Morka – daržovė, kurią ne tik lengva auginti ir prižiūrėti. Ji taip pat yra puikiaus skonio ir teikia didžiulę naudą sveikatai. Įvairiose pasaulio vietose šios daržovės auginamos ištisus metus, ypač kalnuotose vietovėse, kuriose vyrauja žema temperatūra ir drėgmė. Morkos yra antros pagal populiarumą daržovės po bulvių. Suskaičiuojama daugiau nei šimtas jų rūšių – morkos skiriasi ne tik savo spalva, bet ir dydžiu: jų ilgis varijuoja nuo keleto centimetrų iki beveik metro!

 

Vėžio prevencija

Daugumos mokslinių tyrimų rezultatai rodo, kad reguliarus morkų vartojimas padeda sumažinti krūties, plaučių ir žarnyno vėžio riziką. Neseniai mokslininkams pavyko iš morkų išskirti tam tikrą jų komponentą, vadinamą falkarinoliu, kuris lemia priešvėžines šių daržovių savybes. Falkarinolis yra natūralus pesticidas, apsaugantis morkų šakniavaisius nuo grybelinių ligų. Iš kasdieninio raciono produktų morkos yra vienintelis šio naudingo komponento šaltinis. Atliktas eksperimentas parodė, kad pelės, kurios buvo šeriamos arba žaliomis morkomis, arba iš jų išskirtu falkarinoliu, pasižymėjo trečdaliu mažesne rizika susirgti vėžiu nei pelės, šertos įprastu ėdalu.

 

 

 

Regėjimo stiprinimas

Tam, kad akies tinklainė normaliai funkcionuotų, jai reikalingas vitaminas A. Šio vitamino trūkumas sukelia vadinamąjį vištakumą – būseną, kai žmogus tamsoje labai prastai mato. Morkose yra ypač daug beta karotino – medžiagos, kuri kepenyse paverčiama būtent vitaminu A. Akies tinklainėje šis vitaminas pakeičiamas į rodopsiną, violetinės spalvos pigmentą, kuris būtinas naktiniam regėjimui. Be to, beta karotinas padeda sustiprinti akis ir apsaugoti jas nuo senatvinės kataraktos. Eksperimentiniais tyrimais įrodyta, kad žmonės, kurių maiste buvo gausu beta karotino, 40-čia procentų mažiau rizikavo susirgti akių ligomis.

 

 

 

Širdies ligų prevencija

 

Tyrimai rodo, kad mityba, kurioje gausu karotenoidų, yra susijusi su mažesne širdies ligų rizika. Be to, manoma, kad kasdien valgant morkas, mažėja cholesterolio kiekis. Tirpiosios morkų skaidulos, susijungdamos su tulžies rūgštimis, mažina cholesterolį kraujyje.

 

 

Mažesnė infarkto rizika

 

Harvardo universiteto mokslininkų tyrimų duomenys rodo, kad žmonės, suvalgantys daugiau nei šešias morkas per savaitę, gerokai mažiau rizikuoja patirti infarktą nei tie, kurie suvalgo tik vieną morką per mėnesį.

 

 

 

 

 

Puoselėja odą

 

Morkos pasižymi stipriomis valančiosiomis savybėmis, kurios efektyviai šalina iš kepenų toksinus. Dėl to į kraują patenka mažiau nuodingųjų medžiagų, o tai teigiamai veikia spuoguotą odą, kurios užterštumo priežastis – vidiniai kūno teršalai. Morkos taip pat naudingos žmonėms, kurių odos spalva dėl pigmentacijos yra nelygi. Vitaminas A ir kiti šiose ryškios spalvos daržovėse esantys komponentai apsaugo odą nuo išsausėjimo ir kitų problemų.

 

 

Senatvės tolinimas

 

Itin svarbu tai, kad morkose yra gausu beta karotino, nes būtent ši medžiaga veikia kaip antioksidantas, kovojantis su ląstelių irimo ir senėjimos procesais. Jis neleidžia ląstelėms taip greitai užsiteršti ir jas geriau aprūpina deguonimi. O kai ląstelės sensta lėčiau, jūs ne tik gražiau atrodote, bet ir geriau jaučiatės!

 

 

Sveiki dantys

 

Morkos natūraliai valo jūsų dantis. Jų vartojimas yra geriausias būdas palaikyti burnos higieną po valgio, kai neturite galimybės dantų išsivalyti šepetėliu. Šios daržovės yra tarsi natūralios valomosios medžiagos, padedančios nuo dantų pašalinti lipnias apnašas ir masažuojančios dantenas. Jos taip pat skatina gausiau išsiskirti seiles, kurios padeda dar geriau nuvalyti maisto apnašas nuo dantų. Mineralai, kurių morkose yra gausu, padeda sunaikinti burnoje gyvenančius mikrobus ir taip apsaugo dantis nuo ėduonies ir kitų ligų.

 

 

Kaip valgyti morkas?

 

Jei perkate šias daržoves iš patikimo ūkininko ar ekologiškų prekių parduotuvėlės ir esate tikri, kad auginant morkas nebuvo naudoti pesticidai, morkų geriau neskusti, o tik kruopščiai nuplauti po tekančiu vandeniu. Taip jose išliks visi vitaminai, mat dauguma jų kaupiasi po luobele. Skusdami  jūs juos pašalintumėte. Morkos gali būti valgomos žalios ar apdorotos karščiu. Žinoma, jas kepant, verdant ar troškinant, naudingųjų medžiagų išlieka mažiau. Labai svarbu morkų nepervirti. Jei nenorite prarasti vandenyje tirpių vitaminų, morkas ruoškite garuose. Tačiau geriausias būdas pasisavinti visus morkų vitaminus – išvis neapdoroti jų karščiu, o sutarkuoti ir patiekti kaip salotas su trupučiu citrinos, razinų, žemės riešutų, obuolių, mėtos lapelių ar pan. Būkite išradingi! Žinoma, pats paprasčiausias variantas – nusiplauti morkytę ir sutriauškinti ją vieną. Juk jos tokios gardžios!

 

 

Įdomūs faktai

 

  • Dėl oranžinės morkų spalvos, mūsų šalyje dažnai vadinamos būtent morkine, yra atsakingas beta karotinas, kurio šiose daržovėse itin gausu.
  • Šviežias morkas atskirsite pagal jų lapus: jie turi būti ne nugeibę, o kietoki ir šviesiai žalios spalvos.
  • Morkos yra svarbus produktas krūtimi maitinančioms motinoms, nes skatina pieno gamybą.
  • Norėdami geriau išlaikyti morkų kvapą, skonį, traškumą ir jose esantį beta karotiną, laikykite daržoves šaldytuve. Jei nusipirkote morkas su lapais, prieš dėdami į šaldytuvą, juos nupjaukite.