada buvo teisinga, įvertino jo pastangas ir atleido nuklydimus. „Ji visada buvo žmona, motina, menininkė, filmų kūrėja, bendradarbė ir įkvėpėja“, – teigė F. F. Coppola. Eleonora taip pat labai gražiais žodžiais atsiliepia apie vyrą: „Jis visada buvo mano ramstis sunkiausiomis gyvenimo akimirkomis.“ Pora Kalifornijoje turi vynuogyną, taip pat yra įkūrę vyninę. Šis verslas jiems yra tarsi poilsis nuo filmų kūrimo.
„Krikštatėvio“ sėkmė – atsitiktinė?
Filmuojant „Krikštatėvį“ režisieriui kilo daug iššūkių. F. F. Coppola siekė kontroliuoti visus su filmavimu susijusius sprendimus. Jis taip pat priešinosi studijoms, bandančioms sumažinti filmo biudžetą. Jų atstovai manė, kad kino juosta gali būti nuostolinga. Italijos, Amerikos studijų atstovai prieštaravo, kad būtų rodomos organizuoto nusikalstamumo scenos. Kartą netgi pats F. F. Coppola su savo filmavimo grupe pradėjo abejoti filmu ir galimybe jį baigti. „Tuo metu beveik niekas netikėjo kino juostos sėkme. Užsakovams nepatiko scenarijus ir aktoriai. Kasdien eidavau į darbą galvodamas, kad galiu jo netekti“, – pasakoja kultinės istorijos režisierius, kurio gyvenimą pakeitė filmo premjera.
Kino juostoje „Krikštatėvis“ pasakojama apie Korleonės šeimos atliktą nusikalstamą veiklą. Veiksmas vyksta 1945 m. Niujorke. Tarp dviejų mafijų klanų vyksta žiauri ir kruvina kova. Dono Vito Korleonės mafija – tai giminystės ryšiais susieta šeima. Klano galva – visų krikštatėvis tiek tiesiogine, tiek perkeltine prasme. Dažniausiai kruvinų kovų ir idiliškų švenčių scenos vaizduojamos vykstant vestuvėms bei krikštynoms. 1972 m. pasirodžius filmui, kino kritikai jį įvertino puikiai. Kino juosta tapo sensacija, o F. F. Coppola laimėjo geriausio režisieriaus ir scenaristo apdovanojimus. Filmas gavo 1 „Grammy“, 3 „Oskarų“, 5 „Auksinio gaublio“ apdovanojimus. Tokio pasisekimo niekas nesitikėjo.
Pats F. F. Coppola mano, kad filmo sėkmė – atsitiktinė. Dauguma netikėjo jo filmo sėkme, tačiau viskas susiklostė priešingai. Po tokios audringos žmonių reakcijos ir didžiulio susidomėjimo, režisieriui buvo pasiūlyta pratęsti filmo istoriją, nors jis nemanė, kad reikia kurti daugiau kino juostos dalių. „Manau, turėjo būti tik viena šio filmo dalis. Tai nebuvo serialas, tai buvo drama“, – teigė režisierius. Nepaisant jo abejonių, buvo sukurtos dar dvi kino juostos dalys. Jos taip pat sulaukė didelio žmonių susidomėjimo ir pagyrų.
Šokiruojanti kino juosta
Pasirodžius filmui „Krikštatėvis“, F. F. Coppola siekė sukurti dar geresnę kino juostą. Kitas jo filmas „Šių dienų apokalipsė“ pastatytas pagal Josepho Conrado apysaką „Tamsos širdis“, kurioje nagrinėjamas vergystės ir civilizacijos kontrastas, kolonializmas bei rasizmas. Režisierius šios apysakos kontekstą pritaikė tų dienų problemoms išryškinti. Tai dramatiškas filmas apie Vietnamo karą ir jame dalyvaujančių žmonių vizijas. Leitenantas Vilardas gauna įsakymą rasti pabėgėlių stovyklą, kuriai vadovauja paslaptingas pulkininkas Kercas, ir ją sunaikinti. Kiekviena filmo scena atskleidžia vis siaubingesnių dalykų. Čia gyvenimo logiką keičia karo absurdas, kuriame veikėjai jaučia pasitenkinimą. „Dievinu napalmo kvapą rytais“, – gėrisi degančiais žemės plotais pulkininkas B. Kilgoras. Ši frazė, apibūdinanti patologišką mėgavimąsi karo žaidimais, tapo kino istorijos dalis.
Kad vaizduojama Vietnamo atplinka atrodytų kuo realesnė, režisierius kino juostą filmavo Filipinuose. Filmavimas turėjo trukti 5 mėn., bet teko filmuoti net metus. Taifūnas Olga nusiaubė filmavimo aikštelę, tačiau komanda nepasidavė ir pradėjo dirbti dar intensyviau. Taip pat teko gerokai viršyti numatytą filmo biudžetą. Nepaisant to, filmas pasirodė didžiuosiuose ekranuose 1979 m. ir buvo įvertintas kaip šedevras. Po šios sėkmės F. F. Coppola pradėjo kurti nepriklausomus filmus.
- F. F. Coppolos seneliai buvo italai, tačiau emigravo į Ameriką. Režisierius pavadintas senelio vardu.
- 2007 m. iš režisieriaus namų buvo pavogtas nešiojamasis kompiuteris, kuriame buvo naujos dramos „The Terror“ scenarijus.
- Patentavo marškinėlius, skirtus nugarai kasyti. Ant jų yra sunumeruoti specialūs kvadratėliai, kurie, pajutus nugaros niežulį, padeda lengviau aplinkiniams paaiškinti, kurią vietą reikia pakasyti.
- Aktorius Nicolas Cage’as yra režisieriaus sūnėnas, aktorė Talia Shire – sesuo, aktorė ir režisierė Sofia Coppola – dukra.
- Jo tėvas visada norėjo, kad sūnus taptų inžinieriumi, tačiau kai šis pasirinko filmų režisūrą, jų santykiai pašlijo.
- Per visą karjerą nė viename filme nepateikė detalių apie savo gyvenimą. Jam labiau patiko kurti filmus apie išgalvotas istorijas arba apie kitų žmonių gyvenimus.
- Buvo užmezgęs romaną su Melissa Mathison, su kuria susipažino darbe. Pora susitikinėti pradėjo 1970 m., tačiau jų romanas ilgai netruko. Režisieriaus žmona greitai suprato, kad jie susitikinėja, todėl liepė vyrui rinktis – arba jis palieka meilužę, arba šeimą. Vyras pasirinko pastarąją.
- Sutuoktiniai sunkiai išgyveno sūnaus žūtį. E. Coppola ilgai jo gedėjo ir niekur nėjo iš namų, o vyras stengėsi užmiršti skausmą filmavimo aikštelėje sunkiai dirbdamas ir vis vėliau grįždamas namo. Vis dėlto pora įveikė sudėtingą etapą ir liko kartu.
- Filme „Krikštatėvis“ nė karto nebuvo ištartas žodis „mafija“.
- Apelsinai filme „Krikštatėvis“ simbolizavo mirtį arba pasikėsinimą į gyvybę.
- Niekada nesvajojo ir nenorėjo tapti didelį biudžetą turinčių filmų režisieriumi. Vis dėlto kino juosta „Krikštatėvis“ pakeitė jo gyvenimą.