Pasaulio tautų motyvai šiuolaikinėje madoje
2023-05-08 09:59Mada it lakmuso popierėlis greitai reaguoja į visuomenės gyvenimo pokyčius. Susiklosčius sudėtingoms ekonominėms ar geopolitinėms situacijoms, net tampa savotiška nuomonės ar pozicijos raiškos platforma. Pastaraisiais metais dizaineriai vis dažniau prisimena etninius motyvus. Nors ne visada raštai, siluetai ir spalvos jų kolekcijose atsiduria sąmoningai, tačiau mados vartotojai atranda savų prasmių ir pritaiko tokius etninius rūbus ne tik kasdienybėje, bet ir ypatingoms progoms.
Kūrėjų duoklė Ukrainai
Rusijai užpuolus Ukrainą pasaulis, ypač Europa, suskubo reikšti palaikymą niokojamai šaliai ne tik finansiškai, bet ir populiarinant tautinę Ukrainos simboliką. Jau praėjusių metų pavasarį buvo galima matyti Ukrainos vėliavą simbolizuojančių mėlynos ir geltonos spalvų derinius. Tradiciškai trečiąjį gegužės ketvirtadienį minint Vyšyvankos dieną išskirtiniais ukrainiečių tautiniais motyvais pasipuošė ir įvairių pasaulio valstybių lyderiai bei pirmosios ponios. Vyšyvanka – liaudiškais raštais siuvinėti marškiniai. Nors šiais raštais marginti marškiniai matomi ir kituose slaviškuose kraštuose, ukrainietiška vyšyvanka išsiskiria savitomis siuvinėjimo ypatybėmis. Kiekvienas raštas pasakoja šeimos ar regiono istoriją. Ant marškinių išsiuvinėti geometriniai raštai vertinami kaip simboliniai amuletai, kurie sutelkia ir suteikia jėgų, taip reikalingų kovoje už laisvę.
Mada iš tiesų – viena efektyviausių kalbų ir vizualinės komunikacijos priemonių. Ir tai puikiai suvokia pirmoji Ukrainos ponia Olena Zelenska. Ji, pasak mados apžvalgininkų, yra bene geriausia ukrainietiškos mados ambasadorė, kokią tik galima įsivaizduoti. Tiek Ukrainoje vykstančiuose renginiuose, tiek vizitų į užsienį metu ji ne tik renkasi Ukrainos dizainerių kūrybą, bet ir visada rengiasi simboliškai. Kartais netgi renkasi tokius drabužius, kurie atliepia sutuoktinio įvaizdį. Štai per vizitą į JAV sostinę Vašingtoną dėvėjo tos pačios spalvos suknelę, kaip vyro marškinėliai. Taip pat niekada nevengia siuvinėjimų, kurie atspindi tradicinę Ukrainos gėlę – saulėgrąžą, bei renkasi gražius ir subtilius tautinius motyvus.
Visgi bene didžiausią darbą populiarinant ukrainietišką simboliką madoje padarė Julija Magdyč (Yuliya Magdych). Dizainerė kuria ne tik dienai skirtas, bet ir neįprastas vakarines bei vestuvines sukneles. Jos kuriami vestuviniai rūbai šiek tiek primena sukneles iš pasakų. Baltos, puoštos pūstomis rankovėmis ir sijonais, o audiniai gausiai siuvinėti aukso spalvos raštais. Pradėjusi nuo ukrainietiškų etnomotyvų ir siluetų, netrukus J. Magdyč ėmė kurti savo raštus. Nors šie nebėra autentiški ukrainietiško kostiumo motyvai, išlaiko tradicinės stilistikos įspūdį ir praplečia kūrybinius horizontus. Savo ženklo sukneles ir kaftanus dizainerė vadina kosmopolitiškais ir tinkamais vilkėti įvairiomis progomis. Jos prekės ženklas tapo pirmuoju Ukrainos mados ženklu, pristatytu Londono parduotuvėje „Selfridges“, taip pat pirmuoju, kuriuo imta prekiauti prabangos prekių platformoje „Farfetch“. Kai Rusija paskelbė karą Ukrainai, Julijai ir jos komandai teko uždaryti parduotuves ir siuvimo ateljė Kyjive. Siekdama atgaivinti darbą kitoje vietoje, dizainerė priėmė sprendimą visą gaunamą pelną skirti Ukrainos kovai už laisvę. J. Magdyč meistriškai derina protėvių amatą ir šiuolaikinį požiūrį į madą. Jos kūriniai išsiskiria techniškai sudėtingais etniniais 3D siuvinėjimais ir akį traukiančiais spalvų deriniais. Rūbai pasiūti tik iš natūralių audinių, o idėjų raštams dizainerė semiasi iš muziejų eksponatų ir privačių kolekcijų, kuriomis pasigrožėti turėjo progą keliaudama po gimtinę.
Etninius simbolius naudoja ir prabangūs prekių ženklai
Etninių motyvų naudojimas madoje dažniausiai sutinkamas palankiai. Štai 2021–2022 metų rudens ir žiemos kolekcijoje dizainerė Gabriela Hearst, atstovaudama mados namams „Chloé“, pristatė išskirtinius kūrinius, kuriuos sutalpino po deivės Afroditės vardu. Taip kūrėja siekė parodyti triumfuojantį moteriškumą ir herojiškumą. Šioji kolekcija bendrame kontekste iš tiesų išskirtinė. Joje – vien suknelės. Kalbama, kad taip ji atidavė duoklę savo urugvajietiškoms šaknims. Sukneles G. Hearst puošė įvairiausiomis detalėmis – tiek derindama su pūstomis striukėmis, tiek ir margindama etniniais raštais. Tuomet mados kritikai vienbalsiai gyrė dizainerę už savo šalies reprezentavimą aukštojoje madoje. Visgi ne visada tokius sumanymus lydi sėkmė ir pagyros. Mat dažnai iškyla etinis klausimas, kas gali naudoti etninius motyvus savo kūryboje, o kam to daryti nedera.
Mados pasaulyje per pastarąjį dešimtmetį kilo ne vienas skandalas dėl to, kad garsiausi prekių ženklai pasinaudojo Afrikos genčių įkvėptais raštais ir siluetais. Galbūt pasipiktinimas nebūtų kilęs, jeigu mados kūrėjai pažymėtų, kuo rėmėsi kurdami vieną ar kitą raštą. Deja, dažniausiai autentiški mažų Afrikos tautelių raštai pristatomi kaip unikalus dizainerio ar mados namų kūrinys. Tai gali būti traktuojama kaip intelektualinės nuosavybės vagystė. Ir tokių pavyzdžių tikrai ne vienas. Štai dizaineris Marcas Jacobsas per 2017-ųjų pavasario šou ant podiumo pasiuntė baltaodžius modelius su spalvingais dredais. Kūrėjas tokį pasirodymą surengė tuomet, kai JAV apeliacinis teismas priėmė įstatymą, draudžiantį tokias šukuosenas darbo vietose. Į dredus suvelti plaukai laikomi tradicine juodaodžių kultūrine šukuosena. Kilus pasipiktinimui dizaineris viešai atsiprašė dėl nejautraus elgesio, bet jau po metų pristatė sukneles, margintas afrikietiškais raštais. Deja, kolekcijos pristatymuose nė karto nepaminėta, kokiai genčiai šie marginimai istoriškai priskiriami.
Didelis ažiotažas kilo ir dėl mados namų „Louis Vuitton“ languotų šalikų ir apsiaustų. Ryškia raudona ir mėlyna spalvomis marginti apsiaustai bei šalikai trumpais kutais buvo identiški basotų etninės grupės, gyvenančios Bostvanoje, tradicinių apdarų elementams. Vietiniuose Afrikos turguose toks vilnos audinio apsiaustas kainuoja 10–20 JAV doelrių, o „Louis Vuitton“ savo kūrinius pardavinėjo už 5000 ir daugiau dolerių. Į panašų skandalą 2012-aisiais įsivėlė ir garsieji „Burberry“ mados namai. Anuomet pristatyta milžiniško pasisekimo sulaukusi kolekcija iš kitenge (arba chitenge) afrikietiškos tekstilės. Visgi paklaustas apie įkvėpimo šaltinį vyriausiasis „Burberry“ dizaineris Christopheris Bailey neigė bet kokią Afrikos įtaką. Jis patikino, kad kūrinius įkvėpė britų skulptorius Henry Moore‘as. Dabar tokio konflikto epicentre yra „Versace“ mados namai. Visame pasaulyje puikiai atpažįstamas jų logotipas nukopijuotas nuo Kamerūno (Vakarų Afrikos valstybė) karių uniformų.
Prasmingas stilius
Visgi ne viskas, kas etniška ar priklauso konkrečiai kultūrai, yra intelektinė nuosavybė. Prasidėjus diskusijoms dėl to, ką madoje gali naudoti kūrėjai, o ko ne, sutarta, kad įvairias raštų ir siluetų interpretacijas drabužiuose naudoti ne tik etiška, bet ir visuotinai priimtina. Juk tai padeda populiarinti tautinius simbolius ir didinti šalių ar genčių žinomumą. Visgi tik su sąlyga, kad visada nurodomas pirminis šaltinis, o tautiniai motyvai naudojami pagarbiai. Ką tai reiškia? Ogi paprastą pripažinimą, kam (šaliai, genčiai, kultūrai) vienas ar kitas motyvas priklauso ir ką iš tiesų jis reiškia. Kone kiekvienas žino, kad saris – tradicinis moterų apdaras Pietų Azijos šalyse, Indijoje, Bangladeše, Nepale ir Šri Lankoje. Šis rūbas tapęs įkvėpimo šaltiniu nuostabioms vakarinėms suknelėms. Tradicinė ryškiai raudona suknelė iš šilko su pakelta apykakle ir trumpomis rankovėmis – Kinijos tautinio rūbo simbolis. Visgi toks siluetas plačiai naudojamas kuriant puošnius moteriškus drabužius. Pončas – puikiai atpažįstamas Meksikos tautų rūbas, tačiau aukštojoje ir masinėje madoje jis virsta funkcionaliu kasdieniu drabužiu. Tradicinio arabų tautų derinio – siaurų kelnių ir tunikos duetas, taip pat įgavęs naujų formų ir mados kūrėjų laisvai interpretuojamas. Ispaniškos espadrilės tapusios visame pasaulyje mėgstamu vasaros apavu. Tad baimintis etninių motyvų garderobe nereikia. Tik svarbu suvokti, iš kur jie atsirado. Mat žinant jų prasmę galima išmokti sukurti ir prasmingą stilių. Būtent apie prasmingą aprangą daug kalbama 2023 metais. Beje, mados apžvalgininkai skelbia, kad šįmet etniniai motyvai madoje yra gerokai subtilesni, tačiau vis dar gerai atpažįstami. Madingiausiais laikomi šie:
- Japonų kimono įkvėpti susiaučiami švarkai
- Margos suknelės iki pusės blauzdų ilgomis rankovėmis
- Siuvinėjimais puošti platūs marškiniai
- Ilgi margi sijonai
- Pietų Amerikos raštais marginti paltai ar švarkai
- Baltų nėrinių suknelės
- Etnostiliaus rankinės iš nerto audinio, pintų šiaudų, vytelių
- Afrikietiško etninio stiliaus masyvūs papuošalai iš kaldinto metalo ar spalvingų akmenų.
Autorius Eglė Stratkauskaitė