Reaguodama į saulę oda pradeda gaminti vitaminą D, kitaip žinomą kaip saulės vitaminas. Jis labai svarbus, kad tinkamai funkcionuotų daug kūno organų ir audinių. Tačiau daugumai lietuvių šio vitamino trūksta. Žmonės, kurie nepakankamai gauna saulės šviesos, gali sulaukti neigiamo šalutinio poveikio…

 

shutterstock_564489244 (Small)

7 dalykai, kurie nutinka kūnui, negaunant pakankamai saulės:

 

  • Silpni kaulai. Kalcis ir vitaminas D ilgą laiką buvo laikomis svarbiomis ir reikalingomis maistinėmis medžiagomis sveikiems kaulams ir mineralizacijai. Kalcį plonojoje žarnoje padeda įsisavinti vitaminas D. Trūkstant šio „saulės vitamino“ prastėja kalcio įsisavinimas ir silpnėja kaulų struktūra. Žmonės, kurie negauna pakankamai saulės šviesos, kenčia nuo kaulų skausmų, raumenų silpnumo, rachito, osteomaliacijos ir osteoporozės. Labai svarbu palaikyti organizme pakankamą vitamino D normą. Pagrindiniai vitamino D šaltiniai yra saulės šviesa, sveika mityba ir maisto papildai.

 

  • Pėdų deformacijos. Vitaminas D palengvina fosfatų ir kalcio įsisavinimą per virškinimo sistemą, todėl jis gali padėti spręsti su kaulais susijusias problemas. Kalcio trūkumas kauluose lemia pasikeitusią kaulų struktūrą ir jų deformacijas. Padidinę vitamino D suvartojimą kartu su maisto papildais ir saulės šviesa, daugelis žmonių galėtų palaikyti normalų kalcio lygį kauluose ir ląstelėse. Vitaminas D gali padėti išvengti lėtinio pėdų skausmo, kurį sukelia osteoporozė, plantarinis fascitas, artritas ir kitos uždegiminės sąnarių ir sausgyslių ligos.

 

  • Kolorektalinis (gaubtinės ir tiesiosios žarnų) vėžys. Tyrimai rodo, kad negaunant pakankamai saulės ir dėlto trūkstant vitamino D ląstelėse, gali išsivystyti kolorektalinis vėžys. Tačiau dar reikia atlikti papildomų tyrimų, siekiant išsiaiškinti, ar papildomai vartojamas vitaminas D, tikrai sumažina šio tipo vėžio riziką. Normalus vitamino D lygis suaugusių žmonių organizme yra 30 ng / ml.

 

  • Depresija. Dauguma šiuolaikinių žmonių dirba uždaruose biuruose nuo ankstaus ryto iki vėlaus vakaro. Prie kompiuterių žmonės praleidžia daugiau laiko negu lauke. Net laisvu laiku žmonės renkasi žiūrėti televizorių ar žaisti kompiuterinius žaidimus. Dėl saulės trūkumo gali kamuoti bloga nuotaika. Todėl reikėtų daugiau laiko praleisti gryname ore, kad būtumėte geresnės nuotaikos ir sveikesni. Žiemą namie galima naudoti specialias šviesdėžes, kurios padeda padidinti vitamino D lygį.

 

  • Odos problemos. Ultravioletiniai saulės spinduliai padeda gydyti žvynelinę, aknę ir kitas odos ligas. Tačiau degintis reikėtų labai saikingai, nes tie patys saulės spinduliai didina melanomos arba odos vėžio riziką.

 

  • Antsvoris. Raumenų silpnumas, kaulų skausmas ir deformacijos gali riboti fizinį aktyvumą, todėl lengviau priaugti svorio. Be to, vitaminas D kartu su hormonu leptinu padeda kontroliuoti kūno svorį. Leptinas siunčia smegenims signalą apie sotumo jausmą. Vitaminas D padeda šiems signalams nukeliauti iki smegenų, todėl mes nuolat nesijaučiame labai alkani ir nepersivalgome. Vitamino D galima gauti ne tik iš saulės, bet ir iš žuvų (kardžuvių, tunų, lašišų), kiaušinių trynių, vitaminu D praturtintų pieno produktų, visadalių grūdų duonos, natūralaus jogurto, apelsinų sulčių ir baltyminių javainių.

 

  • Susilpnėjusi pažintinė funkcija. Naujausi tyrimai parodė, kad pažintinės funkcijos blogėjmą lemia vitamino D trūkumas. Kadangi jo receptorių smegenyse yra labai daug, todėl vyresniame amžiuje didėja rizika, kad nusilps pažintinė funkcija. 2015 metų tyrimas parodė, kad žmonės, gyvenantys šiaurės platumose ir matantys mažiau saulės, turi didesnę demencijos riziką.