Parfumerija visada buvo meno ir mokslo derinys, o naujų kvepalų kūrimas niekada neapsiėjo be subtilios žmogaus uoslės. Šiandien, kai įvairias sritis užvaldo technologijos, yra tikimybė, jog kvapų kompozicijas parinks roboto nosis.

 

Bottles,With,Ingredients,For,The,Perfume,On,Wooden,Background

Emociniai inkarai

 

Daugybė moterų ir vyrų neįsivaizduoja gyvenimo be kvepalų – ryte neužpurškę ant savęs kvapnaus debesėlio jaučiasi nuogi. Psichologai sako, kad kvepalai yra emociniai inkarai, kurie gali sustiprinti pasitikėjimą savimi, sugrąžinti prisiminimus arba sukelti jaudulį kaip feromonai.

 

Įsivaizduojant kvepalų laboratoriją, prieš akis iškyla baltais chalatais apsirengę darbuotojai, kurie, vadovaujami patyrusio uoslės meistro, pedantiškai kilnoja skirtingus buteliukus su skysčiais, lašelių tikslumu matuoja ir maišo gėlių, vaisių, medienos ir kitas natas. Nors standartines prekių ženklų formules sudaro sintetiniai komponentai, rezultatas dvelkia tikrove. Rodos, užuodžiame pievą, mišką, prisirpusių vaisių kraitę, sunkių žiedlapių sunką, gomurį kutena gardūs prieskoniai, o nosį dirgina egzotinių smilkalų kvapas. Šios kompozicijos – komandinio darbo pavyzdys. Ilgas kelias lydi nuo pirminio sumanymo iki daugiapakopės aromaterapijos.

 

Technologijų pažanga veržiasi į visas pramonės šakas, todėl nėra abejonių, kad dirbtinis intelektas atras savo paskirtį ir kvepalų srityje. Jau seniai robotai pakeitė žmonių rankas prie konvejerių ir atlieka daugybę automatinių veiksmų. Labiausiai gąsdina, jog skaitmeninės smegenys pradės kurti meną, t. y. kvepalų kompozicijas, o dar baisiau, jei visuomenei patiks ir nublanks parfumerių darbas.

 

Neišvengiama ateitis

 

Kvepalų rinka klesti. 2022-aisiais jos vertė siekė 45,85 mlrd. JAV dolerių. Prognozuojama, kad šiemet išaugs iki 69,25 mlrd. JAV dolerių. Vienas būdų prekių ženklams išsiskirti iš konkurentų ir pritraukti naujų klientų – jaunąją kartą, yra panaudoti šiuolaikines technologijas. Dirbtinis intelektas gali būti komercinis raktas, atrakinantis pirkėjų sąskaitas. Galbūt smalsumas paskatins išbandyti pirmą sykį, tačiau dar neaišku, ar pavyks sulaukti didelės auditorijos įvertinimo.

 

„Grožio ir sveikatingumo sektoriuje daug kalbama apie produktų personalizavimą. Jau dabar gamintojai naudoja dirbtinį intelektą, kad patenkintų individualius vartotojų poreikius ir norus, kartu siekiant didesnio efektyvumo ir veiksmingumo“, – sako Olivia Houghton iš Londone įsikūrusios inovacijų firmos „The Future Laboratory“.

 

Nors buteliukas, kuris atsiduria pirkėjų rankose, paprastai pažymėtas dizainerių, mados namų, įžymybių vardais, didžiąją dalį visų kvapų gamina kelios stambios korporacijos, kurios noriai panaudoja dirbtinį intelektą. „Šie dirbtinio intelekto įrankiai niekada nepakeis parfumerių, tačiau padeda susidoroti su didėjančia paklausa ir gamybos apimtimis. Jie taupo laiką, o tai reiškia, kad kūrėjai gali skirti daugiau resursų tiesioginėms užduotims – natų kompozicijoms“, – sako Johanas Chaille de Nere iš Šveicarijos įmonės „Givaudan“, kuri gamina skonines ir kvapiąsias medžiagas bei kosmetikos komponentus.

 

Ekspertai pabrėžia, kad reikalavimai kvepalų gamybai nepaliauja didėti. Vis sunkiau gauti žaliavų tvariu ir planetai nekenksmingu būdu. Štai norint pagaminti 1 kg rožių aliejaus, tinkamo kvepalams, tenka nuskinti 4–5 tonas žiedlapių. Gėlėms reikia kelių hektarų ploto šiltnamių ar atvirų pasėlių. O kur vandens sąnaudos laistymui… Rožių natos seniai gaminamos sintetiniu būdu, o tai įvertina jaunoji karta, norinti apsaugoti gamtą.

 

Atspėja norus

 

Dirbtinis intelektas analizuoja visuomenės prioritetus ir renka atsiliepimus apie rinkoje cirkuliuojančius produktus. Firma „Givaudan“ sukūrė ir užpatentavo socialinės uoslės tyrimo įrankį, kuris apdoroja daugiau kaip 2,5 mln. komentarų socialiniuose tinkluose. Šie duomenys padeda kvapų kūrėjams numatyti produktų perspektyvas ir vartotojų pageidavimus. Kitas „Givaudan“ atradimas, kuris taip pat neapsieina be dirbtinio intelekto, sujungia kvepalus su tam tikromis spalvomis. Remiantis neurologijos žiniomis, įrankį galima naudoti dviem būdais: ieškant įkvėpimo naujiems produktams, pavyzdžiui, jungti natas, kurios asocijuojasi su raudona, arba kuriant jau gatavų kvepalų vaizdinį apipavidalinimą (pakuotę, reklamą).

 

Kita didelė kvepalų gamintoja „IFF“ naudoja panašią technologiją, kad sukurtų produktų įvairiems poreikiams. Duomenys apie visuomenės prioritetus kaupiami nuo 1990-ųjų, o šios žinios leidžia nuspėti žmonių norus. Pavyzdžiui, kuriami kvepalai, kurie malšina stresą, didina sąmoningumą, protinį darbingumą, libido ir pan.

 

Dirbtinį intelektą pasitelkia net nišinių kvepalų gamintojai. „Rook Perfumes“ įmonė subūrė savo gerbėjus į grupę socialiniuose tinkluose ir pasiūlė dalintis idėjomis, koks galėtų būti kvapas ir kokia pakuotė. Remiantis klientų pageidavimais, sukurti kvepalai pavadinti metavisatos vardu. Šis eksperimentas paskatino gamintojus labiau įtraukti visuomenę į kūrybos procesą, leidžiantį maksimaliai atitikti jos lūkesčius.

 

Personalizuoti kvepalai

 

Kitas vartotojų masalas – skaitmeninės programos, kurios padeda kurti asmeninius aromatus. Užtenka užsiregistruoti interneto svetainėje ir atsiveria langas su įvairiausiais komponentais. Maišant juos savo nuožiūra gaunama unikali kompozicija, kurią pagamina robotas be jokio žmogaus įsikišimo. Po kelių savaičių kvepalai atkeliauja paštu į užsakovo namus. Ar ne patraukli galimybė išbandyti parfumerio amatą?

 

Koja kojon su mada einančios firmos ieško būdų, kaip įtraukti klientus į gamybos procesą ir naudoja dirbtinio intelekto įrankius, kurie padeda kurti aromatus pagal žmogaus poreikius, net jei jis nežino, ko nori. „EveryHuman“ – pirmoji pasaulyje įmonė, kuri valdo kvepalų kūrimo platformą „Algorithmic Perfumery“. Klientui net nereikia nusimanyti parfumerijoje ar sukti galvą dėl natų dermės. Žmogus atsako į pateiktos anketos klausimus, o dirbtinis intelektas sukuria kvepalus, kurie, kaip teigiama reklamose, atitinka jo lūkesčius. Kita firma „No Ordinary“ žengia dar toliau ir palengvina klientų darbą iki vaikų žaidimo. Mat siūlo kurti kvepalus, kurie keltų malonių asociacijų su įvykiais, kelionėmis, žmonėmis. Tik reikia įkelti į programą 1–3 paveiksliukus, ir dirbtinis intelektas pateiks savo variantą, kaip galėtų kvepėti šis prisiminimas.

 

Neišstums žmonių

 

Nepaisant baimių, kad technologijos ilgainiui pakeis ne tik fizinį, bet ir protinį darbą, užvaldys meno pasaulį, daugelis rinkos tyrimų specialistų mano, jog dirbtinis intelektas niekada nepralenks žmogaus smegenų. „Galbūt pasieksime tašką, kai dirbtinis intelektas sugebės pajusti ir reaguoti į kvapus ar net bus sukurta kvapų atmintis, bet kol kas sistemos neturi žmogiškųjų jutimų. Gali būti, kad jos taip ir nepatobulės iki mūsų lygio“, – sako „Rook Perfumes“ vadovas Nadeemas Crowe. Iki šiol dirbtinis intelektas kuria kvepalus tik remdamasis surinktais duomenimis ir tikimybių teorija, kas su kuo dera. Jis niekada neeksperimentuoja ir negali įvertinti galutinio rezultato. Be to, kvapas – itin subjektyvus pojūtis, todėl kyla didžiulė rizika, kad automatiškai sugeneruota formulė nuvils klientą nepaisant teorinių modulių, jog turėtų patikti.

 

„Manau, iš pradžių atrodys, kad dirbtinis intelektas užvaldė visas pramonės šakas, bet esu tikras, kad greičiau, nei manome, prasidės žmogiškosios kūrybos renesansas su išreikštu autentiškumo poreikiu, – įsitikinęs kvepalų ekspertas Joshas Carteris. – Kvapų pasaulį visada gaubė paslaptys kalbant, kas įeina į sudėtį, kaip kuriamos formulės, iš kur gaunami komponentai. Dirbtinis intelektas tik dar labiau drumsčia vandenis. Nenustebsiu, jei dirbtinės smegenys taps rinkodaros triuku, kuris masins naujumu.“ Gali būti, kad dirbtinio intelekto sukurti kvepalai taip ir liks smagi pramoga, o ištikimi vartotojai sugrįš prie jau pažįstamų klasikinių kvapų.

 

 Autorius Jurgita Ramanauskienė