Didėjantis oro užterštumas sukelia įvairias ligas. Pats didžiausias oro teršėjas Europoje yra kelių transportas. Degant kurui, transporto priemonės į orą išmeta daug kenksmingų teršalų. Tai skatina vystyti ekologiškų automobilių pramonę.

 

Didžiausias oro taršos šaltinis – transporto priemonės

Transporto priemonės sukelia apie 70–80 % visos oro taršos. Iš nesandarių automobilio sistemų varvantys skysčiai – alyva, stabdžių skystis, degalai, aušinimo skystis ir pan. – patenka į orą ir teršia aplinką. Pagrindinis aplinkos taršos šaltinis – iš išmetamojo automobilio vamzdžio į aplinką patenkančios dujos. Taip pat aplinką teršia dulkės dylant padangoms, t. y. iki 1,6 kg per metus vienam automobiliui.

 

Oro taršos poveikis sveikatai

Oro teršalų poveikis gali būti trumpalaikis ir sukelti akių, nosies, gerklės sudirgimą, galvos skausmą, pykinimą, alerginę reakciją. Taip pat gali pasunkėti kvėpavimas, kilti pavojus susirgti viršutinių kvėpavimo takų infekcinėmis ligomis (bronchitu, plaučių uždegimu), išsivystyti kvėpavimo takų ligos.

Ilgalaikis oro taršos poveikis būna kur kas pavojingesnis ir gali sukelti lėtines kvėpavimo takų ir širdies ligas, plaučių funkcijos sumažėjimą ar plaučių vėžį, astmos priepuolius, smegenų, nervų sistemos, kepenų ir inkstų pažeidimus.

Automobilių keliamas triukšmas trukdo pailsėti, aukštas triukšmo lygis trikdo kraujotaką, didina opaligių, uždegimų tikimybę.

Atlikti tyrimai parodė, kad vaikams, gyvenantiems šalia judrių kelių, gresia didesnė kvėpavimo takų, pavyzdžiui, astmos, švokštimo, ausų, nosies ir gerklės infekcijų, išsivystymo rizika.

Norėdami kaip galima mažiau kvėpuoti užterštu oru, venkite vaikščioti judriomis gatvėmis, kuriose pilna transporto išmetamųjų dujų. Dienomis, kai didelis užterštumas, pasilikite viduje, uždarykite lauko duris ir langus.

 

Išeitis – ekologiški automobiliai

Siekiant mažinti oro taršą, buvo pradėti gaminti ekologiški automobiliai. Pirmasis pasaulyje plačiau paplitęs hibridinis benzinu ir elektra varomas automobilis – Toyota Prius įvairių šalių rinkose pasirodė 2001-aisiais.

Hibridinės transporto priemonės labiausiai paplitusios tarp ekologiškų automobilių. Vienintelis šių automobilių minusas – maždaug puse važiavimo laiko automobilis yra varomas ne elektra, o benzinu.

Kitas ekologiškų automobilių tipas – elektrinės transporto priemonės. Jos yra maitinamos baterijomis. Tai labiausiai aplinką tausojančios transporto priemonės, nes jos neišmeta beveik jokių teršalų. Nepaisant to, kad tokie automobiliai brangiai kainuoja ir juos sunku prižiūrėti, elektromobiliai pasaulyje sparčiai plinta, o Lietuvoje visai neseniai pradėti pardavinėti Tazzari Zero – visiškai elektra varomi dviviečiai automobiliai.

Dar vienas ekologiškų automobilių tipas – biodegalais varomos transporto priemonės, kurios naudoja etanolį, gamtines dujas, vandenilį arba biodyzeliną. Biodyzelinas gaminamas sumaišius paprastą dyzeliną su panaudotu aliejumi, dažniausiai rapsų.

Visi šie degalai į aplinką išskiria minimalų teršalų kiekį.

Taip pat gaminami elektra varomi automobiliai, kuriems energiją tiekia vandenilio baterijos. Manoma, kad vandenilis bus pagrindinis ateities automobilių energijos šaltinis.

 

Ekologiški automobiliai Lietuvoje

Ekologiški automobiliai mūsų šalyje kol kas nėra paklausūs. Galbūt tai lemia lietuvių įtarumas, nes nėra žinoma, ko tiksliai galima tikėtis iš naujovės. Juk dauguma vis dar važinėja su įprastais automobiliais. Be to, ekologiški automobiliai kainuoja išties nemažai. Pavyzdžiui, naujas Lexus RX350 automobilis su paprastu varikliu ir standartine įranga kainuoja apie 170 000 litų, o hibridinis Lexus RX400h – beveik 200 000 litų. Ekologiški automobiliai sunaudoja mažiau degalų, bet jeigu su tokiu automobiliu nuvažiuojami trumpi atstumai – kuro sąnaudos nebūtinai bus mažesnės nei važiuojant įprastu kuru varomu automobiliu.

Kita vertus, skirtingai nei kitose šalyse, Lietuvos įstatymai neskatina paisyti ekologinių standartų ir nekompensuoja dalies ekologiškų automobilių kainos.

 

Kaip mažinti oro taršą?

Kiek įmanoma mažiau važiuokite automobiliu, dažniau naudokitės viešuoju transportu.

Jūsų vairavimo stilius gali mažinti emisiją: neviršykite greičio, venkite staigiai stabdyti ir sustoję išjunkite variklį.

Reguliariai tikrinkite padangų slėgį ir stebėkite, kad automobilio filtrai būtų geros būklės.

 

Įdomu:

  • Pasaulyje yra apie 500 mln. transporto priemonių.
  • Smulkiosios kietosios dalelės, tvyrančios ore, kiekvieno europiečio gyvenimo trukmę sumažina vidutiniškai vieneriais metais.
  • JAV pirmauja skatindamos ekologiškų automobilių populiarinimą visame pasaulyje.
  • Ateities degalai – vandenilis. Jau ne vienerius metus vyksta įvairūs bandymai su vandeniliu varomais automobiliais, tačiau problemų kyla dėl to, kad vandenilį sunku išgauti, reikia ypatingų sąlygų norint jį laikyti, o vandeniliui sprogus, nuostoliai būtų milžiniški.
  • Lietuvoje kol kas yra vienintelė bioetanoliu prekiaujanti degalinė – Statoil Vilniuje.
  • Šiuo metu Lietuvoje apie 75 % lengvųjų automobilių yra senesni nei 11 metų. Tai lemia didžiulę oro taršą mūsų šalyje, ypač didžiuosiuose miestuose.
  • Didžiojoje Britanijoje ir Skandinavijos šalyse taikomos mokesčių lengvatos ekologiškiems automobiliams.
  • Vairuojantiesiems elektromobilį vieno akumuliatoriaus įkrovimo mieste pakanka įveikti 50 km, užmiestyje – iki 80 km atstumą.
  • Hibridiniai automobiliai beveik neskleidžia jokio triukšmo, o tai gali būti pavojinga pėstiesiems, kurių silpnas regėjimas ir kurie apie automobilio artėjimą sprendžia pagal garsą.