Daugiau nei 30 metų nuo tada, kai mokslininkai suprato, kad inuitų genties žmonės, valgantys daugiausiai žuvį, labai retai serga širdies ir kraujagyslių ligomis, sveikatos specialistai rekomenduoja valgyti žuvį, teigdami, kad ji labai sveika širdžiai. Naudingų omega 3 riebalų rūgščių gausu lašišose, upėtakiuose, vėžiagyviuose ir kitose jūrų gėrybėse.

 

"inuitai"

Omega 3 riebalų rūgštys yra būtinos sveikam organizmui, daugeliui kūnų funkcijų, raumenų aktyvumui, kraujo krešėjimui, virškinimui, vaisingumui, ląstelių dalijimuisi ir augimui.

 

Žuvyse randama DHA rūgštis yra svarbi smegenų vystymuisi ir funkcionavimui.

 

ALA rūgštis, gerinanti nervų audinio aprūpinimą krauju, gaunama su maistu arba papildais, nes žmogaus organizmas pats jos negamina, rašo forbes.com.

 

Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad idealu, jei kasdienėje mityboje atsirastų daugiau žuvų patiekalų. Tačiau teiginys, kad žmonėms reikia omega 3 riebalų rūgščių, remiasi prielaida, kad inuitų fiziologija yra tokia pati, kaip ir kitų Žemės gyventojų. O jeigu ne?

 

2015 metų rugsėjį žurnale „Mokslas“ (angl. „Science“) išspausdintas tyrimas pribloškė daugelį sveikatos specialistų. Mokslininkai tyrė ryšį tarp genų ir mitybos inuitų populiacijoje Grenlandijoje ir nustatė, kad unikali mityba ilgainiui pakeitė DNR ir jų fiziologiją netikėta linkme.

 

Nėra didesnė jėgos evoliucijoje negu mityba. Nuo to, kuo gyvūnai, žmonės ir kitos gyvybės formos mito, kaip paskirstė energiją medžioklei, poilsiui ir lytiniams poreikiams, priklausė, kaip keitėsi jų fizionomijos, kai kurios rūšys iškildavo virš kitų arba išnykdavo.

 

Etninė inuitų grupė, kurios gyventojai tūkstančius metų maitinosi beveik vien tik žuvimi, yra idealus šio fenomeno pavyzdys. Jų mityboje gausu riebalų, tačiau širdies ir kraujagyslių ligos – labai retas reiškinys, o tai reiškia, kad jų kūnai kažkaip prisitaikė prie tokios mitybos.

 

Mokslininkai analizavo Grenlandijos inuitų genetinį kodą ir ieškojo mutacijų, kurios atskleistų, kaip vyko natūrali atranka. Jie atrado keletą genų, nuo kurių priklausė, kaip žmogaus organizmas reguliuoja riebalų rūgštis. Vienas iš jų, būdingas visiems tirtiems inuitams, bet nebūdingas gyvenantiems kitose pasaulio vietose, yra siejamas su mažesniu riebalų rūgščių lygiu kraujyje. Įdomu, kad šis genas taip pat susijęs su fizinėmis žmogaus savybėmis – mažu ūgiu ir nedideliu kūno svoriu.

 

Labai neįprasta, kad vienas genas turėtų tokią didelę įtaką tokiems bruožams, kurie paprastai priklauso nuo genetinių veiksnių visumos ir gyvenimo būdo.

 

Manoma, kad inuitų organizmas per ilgą laiką adaptavo savo mitybos įpročius prie aplinkos sąlygų. Šis procesas prasidėjo prieš 10 tūkst. arba 20 tūkst. metų. Tačiau evoliucija vyksta ir dabar, tad mes negalime žinoti, kaip atrodys mūsų palikuonys, maitindamiesi taip, kaip mes dabar, po daugybės metų. Skirtingomis sąlygomis gyvenančių žmonių adaptacija vyksta nevienodai.

 

Dauguma klinikinių tyrimų su žuvų taukais neparodė, kad jie sumažina širdies ligų ir insulto riziką. Nuo 2005 iki 2012 metų mažiausiai dvi dešimtys nuodugnių žuvų taukų tyrimų buvo publikuoti populiariuose medicinos žurnaluose, iš kurių dauguma tyrė, ar žuvų taukai gali apsaugoti nuo širdies ir kraujagyslių ligų didelės rizikos populiacijose.

 

Tie žmonės, kurie turėjo širdies ir kraujagyslių ligų istoriją arba stiprius rizikos faktorius, kad gali sirgti (aukštas kraujo spaudimas, hipertenzija, II tipo diabetas). Visi, išskyrus du, tyrimai priėjo išvadą, kad placebas, žuvų taukai neturėjo jokio teigiamo poveikio.

 

Panašu, kad inuitai, valgydami didelius žuvų kiekius, sustiprina sveikatą, tačiau todėl, kad jų organizmas kitaip virškina žuvį. Nors omega 3 riebalų rūgštys yra labai svarbios, tačiau vartoti per daug jų nerekomenduojama. Europiečiams per didelis net pačių sveikiausių riebalų kiekis gali labiau pakenkti, negu padėti.

 

Trumpa. 10 priežasčių, kodėl žuvų taukai gali būti naudingi:

 

  • Gali sumažinti oro taršos poveikį žmogaus organizmui.
  • Gali sumažinti osteoartrito simptomus.
  • Gali sulėtinti senėjimo požymius.
  • Gali padėti numesti svorio.
  • Gali pagerinti smegenų veiklą ir sustiprinti atmintį.
  • Gali sustiprinti raumenis.
  • Gali sustiprinti kaulus.
  • Gali sustiprinti plaukus.
  • Gali padėti nuo odos uždegimų, ligų, išsausėjus odai.
  • Gali sumažinti menstruacijų skausmą.