Indų dvasinis lyderis M. Ghandi sakė: „Žmogus yra savo paties minčių produktas. Nuo to, ką jis galvoja, priklauso, kuo jis tampa“. Mintys yra energija. Mintys turi didelę galią. Abejonės ir baimės veda į nesėkmę. Atsikračius negatyvaus požiūrio, baimių ir abejonių galima pasiekti laimę.

 

mintys

Kognityvinės elgesio terapijos modelis yra vienas iš svarbiausių modelių psichologijoje. Šis modelis rodo, kad įvykiai veda prie minčių, mintys – prie jausmų, jausmai – prie elgesio, o elgesys visada turi pasekmes. Ne tik nuo to, kas vyksta priklauso, kaip žmogus jaučiasi ir elgiasi. Mintys apie įvykius skatina tam tikrus jausmus, elgesį ir pasekmes. Šis modelis padeda paprastai paaiškinti realaus gyvenimo situacijas ir suprasti, kaip veikia žmogaus protas.

 

Štai pavyzdys. Tarkime, jūs gulite lovoje ir staiga išgirstate garsų trenksmą. Tai yra įvykis. Jeigu tada pagalvosite: „Tai plėšikas!“, jūs greičiausiai išsigąsite. Jūsų asmenybė ir patirtys praeityje lems jūsų tolesnius veiksmus, pavyzdžiui, jūs galite sustingti iš baimės. Išsigandę slėpsitės po antklode ir dėlto neišsimiegosite naktį ir jausitės pavargę dieną. Tai pasekmė. Tačiau jeigu pagalvosite, kad triukšmą greičiausiai sukėlė kaimynų katė, nurimsite, apsiversite ant kito šono ir vėl užmigsite. Pasekmė – kitą dieną pabusite žvalūs ir pailsėję.

 

Gyvenime pasitaiko įvykių ir aplinkybių, kurių negalima kontroliuoti. Tačiau išmokęs kontroliuoti savo mintis, savo nuotaiką ir elgesį, žmogus daugiau nebetaptų ne taip susiklosčiusių aplinkybių auka. Mokėdamas kontroliuoti savo mintis, žmogus išmoks kontroliuoti ir savo jausmus bei veiksmus. Mintys realybę formuoja labiau nei kiti dalykai. Taigi, jei nesugebama suvaldyti savo minčių, negalima ir kontroliuoti savo gyvenimo. Rekomenduojama ugdyti sąmoningumą, mokytis neskubėti teisti ir smerkti. Tai padės išvengti impulsyvių poelgių ir su jais susijusių pasekmių. Tai padės valdyti ir keisti gyvenimą.

 

Geri patarimai, kaip išmokti valdyti savo mintis:

 

  • Negatyvios mintys gali greitai sukelti katastrofą. Reikėtų išmokti transformuoti jas į pozityvesnes, labiau realistiškas.

 

  • Muzika gali padėti pakeisti negatyvias mintis pozityviomis. Rekomenduojama susikurti grojaraštį, kuris suteiktų energijos, įkvėptų ir pakeltų nuotaiką.

 

  • Vengti bendrauti su negatyviais žmonėmis ir klausytis negatyvios muzikos.

 

  • Pagrindinis skirtumas tarp turtuolio ir vargšo yra tai, kaip jie jaučiasi, o ne tai, kiek pinigų banko sąskaitoje turi.

 

  • Atkreipti dėmesį į savo žodžius. Jie kuria realybę. Negatyvūs žodžiai kuria negatyvią realybę. Pozityvūs – pozityvią.

 

  • Darbo ir namų erdvė turėtų būti pozityvi, įkvepianti ir tokia, kurioje būtų malonu praleisti nemažai laiko.

 

  • Humoras padeda mąstyti pozityviai.

 

  • Stengtis riboti neigiamą informaciją internete. Daugiau domėtis ne katastrofomis ir kriminalais, bet pozityviais dalykais.

 

  • Geri dalykai nenutinka, nieko nedarant. Tam, kad jie vyktų, reikia veikti.

 

  • Kiekvieną dieną suskaičiuoti visus dalykus, kurie jūsų gyvenimą padaro geresnį, ir vengti kapstytis po praeityje įvykusius nusivylimus.

 

  • Pozityvų mąstymą padeda išugdyti šypsena, gilus kvėpavimas ir kūno atpalaidavimas.