Ar kada nors pastebėjote, kad kai kuriomis dienomis esate alkanesni negu kitomis? Tikriausiai taip. Pasirodo, kad tai nevyksta be priežasties, nors kartais taip galbūt ir atrodo. Dažniausiai dėlto būna kalti hormonai.

 

dietos

4 priežastys, kodėl kai kuriomis dienomis esame alkanesni:

 

  • Patiekalų maistinė vertė. Mažai riebalų ir daug angliavandenių turintis maistas labiau padidina apetitą mažinančio leptino kiekį negu maistas, kuriame yra daug riebalų ir mažai angliavandenių. Dieta, turtinga sudėtinių angliavandenių, kurių yra visadaliuose grūduose, baltymuose, vaisiuose ir daržovėse. Šie angliavandeniai slopina grelino, žadinančio apetitą, išsiskyrimą. Pusryčiai, kuriuos sudaro plakta kiaušinienė ir skrudintos duonos riekelė, padeda išlikti sotiems iki pietų. Tačiau pusryčiai, kuriuose bus gausu rafinuotų angliavandenių, cukraus – ne.

 

  • Miego trūkumas. Nepakankama miego trukmė taip pat susijusi su aukštesniu grelino lygiu kraujyje. Tai reiškia, kad kuo labiau trūksta miego, tuo alkanesni esame. 2012 metais moksliniame leidinyje „Obsesity“ publikuotas tyrimas parodė, kad reguliariai einant miegoti vėlai, pradedama valgyti vakarais ir po 20 val. Žmonės, kurie eidavo miegoti vėlai ir keldavosi taip pat vėlai, suvartodavo 248 kalorijomis daugiau negu tie, kurie eidavo miegoti anksčiau ir keldavosi anksčiau. Be to, mėgstantys eiti miegoti vėlai, dažniau rinkdavosi prastesnės maistinės vertės maisto produktus negu tie, kurie eidavo miegoti normaliu metu, suvalgydavo tik pusę rekomenduojamos dienos vaisių ir daržovių normos, dvigubai daugiau greitojo maisto ir kaloringų gaiviųjų gėrimų.

 

  • Stresas. Stresas gali aktyvuoti neuropeptido Y hormoną, kuris stimuliuoja potraukį riebiam ir saldžiam maistui. Šis hormonas gali sumažinti sotumo jausmą. Harvardo medicinos mokyklos tyrimai rodo, kad daug riebalų, daug cukraus turintys maisto produktai laikinai neutralizuoja stresą, todėl mes esame linkę tokį maistą valgyti vėl ir vėl. Taip tarsi patenkame į užburtą ratą. Nuolatinis nerimas ir stresas gali padidinti kortizolio išsiskyrimą. Aukštas kortizolio lygis ilgą laiką lemia emocinio valgymo sutrikimus, kai vienu metu prisivalgoma labai daug maisto. Nemanykite, kad visai neturite valios, jei ir vėl prisipirkote šokoladukų. Tokį nenumaldomą norą lemia streso hormonai.

 

  • Organizmo pokyčiai prieš menstruacijas. Dauguma moterų prieš menstruacijas pastebi, kad yra alkanesnės negu paprastai. Tuomet organizme padaugėja hormono progesterono. Progesterono lygis nukrinta iškart prieš ovuliaciją, todėl tuomet jaučiamas mažiausias alkis. Pagal kitą teoriją, sumažėjus serotonino (geros nuotaikos hormonai) atsiranda noras suvalgyti angliavandenių, kurie skatina serotonino išsiskyrimą. Pagal trečią teoriją prieš menstruacijas kamuoja didesnis alkis, nes nukrinti cukraus lygis kraujyje.