Populiariojo serialo „Seksas ir miestas“ herojė, mados žurnalistė Carrie Bradshaw sakė: „Mėgstu laikyti savo pinigus ten, kur galiu juos matyti, – kabančius mano spintoje“. Ši ikoniška frazė žaviai skambėjo prieš 15 metų, tačiau dabar pasaulis gerokai pasikeitęs. Tad ir požiūris į aukštosios mados kūrinius bei tiesiog aukštos kokybės rūbus ir aksesuarus yra sudėtingesnis nei buvo anksčiau. Šiuo metu tiesiog išlaidauti perkant daug ir madingų daiktų laikoma neatsakingu elgesiu. Juk tai kenkia aplinkai. Taigi, investuoti patariama ne į madą, o į stilių.

 

Luxury,Store,Appearance

(Ne)paprastas investicijų į rūbus ir aksesuarus pasaulis

 

Finansinė investicija – pirkinys, kurio vertė bėgant laikui auga. Tai reiškia, kad ateityje jį bus galima parduoti brangiau ir gauti investicinės grąžos. Tai paprasta logika, kuri galioja ir madai. Kol yra norinčių įsigyti vintažinių mados objektų, tol bent teoriškai aukštosios mados rūbai ir aksesuarai gali būti laikomi investicija. Net yra sudarytas pusiau oficialus į madą investuoti tinkamų daiktų sąrašas. Jame yra originalus „Burberry“ lietpaltis, „Hermès Birkin“ rankinė, „Dior“ balnakrepšinė rankinė (saddle bag), „Lady Dior“ rankinė (pavadinta princesės Dianos garbei) ir kt. Dažniausiai mados objektų virsmas į investicinius įvyksta, kai pirkėjai, įsigiję ypač retų daiktų, palaiko juos keletą metų ir nusprendžia parduoti už didesnę kainą. Neretai tai daroma aukcionuose. Juose statytojai kartais pasiūlo net šimtatūkstantines sumas. Išmintinga tai ar ne, sunku vienareikšmiškai įvertinti. Mat rinkos ekonomika neturi sveiko proto. Čia galioja paprastas dėsnis: jeigu žmonės kažko labai nori ir sutinka už tai sumokėti didelę sumą, to daikto vertė gali išaugti iki debesų. Paprasčiau tariant, tokioje realybėje patys pirkėjai nusprendžia, kas jiems vertinga. Beje, būtent ši logika lemia, kad nedidele (kelias dešimtis ar šimtus eurų galinčia atnešti) investicija tampa ne tik aukštosios mados kūriniai, bet ir neprabangūs, tačiau pirkėjų trokštami rūbai ir aksesuarai. Mados objektų perpardavimo rinka šiuo metu labai didelė ir vis dar auga. Mat šiuolaikiniai pirkėjai paiso tvarumo ir žiedinės ekonomikos principų. Populiariausios perpardavimo platformos, tokios kaip „Depop“, „Vinted“, „Vestiare Collective“ kasdien sulaukia milijonų vartotojų. Ne visi čia ieško brangių daiktų, tačiau net ir nedidelės vertės pirkiniai pamažu, bet užtikrintai didina vintažinių ir prekių iš „antrų rankų“ rinkos dalį.

 

HSBC bankininkystės platformos analitikas Erwanas Rambourgas leidiniui „Vogue Business“ teigia, kad pirmą kartą prabangos prekę įsigyjantys pirkėjai nesivaiko madingų sezoninių produktų. Jie renkasi ikonines prekes, kurių ieškojo kurį laiką. Štai kodėl, nurodo E. Rambourgas, visi prabangos prekių ženklai pastaruoju metu atsigręžė į savo tradicinius, žinomiausius modelius: „Jie populiariausi perpardavimo platformose.“ Pavyzdžiu galėtų būti juoda „Gucci Marmont“ rankinė, turbūt viena populiariausių visų laikų prekių, pagamintų tuo laikotarpiu, kai mados namams vadovavo Alessandro Michele, – nuo 2020 m. gegužės iki 2021 m. gegužės jos užklausų dažnis platformos „Vestiare Collective“ paieškoje išaugo 76 %. „Matches Fashion“ prabangos prekių pardavimo interneto platforma taip pat skelbia, kad ikoninių prekių, ypač rankinių, paieška auga. Populiariausiomis išlieka „Cassette“ iš „Bottega Veneta“, „Niki“ iš „Saint Laurent“ ir „Roman Stud“ iš „Valentino“. Šios platformos individualaus pirkimo komanda nurodo, kad klientai mieliau investuoja į mados objektus, o ne į keliones. Pagrindinės prabangos prekių rinkos augimo priežastys – moterų ekonominės galios augimas. Moterys dabar yra turtingesnės nei bet kada iki šiol, ir skaičiuojama, kad iki 2030-ųjų maždaug du trečdalius privataus turto JAV valdys dailioji lytis. Antra priežastis – Z karta, noriai leidžianti pinigus drabužiams ir batams. Trečia – X ir Y kartos šiuo metu išgyvena didžiausių savo pajamų metus ir sudaro didžiąją dalį prabangos prekių pirkėjų.

 

Racionalus požiūris į spintos investicijas

 

Teoriškai investicijų į madą logika galbūt ir atrodo racionali, tačiau realybėje viskas kiek kitaip. Asmeninių finansų valdymo ekspertai sako, kad aukštosios mados kūrinius ar vintažinius daiktus turėtų pirkti tik tie, kurie turi laisvų lėšų. Visiems kitiems vertėtų paisyti kitokios investavimo logikos. Štai stilistai paaiškina, kokia ji. Racionaliausia, pasak jų, pirkti nedaug, tačiau aukštesnės kokybės rūbus ir aksesuarus, kurie gali būti lengvai derinami, dažnai dėvimi ir lėtai nusidėvintys. Tai leidžia ne tik kontroliuoti išlaidas, bet ir atrodyti stilingai daugiau nei vieną sezoną. Stilistai primena, kad svarbiausi aspektai, į kuriuos vertėtų atsižvelgti renkantis rūbus ir aksesuarus, yra kainos ir kokybės santykis bei ilgaamžiškumas. Kokybę išduoda kruopštus pasiuvimas, tvirti ir natūralūs audiniai. Ilgaamžiškais laikomi klasikiniai drabužiai: griežto kirpimo kelnės ir sijonai, švarkai, nedekoruotos palaidinės, griežtų formų odinės rankinės ir klasikiniai batai, kostiumai. Kokybiškų klasikinių rūbų galima rasti daugelyje didesnių prekybos centrų, tačiau stilistai pataria pasidomėti mados platformomis ir mažesnių parduotuvių asortimentu. Jei leidžia kišenė, galima pirkti ir dizainerių drabužius, kuriems net būna suteikta kokybės garantija. Įsigijus tokių rūbų ir aksesuarų verta sau priminti, kad tokia nedidele investicija būtina tinkamai rūpintis, t. y. paisyti etiketėse nurodytų instrukcijų. Jose surašyti nurodymai leidžia ilgiau išlaikyti rūbo struktūrą, spalvą ir tamprumą.

 

Ką verta įsigyti laukiant vasaros?

 

Parduotuvių vitrinos pamažu pildosi lengvais šviesių spalvų šilčiausiam sezonui skirtais rūbais. Iš didelės pasiūlos gali būti sudėtinga išsirinkti tokius, kurie tarnaus ilgai ir atrodys stilingai ne vieną sezoną. Stilistai ragina nesusigundyti įsigyti daugybės madingai dekoruotų rūbų, verčiau pamažu formuoti bazinį garderobą iš paprastų medvilninių marškinėlių, džinsų, šviesių klasikinio kirpimo kelnių ir keleto ryškesnių akcentų. Štai kokie pirkiniai baigiantis pavasariui iš tiesų galėtų tapti gera investicija į stilių:

 
  • Klasikinis lietpaltis. Nepakeičiamas garderobo elementas, kuris pravers bet kokiu oru. Pavasarį jį galima derinti su baltais marškinėliais arba, jei lauke vėsoka, su jaukiu megztiniu. Šio sezono kolekcijose galima rasti tokių lietpalčių, kurie aktualūs išliks ilgus metus. Pirmiausia tai klasikinio kirpimo smėlio spalvos lietpalčiai su minimalistinėmis detalėmis. Tačiau galima įsigyti ir verstos odos lietpalčių be sagų. Jie itin stilingai atrodo vasaros laikotarpiu ir gali pasitarnauti kaip švarko alternatyva dėvint sukneles.
  • Dryžuoti vyriško kirpimo marškiniai. Tokie marškiniai yra bazinio garderobo elementas, tačiau dabar jie itin madingi. Tai lengvai derinamas rūbas. Kol orai vėsūs, jie gali tapti apatiniu sluoksniu derinant su klasikinėmis kelnėmis, džinsais ar švarku. Orams atšilus tokie laisvi marškiniai tarnauja kaip viršutinis sluoksnis. Jais pridengiami pečiai dėvint palaidines su petnešėlėmis ar lengvas sukneles. Beje, dryžuoti marškiniai gali būti dėvimi ne tik biure, bet ir poilsiaujant. Pavyzdžiui, derinant juos su lininio audinio šortais ir sandalais.
  • Marškinių tipo suknelė. Paprasto klasikinio dizaino, tvirto audinio pusę blauzdų siekianti marškinių tipo suknelė – karščiausias šio sezono pirkinys. Tam, kad ši stiliaus investicija atsipirktų, derėtų ieškoti geriausiai figūrai tinkančio silueto ir ramių spalvų. Marškinių tipo suknelė gali būti ir raštuota. Visgi raštą reikia rinktis atsargiai, mat šiam galioja sezoniškumas. Ilgaamžiškiausios yra šviesiai vienspalvės (mėlynos, chaki, baltos) marškinių tipo suknelės, tačiau aktualios ne vieną sezoną išliks ir margintos vidutinio dydžio gėlių spaudiniais.
  • Odinė striukė. Odiniai rūbai jau tapę klasikinio garderobo dalimi. Tad verta investuoti į kokybiškas odines kelnes bei sijonus. Visgi geriausias pirkinys – odinė striukė arba švarkas. Tiesa, stilistai primena, kad derėtų ieškoti alternatyvų klasikinei juodai spalvai. Pavasarį ir vasarą prie šviesių spalvų daug lengviau derinti rudus ir pilkus atspalvius.
  • Patogus džemperis. Klasikinio kirpimo (nedidinto silueto) džemperiai be gobtuvo yra paprastas, bet ne prastas rūbas. Jie gali būti derinami ne tik su džinsais, tačiau ir su sijonais bei suknelėmis. Tokių džemperių verta turėti bent trijų skirtingų spalvų.
  • Talpi pirkinių krepšio stiliaus rankinė. Angliškas terminas „chic tote bag“ apibūdina pusiau griežtos formos rankinę trumpomis rankenomis. Šį sezoną beveik visi mados namai pristatė būtent tokių rankinių. Stilistai siūlo rinktis tik odines, šviesių rudų atspalvių bei per daug nesižavėti dekoracijomis, aplikacijomis. Mat šios detalės jau kitą sezoną bus neaktualios.
 

Autorius Eglė Stratkauskaitė