Tikriausiai daugelis atsimena prieš keletą metų populiarias chromo tablečių reklamas, kuriose buvo žadama visam laikui suvaldyti saldumynų poreikį. Ne vienam smaližiui jos atrodė lyg išsigelbėjimas, nerealios svajonės išsipildymas. Galbūt vieni išbandę šį maisto papildą nusivylė nesulaukę norimų rezultatų, kiti iš tiesų pajuto, kad rečiau nori kažko saldaus. Kad ir kaip būtų, teiginys, kad chromas mažina saldumynų poreikį nėra iš piršto laužtas. Chromas – tai mineralas, kuris padeda palaikyti normalų gliukozės lygį kraujyje ir sustiprina insulino poveikį. Chromo taip pat reikia, kad vyktų normali angliavandenių, baltymų ir riebalų apykaita.

 

arbata ir grybukai

Chromo turtingi maisto produktai: mėsa, ypač kepenys, alaus mielės, brokoliniai kopūstai, žaliosios šparaginės pupelės, grybai, neskaldytų grūdų produktai, ypač sėlenos. Rafinuotuose, aukščiausios kokybės grūduose chromo yra mažiau negu pilno grūdo. Maisto produktai, kuriuose yra didelė paprastųjų angliavandenių (cukrų) koncentracija, lemia chromo sumažėjimą organizme. Chromo kiekį skirtinguose maisto produktuose labai sudėtinga išmatuoti, todėl informaciją apie šį mineralą galima rasti toli gražu ne ant kiekvienos etiketės. Rekomenduojamą chromo dienos normą (ji yra 0,2 – 0,6 mg) galima gauti iš maisto produktų, turtingų šio mineralų. Chromo nedideliais kiekiais yra daugelyje maisto produktų.

 

Produktų, kuriuose yra chromo, rekomenduojama vartoti bent kartą per savaitę. Kasdien galima valgyti virtas su lupenomis bulves, šviežias daržoves, rupių miltų duoną. Vieną ar du kartus per savaitę reikėtų vartoti grybus, jautieną, vištieną ir sūrį. Kai kurie sveikos mitybos šalininkai rekomenduoja minimaliai vartoti arba visiškai atsisakyti makaronų, kukurūzų dribsnių, pieno, sviesto, margarino ir cukraus, nes jų maistinė vertė yra labai nedidelė. Juose labai nedaug naudingų mineralų, įskaitant ir chromą.

 

1973 metais kanadiečių gydytojas Edwardas Konietzko paskelbė, kad kas antrą dieną vartojamas chromas (1 mg), cinkas (50 mg) ir cisteinas (5 mg) gali apsaugoti arba net išgydyti kataraktą. Chromas ir cinkas turi būti vartojamas su aminorūgštimis, nes tik taip jį gali įsisavinti organizmas. Geriausiai aminorūgštys įsisavinamos iš organinių junginių, t. y. iš maisto produktų, o ne sintetinių papildų.

 

Įvairiais tyrimai įrodyta, kad chromas organizme veikia pagal šiuos principus:

 

  • Sumažina potraukį cukrui, padeda organizmui prisitaikyti prie mažai angliavandenių turinčio mitybos plano;
  • Net nesilaikant dietos, gali padidinti bendrą kaulų ir liesų raumenų masę, o tai pagreitina medžiagų apykaitą ir riebalų deginimą;
  • Chromas padeda išvengti raumenų masės praradimo, jei ribojamas per dieną suvartojamų kalorijų kiekis;
  • Mineralas padeda deginti kalorijas fizinės veiklos metu, todėl palengvina svorio metimo procesą. Daugiau chromo reikia reguliariai arba intensyviai sportuojantiems žmonėms, nes aktyvi fizinė veikla skatina chromo išsiskyrimą iš organizmo.

 

Chromo trūkumas – labai reta problema. Dažniausiai jis atsiranda, kai žmogus maitinamas pro vamzdelį (zondą) arba lašinėmis į veną mišiniais, kuriuose nėra chromo. Tuomet pasireiškia tokie simptomai ir požymiai: be priežasties krentantis svoris, padidėjęs insulino poreikis, sutrikęs gliukozės toleravimas ir nervų sistemos sutrikimai.

 

Ar chromo galima perdozuoti? Šis mineralas yra sunkiai įsisavinamas, todėl daug chromo turinčių maisto produktų ir papildų vartojimas dažniausiai pakenkti negali. Tačiau pasaulio sveikatos organizacijos iki šiol nėra patvirtinusios, kad chromo papildai yra saugūs ir efektyvūs.

 

Nėščioms, krūtimis maitinančioms moterims, asmenims, sergantiems diabetu, žmonėms virš 45-erių metų ir ypač tiems, kurie patyrė kaulų lūžių rekomenduojama įtraukti į kasdienę mitybą chromo papildus arba alaus mieles.

 

Mitybos specialistai vieningai sutinka, kad norint sveikai ir ilgai gyventi reikia riboti paprastųjų angliavandenių suvartojimą. Chromas, daugelio mitybos specialistų nuomone, tai padaryti padės.