Kas tos skaidulos? Skaidulos yra angliavandeniai, kurie nesiskaido į cukraus molekules, priešingai nei kiti angliavandeniai. Skaidulos veikia kitaip: keliaudamas per virškinamąjį traktą padeda reguliuoti, kaip organizmas naudoja kitus cukrus. Per dieną rekomenduojama su maistu gauti 30 g skaidulų, tačiau dauguma šiuolaikinių pasaulio gyventojų nesuvartoja nei pusės rekomenduojamos dienos normos. Į kasdienę mitybą rekomenduojama įtraukti dviejų rūšių skaidulas:

 

skaidulos

  • Netirpios skaidulos. Šio tipo skaidulos negali ištirpti vandenyje. Jos padeda sklandžiai stumti maistą per virškinimo sistemą ir apsaugo nuo vidurių užkietėjimo. Netirpių skaidulų yra visadalių grūdų duonoje, ruduosiuose ryžiuose, pomidoruose, morkose, žemės riešutuose ir ankštinėse daržovėse, agurkuose ir kt.

 

  • Tirpios skaidulos. Šio tipo skaidulos tirpsta vandenyje. Jos padeda kontroliuoti gliukozės ir cholesterolio lygį kraujyje. Tirpių skaidulų yra avižose, riešutuose, pupelėse, obuoliuose, šilauogėse, lęšiuose ir kt.

 

Mitybos specialistai ilgus dešimtmečius liaupsino lapines daržoves ir įvairius grūdus. Naujausias Rutgerso universiteto (JAV) tyrimas nustatė, kad skaidulos gali būti dar svarbesnės negu manyta anksčiau. Tyrimo rezultatai parodė, kad jos maitina žarnyno bakterijas, kurios kontroliuoja cukrų ir riebalus kraujyje. Todėl daug skaidulų turintis mitybos planas gali padėti kontroliuoti cukraus lygį, sergantiems diabetu, net labiau negu buvo manoma iki šiol.

 

9 įdomūs faktai apie skaidulas:

 

  • Skaidulos padeda įveikti ligas. Skaidulų turtinga dieta gali padėti išvengti gautinės žarnos vėžio ir širdies ligų. Daug skaidulų turinti mityba padeda organizmui pašalinti „blogąjį“ cholesterolį, nes jos jį „suriša“ ir pašalina iš žarnyno. Tūkstančius metų skaidulos buvo naudojamos kaip vaistas nuo vidurių užkietėjimo.

 

  • Skaidulos gali padėti išvengti persivalgymo. Skaidulų turtingus maisto produktus reikia ilgiau kramtyti ir virškinti, todėl jie suteikia ilgiau trunkantį sotumo jausmą.

 

  • Populiariausiuose, mėgstamiausiuose žmonių patiekalų skaidulų yra mažiausiai. Jeigu mėgstate valgyti, ką ir visi (sumuštinius, mėsainius, saldumynus, pusfabrikačius, kitus perdirbto maisto produktus), tai greičiausiai reiškia, kad turėtumėte padidinti skaidulų suvartojimą.

 

  • Daugiausiai skaidulų yra grūduose. Dietinės skaidulos yra augalinės kilmės medžiaga, kurios mūsų žarnynas nevirškina. Geriausi jų šaltiniai – visadaliai grūdai ir jų produktai.

 

  • Vaikams skaidulų taip pat reikia. Vaikams, vyresniems nei 2 metai, reikėtų kasdien duoti skaidulų turtingų maisto. Vaikams geriausiai tinka skaidulos, randamos vaisiuose, daržovėse ar netgi skaidulomis praturtintuose pusryčių dribsniuose.

 

  • Daugiau skaidulų reiškia daugiau vandens. Norint, kad skaidulos sklandžiai keliautų žarnyne, reikia gerti pakankamai daug vandens. Laikantis skaidulų turtingos dietos, rekomenduojama per dieną išgerti ne mažiau 8 stiklines gryno vandens.

 

  • Skaidulos negali būti perverdamos (perkepamos). Kai verdate (kepate) vaisius ar daržoves, nesijaudinkite, kad karštis sunaikins skaidulas. Skaidulos nėra tik vaisių ir daržovių odelėje arba žievelėje.

 

  • Skaidulų gali būti per daug. Per dieną suvartojant 50 g skaidulų, gali prasidėti viduriavimas, varginti pilvo pūtimas, gali būti prasčiau įsisavinamos maistinės medžiagos, mikroelementai.

 

  • Gauti pakankamą kiekį skaidulų kasdien neturėtų būti labai sudėtinga. Net jei atrodo priešingai, iš tikrųjų suvartoti rekomenduojamą dienos skaidulų normą nėra kažkas labai sudėtingo ar tuo labiau neįmanomo! Viskas, ką reikia daryti, tai valgyti tinkamus maisto produktus, ir to pakaks, kad jūsų mityba taptų turtinga skaidulų. Skaidulos yra vienas iš pagrindinių sveikos mitybos elementų, todėl nereikėtų jų pamiršti. Štai, keletas patarimų, kaip papildyti mitybą skaidulomis: rytą susiplakti baltymų kokteilį su maistinėmis skaidulomis, valgyti visadalių grūdų duoną, makaronus ir košes, kiekvieną kartą valgant nepamiršti daržovių, nelupti daržovių, daugiau vartoti žirnių, pupelių, lęšių bei kitų ankštinių daržovių. Jeigu negaunate su maistu pakankamai skaidulų, tik nenumokite į tai ranka ir kažką keiskite, kol dar ne per vėlu!